Auteur Topic: Help!  (gelezen 4370 keer)

femke

• Gast
Help!
« Gepost op: 10-01-2012 19:17 »
Hallo,
Voor het vak godsdienst heb ik de opdracht gekregen een gelovig persoon te interviewen.
Ik vind het een moeilijke, maar toch heel interessante opdracht, want ik zou eigenlijk graag wat meer te weten komen over het boeddhisme. En hiervoor bestaat er natuurlijk geen betere manier dan met een echte boeddhist te spreken (:
Ik zou het enorm fijn vinden indien u geïnteresseerd bent om aan mijn verslag mee  te werken!
Het verslag zou moeten gaan over het boeddhisme zelf in het algemeen, de verschillende vormen die ervan bestaan en persoonlijke ervaringen omtrent deze geloofsovertuiging in het algemeen.

Alvast bedankt!
Femke Fierens (Vrouw - 17 jaar)
U kunt me contacteren: femkefierens@yahoo.com

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re:Help!
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2012 20:17 »
Mmmm... Misschien kunt u uw interviewvragen hier plaatsen, zodat we er antwoord op kunnen geven? Lijkt me praktischer dan dat wij contact met u moeten opnemen via uw emailadres.

U stelt dat u een religieus persoon moet interviewen voor uw vak godsdienst.

Daarna stelt u dat u de volgende informatie nodig hebt:
1. Over het Boeddhisme in het algemeen.
2. De verschillende vormen van het Boeddhisme.
3. Persoonlijke ervaringen over deze "geloofsovertuiging" in het algemeen.

Ik denk dat u genoeg informatie op het internet en in de bibliotheek kunt vinden wat betreft de punten 1. en 2. Het lijkt me dat u hierin zelfwerkzaamheid dient te hebben. Er zijn op dit forum ook diverse topics die specifiek gaan over het leven van de Boeddha en dergelijke. Misschien dat u door de bomen het bos niet ziet, dat zou kunnen (weet ik natuurlijk niet zeker) maar in het onderwijs dient u denk ik zelf hoofd- en bijzaken te leren scheiden. En u in te spannen om zelf informatie te verwerken, anders leert u er denk ik niet veel van. Ik wil niet teveel in de schoenen gaan staan van uw leraren, maar ik laat zo mijn gedachten er even over gaan.

Wat punt 3 aangaat, lijkt het me dat u sowieso hier uw interviewvragen kunt plaatsen, zodat één of meer Boeddhisten daar antwoord op kunnen geven. Misschien doe ik er zelf wel aan mee, maar dat ligt een beetje aan de interviewvragen die u heeft.

Wat denkt u er zelf van?

Vriendelijke groet,

Basho :)

femke

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2012 13:27 »
Hallo,
Ik begrijp uw antwoord en u heeft volledig gelijk. Ik ben misschien een beetje te oppervlakkig geweest over de opdracht. Het is echt de bedoeling dat ik dieper ga nadenken over godsdienst (in dit geval het boeddhisme) en dat ik echt zal begrijpen waarom die persoon zijn godsdienst nog steeds zo belangrijk vind in een geseculariseerde maatschappij. Ik zou willen weten wat voor u het belangrijkste is bij uw geloof en hoe dit praktisch een invloed heeft op uw leven. Wat zijn positieve en misschien ook negatieve of onbegrijpelijke aspecten van het boeddhisme? Heeft u soms vragen of opmerkingen over andere godsdiensten? .... Dit zijn enkele diepere vragen die ik eventueel zou kunnen stellen. Het zijn dus geen algemene vragen die gemakkelijk op te zoeken zijn (wat ik eerst wel dacht  ;))
Ik mocht de opdracht dus eigenlijk geen interview noemen, want het is zeker niet zo dat ik beknopte vragen kom stellen die evengoed kunnen opgezocht worden via het internet of bibliotheek. Ik moet ook bewijs hebben dat ik contact heb gezocht met iemand en hem zelf in levende lijve heb gezien. Enkel zo kan een goed gesprek worden gevoerd en kun je er volgens mij zelf persoonlijker over gaan nadenken. Wanneer je enkel informatie leest of opzoekt, heb je er volgens mij niet zoveel aan en laat dat geen indruk na op je. Als christen was het voor mij ook helemaal niet verplicht contact op te nemen met boeddhisten. Ik zou er gewoon graag een erg persoonlijk werk van maken en het boeddhisme interesseert me enorm en ik zou al erg lang eens een boeddhist leren kennen, want hier in West-Vlaanderen waar ik woon, zijn er nauwelijks boeddhisten te vinden. Het boeddhisme wordt vaak eerder gezien als een levensbeschouwing als dan een godsdienst en daar wil ik meer over te weten komen. Daar wil ik dan eerder een persoonlijke mening over horen en die zal ik niet vinden in de bibliotheek.
Toch bedankt voor uw antwoord en dat u zeker nog verder wilt meewerken aan mijn vragen!
Femke

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11-01-2012 15:17 »
Aha! Ik begrijp het. Ik woon erg ver van u vandaan, dus een interview in levende lijve lijkt me in ieder geval niet mogelijk, wat mij betreft. Jammer.

Wat ik u wel kan aanraden, is dat u contact opneemt met de Boeddhistische Unie Nederland of de Boeddhistische Unie van België. Ik denk dat zij wel een Boeddhistisch Centrum met Boeddhisten bij u in de buurt weten. En als ze het niet weten, kunnen ze u hoogstwaarschijnlijk wel doorverwijzen. Op die wijze kunt u mogelijk wel in contact komen met een Boeddhist in levende lijve voor uw opdracht:

Boeddhistische Unie Nederland:
http://www.boeddhisme.nl (onder weblink -> "contact" staat hoe u met hen in contact kunt komen)

Boeddhistische Unie van België
http://www.buddhism.be/index.php?lang=nl (onder weblink -> "contact" staat hoe u met hen in contact kunt komen)

Met vriendelijke groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 11-01-2012 16:05 door Basho »

femke

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11-01-2012 18:05 »
Bedankt voor de hulp !! (: