1. Wat is uw geslacht?
2. Tot welke leeftijdsklasse behoort u?
0 jonger dan 20
0 20-30 jaar deze
0 30-40 jaar
0 40-50
0 50-65
0 65+
3. Bent u gelovig?
0 Ja, ik geloof in ...
0 Nee
0 Ik weet het (nog) niet
Ligt eraan hoe je 'gelovig' definieert.
4. Rechtsspraak is voor mij:
0 Het beschermen van de samenleving
0 Het bieden van structuur
0 De corrigerende hoeksteen van misdaad in onze samenleving
0 Het straffen van misdadigers
0 Het achterhalen van de waarheid
0 Anders, nl: ..
Rechtspraak is klassenjustitie.
Ik geloof niet in rechtspraak. Mensen moeten er zelf uitkomen met elkaar. Een rechter heeft de waarheid niet in pacht
Je hebt meer aan een handje vol macht, dan een bak vol recht
- Max Stirner
( vraag maar of je juf/meester weleens van de filosoof genaamd Max Stirner gehoord heeft hahaha )
5. Ik ben het eens als het gaat om rechtvaardigheid met;
0 De Bijbel
0 De Koran
0 Boeddha
0 De Tanakh (Hebreeuwse bijbel)
0 De Nederlandse wet
0 De Amerikaanse manier van straffen
0 Anders, nl:...
met mijzelf
6. Stelling: De rechtspraak in Nederland zit goed in elkaar
0 Eens
0 Oneens
0 Weet ik niet
oneens
7. Stelling: soortgelijke misdaden moeten op dezelfde manier benaderd worden, ongeacht de achtergrond (denk aan ziekte zoals dementie of een slechte jeugd).
0 Eens
0 Oneens
0 Anders, nl...
weet niet wat je bedoelt
8.Is het rechtvaardig om de doodstraf uit te voeren?
0 Ja
0 Nee
nee
9. Is rechtspraak überhaupt wel rechtvaardig? (Mogen wij beslissen over andermans leven?)
0 Ja
0 Nee
nee
10. Stelling: Er moeten zo min mogelijk wetten zijn, zodat de vrijheid niet beperkt wordt.
0 Eens
0 Oneens
Er moeten geen wetten zijn, alleen maar vrijwillige contracten, tussen autonome mensen, die gebaseerd zijn op wederzijds belang.
11. Stelling: Als er geen wet is, is er geen vrijheid.
0 Eens
0 Oneens
oneens
Zelfs als er wetten zijn, vechten mensen zich nog vrij.
Vrijheid wordt genomen, niet gegeven.
Wat niet mag, kán wel
Anarchie is orde. Orde is anarchie.
- Pierre Joseph Proudhon
12. Stelling: Iedereen is verantwoordelijk voor zijn daden (bijv. een kleptomaan handelt uit vrije wil).
0 Eens
0 Oneens
eens
13. Stelling: De wet is altijd juist en dient onder alle omstandigheden te worden nageleefd
0 Eens
0 Oneens, namelijk...
oneens...
Wánt....De meest wrede toestanden, waren legaal. Luister goed, prent dit in je oortjes. De meest wrede gewelddaden van de mensheid, waren legaal, bevonden zich bínnen de wet. De slavernij, was legaal. De holocaust ? Legaal.De goelag ? Een rechtsorde keurde het goed en ambtenaren faciliteerde het. De vernietiging van het milieu, dat nu onder onze ogen gebeurt ? Allemaal binnen de lijntjes van de wet. Het geloven in de rechtsorde, is puur bijgeloof.
14. Bij rechtvaardigheid denk ik aan…
het is een subjectieve term
15. Bij welke van de onderstaande situaties vindt u dat er sprake is van onjuist gedrag dat bestraft moet worden?
0 Situatie 1: Een arm persoon steelt een brood om zijn hongerige kinderen te voeden
0 Situatie 2: Een jongen van 12 steelt een dropje bij het Kruidvat
0 Situatie 3: Een meisje van 14 krijgt weinig zakgeld en wil er toch bij horen, dus ze steelt een lipgloss
0 Situatie 4: Dierenactivisten laten muizen vrij uit laboratoria waar dierproeven plaatsvinden
0 Situatie 5: Een vrouw schiet de moordenaar van haar kind dood in de rechtzaal
0 Situatie 6: Een actiegroep verhindert de (officiëel verboden) walvisjacht in Japanse wateren met gebruik van licht geweld
0 Situatie 7: Een politieagent schiet iemand neer die niet luistert naar zijn bevelen, en mogelijk een bedreiging is. Uiteindelijk blijkt hij onbewapend te zijn.
situatie zeven is onrechtmatig.
Meld dit bericht aan de moderator Gelogd