Auteur Topic: Werkstuk over Boeddhisme  (gelezen 25066 keer)

Aya Nazar

• Gast
Werkstuk over Boeddhisme
« Gepost op: 04-06-2012 19:39 »
hallo allemaal,
ik moet voor school een afsluitend werkstuk maken over het boeddhisme en daarbij horen ook verplichte deelvragen. Zouden jullie misschien iets vertellen over hetgeen dat jullie weten? zoveel mogelijk unieke bronnen
Dit zijn de deelvragen:
1. In hoeverre hebben Bodhidharma en keizer Asoka gezorgd voor verspreiding van het boeddhisme? Wat zijn de resultaten geweest van hun inspanning.

2. In hoeverre heeft het boeddhisme invloed gehad op krijgskunst - vechtsport in Azië?

3. De leer van het boeddhisme wordt vaak gezien als iedeaal middel om verslaving te bestrijden. Hoe blijkt dat o.a. in Thailand?

4. Hoe verschilt het boeddhisme in Thailand met dezelfde leefwijze in Tibet?

5. Welke feestelijke rituelen hebben boeddhisme en hindoeïsme gemeenschappelijk?

6. Welke verschillen en het volbrengen maar ook opvattingen zijn er als het gaat om crematie in Azië en die in Nederland?

7. Beschrijf het leven Siddharta van geboorte tot aan zijn dood en leg hierin uit hoe het boeddhisme is ontstaan.

8. Opvolging van de Dalai Lama heeft te maken met reïncarnatie . Beschrijf de procedure van de opvolging.

9. Welke boeddhistische organisaties kennen we in Nederland?

Dit waren de deelvragen. U zou u zelf afvragen waarom ik dit niet gewoon op internet opzoek. Mijn bronnen moeten zoveel mogelijk uniek zijn. En uw antwoorden zijn uniek.

Ik denk dat jullie betrouwbare mensen zijn die deze vragen eerlijk en serieus kunnen beantwoorden.
hier voor moet ik ook nog een enquete afleggen. en die is hier: http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1479.msg11379.html#msg11379
Alvast bedankt voor uw moeite.

M.V.G,
Aya
« Laatst bewerkt op: 09-06-2012 16:22 door lord rainbow »

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re:boeddhisme werksuk
« Reactie #1 Gepost op: 04-06-2012 20:08 »
Ik heb de vragen even doorgelezen. Wat me opvalt, is dat het "maar" 9 vragen zijn, maar dat het heel wat specifieke uitwerking vraagt van degene die antwoordt. Ik wil er nog even over nadenken of ik tijd genoeg kan vrijmaken om op "alles" te antwoorden of op slechts een aantal van de vragen (niet allemaal dus).

Dat u "unieke" hulp wenst, klinkt leuk, maar in hoeverre is het toegestaan dat u zelf een "unieke" uitwerking van de vragen aan uw school presenteert? Ik snap dat eigenlijk niet helemaal. Ik begrijp best dat u niet zomaar alles klakkeloos en letterlijk van het internet mag plukken. Maar ik mis eigenlijk waar uw zelfwerkzaamheid in dit geval gewenst of zelfs vereist is. Want als wij hier "unieke" antwoorden geven, kunt u ze ook gewoon kopiëren en plakken vanaf dit forum naar uw werkstuk. Is dat dan wel toegestaan? Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar. Sorry voor mijn kritische vragen vooraf.

Met beleefde groet,

Basho ;)

Aya Nazar

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 04-06-2012 20:23 »
Ik heb de vragen even doorgelezen. Wat me opvalt, is dat het "maar" 9 vragen zijn, maar dat het heel wat specifieke uitwerking vraagt van degene die antwoordt. Ik wil er nog even over nadenken of ik tijd genoeg kan vrijmaken om op "alles" te antwoorden of op slechts een aantal van de vragen (niet allemaal dus).

Dat u "unieke" hulp wenst, klinkt leuk, maar in hoeverre is het toegestaan dat u zelf een "unieke" uitwerking van de vragen aan uw school presenteert? Ik snap dat eigenlijk niet helemaal. Ik begrijp best dat u niet zomaar alles klakkeloos en letterlijk van het internet mag plukken. Maar ik mis eigenlijk waar uw zelfwerkzaamheid in dit geval gewenst of zelfs vereist is. Want als wij hier "unieke" antwoorden geven, kunt u ze ook gewoon kopiëren en plakken vanaf dit forum naar uw werkstuk. Is dat dan wel toegestaan? Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar. Sorry voor mijn kritische vragen vooraf.

Met beleefde groet,

Basho ;)
ik snap u antwoord. U vroeg of ik u antwoord gewoon over zou nemen in mijn werkstuk als uniek bron, wat dat betreft doe ik  niet, alleen ik probeer van uit u antwoord en die van de anderen een geheel begrijpelijk uitleg te geven over de deelvragen. En over de '9' vragen de tiende vraag is: ontwerp een realistische rondreis van 3 weken langs boeddhistische en hindoeïstische hoogtepunten in India. en dat kan ik zelf wel want dat vraagt niet naar inhoud.

Met vriendelijke groet,

Aya

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 04-06-2012 20:31 »
Aha... Het zijn wel interessante vragen, van welke opleiding zijn ze afkomstig?

Ik zal er over nadenken of ik u kan helpen en op welke wijze. Ik beloof echter niets vooraf. Mocht ik toch te weinig tijd hebben e.a., dan zal ik het u hier ook laten weten. Binnen welk tijdsbestek moet u uw werkstuk over het Boeddhisme afronden en inleveren? Dan kunnen we daar evt. rekening mee houden.

Met beleefde groet,

Basho ;)

Aya Nazar

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 04-06-2012 20:44 »
Aha... Het zijn wel interessante vragen, van welke opleiding zijn ze afkomstig?

Ik zal er over nadenken of ik u kan helpen en op welke wijze. Ik beloof echter niets vooraf. Mocht ik toch te weinig tijd hebben e.a., dan zal ik het u hier ook laten weten. Binnen welk tijdsbestek moet u uw werkstuk over het Boeddhisme afronden en inleveren? Dan kunnen we daar evt. rekening mee houden.

Met beleefde groet,

Basho ;)
IK doe nu 3 havo en het is heel belangrijk dat ik hier voor een goed cijfer haal omdat ik in de toekomst iets er mee wil doen. Voor deze werkstuk heb ik nog tot 14 juni omdat ik het op 16 juni in moet leveren.

Met vriendelijke groet,

Aya

PS: ik heb ook nog een enquete die ingevuld moet worden.
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1479.0.html
« Laatst bewerkt op: 04-06-2012 20:46 door Aya Nazar »

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 04-06-2012 20:48 »
nou dan mag je wel eens beginnen met lezen.

punt 7:

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1016.0.html

punt 8:

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1475.msg11355.html#msg11355

vraag 4: is niet duidelijk.

vraag 5: volgens mij hebben zij geen gemeenschappelijke feesten

« Laatst bewerkt op: 04-06-2012 23:57 door lord rainbow »

Aya Nazar

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 04-06-2012 20:53 »

vraag vier is niet duidelijk.

In Thailand zijn er veel mensen boeddhistisch en ook in Tibet maar er zijn ook verschillen tussen deze 2 boeddhistische volkeren.
dat is eigenlijk de vraag.

M.V.G,
Aya
« Laatst bewerkt op: 04-06-2012 23:59 door lord rainbow »

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 04-06-2012 21:02 »
het zijn geen boeddhistische volken.

Het zijn thai en tibetanen die elk op hun eigen wijze
een bepaalde richting binnen het boeddhisme omarmen.

tibetanen: mahayana boeddhisme.

Thai: hinayana of theravada boeddhisme.

en voor de rest: veel lezen maar nog voor de 14e sukses

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,577.0.html
« Laatst bewerkt op: 04-06-2012 23:59 door lord rainbow »

Aya Nazar

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 04-06-2012 21:07 »

en voor de rest: veel lezen maar nog voor de 14e sukses

Dank u wel!
« Laatst bewerkt op: 04-06-2012 21:23 door lord rainbow »

Aya Nazar

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 04-06-2012 21:11 »

vraag 5: volgens mij hebben zij geen gemeenschappelijke feesten

Ik denk dat bij vraag 5 er wel gemeenschappelijke feestelijke rituelen zijn anders zou mijn leraar het niet vragen en ik denk dat het of de Holi feest is of de songkran is.
« Laatst bewerkt op: 04-06-2012 21:22 door lord rainbow »

Aya Nazar

• Gast
Re:Werkstuk over Boeddhisme
« Reactie #10 Gepost op: 04-06-2012 21:35 »

bedankt voor u tijd en moeite die u vrij maakt voor mij.
Als u me meer wilt helpen zou ik dat heel fijn vinden.
ik kom morgen weer kijken of u of anderen hebben gereageerd.

Met vriendelijke groet,
Aya
« Laatst bewerkt op: 05-06-2012 10:11 door lord rainbow »

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 04-06-2012 21:44 »
..Ja...en in de tussentijd ga je natuurlijk de
in dit topic aangeboden links bestuderen...

Aya Nazar

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 04-06-2012 21:47 »
..Ja...en in de tussentijd ga je natuurlijk de
in dit topic aangeboden links bestuderen...
ja zeker weten.

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 04-06-2012 22:06 »

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #14 Gepost op: 05-06-2012 08:27 »
Hmmm... ze zijn allemaal wel op enige manier zelf te googlen hoor, we kunnen een steentje bijdragen...

Punt 2:
Evenzeer als andere religies invloed gehad hebben op de krijgskunst/vechtsport in hun regio's. Concentratie/aandachtigheid, bekend uit meditatie, zie je terug in veel Aziatische sporten zoals Judo, Kung Fu en Karate.

Punt 3:
Ook hier, niet perse geschikter dan andere religies. In Thailand gebruiken ze afkickmethoden die ook een stuk meditatie/reflectie omvatten.

Punt 5:
De leraar is fout  8) In landen die zowel boeddhisten als hindoes hebben zie je dat enkele feesten gezamenlijk gevierd worden maar dat zijn niet echt aan de religie gekoppelde feesten. O.a. 'Nieuw Jaar' (April of Februari) in Thailand, Sri Lanka en Nepal.

Punt 6:
Geen. Boeddhistische crematie in Azie is in essentie hetzelfde als in NL. Natuurlijk heb je met omstandigheden te maken, in Azie moet het vaak snel omdat er geen gekoeld mortuarium beschikbaar kan zijn en geen mooie oven; krijg je dus brandstapels enzo. Boeddhisme heeft geen specifieke voorkeur voor crematie, begraven of zelfs het Nepalees-Tibetaanse 'aan de gieren geven' als er geen hout of grond beschikbaar is.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 05-06-2012 17:03 »
Ik zie dat er al heel wat hulp geboden is, onderhand. 8)

Vraag 1 is nog niet beantwoord, ik ben nu bezig met de uitwerking daarvan en zal het antwoord proberen vanavond of uiterlijk morgen te posten.

Wordt vervolgd...

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 05-06-2012 19:14 »
Vraag 1. In hoeverre hebben Bodhidharma en keizer Asoka gezorgd voor verspreiding van het boeddhisme? Wat zijn de resultaten geweest van hun inspanning.

Algemeen. Het Boeddhisme is in India ontstaan, alleen is deze vorm van spiritualiteit inmiddels bijna verdwenen uit India. Hoe kan dat? Tot ongeveer 200 na Chr. bloeide het Theravada Boeddhisme. Maar omdat de meeste mensen deze weg over het algemeen te moeilijk vonden om te volgen, ontstond langzamerhand vanaf 200 na Chr. het Mahayana Boeddhisme, dat veel meer aansloot bij onder andere het Hindoeïsme. Het Mahayana Boeddhisme verspreidde zich vervolgens vrij gemakkelijk over de grenzen van het Indiase vasteland naar andere landen. Het Hindoeïsme is vanaf die tijd meer en meer de dominante religie geworden in India, met name omdat de Brahmanen op een bepaald moment beweerden dat Gautama de Boeddha één van de incarnaties was van de Hindoegod Vishnoe. Een andere oorzaak is dat op den duur diverse Boeddhistische denkbeelden in het Hindoeïsme zijn geïntegreerd.

1a. Bodhidharma. Alhoewel er reeds eerder Boeddhisten naar China zijn gereisd vanuit India, was Bodhidharma de belangrijkste leraar die het Boeddhisme introduceerde in China. Bodhidharma is patriarch van miljoenen Zenboeddhisten en beoefenaars van kung fu. Over zijn leven doen talloze legenden de ronde, maar hij werd geboren rond 440 na Chr. in Kanchi, de hoofdstad van het Indiase koninkrijk Pallava. Van geboorte was Bodhidharma een Bhahmaan, maar als jongeling bekeerde hij zich tot het Boeddhisme. Zijn Boeddhistische leraar Prajnatara wilde dat Bodhidharma naar China zou gaan, en zo geschiedde. In 475 na Chr. kwam Bodhidharma aan in China, in de haven van Nanhai. Hij bezocht de Boeddhistsche centra die reeds in China gevestigd waren en leerde Chinees, voor zover hij dat nog niet in voldoende mate beheerste. Op een gegeven moment reisde hij naar de Shaoshih Piek van de berg Sung en mediteerde daar negen jaar achter elkaar. Bodhidharma wordt geëerd door de Shaolin vanwege het feit dat hij de grondlegger zou zijn van de kung fu vechtkunst. Het Boeddhisme was en werd populair in China, maar Bodhidharma zelf had weinig leerlingen. Zijn belangrijkste leerling was Hui-k’o, aan wie Bodhidharma onder andere een exemplaar toevertrouwde van de Lankavatara Soetra. Dit Mahayana geschrift is een van de belangrijkste geschriften in de ontwikkeling van het Chinese, Tibetaanse en Japanse Boeddhisme. Bodhidharma citeert daarentegen zelf echter veelvuldig uit de Nirvana Soetra, de Avatamsaka Soetra en de Vimilakirti Soetra. In 528 na Chr. overleed Bodhidharma, vergiftigd door een jaloerse monnik.

Het is de vraag waarom Bodhidharma zo’n prominente invloed had in China, terwijl het Boeddhisme tijdens zijn aankomst in China reeds groeiende was en bijvoorbeeld Tao-Sheng honderd jaar daarvóór al onderwijs had gegeven in de Boeddhistische Dharma. De reden hiervan is, dat Bodhidharma’s benadering van Zen uniek was. Hij beschouwde Zen als gelijk aan het Boeddhaschap. En de alledaagse menselijke geest stelde Bodhidharma tevens gelijk aan het Boeddhaschap, terwijl zijn voorgangers Zen daarentegen meer zagen als een soort fase of stadium op weg naar het Boeddhaschap, via geestelijke zuivering. Het inzicht van Bodhidharma en zijn bijzondere, spontane en onthechte benadering van Zen, dat zich met name 200 jaar na zijn dood als een inktvlek over China verspreidde, is eigenlijk van oorsprong afkomstig van de Boeddha zelf:

“Toen Boeddha op de berg Grdhrakuta was, draaide hij een boem rond tussen zijn vingers en hield haar voor de ogen van zijn toehoorders. Iedereen was stil. Alleen Mahakasyapa glimlachte bij deze openbaring, hoewel hij probeerde om zijn gezicht in de plooi te houden.
Boeddha zei: ‘Ik heb het oog van de ware leer, het hart van Nirvana, de ware aanblik van de niet-vorm, en de onuitsprekelijke stap van Dharma. Het wordt niet door woorden uitgedrukt, maar in het bijzonder overgebracht door boven het onderrichten uit te stijgen. Deze leer heb ik gegeven aan Mahakasyapa.’”
(citaat uit: Paul Reps: “Zen-zin, Zen-onzin”, Ankh Hermes Deventer 1979, blz. 95).

Wat keizer Asoka aangaat, hieronder heeft Lord Rainbow daar al het een en ander over geplaatst. 8)

Met vriendelijke groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 05-06-2012 21:23 door Basho »

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 05-06-2012 20:26 »

In de openingspost staat ook nog een enquete verzoek..

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1479.msg11379.html#msg11379
« Laatst bewerkt op: 05-06-2012 20:52 door lord rainbow »

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Ashoka
« Reactie #18 Gepost op: 05-06-2012 21:18 »
Het Maurya-rijk

Chandragupta Maurya was de eerste heerser die in Indië (het huidige India) een rijk opbouwde uit de vele kleine koninkrijkjes. Hij nam dezelfde maatregelen als voor hem de Perzen deden om het land economisch op te bouwen. Onder zijn kleinzoon Ashoka bereikte het rijk een hoogtepunt, waarbij vrijwel heel Indië onder het Maurya-bestuur viel. De boeddhistische leefregels werden ook buiten Indië gepredikt. Na het uiteenvallen van het rijk werd het hindoeïsme de voornaamste godsdienst.

Opkomst van het Maurya-rijk

Chandragupta Maurya (321 - 297 v. Chr.) was niet afkomstig uit de heersende klasse, maar iemand uit een lage kaste, waarschijnljk die der handwerkslieden. Hij was zo fortuinlijk om een bekwame adviseur, de brahmaan Kautalya, te hebben, en had bovendien de tegenwoordigheid van geest om een verstandig advies te erkennen en genoeg kracht om dit advies in de praktijk te brengen. Toen hij aan de macht kwam, was het huidige India opgedeeld in vele kleine rijkjes: Arisch in het noorden en Dravidisch in het zuiden. In de eerste periode van zijn regering maakte Chandragupta zich meester van de kleine staatjes in Noord-Indië, waarvan vele door het optrekken van Alexander de Grotes leger al gedesorganiseerd waren. De Griekse garnizoenen die Alexander had achtergelaten konden hem niet tot staan brengen. Seleucus I, de koning der Seleuciden, kon dit ook niet. Chandragupta versloeg zijn leger in 303 v. Chr., maar gaf Seleucus 500 olifanten als vergoeding voor zijn verlies van Afghanistan.

Deze voormalige vijanden schenen op het slagveld en aan de conferentietafel tot wederzijds respect te zijn gekomen, want vanaf die tijd was het hof van Chandragupta te Pataliputra, in Oost-Indië, een plaats waar de Grieken en Indiërs elkaar ontmoetten. Eén van de Griekse afgezanten, Megasthenes, heeft geschreven over zijn leven aan het Indische hof en over zijn reizen in de geleidelijk opgebouwde Indische staat. Hij sprak met instemming over het ordelijke en wereldwijze bestuur dat door Chandragupta werd ingesteld.

Het bestuur van het Maurya-rijk

De raadslieden en een geheime dienst van Chandragupta oefenden controle uit op het plaatselijke beheer van de overwonnen koninkrijken. De koning oefende economische macht over zijn onderdanen uit door de bestaande methodes voor het innen van belastinggelden te gebruiken. De bevolking van Indië was begonnen met gemunt geld te betalen, maar de belastingen bestonden tevens uit goederen zoals rijst, geiten en edelstenen. De gegevens over betalingen werden in het Sanskriet, Pali of één van de andere geschreven talen van Indië op stenen of metalen tafelen gegrift. Chandragupta deed wat voor hem de Perzen gedaan hadden: hij liet een wegennet aanleggen om berichten sneller te doen overbrengen en hij liet dammen, putten en bevloeiingsstelsels construeren om zijn zorg voor de boerenbevolking te demonstreren. Handelaren en kooplieden profiteerden eveneens van Chandragupta's stabiele regering en zijn verbeterde wegen.

Bloeiperiode en verval Maurya-dynastie

Tijdens de regering van Chandragupta's kleinzoon, Ashoka (ca. 274 - 232 v. Chr.), bereikte het Maurya-rijk zijn grootste macht en schittering. Ashoka  voegde bijna de hele rest van Indië aan Maurya-rijk toe. Alleen de zuidelijke punt bleef onafhankelijk. Na de strijd om Kalinga in het zuidoosten (± 260 v. Chr.), toen honderdduizenden gedood of gevangen genomen werden, zag Ashoka van oorlog voeren af. Hij liet zijn boeddhistische leerstellingen door heel Indië op rotsen en stenen zuilen beitelen, waarvoor de plaatselijke talen werden gebruikt. Hij verspreidde een nieuw moreel denkbeeld, dharma: een woord met veel betekenissen dat de begrippen vroomheid, eerlijkheid, verdraagzaamheid en respect voor ouderen en voor al wat leeft omvat. Boeddhistische missionarissen werden naar buurlanden en andere gebieden gezonden om de boeddhistische levensfilosofie uit te dragen. Na Ashoka's dood, ± 232 v. Chr., begon het rijk onder zijn opvolgers uiteen te vallen, hoewel de Maurya-dynastie het gebied van de Gangesvallei nog wel 50 jaar in haar macht hield. Vroeg in de 2e eeuw v. Chr. werd het grootste deel van de Indusvallei veroverd door de Griekse heersers van Bactrië, die zich hadden losgemaakt van het rijk der Seleuciden. Vervolgens kwamen de Parthen, daarna de Scythen en ten slotte nomaden uit het Oosten, die allen op hun beurt over het noordwesten van Indië regeerden. Elders verviel het Maurya-rijk tot kleine vorstendommen.

Handelscontacten

Gedurende de lange periode van politieke verwarring, van ± 200 v. Chr. tot 300 na Chr., sloegen de Indische kooplieden munt uit de door de Maurya-contacten geopende handel. Driemasters vervoerden Indische specerijen en mousseline (fijn, wit katoen), edelstenen en exotiische dieren als papegaaien, pauwen, apen en tijgers naar havens in het Westen om daar verhandeld te worden tegen Romeins aardewerk, glas en gouden munten. Schepen uit Indië gingen eveneens naar het zuidoosten van Azië en naar China. Deze bloeiende handel stimuleerde een uitwisseling van technische en artistieke kennis die zowel het Oosten als het Westen ten goede kwam.

Het ontstaan van het hindoeïsme

Ashoka's steun aan het boeddhisme had de brahmanen (priesters) ertoe aangespoord het oude Arische geloof te herzien. De oude erediensten van de Dravida's (de oorspronkelijke bevolking) waren nog altijd zeer levend, vooral in het zuiden. Terwijl het rijk begon uiteen te vallen, wisten de brahmanen de goden van de Dravida's heel handig te vermengen met hun eigen Arische goden, zodat bijvoorbeeld in de gestalte van de god Sjiva ook niet-Arische trekken bleven voortleven. Het resultaat was een krachtig, nieuw geloof dat zowel voor de Ariërs als de Dravida's aanvaardbaar was. Dit geloof werd later het hindoeïsme -godsdienst van de Hind (Indië)- genoemd.

bron:
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/volkeren/30856-vroegere-aziatische-culturen-het-maurya-rijk.html
« Laatst bewerkt op: 05-06-2012 21:24 door lord rainbow »

Aya Nazar

• Gast
resultaat
« Reactie #19 Gepost op: 16-06-2012 15:34 »
Ik dank u allen voor al het medewerking en de informatie die u en de anderen hebben gegeven.
Mijn werkstuk is af en gisteren heb ik hem ingeleverd.
Hij ziet er goed uit.
Ik heb afgesproken met de moderator dat hij hem binnen kort op deze site zet.
Ik hoor daarover graag wat reacties. maar dat komt na het opzetten daarvan.

Ik dank u nogmaals voor uw hulp.

Met vriendelijke groeten,
Aya Nazar

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
PDF werkstuk over Boeddhisme
« Reactie #20 Gepost op: 26-06-2012 14:58 »
Aya is zo vriendelijk geweest  een pdf van het werkstuk te maken.
En het resultaat is zeker niet onverdienstelijk.
Alhoewel er altijd wel iets op aan te merken valt,
ben ik bijzonder verheugd over het resultaat.
Aya zit op de middelbare school en heeft van de leraar een 8.7 gehad.

Het is een positieve aktie van Aya,die hier niet alleen 
informatie is op wezen halen,
maar ons ook deelgenoot maakt van het resultaat ervan.

Dank je wel Aya voor dit juweeltje.

Het werkstuk zit in de bijlage van deze reaktie,zie links onder bij de paperclip

[verwijderd door de beheerder]
« Laatst bewerkt op: 26-03-2013 16:38 door lord rainbow »

Aya Nazar

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 30-06-2012 16:18 »
Na dat meneer Lord Rainbow het werkstuk op de site heeft gezet hoor ik natuurlijk graag reacties van jullie over mijn werkstuk.

MVG

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 03-07-2012 13:41 »
Beste Aya,

(Dit commentaar ken je al,maar ik zal het hier  plaatsen)

Ik heb je werkstuk gelezen.
Ik kan wel zien dat je er veel aandacht aan besteedt hebt.
Het ziet er ook fris uit met plaatjes en dergelijke.
Ik weet niet wat precies je opdracht is geweest,maar als ik je
werkstuk zou moeten beoordelen zou ik volgende aandachtspunten
benadrukken:

-Er staat weinig in over wat de boeddha onderwees.Je vernoemt terloops
de vier edele waarheden,maar legt dat niet echt uit.

-Er staan best wel wat taalfouten in.Dat komt denk ik doordat je
sommige stukken van het internet hebt gehaald in het engels en die
hebt vertaald met google vertaling of een dergelijk iets.

-Tot slot vind ik de indeling niet logisch.

Maar ik ben niet de docent die je werkstuk moet beoordelen.

Ik vind het wel orgineel dat je een interview hebt gedaan in een
boeddhistisch centrum en dat op cd hebt bijgevoegd.Het kan natuurlijk
zijn dat daar wat meer over het onderricht van de Boeddha wordt
uitgelegd.Maar dat kan ik niet beoordelen.Want dat interview ken ik
verder niet.

Nog even dit :

Boeddhisme is wel een manier van leven zoals je terecht stelt,maar dat
is het christendom ook.
Naast de praktijk,de manier van leven,is het boeddhisme ook een
filosofie en een wetenschap van de geest.
De filosofie van het boeddhisme kun je samenvatten met de term:
afhankelijk ontstaan.
Je kunt zeggen dat het boeddhisme een non-theistische religie is,ter
onderscheiding van bijvoorbeeld christendom en Islam,die theistische
religies zijn.

Wat betreft de term boddhisattva:  een boddhisattva is een persoon die
er voor kiest het pad van de boddhisattva te gaan.Dat is dus niet
perse een heilige,maar dat kunnen jij en ik ook zijn.
Het is in eerste instantie een gewoon mens die de boddhisattva geloften aflegt.
Tijdens zijn ontwikkeling verkrijgt hij/zij meer realisaties en wordt
hij als het ware steeds 'heiliger'.

Dan als laatste over de taalfouten: die zitten eigenlijk vooral in het
stukje over het leven van de boeddha.
Dat valt in je hele werkstuk een beetje uit de toon wat taalgebruik
betreft en dat is jammer.

Zo,nu heb je mijn volledige commentaar. Ik snap wel dat je dat nu niet
meer kunt verwerken omdat je je werkstuk al hebt ingeleverd,maar ik wil
graag zo volledig mogelijk zijn met mijn commentaar..
« Laatst bewerkt op: 05-07-2012 16:29 door lord rainbow »

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 05-07-2012 10:30 »
Een mooi cijfer, Aya, gefeliciteerd! Ik was in eerste instantie wat terughoudend wat betreft het geven van een mening over uw werkstuk, maar ik heb uiteindelijk toch besloten om er alsnog wat over te schrijven.

U kunt binnen enkele dagen mijn opinie over uw werkstuk hieronder lezen, wordt vervolgd...

Met vriendelijke groet,

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 05-07-2012 20:45 »
Okee Aya, hieronder geef ik mijn bevindingen weer over je werkstuk:

Je schrijft in het eerste hoofdstuk dat het Boeddhisme vrijwel volledig uit India is verdwenen als gevolg van de diverse historische invallen van de Islam in Azië. Alhoewel de invloed van de Islam onmiskenbaar is geweest, is dit niet de belangrijkste oorzaak voor het verdwijnen van het Boeddhisme uit India. De belangrijkste reden voor de afname en het grotendeels verdwijnen van het Boeddhisme uit India is de voor veel mensen vrij moeilijk te volgen weg van het klassieke Theravada Boeddhisme en de opbloei van het Hindoeïsme, waarin de Boeddha wel als het ware is opgenomen als de zoveelste incarnatie van Vishnu. Datzelfde Hindoeïsme sloot trouwens vrij goed aan bij het na het jaar 200 opkomende Mahayana Boeddhisme. Het Mahayana Boeddhisme is behoorlijk expansief (grensoverschrijdend) geweest wat betreft het Indiase vasteland en uiteindelijk is India grotendeels Hindoeïstisch geworden. Momenteel is nog slechts één procent van de bevolking van India Boeddhistisch en het lijkt er op dat het Hindoeïsme het Boeddhisme als het ware grotendeels geïntegreerd heeft.

In je werkstuk heb je een aanzienlijk deel besteedt aan Bodhidharma en de verspreiding van het Boeddhisme naar China en de dito ontwikkeling van de vechtkunst in relatie tot de beoefening van meditatie. Hiermee maak je meteen een vrij grote stap naar Zen, terwijl ik eigenlijk verwacht had dat je met het oorspronkelijke Boeddhisme zou beginnen, het leven van prins Siddhartha, maar dat is natuurlijk een kwestie van keuze. Het is niet fout of zo.

Hierna schakel je over naar de manier waarop in Thailand het Boeddhisme verslaafden behandelt en daarna volgt een beschrijving van wat het Theravada is en wat onder Mahayana wordt verstaan. Door de wijze waarop je deze vrij directe overschakelingen maakt, verliest het werkstuk wel iets aan het hebben van een ”rode draad”, en komt het minder chronologisch over op de lezer. Ik had zelf dus een ietwat andere indeling gemaakt wat de hoofdstukken betreft.

De feesten die het Hindoeïsme heeft en die het gemeenschappelijk huldigt met het Boeddhisme is leuk om te lezen en je hebt mooie afbeeldingen gebruikt om het één en ander te verlevendigen. De overgang die je vervolgens maakt naar de crematie is nog niet zo gek, omdat dit immers ook een ritualistische gebeurtenis is. Leven en dood horen immers bij elkaar. De situatie hoe dit in Nederland is geregeld in de Christelijke cultuur is een welkome aanvulling.

Na dit alles volgt je beschrijving van het leven van de Boeddha in grote lijnen. Daarbij is het interessant om te lezen hoe het met de stand van zaken van de medische zorg in die tijd gesteld was. Ik vind alleen de abrupte overgang naar het sterven van de Boeddha iets te abrupt, ik had nog iets meer willen lezen over de prediking van de Boeddha gedurende de 45 jaar dat hij door India rondreisde.

De behandeling van het Vajrayana Boeddhisme (en wedergeboorte), ook al typeer je dat niet via die specifieke naam, is een logische stap in je werkstuk. De Tibetaanse Dalai Lama is tenslotte heden ten dage een belangrijke vertegenwoordiger van het Boeddhisme, ook al is hij verbannen uit zijn eigen land en heeft hij zijn leidende taak inmiddels overgedragen. Helaas schrijf je niets over deze brildragende lama, maar geef je gelukkig wel wat historische uitleg over reïncarnatie van de Dalai Lama’s en hoe dit in zijn werk ging in Tibet.

De reisbeschrijving die je maakt als je India zou bezoeken is vrij uitgebreid beschreven en is een welkome toevoeging in je werkstuk, want het beschrijft belangrijke Boeddhistische plaatsen in India.

Na het weergeven van de Boeddhistische stichtingen in Nederland en België merk je op dat je een interview hebt gehouden in een Boeddhistisch Centrum en geef je de resultaten weer van de schriftelijke enquete die je ook hier op het Boeddhaforum hebt gehouden.

Al met al heb je een uiteenlopend onderzoek gedaan naar het Boeddhisme, en veel facetten belicht. Dat heeft als voordeel dat je een onderwerp breeduit kunt behandelen, maar het nadeel is echter dat de leer van de Boeddha zelf mijns inziens ietwat onderbelicht is. Ik begrijp wel dat je docent je een 8,7 geeft als cijfer voor je werkstuk, omdat je er veel werk van hebt gemaakt. Je bent wat dat betreft niet over één nacht ijs gegaan en dat is zeer positief. Ik zou echter wel wat aan het iets teveel voorkomen van je taalfouten proberen te doen, die helaas regelmatig voorkomen in het werkstuk.

Met vriendelijke groet,

« Laatst bewerkt op: 05-07-2012 20:58 door Basho »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Werkstuk over Boeddhisme
« Reactie #25 Gepost op: 27-03-2020 01:55 »
 Aya Nazar  ( mooie naam )

Ik heb je werkstuk snel doorgespit

Ziet er leuk uit. Je hebt het mooi met plaatjes verzorgd en ik zie dat je er veel tijd aan besteed heb. Dat is leuk om te zien.

Je volgorde is een beetje raar. Je kan beter beginnen met de Boeddha natuurlijk. Wie was dat dan ? Dat verhaal van de prins, daar begint men doorgaans mee. Anders val je er zomaar in, als buitenstaander. Je begint met details en eindigt met de kern. Dat maakt het niet heel helder allemaal. Hoofdzaken en bijzaken.

Maar je bent nog jong. Hier leer je van, voor de volgende keer.

Bolletje