Auteur Topic: Belangrijke enquête  (gelezen 12262 keer)

Aya Nazar

• Gast
Belangrijke enquête
« Gepost op: 04-06-2012 20:10 »
Hallo allemaal,
ik wil onderzoeken hoe mensen over het geloof denken en wat ze allemaal er mee doen. Daarom heb ik deze  enquête gemaakt. Wilt u hem alstublieft invullen dan helpt u mij ongelofelijk veel. Alvast bedankt!

1. Tot welke leeftijdsklasse behoort u?
0 jonger dan 20
0 20-30 jaar
0 30-40 jaar
0 40-50
0 50-65
0 65+

2. Geslacht? Man / Vrouw

3. Wat is uw afkomst?  Nationaliteit?

4. Wat is uw geloof/ godsdienst?

5. Hoe lang gelooft u al?
0 Mijn hele leven
0 10 - 20
0 20 - 30
0 30 - 40
0 50 +

6. Als u het eerste antwoord  bij vraag 5 hebt aangekruist mag u deze vraag overslaan:
Voelt u zich lekkerder in uw vel sinds u zich heeft bekeerd/gelovig bent geworden?
Ja/Nee (eventueel toelichting)

7. Hoe bent u op uw geloof gekomen?
0 U bent erin opgegroeid (ouders zijn ook gelovig)
0 U bent er dmv van een kennis/familie mee in aanraking gekomen
0 U bent er dmv van werk of scholing mee in aanraking gekomen
0 Anders, namelijk:

8. Raad u andere mensen uw geloof aan?
0 Ja, ik spreid mijn geloofsovertuigingen bewust uit (deur aan deur, beurzen enz.)
0 Ja, maar alleen als het gespreksonderwerp hierop valt
0 Nee, ik hou mijn geloof liever voor mezelf
0 Anders; Ja/nee - toelichting:

9. Hoe staat u tegenover andere geloven/godsdiensten en anders gelovigen?
0 Ik vind dat iedereen in mijn godsdienst zou moeten geloven
0 Ik vind mijn godsdienst natuurlijk beste keus, maar het is mensen hun eigen keuze
0 Maakt mij totaal niet uit
0 Ik vind het goed dat mensen zelf mogen beslissen waar zij in geloven
0 Anders, namelijk:

10. Zou u uw kinderen opvoeden/voedt u uw kinderen op onder uw geloofsovertuiging?
0 Ja
0 Nee
« Laatst bewerkt op: 05-06-2012 14:50 door Aya Nazar »

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re:Belangrijke enquête
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2012 20:49 »

50-65

2. Geslacht?

Man

nederlands

roomskatholiek  gedoopt(keuze ouders),mormonen gedoopt(eigen keus)
boeddhisme toevlucht genomen.
Voel meest affiniteit met boeddhisme.

wat bedoel je met geloven?

6. Als u het eerste antwoord  bij vraag 5 hebt aangekruist mag u deze vraag overslaan:
Voelt u zich lekkerder in uw vel sinds u zich heeft bekeerd/gelovig bent geworden?

In het begin ben ik altijd erg enthousiast.
En dat is vaak een obstakel in het proces.
Want hoe enthousiaster ik begin,hoe meer ik de neiging heb het bijltje er bij neer te leggen,wanneer het allemaal niet snel genoeg gaat.
Het is dus zaak mijn eerste enthousiasme te boven te komen
en met beide benen op de grond te blijven staan.
In het eerste enthousiasme wordt geloof min of meer een vlucht uit de realiteit.
Geloven is een proces,net als leren voetballen.
Het gaat met vallen en opstaan.
Op een gegeven moment wordt geloven dan geen
vluchten of zweven meer.
Het inzicht ontstaat geleidelijk aan dat het aankomt op eigen inspanningen en verantwoordelijkheid.

Om antwoord te geven op de vraag: dat wisselt.

literatuur,vriendenboeddhistisch centrum.
In die volgorde.

nee.

10. Zou u uw kinderen opvoeden/voedt u uw kinderen op onder uw geloofsovertuiging?

Boeddhisme geeft bepaalde tips.
Een mahayana boeddhist kent de formulering van de zes paramita's.
Een van de zes paramita's is geduld.
Dat betekent voor mij dat je dan dit geduld beoefent,ook in relatie tot het kind.

Maar dat wil niet zeggen dat ik dat kind ga vertellen over dat er in het boeddhisme zes paramita's zijn ,die onderdeel uitmaken van het boddhisattvapad blablabla.
Tenzij ze er op een gegeven moment interesse in tonen natuurlijk.

Zeker voor kinderen is een aansprekend persoon
veel inspirerender dan gedoe over religie.

« Laatst bewerkt op: 06-06-2012 10:22 door lord rainbow »

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 05-06-2012 21:19 »
0 50-65

2. Geslacht?
Man

Afkomst: arbeidersgezin, heb mezelf ontwikkeld en later HBO gehaald. Had eigenlijk graag nog de universiteit gedaan, maar ben een laatbloeier omdat opleiding wel belangrijk werd geacht door mijn ouders, maar ze nooit hadden kunnen bevroeden dat ik een HBO-opleiding zou hebben kunnen halen. Daar waren ze helemaal niet mee bezig, namelijk. Ik ben altijd bezig mijzelf te scholen en dat heeft zijn weerslag onder andere in mijn kennis van religies.
Nationaliteit: de Nederlandse.

Ik ben Zenboeddhist, heb ooit gestudeerd bij een Roshi of Zenleraar. Niet voor een hele lange periode (dat was ook niet strikt noodzakelijk), het was echter wel zinnig, leerzaam en vooral confronterend. Van huis uit ben ik Nederlands Hervormd opgevoed. Het Christendom heb ik jarenlang terzijde gelaten, omdat ik het een godsdienst vond vol tegenstrijdigheden. Ik heb nu sedert een aantal jaren zeer zeker interesse in de diepere betekenis van hetgeen wat Christus voorleefde, maar ik voel me het beste thuis in het Boeddhisme.

0 20 - 30
Vanaf mijn jongvolwassenheid ben ik via psychologie en filosofie in aanraking gekomen met het Boeddhisme. Ik was toen tussen de 20-30 jaar oud. Ik ben destijds gaan mediteren en kreeg er een goed gevoel door. Ik had zelfs soms bijzondere innerlijke “mystieke” ervaringen. Op een gegeven moment kwam ik echter geen steek verder en ben zelfs jarenlang gestopt met mediteren. Sedert heel wat jaren ben ik weer actief aan het mediteren, en sla geen dag over. Ik ben uiterst gedisciplineerd, maar niet zo gedreven als toen ik jong was. Dat is het voordeel van als je de 50 jaar passeert, door de levenservaring verander je qua visie.

Ik voel me prima door het gedisciplineerd mediteren en kan goed ontspannen, beter als toen ik niet mediteerde. Ik sport ook nog (hardlopen), hetgeen een uitstekende vorm van “aarding” is.

0 Anders, namelijk:
Ik heb het Boeddhisme voor mezelf ontdekt, ik ben nieuwsgierig en leergierig van aard.

Ik raad geen religie aan, ik prijs het ook niet aan. Als het onderwerp ter sprake komt, vertel ik soms wat over het Boeddhisme, maar ik laat iedereen zelf uitmaken wat men wil “geloven”. Het Boeddhisme is trouwens geen “geloof”, eerder een soort levensovertuiging.

0 Ik vind het goed dat mensen zelf mogen beslissen waar zij in geloven.

Ik laat iedereen in zijn of haar waarde, als iemand Moslim wil zijn of Christen, of een ander geloof wil aanhangen, prima. Ik bemoei me nooit met andermans overtuiging of geloof. Ik respecteer derhalve alle religies.

0 Nee

Ik heb geen kinderen, mijn partner en ik hebben bewust geen kinderen genomen. Als ik toch kinderen zou hebben, zou ik afwachten tot ze zelf vragen gaan stellen. Ik zou nooit een religie of een geloof opdringen of via de opvoeding propageren. Het kind staat centraal: wil het iets weten over het Christendom, dan krijgt het dat. Wil het iets weten over de Islam, dan krijgt het dat. Wil het iets weten over het Boeddhisme, dan krijgt het dat. Een menselijk wezen moet de kans krijgen zelf het pad te kiezen wat het beste bij hem of haar past. En als het kind opgroeit en nergens in wil geloven of zelfs atheïst wil zijn, prima. Ik heb daarover niet te oordelen, vind ik zelf.

Met beleefde groet,

Basho :)

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 05-06-2012 21:57 »

0 40-50

2. Geslacht? Man

Nederlands

Ik ben atheïst

Is het niet, hoe lang past U bepaalde leringen toe??

Het is geen proces van bekering, het is meer het ondervinden van nut van de beoefening, wat zou ik moeten geloven. Voor mij is de vraag "wanneer heeft U zich bekeerd tot het boedhisme"net zoiets als "wanneer heeft U zich bekeerd tot het stoppen met roken". Wat is de lading van bekeren in deze he?

0 Anders, namelijk:

Ik lees veel filosofie, toen ik het boedhisme ging bestuderen merkte ik dat om boedhisme te begrijpen men het moet beoefenen, het is voor mij niet zo zeer een geloof als wel een methode. Een christen of een atheïst kunnen in mijn ogen beide boedhist zijn naar gelang ze waarde hechten aan hun overtuigingen.

Nee, wat ik mensen zou willen aanbevelen is op zoek gaan naar innerlijke vrede, of ze daarbij boedhist zijn/worden is mij om het even.

0 Anders, namelijk:

Ik ben erg kritisch over het christendom, maar dit komt door mijn streng christelijke opvoeding. Deels is het dus ook niet eerlijk. Uiteindelijk is het namelijk aan ieder om zijn levensovertuiging te belijden als het hun goed dunkt. Mijn negatieve ervaring zegt niets over de werkelijkheid. Het is slechts mijn perceptie in deze.

Ik neem geen kinderen ik lijd aan een ziekte die erfelijk belast is, ik vind het onverantwoordelijk om, nu ik het weet en de keuze heb, om nieuw lijden te veroorzaken. Maar ook hier geld, dit is slechts mijn perceptie inzake dit onderwerp

Met vriendelijke groet,

Offline 007m160

• Nieuwkomer
  • *
  • Humanity needs freedom!
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2012 14:41 »
0 jonger dan 20

2. Geslacht? Man / Vrouw
man

Belgisch

boeddhist
0 staat niet bij de opties :/
ik ben mezelf boeddhist beginnen noemen zo'n
 jaar geleden, Christendom jaar
Ja, ik voel me vrijer en geruster in zaken...  Ik voel me zuiverder omdat ik mijn geest nu probeer te trainen voor de "voorschriften".
 Hoe bent u op uw geloof gekomen?
0 Anders, namelijk:
Geen idee eigenlijk, ik denk dat het idee ontstaan is uit een film waar boeddhisten in voor kwamen en ik me interesseerde in het boeddhisme. boeken lezen, ...

Als mensen interesse erin hebben sta ik bereid om ze te helpen bij hun toevlucht of bekering.

0 Nee, ik zal nog even moeten wachten op kinderen ;) en als ik er ooit zal hebben vind ik dat ze mogen kiezen waar ze niet of wel in geloven.
[/quote]
« Laatst bewerkt op: 06-05-2013 21:58 door 007m160 »
Ik geloof dat de religie van de toekomst een kosmische religie zal zijn. De religie die het meest strookt met de wetenschappelijke behoeften is het boeddhisme.

-Albert Einstein

Aya Nazar

• Gast
resultaat
« Reactie #5 Gepost op: 16-06-2012 15:39 »

Ik dank u allen voor al het medewerking en de informatie die u en de anderen hebben gegeven.
Mijn werkstuk is af en gisteren heb ik hem ingeleverd.
Hij ziet er goed uit.
Ik heb afgesproken met de moderator dat hij hem binnen kort op deze site zet.
Ik hoor daarover graag wat reacties. maar dat komt na het opzetten daarvan.

Ik dank u nogmaals voor uw hulp.

Met vriendelijke groeten,
Aya Nazar

Aya Nazar

• Gast
Re:resultaat
« Reactie #6 Gepost op: 30-06-2012 16:21 »
Na dat meneer Lord Rainbow het werkstuk op de site heeft gezet hoor ik natuurlijk graag reacties van jullie over mijn werkstuk. het werkstuk zit in mijn andere forum http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1477.0.html
bij de laatste reactie van meneer Lord Rainbow.

MVG

Steff87

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 08-06-2013 00:50 »
Hallo allemaal,
ik wil onderzoeken hoe mensen over het geloof denken en wat ze allemaal er mee doen. Daarom heb ik deze  enquête gemaakt. Wilt u hem alstublieft invullen dan helpt u mij ongelofelijk veel. Alvast bedankt!

0 jonger dan 20
0 20-30 jaar
0 30-40 jaar
0 40-50
0 50-65
0 65+

2. Geslacht? Man / Vrouw

0 Mijn hele leven
0 10 - 20
0 20 - 30
0 30 - 40
0 50 +

0 Anders, namelijk:

0 Ja, ik spreid mijn geloofsovertuigingen bewust uit (deur aan deur, beurzen enz.)

0 Ik vind mijn godsdienst natuurlijk beste keus, maar het is mensen hun eigen keuze
0 Anders, namelijk:

0 Ja
0 Nee

20-30 jaar

2. Geslacht? Man / Vrouw

Man

Eurasian, Belg. Maar voel mij eerder een Europeaan dan Belg.

Geloof zou ik het niet noemen. Ik ben een Zen atheïst. Zen Boeddhisme is mijn levensweg en filosofie, geloof heb ik niet. In Boeddhisme is er geen god of een scheppingsverhaal.   

Ik heb het niet genoteerd, maar ik denk dat ik een 5 tal bezig ben met het bestuderen en leren van Boeddhisme en andere filosofische groepen.

Ja zeker. Ik ben opgeroeid in een liberaal gelovige gezin. Veel antwoorden kreeg ik dus niet i.v.m. onze religie. In mijn jonge tiener jaren zelf gaan onderzoeken wat religie en god nu is. Dit deed ik een paar jaar tot ik de uitkomst had gevonden. Ik was een atheïst. Door mijn Eurasian achtergrond en het beoefenen van vechtsport nam ik een kijkje in Boeddhisme. En nu bestudeer ik nog steeds Zen Boeddhisme en andere filosofieën. Ik denk dat Boeddhisme goed past bij atheïsten.

Bij Zen ligt alles bij meditatie, het moment zelf en ik voel mij een betere persoon. Meer verbonden met de mens, dieren en de natuur. Ook zie ik mijn vechtsport en yoga als onderdeel van Zen Boeddhisme. Alles is één geworden in mijn leven.

Ik ben op filosofie gekomen door Bodhidharma, Steven Seagal en Bruce Lee. Ook door vrienden die bezig waren met filosofie.

Nee dat doe ik niet. Ik raad geen enkele vorm aan van geloof of religie.

Tegen godsdiensten sta ik niet zo positief omdat het mij zinloos lijkt om je tijd te verdoen in een god. We weten nu wel beter met de evolutietheorie. Wat de gelovigen betreft (de persoon zelf), maakt het mij totaal niet uit. Ik vind het goed dat mensen zelf mogen beslissen waar zij in geloven. Ik ga niet zeggen wat een ander moet doen.

Alles wat de onafhankelijk wetenschap kan bewijzen, moet aanvaard worden ook al is dit tegen Boeddhisme in. Boeddhisme is geen geloof met vaste dogma's zoals het Jodendom, Islam of Christendom dat heeft.

Ja ik zou hun filosofie leren, met sterke nadruk op Zen Boeddhisme. Ook zouden ze kennis maken met Zen op de Boeddhistische feestdagen. Aangezien filosofie mijn passie is en het de taak is van de ouders om hun kinderen goed op te voeden zou ik hun dat leren. Maar niet als een religie of als religieuze mensen dat zouden doen.

Moesten mijn kinderen ooit Joods, Moslim of wat dan ook worden dan zou ik daar geen probleem mee hebben. 

Offline Tommy

• Nieuwkomer
  • *
  • Enlighten me.
« Reactie #8 Gepost op: 16-06-2013 15:40 »
Is het voor school? En zo ja, heb je een goed cijfer gekregen?
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

GreatManaTree

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 16-06-2013 17:53 »
1. Tot welke leeftijdsklasse behoort u?   30-40 jaar.

2. Geslacht? Man

3. Wat is uw afkomst?  Nationaliteit?  Nederlandse.

4. Wat is uw geloof/ godsdienst?  Ik voel mij aangetrokken tot Buddha, Krishna en Jezus.

5. Hoe lang gelooft u al?   20 - 30.

6. Ja.

7. Hoe bent u op uw geloof gekomen?   U bent er dmv van werk of scholing mee in aanraking gekomen.

8. Raad u andere mensen uw geloof aan?  Ja, maar alleen als het gespreksonderwerp hierop valt.

9. Hoe staat u tegenover andere geloven/godsdiensten en anders gelovigen?  Ik vind mijn godsdienst natuurlijk beste keus, maar het is mensen hun eigen keuze.

10.  Zou u uw kinderen opvoeden/voedt u uw kinderen op onder uw geloofsovertuiging?  Ja.

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 16-06-2013 18:20 »
Voor de goede orde:
Het werkstuk waar deze vragenlijst bij hoort
zie hier is inmiddels ingeleverd en beoordeeld op school.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Belangrijke enquête
« Reactie #11 Gepost op: 27-03-2020 01:01 »
Citaat
Hallo allemaal,

0 jonger dan 20
0 20-30 jaar   ( deze )
0 30-40 jaar
0 40-50
0 50-65
0 65+

2. Geslacht? Man / Vrouw   meneer

Europeaan

boeddhisme 

Ik geloof niet, ik onderzoek.

0 Mijn hele leven
0 10 - 20
0 20 - 30
0 30 - 40
0 50 +

Ik ben niet bekeerd. Ik weet ook niet of je mij kan zien als 'gelovig'. Dat maakt me ook niet zoveel uit eigenlijk. Maar, uhmm, lekkerder in mijn vel ? Anders in mijn vel. De Dhamma heeft mij veranderd. Op een positieve manier ? Ja, dat wel. Ja, ik ben minder snel boos en ik kan zeker wat met bepaalde inzichten. Ik pas bepaalde boeddhistische inzichten toe. Dit heeft mij rustiger gemaakt. Minder opgefokt, minder agressief.

0 Anders, namelijk:

Uhmm, tja. Ik weet het eigenlijk niet eens meer. Het kwam gewoon een soort van op mijn pad. Ik kan het moeilijk beschrijven. Ik zat met mijzelf in de knoop en met het leven in de knoop. En ik zocht méér. Meer in de zin van, niet meer, maar meer ( je snapt wat ik bedoel ). Ik kwam op de boeddhistische omroep site en daar had men een introductie over boeddhisme. Ik was erg nieuwsgierig. Een priester en een non vertelde hun verhaal, op een rustige, geloofwaardige manier. Het leken me wel echt mensen, weetje wel. Niet perfect, niet per se heel lief, maar ook niet gemeen. Dus, ja, dat vond ik wel geloofwaardig. Ik vond hun toon ook prettig. Niet opdringerig, vriendelijk. Dat genereerde wel een vonkje in mijn hart. Toen wist ik gewoon, ik moet straks even naar de bibliotheek gaan en even alle boeken lenen over boeddhisme. Ik wist altijd wel, ja, boeddhisme dat is iets waar iemand als ik iets mee kan. Maar ik heb mij er nooit echt in verdiept. Waarom weet ik eigenlijk niet

boeddhisme is niet iets dat je een ander aanraad. Ik ben niet een ander, ik kan niet voor de andere oordelen. Je vind het boeddhisme, het boeddhisme gaat niet naar jou op zoek. boeddhisten hebben geen bekeringsdrang. Het gaat zich niet opdringen aan mensen. Daar heeft het teveel zelfvertrouwen voor. Het is ook niet nodig. Ik doe boeddhisme voor mijn eigen verlichting, niet voor jou.

0 Anders, namelijk:

De andere geloven zeggen me eigenlijk veel minder. De katholieke kerk heeft natuurlijk prachtige kunst, cultuur en architectuur. Maar het christendom heeft mij nooit aangesproken. Het ging altijd het ene oor in en het andere weer uit. Islam, zegt me ook niet zoveel. Wel vind ik vrouwen die hoofddoeken dragen iets charmantst hebben. Jodendom, daar weet ik niet zoveel van, maar wat ik er van weet, daar werd ik niet warm of koud van. Hindoeïsme, zelfde als bij katholicisme. Extreem waardevol qua kunst en cultureel erfgoed, maar de leer zegt mij niets. Verder was ik ook wel geinterreseert in religies als Voodoo ( ik heb er wel wat boeken over ). Maar meer omdat ik gewoon wilde weten wat het is. Ook voor die religies geld. Ik vind het waardevol en interresant, maar de leer zegt me niets. Wel vond ik Kabbala wel interresant. dat wil ik nog een keer onderzoeken. Ik geloof dat die leer al wat dieper gaat. Ik vind religies interresant, maar dat wil niet zeggen dat ik ze aanhang. ze fascineren me, maar meer ook niet. Religies kunnen ook een artistieke waarde hebben. Iets dat je niet moet onderschatten.

0 Ja
0 Nee

Uhmmm. Nee, uhmm, weet ik niet. Ik zou ze het wel bieden, maar ze moeten zelf weten wat ze ermee doen.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2020 01:08 door bolletje »