1. Tot welke leeftijdsklasse behoort u? 0 50-65
2. Geslacht?Man
3. Wat is uw afkomst? Nationaliteit?Afkomst: arbeidersgezin, heb mezelf ontwikkeld en later HBO gehaald. Had eigenlijk graag nog de universiteit gedaan, maar ben een laatbloeier omdat opleiding wel belangrijk werd geacht door mijn ouders, maar ze nooit hadden kunnen bevroeden dat ik een HBO-opleiding zou hebben kunnen halen. Daar waren ze helemaal niet mee bezig, namelijk. Ik ben altijd bezig mijzelf te scholen en dat heeft zijn weerslag onder andere in mijn kennis van religies.
Nationaliteit: de Nederlandse.
4. Wat is uw geloof/ godsdienst?Ik ben Zenboeddhist, heb ooit gestudeerd bij een Roshi of Zenleraar. Niet voor een hele lange periode (dat was ook niet strikt noodzakelijk), het was echter wel zinnig, leerzaam en vooral confronterend. Van huis uit ben ik Nederlands Hervormd opgevoed. Het Christendom heb ik jarenlang terzijde gelaten, omdat ik het een godsdienst vond vol tegenstrijdigheden. Ik heb nu sedert een aantal jaren zeer zeker interesse in de diepere betekenis van hetgeen wat Christus voorleefde, maar ik voel me het beste thuis in het Boeddhisme.
5. Hoe lang gelooft u al?0 20 - 30Vanaf mijn jongvolwassenheid ben ik via psychologie en filosofie in aanraking gekomen met het Boeddhisme. Ik was toen tussen de 20-30 jaar oud. Ik ben destijds gaan mediteren en kreeg er een goed gevoel door. Ik had zelfs soms bijzondere innerlijke “mystieke” ervaringen. Op een gegeven moment kwam ik echter geen steek verder en ben zelfs jarenlang gestopt met mediteren. Sedert heel wat jaren ben ik weer actief aan het mediteren, en sla geen dag over. Ik ben uiterst gedisciplineerd, maar niet zo gedreven als toen ik jong was. Dat is het voordeel van als je de 50 jaar passeert, door de levenservaring verander je qua visie.
6. Als u het eerste antwoord bij vraag 5 hebt aangekruist mag u deze vraag overslaan:
Voelt u zich lekkerder in uw vel sinds u zich heeft bekeerd/gelovig bent geworden?
Ja/Nee (eventueel toelichting)Ik voel me prima door het gedisciplineerd mediteren en kan goed ontspannen, beter als toen ik niet mediteerde. Ik sport ook nog (hardlopen), hetgeen een uitstekende vorm van “aarding” is.
7. Hoe bent u op uw geloof gekomen?0 Anders, namelijk: Ik heb het Boeddhisme voor mezelf ontdekt, ik ben nieuwsgierig en leergierig van aard.
8. Raad u andere mensen uw geloof aan?0 Anders; Ja/nee - toelichting: Ik raad geen religie aan, ik prijs het ook niet aan. Als het onderwerp ter sprake komt, vertel ik soms wat over het Boeddhisme, maar ik laat iedereen zelf uitmaken wat men wil “geloven”. Het Boeddhisme is trouwens geen “geloof”, eerder een soort levensovertuiging.
9. Hoe staat u tegenover andere geloven/godsdiensten en anders gelovigen?
0 Ik vind het goed dat mensen zelf mogen beslissen waar zij in geloven.Ik laat iedereen in zijn of haar waarde, als iemand Moslim wil zijn of Christen, of een ander geloof wil aanhangen, prima. Ik bemoei me nooit met andermans overtuiging of geloof. Ik respecteer derhalve alle religies.
10. Zou u uw kinderen opvoeden/voedt u uw kinderen op onder uw geloofsovertuiging?
0 NeeIk heb geen kinderen, mijn partner en ik hebben bewust geen kinderen genomen. Als ik toch kinderen zou hebben, zou ik afwachten tot ze zelf vragen gaan stellen. Ik zou nooit een religie of een geloof opdringen of via de opvoeding propageren. Het kind staat centraal: wil het iets weten over het Christendom, dan krijgt het dat. Wil het iets weten over de Islam, dan krijgt het dat. Wil het iets weten over het Boeddhisme, dan krijgt het dat. Een menselijk wezen moet de kans krijgen zelf het pad te kiezen wat het beste bij hem of haar past. En als het kind opgroeit en nergens in wil geloven of zelfs atheïst wil zijn, prima. Ik heb daarover niet te oordelen, vind ik zelf.
Met beleefde groet,
Basho