Auteur Topic: Boeddha - Karen Armstrong  (gelezen 5755 keer)

StInKy

• Gast
Boeddha - Karen Armstrong
« Gepost op: 25-07-2006 21:29 »
Een mooie poging om het leven van de Boeddha te schetsen. Het is echt opmerkelijk dat er zo weinig te vinden is van het leven van de Boeddha zelf. De autobiografiste verwoorde het zelf ook als: "een vanuit westers oogpunt onvoldoende aan historische feiten". Maar toch een mooi boek om te lezen. Al de belangrijkste punten uit zijn leven worden beschreven en enkele sutta's worden op hun authentie bestudeerd.
Ik was ook blij om te horen dat het hoogstwaarschijnlijk was dat de Boeddha nooit had gezegd dat monniken zich ver van vrouwen moesten houden.  Maar toch vind ik de terughoudendheid naar vrouwen toe best wel vreemd. Ook bijvoorbeeld het verhaal over hoe zijn oudtante en andere vrouwen toegelaten worden door de Boeddha, door dat Ananda getroffen werd door de triestheid van de vrouwen. Dan heb ik echt iets van  ??? Is dat dan de grote wijze?

StInKy

• Gast
Re: Boeddha - Karen Armstrong
« Reactie #1 Gepost op: 19-08-2006 10:18 »
Ik heb een belangrijkpunt over het hoofd gezien over de terughoudendheid van de Boeddha t.o.v. het toelaten van vrouwen...
Het feit dat vrouwen huis en haard in de steek moest laten om non te kunnen worden zal in die tijd zeker radicaal geweest zijn. Ik kan me voorstellen dat veel mannen daar tegen zouden zijn en vrouwen werden toen gezien als mindere waardige wezens die vooral voor het huishouden moesten zorgen. Dus als ze die opeens konden verlaten, eigen keuze, wat straks, eigen mening, en erger?

Ik vind het altijd wle grappig als je het bekijkt van een andere kant en opeens word alles me duidelijk.  :)   

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re:Boeddha - Karen Armstrong
« Reactie #2 Gepost op: 06-09-2012 13:39 »

Nathan

• Gast
Re:Boeddha - Karen Armstrong
« Reactie #3 Gepost op: 22-10-2013 10:00 »
Ken het boek van Karen Armstrong, een van de betere werken over Boeddha. Goed leesbaar!  ;)