Auteur Topic: Terug kijken en lezen. Dalai lama op 11 mei 2014 rotterdam  (gelezen 12330 keer)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
...link werkt niet meer...
« Laatst bewerkt op: 01-02-2023 15:01 door Marcel »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
lezing van Dalai Lama in Ahoy Rotterdam
« Reactie #1 Gepost op: 12-05-2014 19:09 »
Wat gaf de Dalai Lama vandaag in Rotterdam Ahoy zijn gehoor mee?  Een korte samenvatting door Bianca Visser.

”Alle zeven miljard mensen hier op aarde wensen geluk en willen niet lijden”,  aldus ZH de Dalai Lama. Op primair niveau zijn we allemaal gelijk,  op secundair niveau zijn we echter verschillend.  De grondwet van India is gebaseerd op seculaire ethiek.
Tibetanen gebruiken te veel rituelen en ceremoniën, maar daar gaat het niet om. Je moet je menselijke intelligentie gebruiken om je houding en  je gedachten te  transformeren. Meer logica en je minder met citaten bezighouden. Niet zomaar de woorden van Boeddha klakkeloos aannemen, maar zelf onderzoeken. De oorzaken en omstandigheden waarin iets gebeurt zijn belangrijk. Het lijden komt niet zonder reden en is ook niet blijvend. Er is een onderlinge verbondenheid.

De Vier Edele Waarheden zijn het tegenwicht.

1. Het bestaan van lijden

2. De oorzaken van lijden.

3. De oorzaken van lijden opheffen.

4. Het volgen van de Ware Pad  (reduceren van de tien negatieve activiteiten die bij wereldreligies ook worden benoemd: niet doden, stelen, liegen etc.)

De strijd tegen onwetendheid is inzicht hebben in de leegte (vrij van gehechtheden).

Tibetanen gebruiken te veel rituelen en ceremoniën, sacrale dansen en muziekinstrumenten, maar daar gaat het helemaal niet om. Het is belangrijker te weten hoe we met emoties omgaan. De Dalai Lama zegt dat de  bevordering van seculaire ethiek, dat gebaseerd is op de eenheid van de mensheid, de sleutel is om duurzame vrede en geluk in de wereld te brengen. Eenheid is nodig, want we zijn sociale wezens en hebben recht op geluk. Dit is ons geboorterecht.

We leven nu in de 21-ste eeuw en er is op technische gebied veel ontwikkeld, maar er zijn nog veel problemen. De problemen die de mensheid zich aandoet, komt voort uit onze eigen scheppingskracht. Meestal zien we de oorzaken van ons lijden buiten onszelf en daarom  willen  we de situaties en de mensen om ons heen te veranderen. Onze enige ‘vijand’ of ‘demon’ ligt echter in onszelf, het zijn onze angsten en verwachtingen. Het zijn onze eigen negatieve denkpatronen waarin we vastzitten.
Het gebed is voor alle religies, maar volgens het boeddhisme is er geen concept van schepper. Boeddha is niet je  meester. Boeddhisten dienen  zich te richten op het echte luisteren, contemplatie en meditatie volgens de leer van Boeddha. Boeddha sprak tot verschillende groepen mensen , zijn leerredes en gesprekken baanden de weg naar het inzicht. Dit inzicht moet iedereen op eigen kracht bereiken.

Het resultaat hangt af van het feit  of je het moment waarop je je nu in je leven bevindt begrijpt. Het Pad is als het ware de behandeling van onze ‘ziekte’. Het serieus bestuderen en beoefenen van de leer is de enige manier om mentaal en fysiek geluk te bereiken.

Er zijn verschillende niveaus van wijsheid en kennis, maar het is belangrijk  het eerste niveau van de geest te leren kennen. Dan gaan we telkens  vanzelf naar een hogere niveau. De kwaliteit van de geest ontstaat door de kennis en brengt ons door zelfondervinding tot een wezenlijke ervaring.

We moeten in het belang van de hele mensheid rekening met elkaar houden, in plaats van denken in tegenstellingen van ‘wij tegen zij’. Dit is namelijk de basis van verdeeldheid tot ‘vriend en vijand’ met oorlog als gevolg. Geweld creëert altijd haat en haat creëert weer geweld. De vijand wordt door geprojecteerde vooroordelen in stand gehouden. De wereldvrede zal niet tot stand komen door alleen maar te bidden, we moeten samen acties ondernemen. Negentig procent is negatieve projectie, maar ook positieve gedachten zijn projecties.
Je kunt je karma niet zomaar schoonspoelen. Door intensief zelf de praktijk te beoefenen en de verschillende stadia van de zelfontwikkeling te doorlopen kan je je karma zuiveren.
Het boeddhisme (ook Hindoeïsme) heeft het idee van bevrijding op basis van het eigen bewustzijn. Het proces van het bereiken van de bevrijding met behulp van onze verlichtingsgeest en de compassie is er op gericht alle levende wezens van lijden te bevrijden ( bodhicitta).  Een altruïstische motivatie is van groot belang om daartoe te kunnen evolueren.

Lees de recensie ‘Vrij van Religie’(herhaald in deze krant geplaatst):

http://boeddhistischdagblad.nl/23339-nieuw-boek-van-dalai-lama-vrij-van-religie/

Lees meer hierover in de  gratis uitgave  “Drie Hoofdzaken van het Pad’ door de grote spirituele leraar Lama Tsong Khapa dat ter gelegenheid van het bezoek van ZH de Dalai Lama aan Nederland op 11 mei 2014 werd uitgereikt.

Was je er niet bij in de AHOY en wil je het boekje lezen? Ga naar: http://boeddhistischeboeken.nl/index.php?main_page=pubs_product_book_info&products_id=386

Bron
« Laatst bewerkt op: 13-05-2014 11:55 door Dirk Knol »

Offline Kobe

• Nieuwkomer
  • *
Re:Kijk live naar de dalai lama op 11 mei
« Reactie #2 Gepost op: 15-05-2014 10:26 »
Ik vind het vooral jammer dat de andere uren niet online staan.

Hij haf toch een spreek uur s 'morgens ook?
Is dit ergens te vinden?

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 15-05-2014 19:48 »
misschien is dit iets...

Afgelopen weekeinde was de dalai lama in Nederland, wat leidde tot een uitverkocht Ahoy. De boeddhistische omroep zendt komende zaterdag de documentaire ‘dalai lama in Nederland’ uit, waarin de hoogtepunten worden getoond van zijn lezingen en een interview met de spiritueel leider te zien is.
n zijn boek ‘Vrij van religie’ pleit de dalai lama voor de ‘educatie van het hart’, de ontwikkeling van universele waarden, die moet plaatsvinden voorbij de grenzen van religie. Niet alleen in het jeugdonderwijs, maar in de samenleving als geheel. Wat betekent dit concreet en hoe integreren wij deze waarden in onze samenleving? Hierover sprak de dalai lama uitgebreid in zijn lezing ‘Welzijn, Wijsheid en Compassie’, en tijdens de boeddhistische les, bijgewoond door meer dan 11.500 mensen. De hoogtepunten zijn terug te zien in de documentaire.

Daarnaast sprak oud-tafeltenniskampioen Bettine Vriesekoop met de Tibetaanse leider in zijn hotel. Het interview ging onder andere over China. De belangrijke les die de dalai lama van de Chinezen heeft geleerd: “Je vijand is je beste leraar.”

Regie: Babeth VanLoo.

Hoogtepunten van zijn bezoek 18 mei, om 14:00 uur op NPO2.

Offline teksten.Y1010

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 15-05-2014 20:04 »
je vijand is je beste leraar?

(sorry ik heb geen respect en ga voor waarheid)
wat een onzin is dat nu
iemand die gewoon jaloers op je is
zoals die neef van de boeddha
is geen leraar

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
De drie hoofdzaken van het pad
« Reactie #5 Gepost op: 17-05-2014 00:36 »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 17-05-2014 16:05 »
Verwant (aan het thema te rotterdam) pdfje.
zie bijlage.

[verwijderd door de beheerder]

Offline teksten.Y1010

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 17-05-2014 18:33 »
gahetpdjelezendankjewel :)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 17-05-2014 18:39 »
Dit artikel gaat over de ochtend les. Dat was een boeddhistische les.
's-middags was een lezing voor algemeen publiek. Dat is op de stream te zien.
Volgend artikel gaat dus over de ochtend les.( dirk)

Een Boeddhistische les van de Dalai Lama

De Dalai Lama is in Nederland. Gisteren (11 mei) gaf hij een lezing over ‘de drie hoofdzaken van het pad’. The Optimist herontdekte de wet van oorzaak en gevolg.

De Dalai Lama is in Nederland. Gisteren gaf hij een lezing over ‘de drie hoofdzaken van het pad’. The Optimist herontdekte de wet van oorzaak en gevolg.

De Dalai Lama is drie dagen in Nederland. Op zondagochtend verzorgde hij een Boeddhistische les in de grote zaal van Ahoy, over ‘de drie hoofdzaken van het pad’. Duizenden geïnteresseerden reisden ervoor naar Rotterdam. Ik had nog nooit over de ‘hoofdzaken van het pad’ gehoord en nog nooit een les over het Boeddhisme meegemaakt, laat staan een les van de Dalai Lama, geestelijk leider van de Tibetanen en winnaar van de Nobelprijs van de vrede.

Er is veel te doen om de Tibetaanse geestelijke. Politiek. Maar ik werd tijdens de les van de Dalai Lama vooral aan het denken gezet over de eindeloze wijsheid van de wet van oorzaak en gevolg. Voor Boeddhisten is dit waarschijnlijk niets nieuws – oorzakelijkheid is een belangrijk concept in het Boeddhisme. Maar voor mij was het een waardevolle ontdekking. Deze vier perspectieven houden me aan het denken sinds de lezing.

1. Wij zíjn oorzaak en gevolg

Boeddhisten geloven niet in een ‘onafhankelijk zelf’, legde de Dalai Lama uit. Iedere ‘zelf’ is afhankelijk, van anderen en van alles wat er om je heen gebeurt. Dit afhankelijke zelf is een uitwerking van causaliteit: hoe dingen ontstaan is afhankelijk van een oorzaak. Ons heden is afhankelijk van ons verleden. ‘Zie jezelf niet als iets absoluut bestaands’, zei de Dalai Lama. We zijn niet alleen ons karakter, onze genen en onze opvoeding. We zijn ook wat we doen en denken, en dat kunnen we veranderen. ‘Karma’ betekent handeling: de actie die je onderneemt die gevolgen heeft voor je huidige leven of je volgende leven. We zijn dus zelf verantwoordelijk voor onze levensomstandigheden.

2. Lijden is niet blijvend

Ik hoor het zo vaak voorbij komen: ‘Waarom moet mij dit overkomen?’ De Dalai Lama vroeg het in het begin van zijn lezing ook: ‘Waar komt het lijden vandaan?’ Hij legde uit: ‘Lijden komt niet zonder reden tot stand, maar het is ook niet blijvend. Boeddha heeft onderwezen dat alles om ons heen in onderlinge afhankelijkheid bestaat. Dus onze situatie, onze gevoelens van lijden komen niet zonder oorzaak. Deze gevoelens komen door de omstandigheden die wij zelf creëren. Uiteindelijk gaat het over de vraag: hoe kun je het lijden opheffen?’

3. Het mysterieuze van verborgen oorzaken

Het blijkt allemaal niet zo simpel te zijn welke oorzaken en gevolgen zich in jouw leven tonen. Karma is de opeenhoping van oorzaken en gevolgen die diep in ons leven liggen en vaak op een onzichtbare manier ons leven nu en in de toekomst beïnvloeden. Maar we kunnen wél onze toekomst creëren door de handelingen die we nu doen. De Dalai Lama zei: ‘Door het beter begrijpen van oorzaak en gevolg, zul je begrijpen hoe je negatieve activiteiten kunt vermijden.’

4. Oorzaak en gevolg en kwantumfysica

De Dalai Lama ziet zelfs in de kwantumfysica de wet van oorzaak en gevolg terug. Hij vertelde: ‘Als er oorzaak is, dan is er gevolg. Maar op een subtiel niveau begrijp je dat het gevolg afhankelijk is van de oorzaak. Dus ze kunnen niet zonder elkaar. Die onderlinge afhankelijkheid zien we ook in de kwantumfysica. Wat is er verder nog naast vorm, kleur, en materie? Dat is moeilijk om vast te stellen. Want als je dat gaat reduceren, dan kom je aan bij atomen. Als je dan nog verder gaat reduceren, dan zie je dat er op het allerkleinste niveau niets is, dan is er geen materie meer. En dat is een dilemma: want wat is dan de realiteit? De realiteit is alleen maar mentale reflectie van de geest.

‘Dat geldt ook voor tijd. We hebben het wel eens over de vorige eeuw en de volgende eeuw. Het heden en de toekomst. Maar al die tijdsindelingen hangen van elkaar af. Dagen zijn van elkaar afhankelijk. Dus eigenlijk bestaat het heden helemaal niet, want die bestaat alleen maar in afhankelijkheid van verleden en toekomst. Dus, het heden is een soort projectie.’

Het idee van wat in de kwantumfysica nu heerst over de materie, dat die op een absoluut niveau niet bestaat, dat geldt ook voor ons bewustzijn, vervolgende de Dalai Lama. ‘Bewustzijn is niet absoluut. Het is afhankelijk van alles. Er is niets blijvends aan. Het is veranderlijk, en we hebben er zelf invloed op, door de wet van oorzaak en gevolg.’

Bron
« Laatst bewerkt op: 17-05-2014 18:49 door Dirk Knol »

Offline teksten.Y1010

• Nieuwkomer
  • *
Re:Terug kijken en lezen. Dalai lama op 11 mei 2014 rotterdam
« Reactie #9 Gepost op: 17-05-2014 18:58 »
De realiteit is alleen maar mentale reflectie van de geest.
doet me herinneren aan de matrix
the mental projection of your digital self

+
‘Dat geldt ook voor tijd. We hebben het wel eens over de vorige eeuw en de volgende eeuw. Het heden en de toekomst. Maar al die tijdsindelingen hangen van elkaar af. Dagen zijn van elkaar afhankelijk. Dus eigenlijk bestaat het heden helemaal niet, want die bestaat alleen maar in afhankelijkheid van verleden en toekomst. Dus, het heden is een soort projectie.’

dat er geen tijd is zal iedereen wel begrijpen
er is alleen dit moment
waarom zou ook het heden een mentale projectie zijn?
dat begrijp ik niet
iemand die dat ziet?
« Laatst bewerkt op: 17-05-2014 19:07 door Y1010 »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 17-05-2014 19:09 »
ik begrijp het als
dat ook dit moment niet bestaat.

Als er geen verleden is
en geen toekomst,
wat is dan nog de basis
voor het heden...

Offline teksten.Y1010

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 17-05-2014 19:31 »
niks
« Laatst bewerkt op: 17-05-2014 20:10 door Y1010 »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 18-05-2014 16:21 »
ik begrijp het als
dat ook dit moment niet bestaat.

Als er geen verleden is
en geen toekomst,
wat is dan nog de basis
voor het heden...

Eigenlijk dus als volgt:
We kunnen tijd steeds kleiner maken middels analyse.
Wat is het heden: een jaar, een kwartaal, een maand, een week, een dag,
een uur, een minuut, een seconde, een milliseconde...
Kortom: het heden is onvindbaar,
Als er geen heden is,
is er ook geen basis voor verleden en toekomst.

Offline Tommy

• Nieuwkomer
  • *
  • Enlighten me.
« Reactie #13 Gepost op: 19-05-2014 10:11 »
Waarom wordt de Dalai Lama aangeduid als 'Zijne Heiligheid'?
In het boeddhisme is toch niks heilig? (of juist alles, afhangend van hoe je ertegen aankijkt)
Ik heb ook nooit gesnapt hoe ze nou steeds een nieuwe Dalai Lama kiezen, je kunt toch niet weten wie als wie reïncarneert?
Maar ik heb me er ook niet veel in verdiept, zal het nog eens moeten doen.
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer

Offline Tommy

• Nieuwkomer
  • *
  • Enlighten me.
« Reactie #15 Gepost op: 20-05-2014 11:15 »
Ik zal het even lezen.

Hmm oké, dat is een deel van het boeddhisme dat me niet zo aanspreekt.
Hoort hij dan niet allang verlicht te zijn? Of wordt er dan een nieuwe gekozen?
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 20-05-2014 18:47 »
Een nieuwe wordt gezocht
na het overlijden
van de oude.

Offline Tommy

• Nieuwkomer
  • *
  • Enlighten me.
« Reactie #17 Gepost op: 16-06-2014 17:57 »
Ja weet ik, maar als dit de 14e reïncarnatie is, zou hij dan niet al in zijn 3de leven verlicht kunnen zijn geweest? Dan zou hij toch niet meer reïncarneren?
Toa Mata Pohatu

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 16-06-2014 18:49 »
Een verlicht wezen hoeft niet meer te reincarneren.
Maar kan het wel .

De Dalai Lama zegt zelf niet verlicht te zijn.
« Laatst bewerkt op: 16-06-2014 18:51 door Dirk Knol »

Offline Tommy

• Nieuwkomer
  • *
  • Enlighten me.
« Reactie #19 Gepost op: 20-06-2014 10:46 »
Ow oké, ik had verwacht van wel :P
Toa Mata Pohatu