Auteur Topic: Hoeveel hindoe was de boeddha  (gelezen 3171 keer)

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Hoeveel hindoe was de boeddha
« Gepost op: 18-05-2014 09:44 »
In Nederland is ongeveer 1% van de bevolking Boeddhist. Dat zijn ongeveer 170.000 mensen. Boedha is heel erg bekend. Je kunt beelden van Boedha overal aantreffen, in winkels, bij mensen thuis, terrasjes en tuincentra. Wanneer je mensen vraagt waar ze Boedha van kennen dan hoor je het meest dat het iets met rust of meditatie te maken heeft.

Wat niet iedereen weet is dat Boedha’s leer uit de vedische tijd komt waarin het Hindoeïsme in verschillende gradaties aanwezig is. De hoogstaande wijsheid en inzichten van de Veda’s bereikte in die tijd echter niet iedereen en het is de enorme verdienste van de Boedha dat Hij – door te leven als een gewoon mens – zich bewust werd van het feit dat die Vedische kennis begrijpelijk gemaakt moet worden voor iedereen. Van oudsher geloven de Hindoes dat er een avatar (incarnatie) op aarde komt als Adharma regeert over Dharma. Een voorbeeld daarvan is Krishna maar ook de Boedha. Zo lees je in de Gita Govinda dat Boedha de negende avatar van Vishnu en dus Hindoe is. Ook de Vishnu Purana dat geschreven is als een dialoog tussen Parashara en zijn leerling Maitreya is een belangrijke aanwijzing. Parashara was een Rishi (geleerde) van de Rig Veda en Maitreya wordt beschouwd als de latere Boedha.

De relatie van Boedha met het Hindoeïsme is dus zo groot dat je het soms verward met elkaar. De twee levensbeschouwingen zijn verwant aan elkaar maar zijn toch verschillend. Het verschil zit hem in de hervorming en het opnieuw formuleren van een aantal kernpunten van het Hindoeïsme. Boedha heeft volgens de aanhangers een nieuwe religie gesticht gebaseerd op de grondbeginselen van het Hindoeïsme. Veel van Zijn leringen komen uit de Upanishads en vanuit de yoga. Hij onderwees bijvoorbeeld de lotus houding, meditatie en zijn concept over de ziel als realiteit zijn allemaal sterk verwant aan het Hindoeïsme.

De vele legendes die verwijzen naar de relatie met Vishnu als zijnde de negende avatar laat onmiskenbaar Hindoeïstische kenmerken van de Boedha zien. Het is zijn enorme verdienste om de omvangrijke literatuur van de Veda’s – de bronnen van het Hindoeïsme – samen te vatten in zijn veel eenvoudiger en toegankelijker leer. De leer van Boedha is evenals het Hindoeïsme verspreid over de hele wereld. Ondanks deze grote verspreiding is het een feit dat Boedha zelf geboren is in een Hindoeïstische samenleving.

In deze documentaire gaan we in op de vraag in hoeverre het Hindoeïsme van invloed is geweest op ontwikkeling, het leven en zijn uiteindelijke leer van Boeddha .

stream bekijken

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Hoeveel hindoe was de boeddha
« Reactie #1 Gepost op: 17-03-2020 11:10 »
Interessant. Ik ga de docu checken, als ik tijd heb. Dankje

Het idee van reïncarnatie, is inherent Vedisch/hindoeïstisch.Ik als westerling heb moeite met dit idee. Maar
in India staat dit gegeven vast. Daar zegt men : 2 plus 2 is vier en reïncarnatie bestaat en water is nat.

Ik sprak eens een hindoe. Hij zegt zo, hindoeïsme is meer op de buitenwereld gericht. boeddhisme is meer verinnerlijkt. Hindoeïsme gaat dan meer over de gehele kosmos en boeddhisme gaat meer over introspectie. De kosmos in jouzelf.

Ik denk ook dat boeddhisme wat praktischer is. De praktische kanten van boeddhisme, dat spreekt vele westerlingen ( waaronder ) ik dan aan. De meer esoterische kanten ervan, dat zijn restanten van hindoeïsme en dat spreekt mij persoonlijk dan minder aan. Daar kan ik niet zoveel mee. Daar ben ik te westers/atheïstisch/wetenschappelijk voor.

Hindoeïsme heeft ook vele Goden, die dan allemaal ergens voor staan en die je dan kan aanbidden. Net als in bijvoorbeeld de voodoo en de Afrikaanse religies. Verschillende krachten, die samenkomen in een groot pantheon. Het heeft zo zijn charme, maar ik zou er nooit mee in zee gaan, persoonlijk. Goden die dan ergens symbool voor staan en dat kan je dan weer betrekken op je eigen leven. Het heeft zo zijn charme.

boeddhisme is misschien ook wat somberder, dan hindoeïsme. Wat zwaarder. Het is meer het introverte broertje van hindoeïsme. Als hindoeïsme katholicisme is, dan is boeddhisme protestantisme. Nee,dat kan je eigenlijk ook weer niet zeggen. Al zijn er wel vergelijkingen. boeddhisme kwam voort als reactie op hindoeïsme. De boeddha was niet per se in verzet tegen hindoeïsme, het is niet zo dat hij het 'haatte' of wat dan ook. Hij borduurde er op voort. Eigenlijk is boeddhisme dan een soort post hindoeïsme. Een gemoderniseerd hindoeïsme. Net zoals jazz voort kwam uit blues. Iets in die strekking. Ze zijn verwant, maar tegelijk ook totaal anders.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2020 11:12 »
Wel jammer.
Kzie dat alleen de trailer er nog te zien valt.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 17-03-2020 14:03 »
Ik sprak eens een hindoe. Hij zegt zo, hindoeïsme is meer op de buitenwereld gericht. boeddhisme is meer verinnerlijkt. Hindoeïsme gaat dan meer over de gehele kosmos en boeddhisme gaat meer over introspectie. De kosmos in jouzelf.

Dat is een goede manier om de basis van het verschil uit te drukken, bolletje. Het boeddhisme heeft ook zo zijn kosmologie maar het staat ver af van de kern van het geloof.

De praktische kanten van boeddhisme, dat spreekt vele westerlingen ( waaronder ) ik dan aan. De meer esoterische kanten ervan, dat zijn restanten van hindoeïsme en dat spreekt mij persoonlijk dan minder aan. Daar kan ik niet zoveel mee. Daar ben ik te westers/atheïstisch/wetenschappelijk voor.

Het denken in het westen komt uit de Christelijke traditie en daarna de wetenschappelijke revolutie, die elkaar historisch gezien opvolgden en leiden tot het moderne denken van na de Tweede Wereldoorlog. Daar staat het hindoeïsme en delen van het boeddhisme best wel ver vanaf. Als je bijvoorbeeld de vertalingen leest van Edward Conze dan kom je nog veel wonderen en magie tegen in de boeddhistische leer.

Maar ik denk dat veel westerse boeddhisten zo denken als jij. Daarom zijn ook de boeken van Stephen Batchelor zo populair, met titels zoals Buddhism without Beliefs. Men hunkert naar een schonere kijk op de wereld, die niet zo vergeven is met oude gedachten over goden en andere dimensies. De wetenschap heeft veel van de ruimte verkend door middel van steeds betere telescopen, en heeft een groots en machtig heelal geschetst. Als je weet wat de relatieve grote is van onze Aarde en Aldebaran, waar is dan nog ruimte voor een God?

De boeddha was niet per se in verzet tegen hindoeïsme, het is niet zo dat hij het 'haatte' of wat dan ook. Hij borduurde er op voort. Eigenlijk is boeddhisme dan een soort post hindoeïsme. Een gemoderniseerd hindoeïsme.

Dat lijkt mij niet helemaal correct. Wat ik ervan begrijp is dat het hindoeïsme voortkwam uit de vroege vedische tradities, en het moderne hindoeïsme is nogal verwijderd van de oude vorm. Boeddhisme heeft wel bepaalde dingen overgenomen van het denken destijds in India. Dit artikel op Wikipedia heeft wel het een en ander te zeggen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Buddhism_and_Hinduism
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 18-03-2020 11:28 »
Dat is een interessante vraag. Ik denk niet dat ik snel de tijd vind om dit documentaire te zien, helaas.

We weten dat we de brahmavihāra delen met de hindoe's, feitelijk overgenomen hebben dus. Zo zal er vast wel meer zijn.

Relevant in dit geval is denk ik de Shiva-Boeddha zoals die in Indonesië wordt beleefd, zie bijvoorbeeld medium.com erover. Deze mensen zien allerlei aspecten slechts als verschijningsvormen van dat ene.

Nog een vraag: is het belangrijk om de wordingsgeschiedenis van het boeddhisme te begrijpen? Misschien wel net zo belangrijk als de leer van kamma of paticcasamuppāda?

Met warme groet,

Maarten

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #5 Gepost op: 18-03-2020 20:29 »
Dankje Maarten

ik zal die pagina even lezen, als ik tijd heb. Ik zeg je eerlijk, ik weet niet zoveel van hindoeïsme. Artistiek/cultureel gezien
spreekt het me aan. Maar de leer heeft me nooit zoveel gezegd.

Ik weet dat Hindoestanen weleens een altaartje hebben, waar ze een bepaalde Godheid mee aanbidden, die dan ergens
voor staat en die ook omgeven is met allerlei verhalen.

De vraag, hoe erg hindoe was de Boeddha, vraagt eigenlijk om een klein proefschrift. Niet om ons gespeculeer hier haha