Interessant. Ik ga de docu checken, als ik tijd heb. Dankje
Het idee van reïncarnatie, is inherent Vedisch/hindoeïstisch.Ik als westerling heb moeite met dit idee. Maar
in India staat dit gegeven vast. Daar zegt men : 2 plus 2 is vier en reïncarnatie bestaat en water is nat.
Ik sprak eens een hindoe. Hij zegt zo, hindoeïsme is meer op de buitenwereld gericht. boeddhisme is meer verinnerlijkt. Hindoeïsme gaat dan meer over de gehele kosmos en boeddhisme gaat meer over introspectie. De kosmos in jouzelf.
Ik denk ook dat boeddhisme wat praktischer is. De praktische kanten van boeddhisme, dat spreekt vele westerlingen ( waaronder ) ik dan aan. De meer esoterische kanten ervan, dat zijn restanten van hindoeïsme en dat spreekt mij persoonlijk dan minder aan. Daar kan ik niet zoveel mee. Daar ben ik te westers/atheïstisch/wetenschappelijk voor.
Hindoeïsme heeft ook vele Goden, die dan allemaal ergens voor staan en die je dan kan aanbidden. Net als in bijvoorbeeld de voodoo en de Afrikaanse religies. Verschillende krachten, die samenkomen in een groot pantheon. Het heeft zo zijn charme, maar ik zou er nooit mee in zee gaan, persoonlijk. Goden die dan ergens symbool voor staan en dat kan je dan weer betrekken op je eigen leven. Het heeft zo zijn charme.
boeddhisme is misschien ook wat somberder, dan hindoeïsme. Wat zwaarder. Het is meer het introverte broertje van hindoeïsme. Als hindoeïsme katholicisme is, dan is boeddhisme protestantisme. Nee,dat kan je eigenlijk ook weer niet zeggen. Al zijn er wel vergelijkingen. boeddhisme kwam voort als reactie op hindoeïsme. De boeddha was niet per se in verzet tegen hindoeïsme, het is niet zo dat hij het 'haatte' of wat dan ook. Hij borduurde er op voort. Eigenlijk is boeddhisme dan een soort post hindoeïsme. Een gemoderniseerd hindoeïsme. Net zoals jazz voort kwam uit blues. Iets in die strekking. Ze zijn verwant, maar tegelijk ook totaal anders.