Maar wat moet je nou ook op grond hiervan concluderen?
Niets, er hoeven helemaal geen conclusies gemaakt worden. Dat is nergens voor nodig.
Het heeft zijn (na-)effect of niet, en dit effect brokkelt verkeerde visies, neigingen, gehechtheden, verslavingen, ... af of niet.
Als het dat niet doet, hoeft er ook niemand hoog mee op te lopen, dan is het niets waard.
Het gaat er enkel om:
Helpt het om verkeerde visies, neigingen, en dergelijke af te bouwen of niet?
Zie de kamala sutta.
Al de drukte errond, zoals "ik ben allesdoordringend gewaarzijn" of "ik heb het directe zien" is allemaal dikke onzin en staat bovenstaande enkel in de weg. De conclusies die op grond hiervan getrokken worden ook. Alleen maar balast.
Gewoon oefenen, ontdekken, en kijken of het de goede kant uitgaat. Dat is alles.
Dat helderheid altijd bestaat?
Het is een manier van uitdrukken, eerder een manier om mijzelf te relativeren, het is niets van mij, het is niets dat ik geproduceerd heb, en het is niets dat ik bereikt heb. Het is een ponentie in iedereen. En ook dat is weer gewoon maar een waardeloze conclusie. De enige waarde die het heeft is dat het de exclusiviteit relativeert. Dat.
Dat je die helderheid bent?
Dat niet!
Elke visie wat je bent is verkeerde visie. De "helderheid-als-ik", zoals ik het genoemd heb, is iets dat opkomt en weer weg kan vallen, net als bewustzijn-als-ik of deze-persoon-als-ik, het is niet iets wat je echt kan zijn. Dit wordt gewoon helder in het na-effect waarvan sprake. Of op andere manieren.
Zoals ik het van jou begrijp is het een helderheid die er altijd is maar hoe weet je dit echt? Kun je dit ooit echt weten of zal dit uit de aard der zaak altijd speculatie blijven. Zit aan die helderheid het label 'ongeboren of niet-ontstaan' vast zoals aan kleding een label XL vastzit?
Ik weet dit niet echt, dit is zoals ik schreef, maar een overtuiging van iemand, van ik. Het is een vertaling van iets wat ik niet kan geloven dat het zich enkel voordoet als dit ik hier, Dorje, wegvalt. En dus ontstaat de overtuiging dat het er wel altijd moet zijn. Maar het is maar een overtuiging, geen Waarheid op zich. Speculatie, ja... maar wel met het doel om het niet eigen te maken, niet mijn te maken, niet tot mijn zelf te maken. Het is er voor iedereen, bij wijze van spreken.
Maar het maakt niet uit. Het gaat er enkel om: Helpt het om verkeerde visies, neigingen, en dergelijke af te bouwen of niet? Niet om: helpt het mij om de Werkelijkheid te doorgronden.
Voor je echt kan weten hoe het allemaal zit, moet je eerst alle verkeerde visies, neigingen en dergelijke verwijderen, volledig verlicht zijn. In plaats van je daar op te richten (het nu al allemaal willen vatten en je zorgen te maken op wat iedereen allemaal uitkraamt), kan je je beter richten op het verwijderen van verkeerde visies, neigingen en dergelijke… en alles wat daarbij helpt te gebruiken, is dit enkel de Pali sutta's, ok, is het iets anders, ook ok, zolang het maar bijdraagt tot het verwijderen van dit alles.
Kamala sutta.
Mensen kunnen wel vertellen dat ze iets eeuwigs ontdekt of gezien hebben, een eeuwig gewaarzijn, een eeuwige God, een eeuwig licht, een eeuwige helderheid, een eeuwige wijsheid, maar ik zie gewoon niet hoe dit echt kennis gebaseerd op ervaring of directe kennis kan zijn. Je ervaart zaken nooit eeuwig. Daarom moet het toch altijd wel een denksprong zijn als je gaat leren dat het eeuwig is? Geloof.
Ja.
Weet je, het is vaak zo exotisch allemaal. Het gaat vaak over hele afwijkende exotische toestanden. Lucide dromen, hele exostische ervaringen.
Ik weet niet hoor wat je op basis daarvan nou allemaal moet concluderen.
Niets.
De enige waardevolle conclusie: helpt het mij om al die zaken weg te nemen of niet.
Voor mij bleken al die exotische lucide toestanden daar niet toe bij te dragen, dus heb ik ze gelaten.
Ik heb zelf ook genoeg vreemde dingen meegemaakt, ook mystieke ervaringen, andere echt vreemde toestanden, maar het heeft allemaal niet zoveel effect op mij gehad in de zin dat het nou echt een einde maakt aan gehechtheid of zelfs maar een begin maakt aan wijsheid. Het is allemaal niet praktisch genoeg, en vaak zijn bijzondere ervaringen of doorbraken ook geinduceerd door drugs of stress of crises waardoor je het op dat moment ook allemaal niet helder en met wijsheid kunt zien. Dan trek je de verkeerde conclusies of kom je tot verkeerde inzichten.
Juist.
Dan helpt het niet. En moet je er niet mee verder.
Ik vind nu dat van ontwaken veel te veel een spektakel wordt gemaakt. Ik sta daar niet meer achter. Het gaat nooit eens over de gewone geest en diens visies en alledaagse perceptie. Over gewone dingen. Zoals, begeerte nog zien als wat je lijden zal opheffen ipv als de oorzaak van je lijden. Over zien hoe je nog in begeerte gelooft. Over zien hoe je je vastklampt. Over zien dat je een geest van verslaving hebt. Over de onvoordeligheid er van zien. Over zien hoe je steeds dezelfde patronen herhaalt met steeds hetzelfde ellendige gevolg. Dat soort eenvoudige dingen. Daar gaat het nou nooit eens over. Ik ben het zo gaan zien...daar....gaat ontwaken juist wel over, over die eenvoudige alledaagse dingen en werkelijkheid. Over de alledaagse visies, keuzes, percepties, acties van de gewone geest.
Dat is het pad van eliminatie door te begrijpen waar dit alles toe leidt. Het is een goed pad en het past perfect bij jou. Klaar.
Ik geef gewoon aan dat er ook andere paden zijn, en dat ze ook hun waarde hebben, geen enkele reden om daar zo bedrukt over te zijn. De bedrukking lijkt er eerder één van: "zo zit het voor mij, en zo moet het dan ook voor iedereen zitten". Leer daar maar eens mee omgaan, want zo zit het zeker niet in elkaar. Voor mij loopt het heel anders dan voor jou, en dat is allemaal perfect ok. Het geeft maar emotionele zwaarheid als je je gaat storen over hoe het heel anders kan lopen bij een ander.
Laten we gewoon samen met de Kamala sutta het volgende conluderen:
'Dus, zoals ik al zei, Kalamas:' Ga niet af op rapporten, legendes, tradities, de Schrift, door logische vermoedens, door conclusies, door analogieën, door overeenstemming door middel van overpeinzende standpunten, door waarschijnlijkheid of door de gedachte, "Deze contemplatieve is onze leraar." Als je voor jezelf weet: "Deze kwaliteiten zijn bekwaam; deze eigenschappen zijn onberispelijk; deze kwaliteiten worden geprezen door de wijzen; deze kwaliteiten, wanneer ze worden aangenomen en uitgevoerd, leiden tot welzijn en geluk "- dan moet je erin treden en erin blijven. ' Zo werd het gezegd en met betrekking tot dit werd het gezegd.
Bron:
https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an03/an03.065.than.htmlHetzelfde geldt voor de Pali sutta's: geeft mijn interpretatie en beoefening ervan rust in de geest, of jut het juist de geest op met allerlei oordelen over zaken waar ik mij minder in herken? Leidt het tot welzijn en geluk, of raak ik overstuur als iemand het anders ziet en beoefend?
In het eerste geval, ben je goed bezig, in het laatste geval, klopt er iets niet.
En hetzelfde geldt voor het pad van het directe inzicht: geeft mijn interpretatie en beoefening ervan rust in de geest, of jut het de geest op met allerlei exotische hersenspinsels die mijn eigenwaan alleen maar voeden? Leidt het tot welzijn en geluk, of raak ik overstuur als iemand het anders ziet en beoefend?
Vind je rust, Siebe, daar en alleen daar gaat het om.
En lukt dat jou niet naar andere benaderingen toe, probeer je er dan ook niet in te verdiepen en vragen bij te stellen. Als je dat verdiepen en vragen stellen niet doet uit oprechte interesse, maar alleen om bevestiging te vinden in dat hoe jij het ziet het juiste is, dan ga je steeds weer met je gezicht tegen de muur lopen.
Laat deze andere benaderingen dan beter links liggen, want je gepieker erover leidt niet genaamd tot een rustige geest.
Dat gezegd zijnde, ben ik het trouwens met je eens dat er veel te veel drukte wordt gemaakt over "ontwaken".
Maar ik wordt er niet moedeloos van, ik zie het als een spiegel, als een stimulans om mijn eigen visies te blijven onderzoeken, in plaats van mij in te laten met en te ergeren in de visies van anderen en mijn visie als de betere te wanen.
Het zijn, tot dat we verlicht zijn, allemaal maar visies, jouw interpretatie van de Pali sutta's evengoed, als mijn interpretatie van het directe zien. Zolang we dat maar blijven zien, komt het allemaal wel goed. Het is maar als we onze eigen visie als de juiste gaan zien, en de ander als de foute, dat het sowieso mis zal lopen. En dat voel je. Je voelt het in de rust of onrust die zich voordoet bij het zo gaan zien en zo gaan uitdragen.
Tijd voor afronden en refelectie.
Want blijkbaar komt het voor de andere lezers hier allemaal te gedetailleerd, te ingewikkeld en te genuanceerd over. Of... te off-topic.

Laten we hier dan niet nog meer details en ingewikkeldheid aan toevoegen, nuanceren vind ik van een andere orde, maar kom.