Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw op dit forum. Ik heb een paar vraagjes en ik hoop dat jullie me willen helpen!
Binnenkort heb ik een presentatie op school over het Boeddhisme. Ik studeer verpleegkunde en nu gaat deze presentatie vooral over het pijn- en rouwgedeelte.
Ik moet wat vertellen over pijn etc.
Op internet kan ik niet specifiek vinden wat ik wil vinden, vandaar dat ik wil vragen of jullie me willen helpen...
Het gaat vooral om fysieke pijn.
Hoe gaan jullie om met pijn? Wordt pijnstilling geaccepteerd? Hoe wordt pijn geuit? Of wordt er over gezwegen?
Gaan jullie gewoon naar de dokter / het ziekenhuis?
Alvast heel erg bedankt!
Hoi hoi,
Boeddhisme is heel breed en is met veel culturen vermengd. Dus bijvoorbeeld een Japans patient zou best wel eens andere gewoonten kunnen hebben dan een Birmees. Zeer algemeen kun je denk ik stellen
* Gewoon als biologisch/lichamelijk verschijnsel zien.
* En er wat tegen doen, eerst gewone medische wetenschap en daarna misschien nog alternatievelingen
* Aandachtspunt is wél bij veel patiënten, met name Westers boeddhisten, dat een pijnstiller de geestelijke helderheid niet teveel moet aantasten. Want dan gaat het richting verslavende/geestverruimende middelen die bijvoorbeeld elke poging tot mediteren in je ziekbed onmogelijk maken, denk aan morfine.
* Niet nodeloos rekken, je basispunt blijft erkennen dat het leven beperkingen en grenzen heet. De 'Dukkha' (lijden) maar dat staat relatief los van fysiek lijden door ziekten, voor dat laatste ga je echt wel naar de dokter.
Hopelijk helpt het een beetje,
With folded palms,
<Ujukarin>