Auteur Topic: Presentatie zorg  (gelezen 5617 keer)

Offline Jeskeversteeg

• Nieuwkomer
  • *
Presentatie zorg
« Gepost op: 03-01-2016 12:13 »
Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op dit forum. Ik heb een paar vraagjes en ik hoop dat jullie me willen helpen!
Binnenkort heb ik een presentatie op school over het Boeddhisme. Ik studeer verpleegkunde en nu gaat deze presentatie vooral over het pijn- en rouwgedeelte.
Ik moet wat vertellen over pijn etc.
Op internet kan ik niet specifiek vinden wat ik wil vinden, vandaar dat ik wil vragen of jullie me willen helpen...

Het gaat vooral om fysieke pijn.
Hoe gaan jullie om met pijn? Wordt pijnstilling geaccepteerd? Hoe wordt pijn geuit? Of wordt er over gezwegen?
Gaan jullie gewoon naar de dokter / het ziekenhuis?

Alvast heel erg bedankt!

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Presentatie zorg
« Reactie #1 Gepost op: 03-01-2016 15:49 »
Dag Jeskeversteeg,

Welkom.

.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Kooo

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 03-01-2016 16:51 »
Welkom op het forum.
too understand everything you have to forgive everything

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 04-01-2016 06:22 »
Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op dit forum. Ik heb een paar vraagjes en ik hoop dat jullie me willen helpen!
Binnenkort heb ik een presentatie op school over het Boeddhisme. Ik studeer verpleegkunde en nu gaat deze presentatie vooral over het pijn- en rouwgedeelte.
Ik moet wat vertellen over pijn etc.
Op internet kan ik niet specifiek vinden wat ik wil vinden, vandaar dat ik wil vragen of jullie me willen helpen...

Het gaat vooral om fysieke pijn.
Hoe gaan jullie om met pijn? Wordt pijnstilling geaccepteerd? Hoe wordt pijn geuit? Of wordt er over gezwegen?
Gaan jullie gewoon naar de dokter / het ziekenhuis?

Alvast heel erg bedankt!
Hoi hoi,

Boeddhisme is heel breed en is met veel culturen vermengd. Dus bijvoorbeeld een Japans patient zou best wel eens andere gewoonten kunnen hebben dan een Birmees. Zeer algemeen kun je denk ik stellen
* Gewoon als biologisch/lichamelijk verschijnsel zien.
* En er wat tegen doen, eerst gewone medische wetenschap en daarna misschien nog alternatievelingen
* Aandachtspunt is wél bij veel patiënten, met name Westers boeddhisten, dat een pijnstiller de geestelijke helderheid niet teveel moet aantasten. Want dan gaat het richting verslavende/geestverruimende middelen die bijvoorbeeld elke poging tot mediteren in je ziekbed onmogelijk maken, denk aan morfine.
* Niet nodeloos rekken, je basispunt blijft erkennen dat het leven beperkingen en grenzen heet. De 'Dukkha' (lijden) maar dat staat relatief los van fysiek lijden door ziekten, voor dat laatste ga je echt wel naar de dokter.

Hopelijk helpt het een beetje,

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Jeskeversteeg

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 05-01-2016 17:23 »
Hartstikke bedankt! Hier heb ik wel wat aan.

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 05-01-2016 17:57 »
Hallo,

Boeddhisme richt zich vooral op het voorkomen en beeindigen van mentale pijn die vaak samen met onaangename gevoelens, zoals lichamelijke pijn, ontstaat. Pijn of ander onaangenaam gevoel gaat vaak samen met dosa, met afkeer, irritatie, weerstand, misschien zelfs woede bij wat je aan onaangenaams ervaart.

Het is met name daarop dat boeddhisme zich richt. Iemand vergevorderd op het pad heeft dat soort afkeer afgezwakt. iemand nog verder gevorderd heeft dat soort neiging helemaal ontworteld. Iemand blijft dan wel pijn ervaren maar er komt geen mentale pijn bij.

hartelijke groet,
Siebe

Offline Jeskeversteeg

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 10-01-2016 17:20 »
Bedankt Siebe!