... Is het voor jou nou wel of niet belangrijk ...? Gaat het jou er alleen om dat ...?
Doet ...er niet toe bij jou?
... maar doet het er nog toe of doet het er helemaal niet toe ...?
Waarom zou ik moeten kiezen tussen ofwel dit ofwel dat.
Ik zie dat mijn mening sommige zaken niet verandert. Ik word ouder, ik zal sterven.
Ik zie ook dat mijn gedachten wel een grote invloed hebben op mijn innerlijke wereld.
Ik zie ook dat een mens zichzelf kan beliegen en bedriegen.
Ik denk dat bevrijding niet is voorbehouden voor mensen die enkel de juiste mening hebben. Maar soms zijn meningen wel een obstakel voor je zelf in het transcendente bevrijdingsproces. Maar dat is ook maar een mening, want wat weet ik nu veel zinnige dingen te vertellen over het transcendente bevrijdingsproces.
het valt wel op dat de eigenliefde, je zelf belangrijk maakt. Een logische gevolgtrekking is dat anderen dit net zo ervaren. Hoewel het inlevingsvermogen toch te beperkt is om dat zo te ervaren zoals de ander dat ervaart.
Een ander logisch gevolg is ook : wat is waarachtig als je een beperkt inlevingsvermogen hebt.
Maar voor het universum is het toch een andere kwestie, omdat zowel ik als jij deel uitmaken van het universum. En waarom zou het universum enkel gericht zijn op mijn bevrijding en niet op jou bevrijding, gewoonweg omdat jij een verkeerde mening hebt ? Of een verkeerd geloof, of een verkeerde zienswijze. Maar dat is ook maar een mening, wat weet ik veel zinnige dingen te vertellen over de gerichtheid van het universum.
ik ben in absolute zin gesproken, toch niet de denker, de kapitein.
Dus in die zin moet ik waarschijnlijk spreken over : ik maak deel uit van het bevrijdingsproces, dan dat ik de kapitein ben van het bevrijdingsproces. Daarom transcendente bevrijdingsproces.
Ik denk dat bepaalde emotionele toestanden te zelf kwellend zijn. Ik denk dat gelijkmoedigheid een innerlijke toestand is die minder zelf kwellend is in het transcendente bevrijdingsproces. De middenweg is zowel goed in het begin, het midden en op het eind. Als je de middenweg volgt heb je achteraf ook geen spijt van. En waarom de middenweg ? Omdat het per definitie binnen de mogelijkheden valt. Als het buiten jou mogelijkheden valt is het transcendent en moet je gewoonweg afwachten.
Maar ja, wat ik weet ik nu daar allemaal van.
Waar ik wel zeker van ben dat is het volgende : Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)
Ik zou nog uren en uren kunnen doorgaan om zaken te formuleren, gewoon om te zeggen, waarom geef je me slechts twee keuze mogelijkheden.