Auteur Topic: Retraitre mogelijkheid in Nederland  (gelezen 12931 keer)

risingtiger

• Gast
Retraitre mogelijkheid in Nederland
« Gepost op: 19-03-2007 22:04 »
Welke mogelijkheden zijn er in Nederland wat betreft retraitre mogelijkheden? En welke kloosters zijn er in Nederland? Wie kan mij hier meer informatie over verschaffen?

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: Retraitre mogelijkheid in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 20-03-2007 08:41 »
Hey RisingTiger,

Of je kijkt even op deze site: http://www.boeddhisme.nl/agenda.html#retraites

Met metta,
Django
« Laatst bewerkt op: 09-03-2012 20:27 door lord rainbow »
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

risingtiger

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20-03-2007 20:08 »
dank je Django voor je snelle antwoord op mijn vraag..
« Laatst bewerkt op: 07-03-2012 21:50 door lord rainbow »

marten

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2007 16:13 »
Hi
Misschien is een optie als het gaat om een retaite in Thailand dat je boekt bij Jantra Reizen www.jantrareizen.nl Zij hebben een speciale package in het noorden van Thailand in de tempel in Chiang Mai and als het gaat om meditatie op de meest serene plaats namelijk de Doi Suthep

zomaar een tip

Offline Dao

• Nieuwkomer
  • *
Re:Retraitre mogelijkheid in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 07-03-2012 21:33 »
Ik ben zelf Sangha lid van de dharmatoevlucht (www.dharmatoevlucht.nl) waar één daagse retraite dagen worden gegeven en af en toe een meerdaagse. Het is verbonden aan een klooster in Engeland waar je bijna het gehele jaar door terecht kan (Throssel Buddhist Abbey)

Afgelopen kerst ben ik in zenklausen duitsland geweest waar je ook bijna het gehele jaar terecht kan.

Weliswaar niet in Nederland maar misschien toch nog bereisbaar...

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: 07-03-2012 21:43 »
Goh, da's een oude thread! Maar kon inderdaad geen kwaad 'm weer eens bij te werken....

Via www.boeddhisme.nl (de al genoemde site) vind je wel zo'n beetje alle bewegingen/sanghas in Nederland met een eigen landelijk gelegen centrum, al is uitfilteren lastig. Maar de anderen zullen minstens toch wel zo af en toe een groepsretraite organiseren op een gehuurde lokatie, zoals Dharma Toevlucht.

Een waarschijnlijk niet uitputtende lijst zo uit m'n blote hoofd van rust-plekken van sanghas, dus net als Throssel Hole in principe hele jaar open: Hantum Stoepa en Maitreya Instituut Emst en NKT trainingscentrum Valkenburg en Naropa Cadzand (allen Tibetaans), Noorderpoort Wapserveen (Zen), ex-Boeddhayana Drenthe (Theravada), Mettavihara Zeeuws-Vlaanderen (Westers/Triratna).

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Dao

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 09-03-2012 18:38 »
Goh, da's Maar de anderen zullen minstens toch wel zo af en toe een groepsretraite organiseren op een gehuurde lokatie, zoals Dharma Toevlucht.

Een waarschijnlijk niet uitputtende lijst zo uit m'n blote hoofd van rust-plekken van sanghas, dus net als Throssel Hole in principe hele jaar open: Hantum Stoepa en Maitreya Instituut Emst en NKT trainingscentrum Valkenburg en Naropa Cadzand (allen Tibetaans), Noorderpoort Wapserveen (Zen), ex-Boeddhayana Drenthe (Theravada), Mettavihara Zeeuws-Vlaanderen (Westers/Triratna).

De Dharmatoevlucht heeft een eigen tempel in Apeldoorn, dus geen gehuurde lokatie zoals jij beschrijft.

Ik ben afgelopen zomer in het naropa Cadzand geweest voor een zenretraite van een belgische sangha.
Toen was Naropa verder gesloten, dus na mijn weten hebben die niet het gehele jaar retraites en zeker niet beperkt tot het Tibetaans boeddhisme. Ook in Emst zijn naar mijn weten niet het gehele jaar retraites.
Deze laatste gaat overigens 1 september 2012 verhuizen naar Loenen (GLD)

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #7 Gepost op: 09-03-2012 20:15 »
Okay, goede toevoegingen!

• Jullie centrum in Apeldoorn, middenin een woonwijk, valt m.i. toch eerder onder de noemer stadscentrum dan retraiteplek...
  • En de meeste stadscentra gebruiken voor meerdaagse retraites gehuurde lokaties die wél middenin de stilte liggen.
  • Of een landelijke plek permanente eenpersoonsretraites mogelijk maakt of niet zal inderdaad wisselen. Ook wordt e.e.a. vaak deels onderverhuurd, zoals Naropa Cadzand dat doet.
  • Maar het was een poging enig overzicht te geven, aanvullingen altijd welkom!

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Laatst bewerkt op: 23-01-2013 20:48 door lord rainbow »

Offline Dao

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 17-03-2012 21:42 »
Okay, goede toevoegingen!

• Jullie centrum in Apeldoorn, middenin een woonwijk, valt m.i. toch eerder onder de noemer stadscentrum dan retraiteplek...

Het ligt inderdaad in een woonwijk, maar wel aan een doodlopende weg en een verder redelijk stille buurt.
Achter de tempel ligt een kleine maar heerlijk stille en mooi aangelegde tuin.
De enige die nog weleens voor veel lawaai kunnen zorgen zijn de vele mussen en andere volgels  ;)
Morgen ga ik er weer een dag doorbrengen.

Harris

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 29-03-2013 15:19 »
Dit is een aanrader, heb er zelf vorig jaar de introductieretraite gedaan, heerlijk

http://mettavihara.nl/

Offline kayz

• Nieuwkomer
  • *
    • SenZes
« Reactie #11 Gepost op: 19-04-2013 16:58 »
Dit is een aanrader, heb er zelf vorig jaar de introductieretraite gedaan, heerlijk

http://mettavihara.nl/

ik ben er ook al geweest en ga binnenkort terug... zeer aan te raden...
Het slechte nieuws... er bestaat geen sleutel tot geluk -  Het goeie nieuws... de deur is open

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
  • Forum eigenaar en manager
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #12 Gepost op: 23-04-2013 10:14 »
Het nieuwe centrum van het Maitreya Instituut te Loenen is ook geschikt voor retraites.

www.maitreya.nl

Harris

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 23-04-2013 10:23 »
weet ik, maar Hengstdijk heeft mijn voorkeur