Auteur Topic: pali woorden en zinnen  (gelezen 2427 keer)

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
pali woorden en zinnen
« Gepost op: 14-12-2017 09:50 »
Beste allen,

Het zou aardig zijn, dacht ik pas, als ik genoeg Pali kende om losse begroetingen in te kunnen zeggen en dat soort dingen. Al dan niet tegenover een monnik. Wat is goedemorgen in het Pali? Hoe gaat het? Is er een Pali-variant van Namaste? (Dit idee kwam op tijdens een yoga-les.)

Het is allemaal niet belangrijk en dit riekt naar hechting aan uiterlijke vormen maar toch, het zou geinig zijn. Kan iemand me helpen met een Wat&Hoe voor Pali?

Alvast bedankt.

Met warme groet,

Maarten

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: pali woorden en zinnen
« Reactie #1 Gepost op: 14-12-2017 11:53 »
Hoi Maarten,

Wel je startpunt klopt niet helemaal. Pali is even 'dood' als Latijn en Oud-Grieks: vrijwel geen monnik of andere geleerde, zelfs niet van de Pali Tekst Society, gebruikt het als spreektaal. Het is nu eenmaal de brontaal van vele belangrijke teksten, dus vertalingen vanuit Pali en discussies daarover zijn belangrijk. Maar spreken met boeddhisten doe je dus in andere talen, van Thai tot Tibetaans  :-X

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14-12-2017 16:36 »
Beste Ujukarin,

Ik ben me ter dege bewust van de dode staat van het Pali. Ik weet alleen wel dat de tipitaka enorm is en er staan vast zinnen in die min of meer direct overgenomen kunnen worden. Van al die keren dat iemand de Boeddha eerbiedig begroet en dan terzijde gaat zitten, staat er nooit wat zo iemand dan zo ongeveer zei?

Het is ook niet echt bedoeld om communicatie met boeddhisten (uit andere landen) mogelijk te maken. Het is meer voor de gein.

Met warme groet,

Maarten

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 14-12-2017 18:11 »
Hoi maar weer,

Ja hoor, daarvoor heb je bijvoorbeeld de boeken van Pali Text Society met zowel de Pali als de Engelse versie. Gebruik voor anderom vertalen moet op dit basale niveau mogelijk zijn.

Maar misschien zitten hier experts, wie weet...

With folded palms,

<Ujukarin>