Auteur Topic: Boeddha als westerse mythe, zo zen als westerlingen denken zijn boeddhisten niet  (gelezen 4341 keer)

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
Een interessant artikel, over de voortdurende Rohingya-ellende maar ook over hoe het boeddhisme in het Westen gezien wordt en beleeft wordt.

Geweld en seksueel misbruik: boeddhisten zijn niet zo zen als we denken in het Westen (Volkskran, 8 januari 2018)

remie

• Gast
Beste Maarten,

Hoe zie jij dit gebeuren allemaal?

grt Remie

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
remie, bedoel je te vragen hoe ik denk dat dit soort vreselijke dingen gebeuren of wil je mijn mening of het artikel in de Volkskrant?

Hoe dit kan gebeuren? Simpel. Boeddhisten zijn gewoon mensen, met alles waar daarbij hoort.

Het artikel zelf is voor de niet-boeddhistische lezer mogelijk best van belang want je moet de religie ook niet idealiseren. De gemiddelde forum-lezer hier weet dat al wel.

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
maarten,

ik doel eigenlijk op de berichtgeving. in mijn optiek elk mens heeft het recht op leven en geen enkel ander mens mag een leven beeindigen. ik denk dat de meesten het hierover wel eens zijn.

ik kan me maar moeilijk losmaken van het idee dat de mm een eenzijdig verhaal plaatst. ik heb mezelf eigenlijk een beetje nieuws vrij gemaakt maar heb me toch weer laten verleiden om dit te stuk te lezen. (door mezelf uiteraard).

het is ook niet dat ik boeddhisme wil idealiseren, zoals bijv de volkskrant dit wel probeert met de islam.
het stuk komt voor mij meer over als kijk eens weer een geloof/religie die niet deugd. dit soort media altijd betoogd na weer een vreselijke aanslag. zo zijn niet alle moslims. waarom zijn dan ineens alle boeddhisten niet zo zen als wij denken in het westen??

ik moet dit ook eigenlijk niet lezen pfffffff het wekt iets op wat ik nu juist wil vermijden.

grt remie

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
Als de Boeddha sprak dan sprak hij vaak tegen een heel bepaald publiek (of bepaalde persoon) en over een bepaalde kwestie. Het is goed dit in de gaten te houden als je de sutta's leest.

Zo is het ook met krantenartikelen. De VK richt zich op een volgens hen bestaand westers publiek dat het boeddhisme idealiseert. Die luchtspiegeling willen ze doorprikken door te wijzen op de donkere kanten die toch ook wel ontstaan. Ik denk dat dat publiek ook bestaat.

Zeggen ze dat de hele religie waardeloos is? Nee. Zeggen ze dat Ajahn Chah allemaal leugens verkocht op basis van wat ze zien gebeuren in de wereld? Nee.

Een krantenartikel is een sprekende stem. De Boeddha heeft ons ook verteld hoe we om moeten gaan met kritiek. Of de kritiek is waar en we kunnen er dankbaar voor zijn (en wat mee doen) of het is niet terecht en we kunnen het naast ons neerleggen. Harde woorden van een ander zeggen vooral iets over diens geest, niet over de onze.

Neem het ter kennisgeving aan. Kun je met de informatie je oefening verbeteren? Doe dat dan. Nee? Ook geen probleem.

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
beste maarten,

ik laat me ook weer veel te veel meeslepen.
en idd wat een ander over je zegt, zegt vaak iets over diens denkwijze.

dank je weer voor je visie, altijd leuk beetje gedachtes uitwisselen.
prettige gesprekspartner die maarten  ;D

grt remie

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Een interessant artikel, over de voortdurende Rohingya-ellende maar ook over hoe het boeddhisme in het Westen gezien wordt en beleeft wordt.

Geweld en seksueel misbruik: boeddhisten zijn niet zo zen als we denken in het Westen (Volkskran, 8 januari 2018)

Heb lang getwijfeld om hier te reageren.
Omdat ik geprobeerd heb de boodschap
en de leraar te scheiden, dat viel niet mee.
Nu is het dan toch zover.

Geweldig artikel.
Vooral voor boeddhisten.

"boeddhist tegen wil en dank" zeer herkenbaar.

"Hogendoorn vermoedt dat het seksueel misbruik van Sogyal jaren eerder naar buiten was gekomen als hij geen iconische status als Tibetaan had genoten."

(Westerse)Bestuur en management van rigpa hebben slachtoffers jarenlang als leugenaars weggezet of weggestuurd met de mededeling dat ze het wel verkeerd zullen hebben opgevat of uitgelokt.
Je reinste doofpotcultuur.
Wat sogyal betreft dateren de eerste geruchten
al van zo'n 30 jaar geleden....... :o :o

Als ik sogyal nu hoor praten ( op mijn casette bandjes)dan hoor ik niet langer een verlicht meester, maar een ordinaire narcist.
En dat zegt natuurlijk wel wat over mezelf,
hopelijk niet teveel.
Ik probeer nochtans telkens
het midden te vinden.
« Laatst bewerkt op: 23-09-2018 07:20 door ekayano maggo »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Omdat ik geprobeerd heb de boodschap
en de leraar te scheiden, dat viel niet mee.
Nu is het dan toch zover.

Geweldig!
Mooi niet, gaat er dan geen wereld voor je open? Dan kan je je zo maar vrij laten inspireren door imperfecte leraren, want probeer in deze tijden maar eens een perfecte leraar te vinden.

Leraren, zoals Sogyal, hebben ongetwijfeld de perfectie aangeraakt, misschien was het enkel de slurf, of de staart, of het gat van de olifant (die moet ook ontdekt worden), maar hij heeft ongetwijfeld iets aangeraakt dat perfect is (zuiver, ondeelbaar, houvastloos, ...). Dat is inspirerend, dat kan enorm helpen als je zelf op de tast bent, maar net als hij beter niet aan zijn ontdekking had vastgehouden, houden wij ons beter niet vast aan de imperfectie die hij ten toon spreidt. Maar als zijn imperfect belichamen van de ontdekking van het perfecte ons kan wijzen naar de perfectie zelf, die we daarom dan ook niet zomaar kunnen belichamen, omdat we het maar van één aspect benaderen, dan is dat toch al heel wat, niet dan? Zolang we maar nergens aan blijven vasthangen en gestaag verder gaan met verifiëren, is er geen gevaar.

En hopelijk komen we dan geen mensen tegen die het weinige dat we ontdekt hebben gaan vereren en ons op een pied de stal gaan zetten, waardoor ons verifiëren niet kan verder gaan, erg sneu zou dat zijn, niet alleen voor ons, maar ook voor zij die aan ons vasthouden. Met alle gevolgen vandien.

:)

Als ik sogyal nu hoor praten ( op mijn casette bandjes)dan hoor ik niet langer een verlicht meester, maar een ordinaire narcist.

Zoals wijzelf, nietwaar? Zijn we niet allemaal ordinaire narcisten, ik incluis, de ene kan het al wat beter verbergen dan de andere. Maar als ons ego dit steeds aangrijpt om dat wat ontdekt kan worden, al is het maar incrementeel, steeds af te slaan omdat de verwijzing van een imperfect iemand komt, ja, dan heeft ego zijn huisje wel erg sterk gebouwd, dan wordt het wel heel moeilijk om het ooit omver te kunnen blazen, enkel een perfect iemand zal dit bij machte zijn. Veel geluk in je zoektocht!

Ik probeer nochtans telkens
het midden te vinden.

Geweldig. Meer moet dat niet zijn!

Heb je het boek van Jan Geurtz "Vrij van gedachten" al gelezen? hij is een leerling van Sogyal en helemaal niet verlicht, maar enorm inspirerend. Hij doorzag heel dat spel rond Sogyal, en zijn innerlijke cirkel, van voornamelijk mooie vrouwen, en hij kan dit smakelijk en toch oordeelloos beschrijven, zonder af te doen aan zijn vertrouwen in hem als leeraar.  Hij is altijd een rebel geweest, nam nooit zomaar iets aan, zelfs niet van zijn leeraar, waar hij tegelijkertijd toch respect voor heeft. Maar dit heeft hem wel geen windeieren gelegd. Hij kan helder omschrijven waar Dzogchen werkelijk om gaat, in zijn essentie en hoe het beoefend kan worden in zeer uiteenlopende gebieden van het leven. Een aanrader. Heel inspirerend.

Nog een laatste iets wat weer in mijn geest op popte als ik je bericht hier las, ik weet niet helemaal precies wat het wil betekenen en ga het ook niet uitleggen, het doet je iets, of het doet je niets:

Zolang je perfectie zoekt in iemand anders, kan je nooit de perfectie ontdekken in jezelf.

Zolang je aandacht uit gaat naar de imperfectie van iemand anders, kom je nooit uit bij het perfecte waar hij/zij imperfect (bewust of onbewust) naar verwijst.

Dorje.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Heb je het boek van Jan Geurtz "Vrij van gedachten" algelezen

Heb ik niet gelezen.
Heb wel een interview met hem gezien
naar aanleiding van een en ander.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Heb je het boek van Jan Geurtz "Vrij van gedachten" algelezen
Heb ik niet gelezen.
Heb wel een interview met hem gezien
naar aanleiding van een en ander.

Hier alvast een teaser:
https://cbonline.boekhuis.nl/pls/cover/p_get_cover_fe?p_hash=9EC910DC94D851F31FD1CA384ABCEE80

En dit boek is onlangs ook uitgekomen als luisterboek, maar 7 euro, lijkt mij nog smakelijker als het boek, als hij het zelf allemaal levendig vertelt.

https://www.jangeurtz.nl/vrij-van-gedachten-luisterboek/

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *

Als nou misbruik en wangedrag iets duidelijk maakt, vind ik, is dat je dan onvoldoende door de Dhamma of het onderricht bent aangeraakt. Dat geldt voor mij, zeker voor Dorje ;D, en ook voor Sogyal en andere misbruikers, toch?

Wijsheid en wangedrag gaan gewoon niet samen. Het is belachelijk dat een leraar praat over de oorzaken van lijden en diens gedrag zelf een oorzaak is van heel veel leed.

Inspirerend? Nee. Het geeft me te denken over wat echt nodig is om wangedrag te beeindigen. Kennelijk is kennis van rigpa, ware zelf, grote zelf niet voldoende.

Siebe

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
...zoveel is wel duidelijk ja....
« Laatst bewerkt op: 23-09-2018 15:14 door ekayano maggo »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Inspirerend? Nee. Het geeft me te denken over wat echt nodig is om wangedrag te beeindigen. Kennelijk is kennis van rigpa, ware zelf, grote zelf niet voldoende.

Zeker niet, net als kennis van wat anderen allemaal mis doen ook niet voldoende is.
Kennis is trouwens nooit voldoende.

Het is al een begin dat je jezelf onder de misbruikers rekent, een heel goed begin, daar kan je iets mee.

Dat geldt voor mij, zeker voor Dorje ;D, en ook voor Sogyal en andere misbruikers, toch?

Ik vind zelfs Trump inspirerend. Wat ook weer niet wil zeggen dat hij een voorbeeld voor me is (Sogyal trouwens ook niet). Een spiegel, dat wel. En ik denk niet alleen voor mij. Hij heeft ook zo zijn geloven waar hij niet aan twijfelt.
;D

Zolang je aandacht uit gaat naar de imperfectie van Trump, kom je nooit uit bij het perfecte waar hij/zij imperfect (en ditmaal uiterst onbewust) naar verwijst.

;)

P.S. Voor de poppen helemaal aan het dansen gaan: ik keur niets van Trumps beleid goed (en ook niet van Sogyals wangedrag), maar dat is een andere zaak. Ik verwerp de kansen gewoon niet om er iets uit te halen  dat nuttig is in de ontdekking van het houvastloze. Iets wat Trump, noch Sogyal voor mij kan ontdekken.

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Het verhaal van Angulimala komt op. Het is toch wonderbaarlijk dat die man bijna 1000 mensen vermoordde maar door de Boeddha toch als persoon niet werd veroordeeld. Hoe bestaat het he? Een man die toch zoveel ellende en verdriet heeft veroorzaakt.  Angulimala realiseerde zelfs in korte tijd arahantschap, de hoogste realisatie.

Dus er is best hoop voor jou Dorje, ouwe zwalkende Belg :)

Siebe