Auteur Topic: "smart" gebedssnoer  (gelezen 2765 keer)

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
"smart" gebedssnoer
« Gepost op: 09-02-2018 16:26 »
Even een stukje humor tussendoor: Acer schijnt een 'smart' gebedssnoer te hebben gemaakt. Er zouden naar verluid pre-orders in de tienduizenden binnengekomen zijn.

American Buddhist Perspectives op Patheos heeft er een kort artikel over.

Zou het uitmaken als je per ongeluk 107 keer een bepaalde mantra zegt? Misschien dat iemand uit de mahayana hier iets over kan zeggen? Vast niet, denk ik zelf. In de sutta's vind ik niks terug over mantra's achter elkaar reciteren als onderdeel van de oefening. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kundig gedrag zou kunnen zijn!

Maar dan.. je smart phone gebruiken om de kralen te tellen? Mijn eigen mala heeft 108 kraaltjes en die kun je gewoon vasthouden. Waarom moet alles makkelijk zijn? Verdienste delen met anderen via een app?!

ettava ca maya... Als ik in gedachten verdienste deel met alle wezens dan is dat naar mijn gevoel geen transactie! Het herinnert mij eraan dat ik alleen maar dichter bij de Dhamma kan komen en de tijd heb om te mediteren/reciteren door de verdienste van anderen. Het zet mijn geest klaar om dat wat ik opdoe aan vaardigheden en verdienste ruim te delen met iedereen. Zelfs als op de een of andere niet meetbare manier iets spiritueels overgaat op anderen dan is dat nog niet zoiets als een bankovermaking die je kunt nadoen binnen een blockchain.

Op reddit was het hoogste commentaar:
Citaat
This is literally the exact opposite of what Buddhism teaches

Dat is wel erg hard. Als in China mensen meer gaan reciteren of devotie ontwikkelen omdat Acer een dingetje heeft ontwikkeld.. mooi. Ik blijf het wel grappig vinden. En... iets in mij wil er eigenlijk één hebben, gewoon voor de leuk.

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: "smart" gebedssnoer
« Reactie #1 Gepost op: 09-02-2018 20:14 »
Tja, is zoals zovaak lastig algemeen te beantwoorden. Heb lang geleden eens een boek gelezen voor aspirant Christelijk missionarissen in Tibet en andere Vajrayana-gebieden, en datgene dat te kijk gezet werd als fake-spiritualiteit en mensen zou kunnen motiveren om de 'echte spiritualiteit van Jezus' te ontdekken waren toch wel vaak dit soort karikaturen van wat boeddhisme m.i. voorstelt:
  • Daden doen vooral zodat jouw eigen Verdiensten zouden groeien (zeker niet anoniem goede daden plegen dus)
  • Twee-drie monniken dwars door elkaar heen soetras laten reciteren; het gaat er immers niet om dat iemand ook maar kan horen wat er gezegd wordt, alleen om binnen hetzelfde half uur door driedubbel te betalen ook driedubbele verdiensten te vergaren.
  • Inplaats van door zelf meditatief gebedsstrommels en molens rond te draaien verdieping (en misschien ook verdiensten...) te krijgen, deze mechanisch te laten aandrijven door een bergbeekje.

Maar die laatste is alweer lastiger - hoe zeker weet je dat de goede gever die mechanische trommel neergezet heeft inplaats van eigen meditatieve handeling? Misschien was ie wel zo devotioneel dat het en-en was, gewoon een goede aanvulling...

Dus de App zou goed kunnen werken en ook minder goed, afhankelijk van...

With folded palms,

<Ujukarin>