Auteur Topic: Gezond verstand gebruiken volgens Kalamas Sutra  (gelezen 11804 keer)

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
Re: Gezond verstand gebruiken volgens Kalamas Sutra
« Reactie #50 Gepost op: 16-07-2018 22:47 »
Beste Siebe,

Van het Mahayana weet ik niets af (behalve een heel klein beetje hoe het ontstaan is). Ik heb een gedegen opleiding gekregen in het Theravada. En die stroming in het Boeddhisme bevalt me heel goed. Ik zou ze niet willen ruilen voor een andere.
Maar voor jou is misschien een andere stroming in het Boeddhisme beter geschikt. Mijn goede kennis, Dr. K.H. Eckert uit München, wijlen de voorzitter van het Genootschap voor Europees Boeddhisme (waar ik in 1984 erelid van werd) heeft eens in een lezing gezegd dat "het Boeddhisme in Europa een veelvoud nodig heeft van boeddhistische groepen en gemeenschappen. Zij hebben ieder, ongeacht van welke oriëntering, op hun eigen manier functies van eminent belang te vervullen. Een opgaan, een samensmelting van die groepen in één eenheids-Nieuwboeddhisme is niet gewenst."
Wellicht is het beter voor je als je bij het Mahayana blijft en niet zowel Theravada als Mahayana probeert te begrijpen.
Hoe dan ook, succes op je verdere pad.

Vriendelijke groet
Nico

« Laatst bewerkt op: 16-07-2018 23:00 door nico70+ »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #51 Gepost op: 16-07-2018 22:50 »
Het is me allemaal wat, dat boeddhisme
Het is me allemaal wat wat de geest er van maakt.

Strenge Dorje.
:D

Welterusten iedereen!

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 17-07-2018 11:47 »
.
« Laatst bewerkt op: 19-07-2018 21:30 door Sybe »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #53 Gepost op: 17-07-2018 14:28 »
ik denk dat het voor mij, op dit moment, beter is me gewoon te richten op deze wereld.

Fijn. En als je dan ook nog je projectie dat dit voor anderen ook zou gelden kan terugtrekken en bijhouden bij jezelf, dan kunnen we allemaal in vrede naast elkaar "boeddhisme" beoefenen in de strekking waar we ons het meest thuisvoelen. Via begrip van deze wereld zoals die ervaren wordt door onze geest, via het in die geest ontwikkelen van mededogen, of via het doorgronden van de aard van die geest. Broederlijk naast elkaar.

Met gevouwen handen voor mijn hart en gebogen hoofd groet ik jou Siebe en alle andere broeders en zusters hier aanwezig op het forum.

Vrede en helderheid aan jullie allen!

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 17-07-2018 17:37 »
.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #55 Gepost op: 17-07-2018 18:40 »
je voelt je aangesproken?

Wie weet?

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 17-07-2018 21:02 »
.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #57 Gepost op: 17-07-2018 23:16 »
Maar is het wel een goede/eerlijke/betrouwbare/integere methode om de geest te doorgronden wanneer  je je eerst laat vertellen hoe je die moet doorgronden? Hoe je moet kijken?

Is het een goede/eerlijke/betrouwbare/integere methode om te leren fietsen wanneer je je eerst laat vertellen hoe je moet fietsen? Vallen en opstaan gaat zich zeker voordoen en maakt dat het leerproces eigen wordt, maar waarom zou je moeten leren fietsen als de eerste mens ter aarde die een fiets ziet (bij wijze van spreken)? En waarom zou je leren fietsen met een papieren handleiding terwijl er goeie ervaringsdeskundigen rond je heen lopen?

Je hebt je buik vol van Mahayana, Tantrayana en wat voor jana's nog allemaal, dat is duidelijk. Het ging er als zoete broodjes bij je binnen, je vertrouwde het blindelings, je nam het allemaal zomaar in vertrouwen aan zonder er maar een moment aan te twijfelen, maar het leverde jou niets op. Nu zit je met een gefrustreerd ego en een enorme indigestie en moet je het allemaal eerst weer uitpoepen om dan met een lege maag deze weer gretig te vullen met allerlei teksten die je niet verteerd krijgt omdat het doorspekt is met gehechtheid aan jouw mentale interpretatie er van.

Je gaat niet leren fietsen door de handleiding van a tot z te beheersen, zelfs niet als de handleiding komt van de uitvinder van de fiets. Je zal moeten oefenen, vallen en opstaan en een goede ervaringsdeskundige (leraar) die al kan fietsen zou jou heel wat valkuilen kunnen doen vermijden. Hij kan je wijzen op je blinde vlekken, waardoor je geen gevaar wordt voor jezelf (je eigen interpretaties die verkeerd kunnen zijn, maar zich steeds zullen bevestigen als je niet gecorrigeerd wordt) en geen gevaar voor anderen (zij die bedachtzaam, integer, kritisch en zonder zoete broodjes aan te nemen op weg zijn volgens een weg waar jij je buik van vol hebt gehad, en die nog onvoldoende praktijk ervaring hebben opgedaan om niet door jouw gepoep beïnvloed te worden).

Welnu, leer eerst gedegen fietsen en vel pas dan je oordeel.

Ik fiets, jij fietst, wij fietsen, wij hebben echt leren fietsen door het te doen, met vallen en opstaan en vooral door ons te laten begeleiden door hen en de methode waar we vertrouwen in hebben.

Zo, dat moest ik er even uit persen.
:-)

En nu ga ik een belofte aan dat ik niet verder ga reageren op dit, voor mij althans, zinloos gehakketak. Ik keer terug naar het in rust aanschouwen van de geest. Het was boeiend en uitdagend dit onderwerp hier te laten uitspinnen, maar de draden zijn nu te warrig en in de knoop om er nog verder stevig touw uit te krijgen. Ik laat dit schip achter, aan eenieder om er een zinkend schip in te zien of een schip die Kaap goede hoop ongeschonden is doorgeraakt. Het is zoals altijd maar hoe je het bekijkt.

Met gevouwen handen voor mijn hart en gebogen hoofd groet ik iedereen die dit draadje van ver of van dicht gevolgd heeft.

Namaste!
Vanuit het Boeddhisme in mij groet ik het Boeddhisme in jou!

« Laatst bewerkt op: 17-07-2018 23:26 door Dorje »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 18-07-2018 22:00 »
.
« Laatst bewerkt op: 19-07-2018 21:29 door Sybe »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 19-07-2018 12:49 »
.

« Laatst bewerkt op: 19-07-2018 21:29 door Sybe »

Marcel

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 19-07-2018 15:22 »
 :)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #61 Gepost op: 04-11-2018 09:13 »
Mijn eigen gevoel hierbij is geworden dat je alleen het geconditioneerde kan veranderen: gewoonten, neigingen, mentale bewegingen, de manier van denken (motivatie), impulsen etc. maar je kunt niet dat wat al stil, subtiel, en vredevol is in jezelf veranderen, volgens mij.

Voor mijn gevoel komt dit er op neer,- en als ik dit fout zie hoor ik graag van iemand-wezenlijk gezien zal en kan je niet veranderen.

Oke, je kunt door beoefening stappen maken en slechte neigingen afzwakken, en dat is positief, verdienstelijk, maar voel je jezelf dan van binnenuit een compleet ander iemand? Dat lijkt me niet.

Weer wat anders gezegd, mijn indruk is dat er iets is waarop conditionering geen invloed heeft. Noem het stilte, vrede, leegte, wat doet het woord er toe? En naar mijn gevoel wortelt daar veel meer in wie/wat we zijn dan in neigingen, gewoonten, en allerlei andere zaken die komen en gaan. Er is als het ware een soort basis die onveranderbaar en onveranderlijk is, lijkt me. Ik heb niet het idee dat dit een illusie is, maar misschien vergis ik me. Ik hoor het graag.

Ik heb zelf het idee dat het zien of herkennen van dat onveranderlijke element ook de verlangens en ambities in evenwicht houdt om te veranderen. Je zult volgens mij, hoe hard je je ook inspant, niet echt wezenlijk veranderen. Dat komt dus volgens mij omdat die innerlijke stilte, vrede, roerloosheid, leegte niet mee verandert.

Stel je eens voor dat je door wijsheid of inspanning of hoe dan ook helemaal de neiging zou verliezen om boos te worden. Oke, dan is er natuurlijk best veel verandert, ten opzichte van eerder, maar ben je van binnenuit gezien echt verandert? Ben je een compleet andere Moesa geworden, voor jezelf? Blijft er toch niet iets continue hetzelfde ook al veranderen neigingen?

Misschien komt dit theoretisch over. Maar mij helpt het juist te beseffen dat al dat gesleur en getrek, al die investering en energie die je steekt in veranderen, niet moet doorschieten. Je moet niet denken dat de perfectie er niet al is en dat je je best moet doen om een perfect mens te worden. Nee, dat werkt niet door inspanning. Dat komt met loslaten en ontspanning. Je moet niet denken dat wat je ook door sleuren en trekken bereikt, houdbaar is. Alles wat immers ontstaat, zal ook weer eindigen. Alleen het ongeconditioneerde kan dienen als ware toevlucht.

Om een eiland van onszelf te maken, een toevlucht, is het volgens mij nodig dat we niet teveel doorschieten in willen veranderen maar meer en meer contact maken met dat wat al vredevol is, dat wat allang oke is,
dat wat toch niet verandert.

Als mensen er anders over denken hoor ik het graag.

Goed punt