In de Ananda sutta legt de Boeddha uit waarom hij bleef zwijgen op de vraag van Vacchagotta of er een zelf bestaat of niet.
https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn44/sn44.010.than.htmlIk vind het een heel lastig onderwerp.
Volgens mij kan niemand ontkennen dat er een soort notie van zelf is, zelf-bewustzijn. Ik denk dat die notie in de sutta's ook wordt verwoord als de notie/verbeelding "Ik ben" of "Ik besta".
Ik denk dat dit verwijst naar de perceptie dat je een soort mentaal wezentje bent. Vroeger spraken ze over een
homunculus. Kijk maar naar deze afbeelding, daar zit ie in het hoofd, dat wezentje.
https://what-buddha-said.net/gallery/index.php/Dhamma-illustrations/Homunculus-DrawingVolgens mij geeft dit heel beeldend weer wat, denk ik, het geloof in zelf of identiteit is.
De perceptie van een zelf lijkt me die perceptie dat je een soort mentaal wezentje bent dat aan het roer zit, dat controleert, dat beslist, dat iets ruikt, dat iets voelt, iets proeft, hoort, avonturen beleefd, pijn en geluk ervaart, behoefte heeft aan aandacht, aan waardering, respect. Het wil gezien, gehoord en geliefd worden etc. Het kan ook erg gekrenkt worden etc.
Het komt er dus eigenlijk op neer, denk ik, dat we geest, als dat wat ervaart, aanzien voor iets persoonlijks, als een persoon, een zelf, een levende entiteit, een soort wezentje.
Mijn indruk van het onderricht is dat de Boeddha ontdekte dat dit niet echt zo is. Het is niet echt een wezentje wat ervaart.
Een heel mooi beeld wat dit verbeeld vind ik dat van een helder kristal. Als je dat op een rood papier zet lijkt het intrinsiek rood. Maar het is het niet. Zo lijkt ook geest, als dat wat ervaart, intrinsiek een persoonlijke kleur te hebben, maar ik denk dat de Boeddha onderwijst, en gezien heeft, dat die subjectieve kleur in de geest niet eigen is aan de geest.
Alleen het is heel erg in elkaar verwikkeld geraakt. Het is nauwelijks nog aan te voelen dat geest in wezen kleurloos en helder is, omdat er al zolang begeerte en gehechtheid is.
Anders gezegd, voor ons is die Ik-perceptie zo sterk gekoppeld aan vrijwel elke ervaring, dat voor ons ervaren en Ik-perceptie hetzelfde zijn geworden.
De aard van de geest waarin de notie, het verlangen en de onderliggende neiging 'Ik ben" is verdwenen is voor mij een raadsel. Ik durf niet te zeggen dat deze ongeboren is, doodloos, absoluut. Dat dacht ik wel altijd maar ik weet het niet.
Maar op deze manier bekeken is 'het zelf' een krachtige perceptie, zeer subtiel, innig verweven met de geest, maar desalniettemin, niet inherent aan geest.
Wijsheid ziet de zaken zoals ze zijn. In diepste zin ziet wijsheid, volgens mij, ook dat de persoonlijke kleur (subjectiviteit) die wij constant ervaren in een op zich heldere geest, in wezen niet onszelf is.
Siebe