Auteur Topic: Heeft offeren aan overledenen wel zin?  (gelezen 2249 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Heeft offeren aan overledenen wel zin?
« Gepost op: 04-09-2018 20:45 »
Heeft offeren aan overledenen wel zin?

Hebben de doden daar echt iets aan of is dit meer een rouwverwerking, een ritueel, een troostende bezigheid voor de achterblijvers?

Kennelijk zijn er niet veel bestaansvormen waar de overledene daar echt voordeel van zal hebben, maar wel als de overledene wedergeboren is als peta, als een hongerige of gekwelde geest. Het offeren heeft geen voordeel voor de overledene als deze wedergeboren is als hellenwezen, als dier, als mens, en ook niet als deva. (Ik herinner me van het lezen van fragmenten van petavatthu dat hongerige geesten erg veel voordeel hebben van offers. De vaak erg kwellende omstandigheden waarin ze leven kunnen verbeteren.
Hun wensen kunnen uitkomen).

Als je offert aan een overledene maar die overledene is niet wedergeboren als hongerige geest, komt het offer ten goede aan andere familieleden die wedergeboren zijn als hongerige geest.
Er zijn kennelijk altijd wel overleden familieleden die wedergeboren zijn als hongerige geest.
Dit wat betreft de kant van de ontvanger.

Wat betreft de kant van de gever, degene die offert, het offeren aan de doden brengt voor degene die offert sowieso voordeel, hij/zij blijft niet zonder beloning. Het principe is, geven leidt tot ontvangen.

Een aantal voorbeelden worden gegeven.

bron: https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an10/an10.177.than.html

groet,
Siebe

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
Re: Heeft offeren aan overledenen wel zin?
« Reactie #1 Gepost op: 05-09-2018 12:20 »
Mijn eerste ingeving was 'natuurlijk niet' maar toen bedacht ik dat ik bij elke meditatie verdienste deel met alle wezens. Wat is daar de zin van?

Persoonlijk vind ik het mooi en het past bij mijn gevoel bij mijn leven als één tijdelijke werveling in het geheel van leven. Een korte blik op de sutta waaraan je refereert stelt dat Gotama Boeddha helder zegt dat het inderdaad zin heeft, mits aan voorwaarden wordt voldaan.

Hmm...

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #2 Gepost op: 05-09-2018 13:54 »
Beste,

Over het geven aan gestorvenen is iets gepost bij Dana - 09 http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,2380.msg18110.html#msg18110

Geven aan gestorvenen heeft zin; het ligt ook aan de manier waarop. Zo is het een Chinese gewoonte om papieren geschenken (auto, geld, schoenen, kleding) te verbranden met de bedoeling dat die gaven de gestorven verwanten ten goede komen. Maar dat heeft volgens de Boeddha geen zin. Als de gaven gegeven worden aan monniken of nonnen, dan komen die gaven de gestorven verwanten ten goede.

Met vriendelijke groet
Nico

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 05-09-2018 14:22 »
Beste,

Over het geven aan gestorvenen is iets gepost bij Dana - 09 http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,2380.msg18110.html#msg18110

Geven aan gestorvenen heeft zin; het ligt ook aan de manier waarop. Zo is het een Chinese gewoonte om papieren geschenken (auto, geld, schoenen, kleding) te verbranden met de bedoeling dat die gaven de gestorven verwanten ten goede komen. Maar dat heeft volgens de Boeddha geen zin. Als de gaven gegeven worden aan monniken of nonnen, dan komen die gaven de gestorven verwanten ten goede.

Met vriendelijke groet
Nico

Hallo Nico,

De sutta zegt het duidelijk, lijkt me.  Als de overledene is wedergeboren als deva, hellewezen of dier dan zal die overledene geen voordeel hebben van het offer. Het zijn zogenaamde onmogelijke plaatsen (impossible places). De enige mogelijke plaats waar een overledene voordeel kan hebben van de offers van de achterblijvers is als hongerige geest.

Verder, of men nu zelf wedergeboren wordt als dier door wandaden, men zal zelf toch voordeel hebben van vrijgevigheid aan contemplatieven en brahmanen. Men zal dan namelijke als dier veel ontvangen zoals voedsel, drank, versieringen.
Als men door goede daden wordt wedergeboren als mens of deva, dan zal men ook voordeel hebben van offers aan brahmanen en contemplatieven.

Dat gaven die gegeven worden aan monniken of nonnen, de gestorven verwanten ten goede komt, zoals je zegt, dat staat niet in deze sutta.

Siebe

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #4 Gepost op: 05-09-2018 18:39 »
Beste,

Dat staat inderdaad niet in dat sutta. Maar wel in Petavattu III.2, het verhaal over Sunavasin. En  in het Khuddhakapāta  nr. 7, het Tirokudda Sutta.

Groeten
Nico
« Laatst bewerkt op: 05-09-2018 18:44 door nico70+ »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 05-09-2018 18:58 »
Beste,

Dat staat inderdaad niet in dat sutta. Maar wel in Petavattu III.2, het verhaal over Sunavasin. En  in het Khuddhakapāta  nr. 7, het Tirokudda Sutta.

Groeten
Nico

Duidelijk, bedankt.

Siebe