Auteur Topic: prinsjesdag  (gelezen 5784 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
prinsjesdag
« Gepost op: 18-09-2018 21:04 »
Je zit in een trein waarvan je weet dat ie maar door dendert naar een bestemming die steeds dreigender wordt en toch...de mensen blijven lachen, de economische cijfers zijn geweldig, de geluk cijfers hoog.

En toch...je zit in die trein waarvan je zeker weet dat ie op een ramkoers zit en ontspoort.

Siebe

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: prinsjesdag
« Reactie #1 Gepost op: 19-09-2018 07:11 »
Ik neem wat vaker de fiets.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2018 09:16 »
Je kan het ook anders bezien.

Dat we allemaal in een trein zitten die steeds dreigender wordt, op rampkoers is en op ontsporen staat is de realiteit zoals die is, je kan je er tegen verzetten (angst, afgunst, veroordelen van zij die dit niet zien), het kan je onverschillig laten (doen alsof er niets aan de hand is en alsof het geen invloed heeft op jou, noch jij invloed heeft op het), of... je kan het erkennen, accepteren als dat wat er nu is, je ogen er voor openen, niet wegkijken, noch willen overstijgen, maar de zoheid ervan accepteren: "zo is het". Indien je je niet verzet (actieve non-acceptatie) en je er niet onverschillig van wordt (passieve acceptatie), dan ontstaat in jou de ruimte en potentie van waaruit spontane wijze reactie kan voortvloeien (actieve acceptatie), niet uit angst, niet uit verzet, maar vanuit gelijkmoedigheid en mededogen.

Gelijkmoedigheid voor de situatie die is zoals die is. Het anders willen is verzet, het niet willen zien is verzet. Dat wat is, is niet goed, noch slecht, noch neutraal, het is wat het is. Vanuit deze gelijkmoedigheid kan er een wijze respons komen, wijs in die zin dat binnen de beperkingen die je hebt, je je steentje kan bijdragen aan wat is, je je invloed er op uitoefent, hoe klein ook (het is altijd beter dan geen invloed, of negatieve invloed).

Mededogen voor iedereen die in de situatie zit zoals die is. Het is niet zo dat mensen dom zijn als zij de situatie niet zien zoals die is, het is niet zo dat wij slim zijn omdat wij de situatie zien zoals die is, het is allemaal afhankelijk van oorzaken en gevolgen. Zij die niet zien hebben de oorzaken nog niet tegengekomen om tot zien te komen, zij die zien, zien als gevolg van de oorzaken tegen te komen die hebben geleid tot dit zien. Zij die zien hoeven dus niet zo hoog op te lopen met hun zien, het is hun verdienste niet, maar eens je tot zien komt, heb je wel een verantwoordelijkheid, nl. om zelf een oorzaak te worden opdat anderen ook tot zien kunnen komen.

Mededogen (een gevoel van begrip voor het niet zien bij anderen en een afwezigheid van hen de schuld hiervan geven) samen met gelijkmoedigheid (niet reageren vanuit angst, verzet, niet willen zien, of willen overstijgen van dat wat nu eenmaal is) kan dan de oorzaak worden voor een wijze respons op dat wat is, waardoor dat wat is verrijkt wordt met oorzaken die anderen ook tot dit zien kunnen brengen, zodat ook zij tot dit mededogen en deze gelijkmoedigheid kunnen komen en op hun beurt een oorzaak kunnen worden voor meer zien.

Zo kan, maar moet je het niet, anders bezien.
Ieder voor zich kan uitmaken welke manier van zien meer in lijn is met de boeddhistische praktijk en welke minder.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 19-09-2018 09:24 »
...laat maar...

« Laatst bewerkt op: 19-09-2018 09:51 door ekayano maggo »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 19-09-2018 10:39 »
Is dat zo?

Ook hier geldt: het is maar hoe je het beziet.

Bezien vanuit het standpunt mens, staan de zaken er niet al te goed voor, denk alleen maar aan het milieu, het klimaat. Hoewel, toegegeven, er ook positieve ontwikkelingen zijn, die de media niet of nauwelijks halen, toch lijkt het, mij althans, beter om realistisch te zijn, te erkennen hoe het nu is, en in die zin alle mogelijkheden, hoe klein ook, tot ontwikkeling te laten komen om mee bij te dragen aan die positievere ontwikkelingen. Doe je dit niet, dan ga je gewoon door als anders, met je kop in het zand.

Bezien vanuit het standpunt van de natuur zelf, staan de zaken er niet slechter uit als anders, de natuur past zich wel aan, er zullen misschien wel nieuwe organismen ontstaan die zich voeden met plastiek en de hogere of wisselende temperaturen goed aankunnen. Dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken, maar een beetje mededogen voor onze medemens die zich niet zo gemakkelijk aanpast en op de vlucht gaat moeten slaan van droogtes, naar landen als de onzen, die hier nog niet zo last mee hebben, en alle gevolgen vandien, is nooit misplaatst, toch?

Zo lang het maar geen paniekvoetbal wordt, want dat werkt verlammend, daar ben ik het mee eens. Gewoon realistisch erkennen wat is en dit niet als goed, slecht (waar de media op teert) of zelfs neutraal te zien, maar als dat wat nu eenmaal is, zodat er een wijze respons op mogelijk wordt.
;)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 19-09-2018 10:39 »

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 19-09-2018 11:00 »
Nog mooi dat je het bij: “ is dat zo?”  hebt gelaten.  ;D
« Laatst bewerkt op: 19-09-2018 11:09 door ekayano maggo »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 19-09-2018 11:43 »
Nog mooi dat je het bij: “ is dat zo?”  hebt gelaten.  ;D

Dat was puur uit mededogen.
:D

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 19-09-2018 11:48 »
Dank je.
Soms tuin ik in mijn eigen gretigheid
en volgt de bezinning later.   

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 19-09-2018 13:22 »
Is het wel zo dat alles steeds dreigender wordt? Wij Gutmenchen zijn natuurlijk bevreesd voor het klimaat en niet onterecht maar ondanks alle doffe ellende in het nieuws gaan allerlei dingen in de maatschappij echt beter. De werkeloosheid is historisch laag en blijft nog even dalen. Dat geeft ruimte voor ontspanning en liefdvolle vriendelijkheid omdat minder mensen wanhopig zijn. Allerlei criminialiteitsstatistiek daalt.

Bekenden zijn net aangekomen weer in Nederland en hadden flinke pech met een taxichauffeur waardoor ze bijna hun vlucht misten. Bij doorvragen bleek dat dit weliswaar gebeurd is maar dat uiteindelijk iedereen op de luchthaven ze geholpen heeft tot en met de politie aan toe. Daarover praatten ze echter nauwelijks maar ze klaagden wel door en door over de chauffeur. Gedeeltelijk gaat het er ook om wat wij eruit lichten, wat we willen zien.

Jullie zorgen wil ik echt niet afkeuren. Ze zijn terecht. Zie echter ook wat wel goed gaat.

Met warme groet,

Maarten

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 19-09-2018 16:37 »
Jullie zorgen wil ik echt niet afkeuren. Ze zijn terecht. Zie echter ook wat wel goed gaat.

Hoewel, toegegeven, er ook positieve ontwikkelingen zijn, die de media niet of nauwelijks halen, toch lijkt het, mij althans, beter om realistisch te zijn.

Met warme groet,

Dorje

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 20-09-2018 11:58 »
Lieve Dorje,

Er is een subtiel verschil in de twee citaten hierboven en dat is het uitgangspunt.

Eén van de waardevolle dingen die ik geleerd heb binnen het boeddhisme is dat je kunt kiezen wat je als het ware tussen je 'zelf' en een beleving zet. Duw je welwillendheid in die ruimte of afkeer? Vrees en zorg of waardering?

Het een sluit uiteraard het ander niet uit en zo simpel is het ook weer niet. Toch meen ik dat de grondhouding die we aannemen ten opzichte van de buitenwereld minstens zo belangrijk is als de daadwerkelijke handelingen die plaatsvinden.

Met warme groet,

Maarten

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 20-09-2018 15:20 »
Beste Maarten,

Ik heb geen zin in een discussie, maar ik heb toch het gevoel dat mijn eerder getypte woorden een eigen leven gaan leiden hier.

Ik zie echt geen subtiel verschil, ik zie zeker ook wel wat goed gaat en in mijn dagelijks leven gaat hier zelfs altijd het meest aandacht naar toe (jouw grondhouding?), maar de realiteit, door mijn ogen toch, is en blijft er één om niet je kop in het zand voor te steken. Ben ik daardoor een pessimist, een negativist? Neen, hoor, het is noch negatief, noch positief, noch neutraal. Het wordt gewoon gezien, en vanuit dit zien kan een wijze, welwillende respons komen.

En ik vraag mij dan toch wel af waar in het boeddhisme je kan leren dat je iets moet zetten tussen jezelf en je beleving. Volgens wat ik uit het boeddhisme leer is dat je niet kiest wat je er tussen zet, dat je niet kiest om er iets goeds, iets slechts of iets neutraals tussen te zetten, maar dat je je er van bewust wordt wat er door vroegere oorzaken tussen is komen te staan. Je leert in het boedhisme geen roze bril op te zetten, ook geen donkere bril, maar je bewust te worden van de bril die op je neus staat. Als deze donker is, hoef je er heus niet voor te kiezen hem te vervangen door een rooskleurigere. En als hij al rooskleurig is, hoef je er ook niet voor te kiezen om een donkeredere in de plaats te zetten. Wees je gewoon bewust van dat je door een bril kijkt, en neem hem vervolgens gewoon af.

De bril afzetten, voor mij, is je blik noch afwenden van wat je ziet, noch wat je ziet op te hemelen, noch angstig te worden, noch je kop in het roze zand te steken en blij met je benen rond te spartelen.

Als je de bril afzet, dan is er geen angst, noch zorgen maken, noch verbloemen, noch ophemelen, noch onverschillig worden, maar gewoon reageren op wat je ziet. Dan doe je gewoon spontaan wat in je macht ligt te doen, zoals bijvoorbeeld wat meer met de fiets gaan, of zonnepanelen leggen, of je afval goed sorteren, of te genieten van wat je hebt, zonder altijd meer te willen, of je medemensen goed in de watten leggen, je glimlach te delen met mensen, welwillend het leven tegemoet te gaan.

En over hoe dit alles ontstaan is: ik kan echt niet altijd tegen Siebe ingaan hoor, soms moet ik hem echt wel eens gelijk geven, en wandel ik dus even mee met zijn idee, dat wel degelijk realiteistwaarde heeft, misschien wat overdreven, maar toch, het is mogelijk dat wij mensen de boel om zeep aan het helpen zijn, zeker als we zo blijven doordoen (doordat we dit niet kunnen/willen inzien). Maar dan ben ik zo meewandelend gewoon een iets andere weg proberen inslaan met Siebe, ik ontken zijn realiteitszin niet, maar ik geef aan hoe die realiteitszin tot iets werkbaars kan gemaakt worden, op een, tja, volgens mij toch wel boeddhistische manier. De meningen kunnen hierover verschillen, ik kan maar proberen.

Warme groet,

Dorje.
« Laatst bewerkt op: 20-09-2018 15:30 door Dorje »

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 21-09-2018 09:01 »
Dorje,

Het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten, zeker niet over 'standpunten'. Ik zal kort toelichten welke kleine wijziging in perspectief ik wilde zien.

Citaat
En ik vraag mij dan toch wel af waar in het boeddhisme je kan leren dat je iets moet zetten tussen jezelf en je beleving. Volgens wat ik uit het boeddhisme leer is dat je niet kiest wat je er tussen zet, dat je niet kiest om er iets goeds, iets slechts of iets neutraals tussen te zetten, maar dat je je er van bewust wordt wat er door vroegere oorzaken tussen is komen te staan. Je leert in het boedhisme geen roze bril op te zetten, ook geen donkere bril, maar je bewust te worden van de bril die op je neus staat.

Je leert dat natuurlijk nergens in een canonieke tekst. Je leert echter wel over kamma en dat je kamma op ieder moment zelf genereert. Zien wat er door vroegere oorzaken is ontstaan is heel goed. Er moet dan echter op gereageerd worden. Op dit punt, nét voor we reageren maar al wel doorzien hebben wat is gebeurd, ontstaat vrijheid. In overdrachtelijk taalgebruik - laat ik dat erbij zeggen - is er nu ruimte. Aangezien boeddhisten zich niet (horen te) vereenzelvigen met wat gebeurt is er symbolische ruimte tussen ons en wat plaatsvindt. Als we symbolisch welwillendheid plaatsen in die ruimte dan reageren we anders dan wanneer we woede of gekwetstheid in die ruimte plaatsen (eigenlijk: als grondhouding aannemen). 

Ik zie het als een troostend karakter van de leer van kamma dat we op ieder moment opnieuw een keuze kunnen maken over hoe te reageren of wat nu eenmaal gebeurt.

Ik zeg daarmee eigenlijk niks anders dan wat jullie zeiden. Echter.. constateren dat alles zo enorm dreigend is, strookt op zich wel met de ervaring maar is me net te smal. Er zijn zeker lichte kanten aan de huidige maatschappij en er vindt wel degelijk verbetering plaats op een aantal vlakken.

Met warme groet,

Maarten

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 21-09-2018 11:28 »
Ik zeg daarmee eigenlijk niks anders dan wat jullie zeiden.

Dan ga ik het hier bij houden. Ik zie geen enkel verschil, enkel in hoe het uitgedrukt wordt in woorden. De smalheid dat je er uit haalt, is wat je er uit haalt, je kan er evengoed de vrijheid uithalen van hoe er op gereageerd wordt. Maar goed, ik ging het hier verder bij houden, dus zou ik dat beter ook effectief doen.

Prettige dag nog verder, ruime groeten,

Dorje.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2018 11:34 door Dorje »

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 21-09-2018 12:40 »
Ik kan beter maar niet teveel nadenken over deze kwestie want dat roept bij mij alleen maar bezoedelingen op.

siebe

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 21-09-2018 13:02 »
Ik heb ook wel moeite met hypocrisie, politieke konkelarij,
korte termijn denken, scheve machtsverhoudingen, uitbuiting ,
onderdrukking, groeps denken, fundamentalistisch identiteitsdenken ,
selectieve verontwaardiging, multinationals die hun eigen wetten maken,
onrechtvaardigheid, machtsmisbruik, kinder misbruik, indoctrinatie, mishandeling
oorlog, milieu verontreiniging,radio actief afval, chemische lozingen,
ongebreidelde hebzucht en nog zo wat van die zaken.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2018 14:35 door ekayano maggo »

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 21-09-2018 13:10 »
Vergeet ik nog klein detail:
maar ik laat mijn humeur
er niet meer door vergallen. 
Zonder dat is het al triest genoeg
wat mensen elkaar
en hun omgeving aan kunnen doen.
Maar dat is een focus die wel heel erg
bepaald wordt door gedram en input
door media en journalisten.  Die elkaar in
een soort incestueuze beweging aanhoudend voeden.

Maar bij een ramp zijn er altijd mensen die helpen.
En er gebeuren denk/hoop ik heel veel positieve zaken
in de mensen wereld.
Die dan niet die indoctrinerende , drammerige
nieuws/talkshow aandacht krijgen.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2018 13:20 door ekayano maggo »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 21-09-2018 16:35 »
Is zelfs hier geen mededogen aan de orde? Of gaat dit voor jullie te ver?

Hebben zij die hypocriet zijn wel de oorzaken tegen gekomen die hen helpen niet meer hypocriet te zijn? Zijn de scheve machthebbers zelf geen slachtoffer van oorzaken die hen er toe hebben gebracht? Hebben de uitbuiters werkelijk zelfstandig gekozen om uit te gaan buiten of zijn zij even zo als wijzelf gevangen in onwetendheid, waarbij wij gewoon het geluk hebben gehad de oorzaken voor de opheffing van onwetendheid tegen te komen (beoefering van Boeddhisme)? ...

Iedereen, zelfs de kindermisbruiker is op zoek naar geluk, alleen zoeken we het vaak op een verkeerde plaats, en is dit zoeken vaak juist oorzaak voor nog meer ongeluk. Neem nu Trump, de arme man, ik heb erg te doen met hem, hij doet zo veel schade in de illusie dat hij zichzelf gelukkig aan het maken is, arme man, wat een karma...

Zo kan je het ook bekijken, niet?

Als je het zo bekijkt, als je er zo over nadenkt, hoewel misschien erg moeilijk, bijna onmenselijk, maar roept het dan nog steeds zoveel bezoedelingen bij ons op? Keuren we het daarmee goed? Neen. Leggen we ons er dan zo maar bij neer? Neen. Integendeel, we erkennen het probleem des te sterker: onwetendheid en de gevolgen ervan. En dit... dit kan ons weer sterker aanzetten om de onwetendheid in onszelf nog sterker op te heffen. Als wij het al niet kunnen, met al die oorzaken die ons tot boeddhisme gebracht hebben, hoe moeten zij het dan kunnen die er geen oorzaken van tegen gekomen zijn? Laten we zelf een oorzaak worden voor de boeddhistische manier van leven, door het helemaal te gaan, te oefenen en er over te delen.

Naief? Misschien? Maar misschien is het gewoon het nuttigste wat we kunnen doen, veel nuttiger dan ons druk te maken over hoe mensen (mensen zoals wij), henzelf, elkaar en de omgeving schade aan doen, zoals wij op één of andere manier waarschijnlijk ook nog wel doen, misschien maar in het klein, maar toch. Pas als onwetendheid volledig is weggewerkt, zal hoe wij in de wereld staan op zijn best zijn. Ziedaar een enorme motivatie tot beoefening!

Of gaat dit te ver voor jullie?

Dorje.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2018 17:36 door Dorje »

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 21-09-2018 16:41 »
Exact.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #20 Gepost op: 21-09-2018 17:52 »
Ik zie niet dat ik me
ergens druk om maak

Ik zie wel iemand die zich
druk maakt over mededogen

of eigenlijk zie ik twee iemanden
ontbreken van mededogen suggererend
bij anderen

de een oppert het te beoefenen
de ander oppert al evenzeer

vind ik nogal hooghartig
en  vooringenomen
« Laatst bewerkt op: 21-09-2018 18:11 door ekayano maggo »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 21-09-2018 18:20 »
Ok,

Ik kon maar proberen. Hooghartigheid is mijn imago, ik hou het hoog.

;)

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 21-09-2018 18:34 »
het is je vergeven ;D

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 21-09-2018 18:48 »
Dankjewel, dat is puur mededogen.

Kan je nu wel nog antwoorden op de vraag? Dat zou nog fijner zijn.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #24 Gepost op: 21-09-2018 18:52 »
Ik zal het even uitspellen:

Nee, natuurlijk gaat mij dat niet te ver.

Mededogen is de wens dat alle wezens
vrij mogen zijn van lijden.
Hoe mooi zou dat zijn.
En vanuit die houding kijk ik,
handel ik en spreek ik.
Althans: dat beoefen ik.

En daarin past geen veroordeling.
En ik zie ook helemaal niet dat dat gebeurd.
Het wordt iemand in de schoenen geschoven.
Dan lijkt het net alsof de jehova's
van compassie aan de deur kloppen.

Wanneer er hier iets geconstateerd wordt,
vind ik dat daar best bij stil gestaan mag worden.
En ik vind het ongepast om
dan gelijk met tips en oplossingen te komen.
Daar wordt , volgens mij, helemaal niet om gevraagd.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2018 19:04 door ekayano maggo »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 21-09-2018 19:03 »
Nee, natuurlijk gaat mij dat niet te ver.

Blij dit te lezen.

En om mijn hooghartig imago nog hoger te houden: zou je mijn tekst nu nog eens opnieuw willen lezen en mij laten weten waar precies ik aangeef dan "jij" je ergens druk om maakt? Misschien voelde je je gewoon aangevallen, menselijk, ik sprak in algemeenheid, en maakte mij daarbij niet druk om het feit dat dit hooghartig geinterpreteerd kan worden. Het gebeurt sowieso (of ik er mij druk in maak of niet).

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #26 Gepost op: 21-09-2018 19:04 »
Ja doei.
Kijk lekker zelf in de spiegel.
Blije Slimmerik.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2018 19:08 door ekayano maggo »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer