Auteur Topic: Dzogchenmeester Chögyal Namkhai Norbu (79) overleden  (gelezen 2625 keer)

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Dzogchenmeester Chögyal Namkhai Norbu (79) overleden
« Gepost op: 19-10-2018 06:38 »
27-09-2018
Chögyal Namkhai Norbu, een gerespecteerde dzogchenmeester, boeddhistisch geleerde en leider van de internationale dzogchen-gemeenschap, is op 79-jarige leeftijd in het Merigar West boeddhistisch centrum in Arcidisso, Italië overleden. Norbu gaf meer dan 50 jaar les in de Tibetaanse boeddhistische leer van dzogchen.

bron
« Laatst bewerkt op: 19-10-2018 06:40 door ekayano maggo »

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Dzogchenmeester Chögyal Namkhai Norbu (79) overleden
« Reactie #1 Gepost op: 19-10-2018 06:45 »
My reincarnation. Over Namkhai Norbu en zijn in Italie geboren zoon Yeshi.

http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=1576.msg12170#msg12170

na..npo heeft er potje van gemaakt.
kleine genoegdoening:

http://www.pbs.org/pov/myreincarnation/

docu gewoon niet meer onbetaald te zien.
iemand vindt het nodig er geld aan te verdienen.

deze beter:
is niet de bedoelde docu jammer maar helaas.

https://www.youtube.com/watch?v=qY11h9HOhwg

staat volgens mij al op forum,
maar kan niet vinden.
« Laatst bewerkt op: 19-10-2018 07:11 door ekayano maggo »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 19-10-2018 17:51 »
deze beter:
is niet de bedoelde docu jammer maar helaas.

https://www.youtube.com/watch?v=qY11h9HOhwg

Schitterende teaching, ik moet de laatste 20 minuten nog zien, maar ben al helemaal onder de indruk hoe rustig en helder dit alles uitgelegd wordt, vertrekkende van de 4 edele waarheden, over de sutra's, de tantra's heen naar de Dzogchen.

Jammer dat zo'n grote meester heengegaan is. Maar hij heeft ons vele waardevolle boeken en video's achtergelaten. Heel veel dank en respect!

Dorje.

P.s. ik heb de docu ooit gezien, interessant, maar bovenstaande video is toch veel interessanter hoor, bedankt voor het delen Maggo!
Ik heb de docu ergens nog liggen denk ik, indien interesse laat maar weten via privé bericht, dan probeer ik hem nog eens op te snorren.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 19-10-2018 20:10 »
Dzogchen wordt toch een beetje exclusief gemaakt vindt ik altijd.
hinayana is dan discipline en onthechting en verstard of beperkt
mahayana is dan sunyata , mededogen en wat ruimer
tantra is dan werken met energie
en dan aan het eind van het liedje komt dzogchen
met het contemplatieve, het gewaarzijn.
De introductie in de ware aard van de geest en dergelijke.
De Dalai lama maakt die indeling ook. Het is gebruikelijk
in het Tibetaans Boeddhisme om dat zo te doen.
Vaak nog de indeling in negen.

Maar ik ben het er niet mee eens.
Dat is niet exclusief aan dzogchen.
Dat is gewoon wat de Boeddha onderwijst in de canon.

Voor mij is de kern van het boeddhisme de vipassana meditatie.
Zelfbevrijding door zelfobservartie.
En persoonlijk zie ik daar geen verschil in met de zelfbevrijding en
het gewaarzijn van dzogchen.

Wat betreft louter gewaarzijn heb ik het gevoel dat dat in elk eerste moment van waarneming aanwezig is.
Maar zeer kort daarop,haast gelijktijdig begint de geest zich er mee te bemoeien en ontstaan voorkeur en afkeer, commentaar en benoeming enzovoort.
Volgens mij zegt Namkhay Norbu dat ook ergens gaandeweg.

Overigens: bedankt voor je aanbod van die docu.
Maar zelf hoef ik die niet nog eens te zien.
Het was meer bedoeld als service aan geinteresseerden.

« Laatst bewerkt op: 19-10-2018 20:28 door ekayano maggo »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 20-10-2018 10:07 »
...

Het werd volgens mij juist erg respectvol t.o.v. elke boeddhistische benadering gebracht en niet exclusief voorgesteld. Dzogchen als verwijzing naar de openheid waarin leegte en helderheid verenigd zijn, hetgeen onze werkelijke, oorspronkelijke natuur is, werd duidelijk niet voorgesteld als exclusief tot één of andere filosofie, benadering of methode te horen, het is iets universeels, en er zijn verschillende methodes om het op de voorgrond te brengen. Zo is daar de methode die zeer concreet is en vooral in de suttras/suttas is terug te vinden: nl. dat het evident is dat er lijden is, en wat de oorzaak ervan is en hoe je door de oorzaak te controleren kunt komen tot die openheid die universeel is. Een methode die door iedereen kan toegepast worden en dus zeer goed is, maar niet beter, noch slechter dan een andere methode. Het hangt gewoon af van de beoefenaar welke methode voor hem het best ligt. Dit is de methode die de Boeddha in zijn meest dichte, voor ons herkenbare vorm heeft uitgedragen, die leerlingen met hun oren hebben kunnen horen. Zoals het in de video verder gaat is er een andere methode die gewoon subtieler is en dus in subtielere vorm is overgebracht, dit is de methode van transformatie (tantra), waarbij de boeddha zich in andere vormen dan de meest dichte, voor ons herkenbare vorm, getransformeerd heeft. Dat is hoe het in de video werd voorgesteld, dit mag gerust met een korrel zout genomen worden, hoeft niet zo letterlijk genomen te worden, mag gerust geïnterpreteerd worden als een evolutie die Boeddhistische methodes heeft gemaakt door de evolutie van de tijd, zolang het maar niet verworpen wordt, want dat is dan weer jammer. En dan heb je een methode die door geen boeddha rechtstreeks kan aangeduid en onderwezen worden, maar één die enkel zelf ontdekt kan worden, omdat het nog subtieler is dan de energie-stromen van de tantra.

Dzogchen als verwijzing slaat hier op, op het meest subtiele dat niet exclusief is aan een of andere methode of filosofie, maar de vrucht van eender welke boeddhistische beofening, het is het doodloze, het niet-geconditioneerde als onderwezen in de Canon.

Dzogchen als methode richt zich voornamelijk op de meest subtiele, meest directe benadering, zonder de andere benaderingen uit te sluiten. Er wordt helemaal niets uitgesloten of niets exclusief boven het ander geplaatst, dat is allemaal relatief en heeft niets te maken met dat waar Dzogchen als verwijzing op slaat, daar is er geen opdeling, geen beter, geen slechter, geen exclusiviteit. Methodes zijn relatief, en geven onvermijdelijk aanleiding tot allerlei relatieve opdelingen en gedachtengangen, maar zoals in de video zeer duidelijk naar voor komt, het gaat niet om een intelectualisering van een methode, het beoordelen en veroordelen ervan, maar om hem te beoefenen, alleen zo kan men tot die openheid komen, die niets buiten sluit. En dat kan via welke methode dan ook, enkel afhankelijk van uw geaardheid past de ene methode beter bij je dan de andere.

In de video komt wel duidelijk naar voren welke methode Namkhay Norbu ontdekte die hem het meest opende, en zijn volheid hierover en zijn voorkeur om zich in zijn teachings vooral hier op te richten zijn overduidelijk. Waar het hart van vol is, stroomt de mond van over. Maar het is aan eenieder om er iets aan te hebben of niet. Het resoneert en dan kan je er iets mee, of niet, en dan heb je nog andere methodes die allemaal naar hetzelfde leiden.

Heel concreet, kan er enige ergernis opkomen (dit is maar een voorbeeld, ik wil niet beweren dat het zo is bij jou, Maggo) bij het luisteren naar zo'n video, een mening dat het te exclusief voorgesteld wordt en een eigen mening die daar tegen in gaat. Hoe dan ook, of het nu waarheidsgehalte heeft of niet, fnuikt deze ergernis (en zelfs alleen maar die mening ook al) op één of andere manier die openheid die van nature in je aanwezig is. En hier kan je dan op verschillende manieren mee omgaan. Ofwel door in te zien dat zulk een ergernis je  niet veel goed doet, en het dus best gecontroleeerd wordt, zodat de openheid niet verder verdoezeld wordt hierdoor, ofwel, als je dit beter ligt, de energie die in deze ergernis ligt proberen te transformeren tot een energie die opener is, ofwel, als je dit beter ligt, deze ergernis gewoon direct als een manifestatie van helderheid te zien in de leegte van je geest, en dus niet sowieso te hoeven controleren, noch te moeten transformeren tot iets anders, maar de essentie van helderheid zelf er in te ontdekken, waardoor de ergernis zichzelf kan bevrijden in zijn eigen helderheid wat al vanaf het begin zijn essentie was en op die manier heeft het dan geen impact meer op de openheid/helderheid/leegte die er altijd al was en je ware natuur is. Het één is niet beter dan het ander, het één is niet exclusiever dan het ander en het één hoeft het ander ook niet uit te sluiten, in openheid kan dit alles mooi naast elkaar en gelijkwaardig aan elkaar bestaan, maar in het relatieve, van waaruit we vetrekken, ontstaan er onvermijdelijk voorkeuren voor het een of het ander, omdat het ene je gewoon beter over deze relativiteit heen brengt dan het ander.

Wat betreft louter gewaarzijn heb ik het gevoel dat dat in elk eerste moment van waarneming aanwezig is.
Maar zeer kort daarop,haast gelijktijdig begint de geest zich er mee te bemoeien en ontstaan voorkeur en afkeer, commentaar en benoeming enzovoort.

Het is mooi dat je hetzelfde tracht terug te vinden in dat wat je meer bekend is, maar het is jammer voor jezelf, dat je hierdoor de specifiteit van elke benadering op zich, die elk op zich hun waarde hebben en gelijkwaardig zijn, maar wel specifiek zijn, vertaalt naar hetzelfde.

Het zelfbevrijdende van de Dzogchen methode zit er juist in om dat eerste moment van louter gewaarzijn en de daarin opkomende voorkeur, afkeur, commentaar en benoeming niet te gaan scheiden. Dzogchen als methode is er juist op gericht dat in deze voorkeur, afkeur, commentaar en benoeming direct dezelfde helderheid ontdekt wordt als dat gewaarzijn waarin het opkomt. En juist dat heeft dan het zelfbervrijdende effect: het hoeft niet gecontroleerd te worden opdat het eerste moment langer zou kunnen aanhouden, het hoeft ook niet getransformeerd te worden in iets dat dat eerste moment beter onderhoud, het is al perfect zoals het is, het verduistert helderheid niet, maar is al helderheid, en door het als dusdanig te ontdekken,  bevrijd het zichzelf, het heeft dan geen effect meer op het relatieve, geeft geen verdere oorzaak en gevolg en de neiging die dit voortbrengt wordt op die manier uitgehold en verdwijnt op den duur vanzelf, omdat het nergens geen kant of wal meer kan raken.

Je kan niet aanhouden dat dit de methode van Vipassana op zich is, je kan wel aanhouden dat het effect van Vipassana uiteindelijk hetzelfde is, de methode is anders, het effect hetzelfde en voor de één is het één effectiever, en voor de ander het ander. Dus als Vipassana, zelfbevrijding door zelfobservatie, voor jou het meest effectief is, blijf er dan bij, en dit kan ook gewoon door andere methoden niet uit te sluiten of door ze niet tot hetzelfde te herleiden. En als er door een video iets in je opkomt dat jou het gevoel geeft dat er zich iets exlcusiever boven de methode van jouw voorkeur plaatst, dan zal je wel methodes hebben in die methode van je voorkeur om hier mee om te gaan, dat hoeven daarom nog niet de Dzogchen methodes te zijn.

Ik wil even dienstbaar zijn, maar durf hier niet zomaar publiek een link te plaatsen naar een video waar elders op het internet geld voor wordt gevraagd. En het was daarom niet naar jou gericht, maar juist naar al die geïnteresseerden. De methode van delen die ik hier aanbied is duidelijk anders, maar daarom niet beter of slechter, dat is enkel wat er in de relatieve geest van gemaakt wordt.
;)

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 20-10-2018 12:51 »
ok

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 20-10-2018 13:21 »
hinayana is dan discipline en onthechting en verstard of beperkt
mahayana is dan sunyata , mededogen en wat ruimer
tantra is dan werken met energie
en dan aan het eind van het liedje komt dzogchen
met het contemplatieve, het gewaarzijn.
De introductie in de ware aard van de geest en dergelijke.
De Dalai lama maakt die indeling ook. Het is gebruikelijk
in het Tibetaans Boeddhisme om dat zo te doen.
Vaak nog de indeling in negen.

Mooi weergegeven. Vooral het gedeelte dat ik vetgedrukt heb geciteerd uit jouw bijdrage. Dat is kernachtig beschreven zoals ik het ook ongeveer ervaar.

Met beleefde groet,

[Old Bhikkhu]

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 21-10-2018 14:54 »
Nog even wat over methoden. Er zijn honderden methoden, misschien wel duizenden. Maar er is echter maar één werkelijkheid. :) Dus de methoden zijn als het ware de wikkel om de chocoladereep. We lopen het gevaar om de methode zo ongeveer aan te zien voor de chocolade (= metafoor voor de werkelijkheid). De kaart wordt per abuis verwisseld met het gebied waarnaar deze kaart verwijst (Korzybski’s semantiek). Gurdjieff sprak in dit kader over “plattegrondenvreters”, oftewel zij die de conceptuele leer letterlijk proberen te verteren, terwijl de leer maar een simpele routekaart is en niet de waarheid waarnaar die kaart eigenlijk verwijst. Maar helaas zijn de volgelingen vaak degenen die strenger in de leer zijn dan de meester: ze blijven maar pogingen ondernemen om de kaart op te eten.

De grote valkuil van de leer op papier is dat we de onbedwingbare neiging hebben van alles maar uitentreuren in woorden proberen te vatten, oneindig uit te melken. We kunnen volgens mij de werkelijkheid echter slechts enigszins benaderen, maar nooit zeker weten. Eerder leren we in de beoefening het proces van onze eigen geest kennen, en mijn ervaring is dat dit een oneindige cirkelbeweging is. We draaien maar rond in het denken en redeneren, en we lijken er nooit genoeg van te krijgen. Dit is samsara, steeds opnieuw in de cirkel stappen en telkens menen dat we aan iets nieuws beginnen. Maar alles wat we bedenken speelt zich steeds weer af in ons denken, dat vrijwel gesloten proces zonder einde, die skandha, welke pas ophoudt met functioneren als we sterven. Denken maakt onderdeel uit van ons gewaarzijn, het is de vorm die ons gewaarzijn kan aannemen. Het is als water, dat neemt ook allerlei verschillende vormen aan, waar het ook in gegoten wordt. Het zegt niet: “dit is mijn vorm niet!” Als we gefocust zijn op de vorm, en dat gebeurt onafgebroken; we nemen het vaak allemaal veel te serieus en dan verdwalen we letterlijk in onze mind. In het boeddhisme wordt dat volgens mij Maya genoemd, de godin van de illusie. We gaan maar al te gretig in op haar avances, omdat we de simpele werkelijkheid van het leven niet kunnen zien. Het enige wat we hoeven te doen is een stap terug doen en ons niet vereenzelvigen met het denken. Daarvoor is meditatie ontworpen, kijken en los laten (Vipassana).

Dan nog even iets over gewaarzijn, waar ook talloze discussies over gaan, met alle respect. Gewaarzijn is geen concentratie, geen oplettendheid, geen gerichte aandacht, en ook geen ervaring. Vergeet die eeuwige gelukzaligheid maar. Er is geen enkel getuigschrift en geen diploma wat je op dit gebied zou kunnen behalen. Oplettendheid is namelijk een vorm van beoefening. Niks mis mee, maar het is géén gewaarzijn. En dat geldt voor alles wat we beoefenen. Oefening is noodzakelijk, maar slechts een poging om te reiken naar het onmogelijke. Je kunt je geest niet temmen, onder de knie krijgen, of wat dan ook. Er is geen enkele mogelijkheid om gewaarzijn te ontwikkelen, omdat het reeds het geval is. Je kunt niets doen om het te bereiken, er is geen waarnemer en geen streven. Natuurlijk moet je ergens beginnen, en dat is de wikkel om de chocoladereep. Maar die wikkel kan van zilver zijn, van goud of bekleed met diamanten; gewaarzijn is dit niet zomaar. Gewaarzijn is als het ware niet-doen, niets willen, geen oordeel, geen afscheiding, geen verhaal, geen leerproces, niets van dat alles. Het is eerder een kwestie van af-leren, namelijk het afleren van het onafgebroken ingrijpen in dat wat reeds het geval is. Dat werkt ontnuchterend. Alles is open en ruim, maar wij maken het helaas klein door te proberen met ons kleine denkhoofdje de kosmos te bevatten. Gewaarzijn is niet te verzamelen, het is hooguit enigszins te vergelijken met de levendige helderheid van het bewustzijn. In dzogchen wordt dit rigpa genoemd. De essentie van gewaarzijn is - voor zover ik het kan vatten - dat het leeg of niets is, of juist alles. Het is gewoon, en zo zitten we pardoes in de rauwe werkelijkheid zonder franje. Geen geweldige ervaringen, geen esoterie, geen visioenen. In de wereld van yoga wordt het weergegeven als neti neti, oftewel niet dit en niet dat. We kunnen er dus slechts op ontkennende wijze over spreken. En dat spreken en schrijven over dit onderwerp schept de illusie dat we het kunnen vatten, begrijpen, weten. Maar dat is niet zo, voor zover ik dat heb "beseft". Ga er maar aan staan!

Met vriendelijke groet,

[Old Bhikkhu]

[EDIT] Bijdrage is enigszins aangepast, ik heb er wat kleine veranderingen in aangebracht, maar de strekking van mijn betoog blijft grotendeels hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 22-10-2018 18:42 door Old Bhikkhu »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 21-10-2018 21:13 »
Met alle respect Old Bhikkhu, maar ik krijg hier de indruk dat je het gekwebbel van anderen ook veel te serieus neemt. Wat je met lede ogen aanziet is ook deel van die werkelijkheid, en ook met alle respect, jouw gekwebbel is hier evenzeer deel van als dat van mij of eenieder anders. Dus relax Old Bikkhu en oefen er gewoon wat mee, ook al ligt het pal voor je neus, als je door je lede ogen blijft staren en je opwinden over wat je er allemaal door lijkt te zien, dan kijk je er evengoed pal over heen.

Oefening mag dan wel een poging zijn om te reiken naar het onmogelijke voor jou, voor mij is de oefening er om steeds opnieuw te ontdekken dat er niets te oefenen valt, allesinds niet om iets te bereiken. Maar als je dit niet ontdekt en (voor je lede ogen je weer in gang trekken) dit niet opnieuw blijft ontdekken, blijf je in gang getrokken door die werkelijkheid die gewoon maar is zoals die is. Dan verwijder je de wikkel met je ene hand, terwijl je niet doorhebt dat je andere hand hem er weer rond wikkelt en voor je kan bijten zit je weer met je tandvlees op de wikkel.

Smakelijk.

Ik ga lekker door met het oefenen van niet-oefenen en hier woorden aan geven (hoewel illusie over illusie) is voor mij geen taboe, zolang je maar weet dat het woorden zijn, verwijzingen zijn, en je werkelijk probeert op te merken waar ze werkelijk naar verwijzen, dan is er geen probleem.

Het feit dat je hier (met lede ogen) mensen de richtingaanwijzers ziet opeten in plaats van te kijken waar ze naar verwijzen, hetgeen ik hier geenszins zie gebeuren, is misschien je eigen oefenterrein.
Misschien, want wie weet? Ik allesinds niet. Dus het is sowieso maar gekwebbel, het resoneert of het resoneert niet, zoniet, geniet van je chocolade, hopelijk neemt het veel van je frustraties weg, men zegt dat chocolade hier goed voor is.

Namaste Old Bikkhu!
Vanuit het gekwebbel in mij groet ik het gekwebbel in jou, tot slot van rekening is gekwebbel ook Boeddhanatuur.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 21-10-2018 21:33 »
Maar zeer kort daarop,haast gelijktijdig begint de geest zich er mee te bemoeien en ontstaan voorkeur en afkeer, commentaar en benoeming enzovoort. [/b]

Namkay Norbu niet denk ik, maar ik kwam net het volgende tegen in mijn notities van Adyashanti:

Citaat
The ground  of being is  undifferentiated  before  the  opposites. It is  pure, unimaginable  potentiality. Prior  to the  opposites, you  can  perceive  life  from the ground  of being. Your  consciousness  is  in  an  undifferentiated  place. No opposites are  experienced. It is  how  the  ground  of being experiences  itself.

De grond van zijn is ongedifferentieerd vóór de tegenstellingen. Het is pure, onvoorstelbare potentialiteit. Voorafgaand aan de tegenstellingen kun je het leven waarnemen vanuit de grond van zijn. Je bewustzijn bevindt zich op een ongedifferentieerde plaats. Geen tegenstellingen worden ervaren. Het is hoe de grond van het zijn zelf ervaart.

En ergens anders:

Citaat
It is a paradox that the deepest ground of being is beyond the opposites and is also the source of opposites. The ground of being is pure potentiality or emptiness, and yet the first thing that arises from that ground is the opposites.

Het is een paradox dat de diepste grond van het bestaan ​​de tegenstellingen te boven gaat en ook de bron van tegenstellingen is. De grond van het zijn is pure potentialiteit of leegte, en toch is het eerste dat uit die grond voortkomt de tegenstellingen.

En dan hoe je die tegenstellingen tegelijk kan ervaren en hoe ze zo terug kunnen leiden naar hun bron.

Het is inderdaad heel mooi hoe je dit omschrijft en ik wil er niets aan afdoen. Alleen wou ik opmerken dat sommige vaardige methodes aangeven dat je net zo goed de grond van zijn kan ontdekken door dat wat er in verschijnt zichzelf te laten bevrijden (Dzogchen), of door de tegenstellingen die er uit ontstaan tegelijk (paradox) toe te laten zodat ontdekt wordt dat ze eigenlijk geen tegenstellingen zijn (Adyashanti), als dat je inzicht probeert op te doen over dat eerste moment.

Gekwebbel van de bovenste plank?
Ja zeker!

Dorje.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 21-10-2018 21:37 »
Nog even wat over methoden. Er zijn honderden methoden, misschien wel duizenden. Maar er is echter maar één werkelijkheid. :)

Met vriendelijke groet,

[Old Bhikkhu]

Dat is ook zo!
:)

Prettige avond!