Auteur Topic: Vertaling Sumanabuddhavaṃso  (gelezen 1932 keer)

Offline Dominique

• Nieuwkomer
  • *
Vertaling Sumanabuddhavaṃso
« Gepost op: 16-12-2018 16:21 »
Hoi,

Heeft er iemand een vertaling van Sumanabuddhavaṃso? Of weet iemand waar die te vinden is? Mag ook in het engels...

(Sutta Piṭaka => Khuddakanikāye => Buddhavaṃsapāḷi => Sumanabuddhavaṃso)

Groet.

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
Re: Vertaling Sumanabuddhavaṃso
« Reactie #1 Gepost op: 17-12-2018 08:16 »
Hallo Dominique,

De Pali Tekst Society heeft een vertaling, samen met de opvolgende Cariyāpitaka. Die kost 30 dollar, weliswaar.

https://store.pariyatti.org/Buddhavamsa-and-Cariyapitaka_p_1929.html

Er is een Engelstalige pdf-scan van het boek The Great Chronicle of Buddhas (volume one, part two) online te vinden met de sumanabuddhavamsa erin, op pg. 164. Het is een fors bestand, wifi aan. Ik weet niet in hoeverre dit legaal is of, belangrijker, kundig om te downloaden.

Ik ben wel benieuwd waar je interesse voor deze hagiografie vandaan komt. Wil je dat misschien toelichten?

Met warme groet,

Maarten

Offline Dominique

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 17-12-2018 19:16 »
Dag Maarten, merci voor de tips.

Ik ben wel benieuwd waar je interesse voor deze hagiografie vandaan komt. Wil je dat misschien toelichten?

Ik heb niet specifiek interesse in deze tekst. Ik ben enige tijd begonnen met mij op mijn eigen manier bezig te houden met de teksten (zie vb mijn post ivm de Uragasutta van vorige maand). Nu vond ik het leuk om eens een lijst te maken van al de sutta's (enkel Sutta Piṭaka) en daar willekeurig één uit te kiezen zonder vooronderzoek... 't Is een hobby gelijk een ander hé  ::)

Alleen met de eerste heb ik al pech. Ik vind geen ENG of NL vertaling om vanuit te starten.

Blijkbaar belangrijk genoeg om op te nemen in de canon en voor sommigen om vanbuiten te leren, maar blijkbaar niet belangrijk genoeg voor de vele edele zielen die vertalingen vrij beschikbaar zetten op het internet.... Nu vind ik deze tekst nog meer intrigerend. Ik vermoed dat ik op termijn er op uit kom dat de tekst wel een beetje saai is en qua inhoud niet aanspreekt. We zullen zien zeker.

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #3 Gepost op: 01-02-2019 14:12 »
Beste Dominique,

Tijdens het zoeken naar andere posten, kreeg ik uw vraag onder ogen. Ik ken de pali titel van het door u geciteerde werk niet. Maar als die in het Buddhavamsa staat, hebt u misschien iets aan de vertaling die staat op website
https://sites.google.com/site/legendenoverdebodhisatta/

Met vriendelijke groet
Nico
Is hier ook gepost op 07-01-2018 leven en leer van de Boeddha.
« Laatst bewerkt op: 01-02-2019 14:47 door nico70+ »