Auteur Topic: boeddhisme les 1 van 2  (gelezen 1533 keer)

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
boeddhisme les 1 van 2
« Gepost op: 14-02-2019 10:27 »
Dit kwam ik gisteravond tegen in de suggesties van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Zjiir5awvfk

Boeddhisme les 1 van 2, van St. Nederlands Boeddhistisch Archief. Het staat er sinds 2016, trouwens, maar voor mij is het nieuw.

Wat vinden jullie hiervan? Hoe ga je om met de reacties in het filmpje, de reacties eronder?

Met warme groet,

Maarten

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: boeddhisme les 1 van 2
« Reactie #1 Gepost op: 14-02-2019 18:35 »
Bekeken, en ja... ik viel ook in slaap....

Nee hoor, het was een mooie samenvatting, fijn: de verschillende stromingen naast elkaar. Ik vond de reacties in het filmpje treffend. De reacties er onder ook, nu ja, als het je niet raakt, dan val je er van in slaap. Boeddhisme is iets wat in je wakker is geworden of niet, en zo niet, houdt het zichzelf in slaap (vandaar slaapverwekkend, slap, niet te bewijzen, enkel te geloven...).

Benieuwd wat het met jou heeft gedaan?

Ook een warme groet,

Dorje.

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2019 16:39 »
De reacties van mensen aan het begin waren grappig. Het toont wel wat oefening als je hier neutraal naar kan luisteren zonder er meteen de 'fouten' uit te gaan halen of je te ergeren. De vraag was waarschijnlijk 'wat zegt boeddhisme jou?', trouwens, dus elk eerlijk antwoord is goed.

Ik zag de kalama sutta langskomen en vond dat wel wat smalletjes uitgelegd: de Boeddha zei niet echt dat je maar moet doen wat echt goed voelt. Dat is reclame voor new age spiritueel fladderen zolang je gevoel maar ja zegt. Dat is ook niet wat de kalama sutta zegt. Maar ach.. als korte reclamespot is het wel okay.

De uitleg vond ik zelf wat fragmentarisch. Alle verschillende mensen door elkaar waren wel interessant om te zien, het toont wat kleur en ik zag weer eens stromingen die ik niet zo goed ken.

Al met al aardig. Ik ga deel twee maar eens kijken.

Met warme groet,

Maarten

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2019 16:28 »
Hallo Borobudur,

Dat klopt. Binnen de pali-canon is de ayacana sutta een beschrijving hiervan. Inderdaad maar mooi dat hij het toch gedaan heeft. :)

Met warme groet,

Maarten