Auteur Topic: Hulp bij onderzoek  (gelezen 5759 keer)

Emmy

• Gast
Hulp bij onderzoek
« Gepost op: 03-06-2007 13:34 »
Hallo iedereen!
Ik moet voor godsdienst op school een werkstuk maken over een religie. Nu doe ik het Boeddhisme en is het de bedoeling dat je naast een theoretisch onderzoek ook een onderzoekt wat de echte boeddhisten nou vinden of geloven.
Daarom is mijn vraag dan ook: wie zou mij willen helpen door een aantal vragen te beantwoorden?

Voor het gemak zal ik ze hierplaatsen. U hoeft natuurlijk niet hier te antwoorden, een mailtje of een persoonlijk bericht is ook al goed. Ik zou u er heel erg dankbaar voor zijn!

?   Welke stroming van het boeddhisme hangt u aan?
?   Waarom hangt u dit geloof aan?
?   Bent u uw hele leven al boeddhist?
?   Hoe vereert u Boeddha? Doet u dat thuis, of in een tempel?
?   Heeft u een Boeddhabeeld thuis?
?   Als u het in een tempel doet, wat doet u daar dan allemaal?
?   Als u het thuis doet, wat doet u dan allemaal?
?   Bid u tot Boeddha?
?   Mediteert u vaak? Zo ja, wanneer en hoelang?
?   Hebben de symbolen van het Boeddhisme een speciale betekenis voor u?
?   Als u offert, wat offert u dan allemaal?
?   Hoe groet u de Boeddha?
?   Wanneer houdt u uw plechtigheid? (Gaat u naar de tempel of doet u uw werk thuis?)

Mochten er onduidelijkheden over de vragen zijn hoor ik dit ook graag.

Ik hoop snel een reactie te hebben. :)

Vriendelijke groeten,

Emmy

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: Hulp bij onderzoek
« Reactie #1 Gepost op: 03-06-2007 22:22 »
Hallo Emmy,

Ik zal je vragen eens beantwoorden, hoor ;).

?   Welke stroming van het boeddhisme hangt u aan? De Theravada-traditie.
?   Waarom hangt u dit geloof aan? Omdat het het enigste geloof is dat de werkelijkheid behandelt.
?   Bent u uw hele leven al boeddhist? Neeh, nog maar twee jaar.
?   Hoe vereert u Boeddha? Doet u dat thuis, of in een tempel? Niet.
?   Heeft u een Boeddhabeeld thuis? Ja, een kleintje gekregen.
?   Als u het in een tempel doet, wat doet u daar dan allemaal? n.v.t.
?   Als u het thuis doet, wat doet u dan allemaal? n.v.t.
?   Bid u tot Boeddha? Nee.
?   Mediteert u vaak? Zo ja, wanneer en hoelang? Ja, vooral 's avonds en gemiddeld zo'n 20 minuten.
?   Hebben de symbolen van het Boeddhisme een speciale betekenis voor u? Nee.
?   Als u offert, wat offert u dan allemaal? Nee.
?   Hoe groet u de Boeddha? Niet.
?   Wanneer houdt u uw plechtigheid? (Gaat u naar de tempel of doet u uw werk thuis?) Niet.

Veel van je vragen zijn niet van toepassing voor het Boeddhisme aangezien er niet aan offeren, bidden en al die andere onnuttige dingen gedaan wordt. De Boeddha is dood, al 2500 jaar, zijn leer niet.

Met Metta,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Emmy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 03-06-2007 23:12 »
Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vraagen! Dit heeft enorm geholpen. :)

Ik hoop dat er nog meer mensen zijn die de vragen willen beantwoorden. :)

Offline Pieter

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 05-06-2007 17:34 »
Hallo Emmy,

Hier mijn antwoorden:

?   Welke stroming van het boeddhisme hangt u aan? Ik beoefen de (Vietnamese)traditie van de Lam Te Dhyana (=Zen/Mahayana) School zoals doorgegeven door Thich Nhat Hanh (zie www.aandacht.net)
?   Waarom hangt u dit geloof aan? Ik zie het niet zozeer als geloof, meer als 'leefsysteem' door middel waarvan geluk echt bereikbaar is.
?   Bent u uw hele leven al boeddhist? Misschien wel, ik weet het alleen sinds zo'n jaar of drie zeker en ??n jaar en ??n maand geleden heb ik de transmissie ontvangen van Thich Nhat Hanh wat betekent dat ik toen 'officieel' boeddhist ben geworden.
?   Hoe vereert u Boeddha? Doet u dat thuis, of in een tempel? Thuis en bij de sangha
?   Heeft u een Boeddhabeeld thuis? Ja
?   Als u het in een tempel doet, wat doet u daar dan allemaal? n.v.t.
?   Als u het thuis doet, wat doet u dan allemaal? Dat varieert, ik mediteer en soms doe ik een oefening die heet 'de aarde aanraken', verder probeer ik zoveel mogelijk in aandacht te leven.
?   Bid u tot Boeddha? Het is maar hoe je bidden definieert... Niet om gunsten te vragen of zo, soms wel in de zin van bijvoorbeeld 'Moge zij gelukkig en gezond zijn' of een brief of mail eindigen met 'Met Metta' (=liefdevolle vriendelijkheid), de aandacht en intentie waarmee je dat denkt of wenst komt volgens mij overeen met bidden.
?   Mediteert u vaak? Zo ja, wanneer en hoelang? Iedere ochtend drie kwartier en soms 's middags nog een half uur.?   Hebben de symbolen van het Boeddhisme een speciale betekenis voor u? Een boeddhabeeld symboliseert voor mij de historische boeddha, als leraar, maar ook de boeddha in mij. Waarschijnlijk weet je al dat Boeddha 'ontwaakte' betekent.
?   Als u offert, wat offert u dan allemaal? soms wierook, soms een bloem in een vaasje
?   Hoe groet u de Boeddha? Met mijn handen tegen elkaar, dit symboliseert de knop van de lotusbloem, maak ik een lichte buiging naar de Boeddha buiten mij, niet echt als 'verheerlijking' bedoeld, maar vooral ook om aandachtig te zijn voor de Boeddha ?n mij.?   Wanneer houdt u uw plechtigheid? (Gaat u naar de tempel of doet u uw werk thuis?) Voor en na iedere meditatie een groet en twee keer in de maand naar de sangha (meditatiegroep van mede-boeddhisten waar samen gemediteerd en uitgewisseld wordt), dit zien we niet als 'werk' hoor! ;)

Nou,Emmy, succes met je werkstuk!

Groeten ?n metta!

Pieter

Emmy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 05-06-2007 17:57 »
Heel erg bedankt voor de reactie!
:)

redwasp

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 11-06-2007 06:00 »
assalaam alaikum wa rahmat'ullah wa barakta,

als het kan helpen...

ook een onderzoekt wat de echte boeddhisten nou vinden of geloven.

en wat zijn echte buddhisten dan? en zijn de anderen fakers? en wie bepaalt wie echt is? de heilige buddhistische inquisitie?

nu ja, ik ben veel te stout vandaag. af, redwasp, in je mand!

?   Welke stroming van het boeddhisme hangt u aan?

ik probeer te leven in overeenstemming met de liefhebbende wil van god, allah, het diepste heilige dat de schepping doordringt en inspireert. ik probeer mijn leven, voor zover mijn ego me dat toelaat, zo veel mogelijk in dienst te stellen van mijn zusters en broeders, en dat zijn alle levende wezens. ik ben dus moslim, christen en hindu.

ik weet dus zelf niet echt tot welk merk van buddhisme ik behoor. ware het niet dat er zo veel sympathieke theravada-mensen bestaan, ik zou denken dat ik de mahayana aanhing.

?   Waarom hangt u dit geloof aan?

als ik blijf zoeken, dan vindt god mij. elk moment opnieuw.

?   Bent u uw hele leven al boeddhist?

in het buddhisme hecht men eigenlijk niet zo veel belang aan de illusies die we in het normale leven begin en einde noemen.

die delen van mijn leven die ik 'buddhistisch' zou noemen, zijn uit een christelijke en marxistische ondergrond gegroeid en dragen een moslimleven als bloemen.

ik heb nooit beslist om buddhist te worden, net zoals ik nooit beslist heb om moslim te worden. alles wat er op dit moment is, ontstond uit zaken die er vroeger al waren.

?   Hoe vereert u Boeddha? Doet u dat thuis, of in een tempel?

de buddha vereren? wat is dat voor onzin? de buddha was een profeet die aan de gelovigen (alle gelovigen van gelijk welk merk) een aantal diepe en liefdevolle inzichten heeft geschonken. ik ben hem daar dankbaar voor. maar hem vereren? wat is hij daarmee? wat ben ik daarmee?

er is maar ??n wezen dat het waard is om vereerd te worden, en dat is onze schepper.

"Hebt gij dan niet gezien dat alles zich voor Allah nederwerpt, wat in de hemelen en op aarde is, de zon, de maan, de sterren, de bergen, de bomen, het vee en een groot deel der mensen; maar toch valt nog velen de kastijding ten deel. En die Allah vernedert, kan niemand verheffen. Voorwaar, Allah doet wat Hij wil."

(heilige koran, surah al hadj 22:18)

?   Heeft u een Boeddhabeeld thuis?

ja.

?   Als u het in een tempel doet, wat doet u daar dan allemaal?

tja, ik probeer op vrijdag naar de moskee te gaan, maar dat is vast niet het soort antwoord dat je op deze vraag wil krijgen. vroeger ging ik wel eens naar de zendojo, daar werd gezeten, een korte wandelmeditatie gehouden en het hartsutra gereciteerd.

?   Als u het thuis doet, wat doet u dan allemaal?

ik bid vijf keer per dag. tijdens dat gebed reciteer ik uit de heilige koran en concentreer ik mij op wat ik moet doen, of wat ik net gedaan heb.

ik probeer ook ??n ? twee keer per dag een twintigtal minuutjes te zitten en te mediteren. helaas neem ik daar veel te weinig de tijd voor.

?   Bid u tot Boeddha?

ik bid zeker niet tot shakyamuni buddha (vzmh) die als siddharta gautama geboren werd in kapilavastu. ik zou dat zelfs onnozel vinden. dat was een man die, hoe verlicht hij ook was, nog steeds aan de wetten van de natuur onderhevig was. geen enkele profeet, zelfs de buddha niet, heeft eeuwig geleefd. hoe zou ik kunnen bidden tot iemand die net als ik moest eten en drinken, schijten en slapen en die even sterfelijk was als jij, ik en de buurvrouw.

ik bid tot god, tot die liefdevolle kracht die in het arabisch al lah (het heilige, het absolute, het verhevene) wordt genoemd. maar ik realiseer me dat elk gebed vooral een gebed is tot de god die diep in mijn binnenste schuilt. in de buddhistische traditie noemen ze die god in mijn binnenste mijn innerlijke buddha. tot die buddha bid ik dus wel.

het is ook in de stilte van het gebed en van de meditatie dat die buddha, die god in mijn binnenste, zijn genezend werk kan doen. god werkt in mij aan zijn koninkrijk, het paradijs wordt nu reeds concrete realiteit in mijn gebed en mijn meditatie.

?   Mediteert u vaak? Zo ja, wanneer en hoelang?

ik probeer twee keer per dag een twintigtal minuten zittend te mediteren. ik schreef hierboven al dat ik helaas veel te vaak uitvluchten vind om hieronder uit te komen.

daarnaast probeer ik tientallen keren op een dag een paar keer met aandacht adem te halen. die vorm van mini-meditatie brengt me terug de rust die ik in sommige situaties dreig te verliezen.

ik hou ook enorm van wandelmeditatie, maar een klein technisch probleempje met mijn voet maakt dat ik die wandelingen de laatste tijd wat moet beperken.

?   Hebben de symbolen van het Boeddhisme een speciale betekenis voor u?

voor mij heeft ??n symbool uit de buddhistische traditie een heel belangrijke betekenis. iedere ware volgeling van de profeet shakyamuni buddha (vzmh) draagt dit symbool altijd als een schitterend ereteken. monniken dragen het als pronkstuk van hun uniform, leken dragen het als een symbool dat ze nooit kunnen verbergen. dat schitterende symbool is de glimlach die het gevolg is van de liefde, de vreugde, het mededogen en de verdraagzaamheid waarmee de buddha tot op de dag van vandaag zijn leerlingen blijft inspireren.

volgelingen van de buddha weten dat ze hier en nu het nirvana al bereikt hebben en glimlachen. het lijden heeft op hen geen negatieve invloed meer. een katholieke non zei ooit dat pijn een dagelijks feit is, maar lijden daarentegen een keuze.

het omgekeerde is trouwens ook waar. iedereen die oprecht en liefdevol glimlacht is, of hij dat nu weet of niet, een volgeling van de profeet shakyamuni buddha (vzmh) en is door die glimlach zelf voortdurend bezig andere levende wezens te verlichten.

?   Als u offert, wat offert u dan allemaal?

alles in de hemel en op de aarde is eigendom van onze liefhebbende schepper. wie zijn wij dan om dingen te willen bezitten? wie zijn wij dan om ze weg te geven? god offert elk ogenblik heel de cosmos aan ons, alleen maar opdat we zouden leren lief te hebben. dat is pas een offer.

?   Hoe groet u de Boeddha?

hangt een beetje van zijn humeur af.

?   Wanneer houdt u uw plechtigheid? (Gaat u naar de tempel of doet u uw werk thuis?)

hier en nu. ik hou niet zo van al te veel grote plechtigheden. die leiden ons alleen maar af van het essenti?le. als we leren om alleen maar te bidden en alleen maar te mediteren, dan kunnen we god echt leren kennen. als we ons alleen op het essenti?le concentreren, dan kunnen we stralende licht zien schijnen. als we ons niet met allerlei barokke ceremonie?n bezighouden, kunnen we dat licht over heel onze wereld laten schijnen.

ik hoop dat je wat aan mijn antwoorden hebt. ik ben een a-typische buddhist, maar eigenlijk is iedere buddhist een beetje atypisch. eigenlijk is religie sowieso een heel persoonlijke liefdesrelatie tussen een mens (mij, jou, de buurvrouw of die bedelaar aan het centraal station) en onze enige echte minnaar, god, die in het evangelie van johannes op meerdere plaatsen "liefde" wordt genoemd.

slm,

redwasp