Auteur Topic: Meister Eckhart podcast  (gelezen 709 keer)

Offline one but not the same

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Meister Eckhart podcast
« Gepost op: 18-02-2021 18:33 »
« Laatst bewerkt op: 18-02-2021 22:18 door forumbeheer »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
Meister Eckhart podcast
« Reactie #1 Gepost op: 18-02-2021 21:11 »
Ik vond nog dit:

https://www.radioviainternet.nl/podcasts/podcast-filosofie/2021/meister-eckhart

Het laten zijn van het Zijnde.

Misschien is dit beter op zijn plaats in de draad over Meister Eckhart.

Ik vind het waardevol, het laten zijn van het Zijnde, d.w.z. dat je niet meteen in reactiemodus schiet, maar goed, ik vind toch dat je moet optreden als je kind ziek wordt, als een corona virus zich verspreidt en doden maakt. Het laten zijn van het Zijnde betekent geen passiviteit toch?

Leuke potcast. Ik vind het leuk mensen zo te horen die ook enthousiast zijn om bepaalde zaken te overdenken en er mee aan de slag te zijn en hun interpretatie te vernemen.

Ik heb zo lang gezocht naar iets van waarde maar nooit echt gevonden totdat ik jaren geleden al weer de boeken van Plato las, de dialogen van Socrates. Ik leefde enorm op. Geweldig. Dit was voor mij hoe het leven hoort te zijn. Zo wilde ik ook leven. Samen met anderen het leven beschouwen op een plein. Niet eens met een doel of waarom, behalve omwille van het beschouwen zelf, want dat is prachtig, vind ik. Nadenken over deugd, over goedheid, over schoonheid, waarheid. Het hoeft nergens naartoe te gaan ook.

Wat mij betreft hoeft beschouwen niet te leiden tot bevrijding. 

Beschouwen vermoeit me ook niet, ik krijg er energie van. Wat me wel vermoeit is als ik ergens heen wil, een punt wil maken, en eigenlijk niet meer beschouwend bezig ben. Beschouwen, en dat klinkt misschien raar, maar is ook altijd fris al praat je constant over hetzelfde.
Als je iemand treft die samen met je wil beschouwen, en niet zozeer gericht is op scoren, punten maken en ergens uitkomen, is dat geweldig. Een ware vriend. Genade. Maar tref die maar eens.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2021 10:55 door forumbeheer »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Meister Eckhart podcast
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2021 12:35 »
Het probleem dat ik vaak heb met podcasts is dat ze best tijdrovend zijn. Een wikipedia artikel kan je in 5 minuten doorlezen, terwijl met veel podcasts ben je zo drie kwartier tot een uur bezig.

Maar ik denk dat Meister Eckhart ook meer betekend voor iemand met een christelijke achtergrond, ik ben daar niet zozeer in thuis en zijn boodschap is daarom ook iets dat ik maar zijdelings opneem.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #3 Gepost op: 19-02-2021 14:09 »
Dankje, vogel

ik ga het zeker even checken

homies 4 live

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 19-02-2021 18:16 »
Nee het laten zijn van het Zijnde kan net zo goed betekenen dat je de reacties van jouw daden laat gebeuren, laat zijn, omdat je weet dat het erbij hoort. Dus niet bang (hoeven te) zijn voor consequenties.

De podcast duurt inderdaad drie kwartier, ik denk dat de tijd goed besteed is.

Eckhart lijkt de eerste te zijn geweest die het discussiepunt op de agenda heeft gezet dat denken fundamenteler kan zijn dan het zijn.
Het “laten zijn van het Zijnde” is iets van denken en is bepalend voor het lot binnen het zijnde.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 19-02-2021 19:47 »
Ik vertaal meister eckhart op dit punt zo dat er verschillende soorten handelingen zijn.

1. Handelingen (denken, spreken en doen) die vanuit je aanleg op gang komen. Boeddha zou zeggen, vanuit anusaya, asava, tanha. Batchelor noemt dit reactiviteit. Je reageert gewoon op geconditioneerde wijze, min of meer automatisch. Meister Eckhart noemt dit handelen vanuit zelf-wil. Het komt niet echt uit je grond. Het komt niet echt vanuit jezelf. Het komt niet echt recht uit je hart, uit jezelf maar uit je aanleg.

Je kunt dit ook in verband brengen met authenticiteit. Dat kwam in de podcast ook even ter sprake. Reactief gedrag is niet echt authentiek. Het is altijd beladen met het verleden en met beweegredenen, met een waarom.

2. Maar Meister Eckhart poneert ook gedrag dat zo niet tot stand komt. Gedrag dat echt uit jezelf komt, niet vanuit je aanleg. Niet-reactief. Authentiek. En het kenmerk daarvan is dat je achteraf niet ziet en weet wat je heeft bewogen. Je kunt achteraf niet echt een reden vinden waarom je iets deed. Maar dat is geen gebrek of tekort. Het is een kwaliteit. Ik denk dat Meister Eckhart aangeeft dat je daar ook in mag vertrouwen en dat voel ik wel wat mee.

Dat denken fundamenteler is dan Zijn wat betekent dit volgens jou?

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 19-02-2021 21:36 »
Precies zoals je zegt. De grond van God dat kan jij zijn, als je de claim op de grond vanuit biologie laat varen.

Dan is laten zijn van het Zijnde de grond vrijmaken voor God, in wie je verwerkelijkt wordt dan. Tot die tijd ben je niet werkelijk.