Auteur Topic: communicatie  (gelezen 2331 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
communicatie
« Gepost op: 27-06-2019 11:34 »
Het zit me niet lekker dat mensen door mij hier het forum zouden verlaten of zich niet welkom voelen. Natuurlijk hebben die mensen daar ook zelf een aandeel in en iets te onderzoeken, vind ik, maar ik trek het me zeker ook aan. Ik wil ook het liefst een leuke sfeer en contact, zodat er wat te leren valt ook. Ik vind het zelf het fijnst als de leer hierbij centraal staat.

Het meest veilig is eigenlijk alleen maar informeren, teksten delen, onderzoekjes doen en ver weg te blijven van interpretatie, visie, meningen. Maar dat vind ik ook wel wat erg veilig. Het is toch ook wel fijn je begrip, of althans wat je denkt te begrijpen, te toetsen door het maar gewoon openbaar te maken.

Ik denk dat er altijd wel iets van wrijving zal blijven op fora. Zeker in boeddhisme bestaan zoveel lezingen en vaak kleven daar ook verlangens en emoties aan vast. Kom je aan die lezingen, dan kom je ook aan...
En ik denk ook wel dat lezingen fout kunnen zijn. Ze zeggen ook wel eens, 'zonder wrijving geen glans'.

Maar ik zal me, opnieuw, bezinnen op hoe ik hier deelneem.  Ik voel echter geen haat naar deelnemers.
Sommige dingen doen me wel pijn, zoals Ujukarins verwijt van Sybisme. Alsof ik maar wat uit mijn duim zuig. Dat komt best hard aan. Sommige dingen vind ik ook gewoon verkeerd zonder dat ik die mensen verkeerd vind.

Maar goed, ik ontken niet dat er bij mij nog talrijke onzuiverheden bestaan ook in mijn deelname hier. Dat kan beter en ik ga daar beter op letten.

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
Re: communicatie
« Reactie #1 Gepost op: 27-06-2019 14:31 »
Beste Siebe,

Dat idee heb ik persoonlijk niet bij de mensen hier, verre van. Ik heb je leren kennen als een wijze en eerlijke man, met een vleugje humor. Je weet gewoon heel veel dingen en ik kan daar echt wat mee. Ik begrijp dat je last hebt van het idee dat mensen zich niet welkom voelen bij jou. Soms moeten mensen wennen aan andere visies, het is ook een kunst om dat in jezelf te plaatsen. Soms zijn mensen nog niet zo ver en jij weer wel. Als ik naar mijzelf kijk, kan dat soms frustrerend werken innerlijk. Alleen ook daar kun aan leren wennen. Blijf bij jezelf staan Siebe. Krachtig dat je dit wilde delen ook

Warme groet,

Moesa

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 27-06-2019 15:18 »
Sommige dingen vind ik ook gewoon verkeerd zonder dat ik die mensen verkeerd vind.

Mooi!

Belangrijk is ook de "vind ik verkeerd", zolang dit er bij blijft en het niet doorgetrokken wordt naar "het is verkeerd", dan is er al zo geen groot probleem meer. Wat "ik" er van vind is immers al een interpretatie. Het is het vasthouden aan en als algemene waarheid aanhouden van die interpretatie en het opdringen er van aan anderen, waar het voor anderen vervelend begint te worden.

Als we dan respect kunnen opbrengen voor de ander, dan kan die ander ook vrij uitdrukken wat hij/zij verkeerd en juist vindt, zonder dat daar steeds een tegenoffensief tegen moet opgezet worden. Dan vind er uitwisseling plaats over wat indidividuën "vinden" en kan daar een leerrijk proces uit ontstaan, lijkt mij.

Het vasthouden aan de leer is hierbij geen vrijgeleide. Ook die leer wordt geinterprerteerd, daar kom je niet buiten. Het gaat er niet om om hem letterlijk, dan wel figuurlijk te interpreteren, het gaat er om om er mee te werken, op je in te laten werken, je interpretatie ervan te laten evolueren tot elke vorm van interpretatie uiteindelijk wegvalt, maar dan zijn we al boeddha. Dus voor we Boeddha zijn, is wat wij vinden van de leer, interpretatie, sowieso, punt aan de lijn. Daar waar de leer leidt tot vasthouden aan de eigen interpretatie, hoor je best het alarmbelletje rinkelen. 

Want, vergeet nooit: de boeddha heeft getwijfeld om een leer te brengen, omdat geen enkele leer hetgeen hij ontdekt had recht aan kon doen. Wat hij ontdekt had gieten in een leer, heeft grote consequenties: nl. een groot gekibbel over wat hij nu juist bedoeld zou hebben. Blindstaren op stukken tekst die vele jaren later opgetekend zijn en dan ook nog eens vrij uiteenlopend worden vertaald, is daarbij ook geen oplossing. In plaats van te kibbelen is de enige manier om er achter te komen wat hij bedoelt heeft, de leer in praktijk te zetten, komen tot het ontdekken wat boeddha ontdekt had, en pas dan, en enkel pas dan zal men met recht kunnen spreken over waar het nu echt om gaat, maar dan zit men met hetzelfde probleem als de boeddha:

'Deze Dhamma die ik heb ontdekt is diep, moeilijk te zien, moeilijk te begrijpen, vredevol en subliem, niet binnen de sfeer van redeneren, subtiel, enkel te ervaren door de wijzen."

Vandaar het is beter "inzicht" in de leer te verdiepen door de praktijk, in plaats van "kennis" van de leer te meten met een ander. Die praktijk is er ook één van ontwikkelen van respect voor elkaar, mededogen, liefde, zelf-relativering, leren van je fouten, loskomen van vaste idee-partronen, alles als veranderlijk zien, jezelf (wat je nu vind, vind je daarom morgen misschien niet meer) en ook anderen (ook in het feit dat zij anders evolueren als jij, dat hetgeen waar jij nu zo enthousiast om bent, dat dit misschien niet nodig is voor een ander, of helemaal anders loopt bij die ander).

En zoals ik je in een privé bericht ook duidelijk te kennen gaf: dit forum is breed, niet toegespitst op wat "jij vind" dat boeddhisme is, het omvat ook Mahayana, Tantrayana, Zen, Dzogchen, Westers boeddhisme, ... . Het is een open platform waarin er open kan uitgewisseld worden over al die stromingen (dat is helemaal iets anders als dat pure damma forum). Wat wij daarvan "vinden" is ons goed recht, maar het is niet ons recht dit hier voortdurend uit te spelen. Willen we hier communiceren en een leuke sfeer creeren, dan zullen we respect moeten opbrengen voor al die stromingen, los van wat wij er zelf allemaal van vinden, anders zal de sfeer hier nooit leuk worden.

Als je dit meeneemt in je bezinning, en wij ook in de onze, dan kunnen we misschien voorkomen dat we over een half jaar weer in hetzelfde verglijden. Wrijving zal er altijd zijn, zoals je schreef, dat maakt het juist allemaal des te boeiender en des te leerrijker. Van wrijving kan je vaak veel meer leren dan van bevestiging van wat je al dacht.

Wrijvende groeten,

Dorje.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 27-06-2019 18:30 »
Tja dingen verkeerd vinden zonder je te laten verleiden een weerwoord te presenteren is best een kunst. Maar het is een noodzakelijke om te voorkomen dat je continu verwikkeld raakt in ding-dong discussies van twee wedijverende visies. Het is per slot van rekening niet onze missie om ervoor te zorgen dat iedereen perfecte boeddhisten worden van precies onze school.

“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 27-06-2019 19:27 »
Tja dingen verkeerd vinden zonder je te laten verleiden een weerwoord te presenteren is best een kunst.

Dat vind ik echt wel helemaal verkeerd. Het is helemaal geen kunst, het gaat helemaal vanzelf zolang je maar oefent zoals ik dat doe.

;D

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 28-06-2019 09:54 »
Tja dingen verkeerd vinden zonder je te laten verleiden een weerwoord te presenteren is best een kunst.

Dat vind ik echt wel helemaal verkeerd. Het is helemaal geen kunst, het gaat helemaal vanzelf zolang je maar oefent zoals ik dat doe.

;D

Denk je echt dat er een bepaalde soort beoefening bij komt kijken? Het lijkt mij een basis van communiceren, dat je begint bij een kennismaking van mekaars standpunten, en misschien één poging om iemand over te halen, maar dat je niet het hele forum transformeert in een onophoudende serie schrijfsels gericht aan de glorie van je eigen standpunt.

Dat je andere mensen in hun waarde laat, zelfs al zijn hun standpunten volgens jouw “verkeerd” en waarschijnlijk volgens hun alleen van een andere school, is een essentieel onderdeel daarvan. Wij zijn hier om van mekaar te kunnen leren, niet om ons gelijk te halen of onze overredingskracht te beproeven.
— Bruce Lee

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 28-06-2019 12:55 »
Denk je echt dat er een bepaalde soort beoefening bij komt kijken?

Boddhiboom, lees wat jij geschreven hebt nog eens opnieuw, zet je humoristische bril dan even op en lees dan nog eens mijn reactie er op, misschien vat je hem dan wel.

Het lijkt mij een basis van communiceren, dat je begint bij een kennismaking van mekaars standpunten, en misschien één poging om iemand over te halen, maar dat je niet het hele forum transformeert in een onophoudende serie schrijfsels gericht aan de glorie van je eigen standpunt.

Dat je andere mensen in hun waarde laat, zelfs al zijn hun standpunten volgens jouw “verkeerd” en waarschijnlijk volgens hun alleen van een andere school, is een essentieel onderdeel daarvan. Wij zijn hier om van mekaar te kunnen leren, niet om ons gelijk te halen of onze overredingskracht te beproeven.

Helemaal mee eens!

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 29-06-2019 10:47 »
Denk je echt dat er een bepaalde soort beoefening bij komt kijken?

Boddhiboom, lees wat jij geschreven hebt nog eens opnieuw, zet je humoristische bril dan even op en lees dan nog eens mijn reactie er op, misschien vat je hem dan wel.

Ach ja soms duurt het eventjes in de ochtend voordat mijn humor brein cellen op gang komen. Over humor gesproken, misschien vind je dit leuk...

https://youtu.be/UPrNO3qvCUM

Een vleugje Terry Pratchett :)

Met warme groet,
Bodhiboom
— Bruce Lee

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 29-06-2019 13:38 »
Geen probleem bodhiboom.