Auteur Topic: Dag  (gelezen 2481 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Dag
« Gepost op: 30-06-2019 20:24 »
Oke mensen, ik zet er een punt achter.

Ik neem niemand iets kwalijk hoor. Mijn (manier van) deelname hier jaagt kennelijk mensen weg of weerhoudt ze van deelname en/of doet teveel stof opwaaien. Dat trek ik me wel aan. Het lijkt misschien voor jullie niet zo, maar ik ben al zo lang bezig een vorm te vinden waarin dit allemaal niet gebeurt. Het is niet de eerste keer dat er zoveel reuring is.

Nou die vorm kan ik dus niet vinden. Alleen informeren over teksten zou misschien het beste zijn maar vind ik saai en niet zo leerzaam.

Waarschijnlijk ben ik te ongeremd bezig op dit forum. Ik real live ben ik dat niet. Ik heb wel gezocht naar een weg die anderen niet kwetst, pijn doet, veroordeeld en heb geprobeerd op de inhoud te discussieren. Dat valt niet mee, beken ik. Natuurlijk zitten er in mij ook vele onzuivere neigingen. Al schrijvend heb ik die er wel altijd zoveel mogelijk proberen uit te filteren, zeg maar, maar daar ben ik niet in geslaagd. Daar ondervind ik zelf ook hinder van. Dus voor iedereen is het beter dat ik stop.

Ik zal jullie wel missen want zoveel contacten heb ik niet. Maar goed, het is beter. Siebje moet even grote jongen zijn.

Ik beloof jullie allen dat ik niet terugkom, of nu op andere fora ga deelnemen. 

alle goeds,

dag

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Dag
« Reactie #1 Gepost op: 30-06-2019 20:30 »
Hoewel ik je overweging en besluit zal respecteren,
mocht het er echt van komen,
dan wil ik wel zeggen dat ik dat erg jammer zou vinden.
Want er is een middenweg.

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 30-06-2019 20:34 »
Dat is nou jammer. Ik neem waar dat u enorm veel werk heeft verzet voor dit forum. Volgens mij is zo'n vertrek niet nodig, maar het is zeer zeker te respecteren.

Misschien zou een pauze inlassen ook genoeg zijn?

U maakt ernst van de zaak, wat zeer te waarderen is. Ik denk dat weinigen zich zo diepgaand in de Pali-Canon hebben verdiept. Ik heb die geschriften ook in de Nederlandse taal, maar gebruik het hoofdzakelijk als naslagwerk.

Er zijn zo te zien op dit forum wat onverenigbare standpunten, althans, zo lijkt het. We hebben allen zo onze eigen ervaring en kijk op het boeddhisme. Wat zou daar mis mee zijn? En bedenk ook: de Pali-Canon mag dan gezaghebbend zijn, er zijn ook nog andere geschriften.

Maar goed. Wat mij betreft is uw vertrek niet wenselijk. Maar het is uw keuze.

Met vriendelijke groet,

Buddha Amitabha.
« Laatst bewerkt op: 30-06-2019 20:36 door Buddha Amitabha »

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 30-06-2019 21:43 »
We zullen je ook missen, Siebe.

Maar mogelijk dat nu weer anderen motivatie hebben om te posten, zoals Maarten.

Als moderator heb ik nauwelijks of niet over je te klagen gehad; dat er een draad dicht moest vanwege patstelling ligt altijd aan alle partijen, zeker niet alleen aan jou. Als deelnemer ben en was ik het vaak fors met je oneens ja, dus het zou wel eens saaier kunnen gaan worden.

Het ga je goed op je Pad,

with folded palms,

<Ujukarin>

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 30-06-2019 21:56 »
Siebe, broeder,

Buiten dat het gewoon erg jammer zou zijn, moest je hier weg blijven, en we jou erg zouden missen hier, ontneem je ons en jezelf ook kansen, leermogelijkheden.

Moesten we niet zo gehecht zijn aan ons zelfbeeld en het beeld dat mensen van ons krijgen, zouden we veel gemakkelijker kunnen leren van onze fouten, van wat misloopt en zouden we veel minder situaties moeten ontlopen. Het niet vasthangen aan "dit ben ik", maar onszelf als een steeds veranderlijk gegeven zien, dat steeds in evolutie is en niet vast te pinnen is tot dit of dat, tot goed of slecht, tot dom of slim, tot geliefd of niet zo geliefd, tot open of gesloten, zou toch maken dat elke situatie iets boeiends zou hebben, zelfs die moeilijke en die wat we liever zouden ontlopen. Je kan niet weglopen van jezelf, hoe hard je ook loopt, je kan alleen maar ontdekken dat er niets vast is aan jezelf en dus niets om van weg te lopen, net zo dat er niets vast is aan een situatie en dus ook daar niets is om van weg te lopen.

Boeddhisme is een diepe weg, een weg voor de moedigen onder ons en een weg die altijd hier en nu onder je voeten ligt. Ik wens je erg veel moed toe!

Je liefhebbende (misschien op een rare, niet zo evidente, niet zo zichtbare manier, maar toch...) Dhamma broeder,

Dorje

🙏

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 30-06-2019 22:06 »
En Ujukarin, wil je in het vervolg direct dat onderwerp sluiten als de vraag hiernaar al meermaals is gesteld (misschien wat te impliciet)?

Dit onderwerp brengt niet het beste in ons naar boven, niet bij Siebe, niet bij mij, maar sorry, ook niet bij jou. Vandaar is het jammer dat er nog meer olie op het vuur is gegoten in plaats van het vuur sneller af te schermen om verder onheil te voorkomen.

We zijn hier allemaal in de fout gegaan, maar dat is niet erg, zolang we er maar van leren. Ik hoop dat we dit allemaal doen, niet alleen Siebe.

Namastee,

Dorje

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #6 Gepost op: 01-07-2019 05:56 »
En Ujukarin, wil je in het vervolg direct dat onderwerp sluiten als de vraag hiernaar al meermaals is gesteld (misschien wat te impliciet)?

'Tja, ervaringen uit het verleden geven geen zekerheid voor de toekomst.' Ik had de hoop dat mensen deze laatste meters zouden gebruiken voor een waardige afsluiting, maar inplaats daarvan werden dingen nóg stelliger gesteld.
En ik ben er vanaf het begin al geen fan van geweest om aktief deelnemen te koppelen aan modereren, het botst altijd enigszins. Maar vind maar eens een andere moderator die er tijd in wil steken zonder aktief deel te nemen :-(

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 01-07-2019 07:40 »
Ja, en vindt uberhaupt maar eens een moderator.

Je hoopt altijd op het zelfregulerend vermogen van forumdeelnemers.

Ik waardeer het wel dat je dit
tot aan de 'laatste meters' bent blijven doen.

Eerder sluiten had ook commentaar opgeleverd.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 01-07-2019 08:47 »
En ik ben er vanaf het begin al geen fan van geweest om aktief deelnemen te koppelen aan modereren, het botst altijd enigszins. Maar vind maar eens een andere moderator die er tijd in wil steken zonder aktief deel te nemen :-(

Er is niets mis met jouw modereren, noch met jouw actieve deelname, integendeel!  Het is gewoon mis gelopen, dat is alles er heeft daar niemand fout aan in het verleden, noch garandeert dit iets in de toekomst, alleen geeft het ons mogelijkheden nu.

Wat er in mij opkomt is wat ik ooit van een, misschien van belang, westerse boeddhistische leermeester gehoord heb:

In communicatie, of het nu boeddhistisch is of niet, zijn de woorden "ik, jij", "goed, slecht", "juist, fout" niet belangrijk, woorden die polariseren, maar eerder "alsjeblieft, dankuwel en sorry", woorden die verbinden.

Ik weet het, het komt vaak belerend over als ik iets deel wat er in mij opkomt, waarschijnlijk omdat het de indruk wekt dat wat er in mij opkomt mij de waan zou geven dat het iets is dat bij mij al gerealiseerd is, en ik dit dus van boven uit declameer, maar de realiteit is dat ik heb leren vertrouwen dat er in mij en in anderen inzichten kunnen opkomen, die, indien ze ontdaan worden van "mijn", van grijpen en van er mee identificeren, gewoon erg nuttig kunnen zijn voor die waarin het opkomt en wie weet ook voor anderen, dus waarom ze geen ruimte geven?

Wat "ik" ben is een voortdurend veranderend iets en is voortdurend onderhevig aan wat zowel van buiten als van binnen mij komt en ik heb een sterk vermoeden dat dit voor ieder "ik" geldt. Dus laat ik het soms gewoon de vrije loop, en loopt dit ook soms mis (polarisatie). Terug verbinden, ook al is dit pijnlijk voor het eigen zelfbeeld, is dan vaak het beste wat er kan gebeuren, zowel ter relativering van dat eigen zelfbeeld, als ter relativering van het beeld dat de ander denkt dat ik van hem/haar heb.

En er komt nog van alles op, maar soms in spreken zilver, maar vaak is zwijgen goud.

Zelf-relativerende groeten en Namastee,

Dorje.

« Laatst bewerkt op: 01-07-2019 10:20 door Dorje »

Offline teksten.BA

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 01-07-2019 10:21 »
Ik denk dat het modereren inderdaad een compliment waard is. Ik zie dat er een onafgebroken handmatige strijd is tegen spambots, een zeer irritant fenomeen.

Verder moet je als moderator alles doorlezen wat mensen schrijven en een beoordeling maken of de forumregels niet worden overtreden. Ik vind het een hondenbaan. Dus complimenten aan Ujukarin wat dit betreft.

Ik hoop trouwens niet dat ik mede aanleiding ben geweest van het vertrek van Sybe. Dat benauwde mij eerlijk gezegd een beetje gisterenavond. Ik was het namelijk ook in een aantal zaken niet zo met hem eens. Mocht ik toch iets verkeerds hebben geschreven (misschien dat Sybe dit nog leest), dan bied ik daarvoor uiteraard verontschuldigingen aan.

Ik heb niet de intentie om ook maar iemand te kwetsen.

Met beleefde en respectvolle groet,

Buddha Amitabha.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 01-07-2019 14:01 »
Siebe, ik vind het ook jammer dat je dit besluit hebt genomen. Je hebt veel kennis van de geschriften en het is vaak fijn om daar een beetje van mee te krijgen, het heeft absoluut toegevoegde waarde voor het forum en voor ons individueel als boeddhisten. Ik denk net zoals ekayano maggo dat er een middenweg bestaat.

Het is jammer dat je denkt dat een forum vakantie niet genoeg is maar er echt een punt achter wilt zetten.

Maar ik hoop dat het voor jou positieve kanten heeft.

“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 02-07-2019 21:23 »
Beste Siebe,

Ik begrijp je keuze en wens je alle goeds. Misschien heb je andere fora nodig om andere dingen te ervaren. Als je dit leest, ben ik je dankbaar voor de inzichten ( daar heb ik veel aan gehad) en als mens te leren kennen

warme groet

Moesa

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 05-07-2019 21:02 »
Siebe,

Mocht je dit nog lezen.. ook ik wens dat het je goed moge gaan. Moge je gelukkig zijn. Of dat nu wel of niet bij dit forum is.

In zoverre als ik heb bijgedragen aan je besluit te vertrekken, vraag ik hiervoor vergeving. In meer uitgebreide zin vraag ik vergeving aan jou - en aan de anderen - voor elke onvaardige daad in daad, woord of gedachte, in het verleden, heden of de toekomst.

Het ware beter als het wél liep. Zelf heb ik een langere pauze genomen zoals iedereen hier wel weet - een pauze die keurig overlapte met een wandelvakantie in Oostenrijk, overigens - en ik bezin me op hoe verder te gaan.

De Pali canon ligt me na aan het hard en ik wil mezelf zelfs redelijk conservatief noemen als het gaat om de omgang met de teksten. Wellicht moet ik me erop richten eens uit de doeken te doen wat er aan filologie, cultuur-historische en tekstkritische gedachten en zo meer over te zeggen valt. Helaas ben ik niet zo'n geweldige kenner. (Ik heb nu een cursusboekje Pali en ik ben bij hoofdstuk 1.)

Het ga je goed!

Met warme groet,

Maarten