Als er zintuiglijke begeerte, kama tanha en asava, in je geest is, dan lijdt je. Het is namelijk de dorst, honger, koortsig zoeken naar bevrediging in het domein van de zintuigen. Die koortsigheid is zelf lijden.
Het is iets wat je ook hunkeren kunt noemen. Je geest hunkert naar iets lekkers, iets wat tijdelijk bevredigt.
In die staat van hunkeren voel je een gemis, een onvoldaanheid. Kama tanha en kama asava kan echter nooit dat lijden oplossen, sterker, het veroorzaakt het. Je moet kama tanha en kama asava niet sterk maken. Voor je eigen welzijn kan je maar beter weinig kama tanha en asava hebben want hoe koortsiger je geest is hoe ellendiger er aan toe.
Al zou een leraar mij vertellen dat er niks mis is met kama tanha, ik weet wel beter. De sutta's vertellen het precies zoals het is, vind ik. Mensen zonder kama tanha en kama asava zijn gezegend. Mensen met kama tanha, zijn belast, koortsig.
Ik zeg trouwens nergens dat je niet mag genieten he! Genot is geen probleem, het gaat om kama tanha en kama asava maar soms denk ik niet dat men begrijpt wat dit is. Kama tanha en kama asava is de honger, de koorts, de dorst om in het domein van de zintuigen plezier te beleven en een oplossing te zoeken voor het lijden wat je ervaart. Kama tanha is een verkeerde manier om het ongenoegen wat je innerlijk ervaart op te lossen via de zintuigen. Kama tanha en asava komen dus ook met onwetendheid, en onwetendheid met kama tanha en asava. Dit heeft allemaal niks te maken met een gebiedende wijs, een vingertje omhoog of niet mogen genieten.
MN139 zegt het zo:
4. '"One should not pursue sensual pleasure, which is low, vulgar, coarse, ignoble, and unbeneficial; and one should not pursue self-mortification, which is painful, ignoble, and unbeneficial.' So it was said. And with reference to what was this said?
"The pursuit of the enjoyment of one whose pleasure is linked to sensual desires - low, vulgar, coarse, ignoble, and unbeneficial - is a state beset by suffering, vexation, despair, and fever, and it is the wrong way.
Begeerte naar genoegens op het vlak van de zintuigen is sowieso nooit voordelig en de verkeerde weg.
Disengagement from the pursuit of the enjoyment of one whose pleasure is linked to sensual desires - low, vulgar, coarse, ignoble, and unbeneficial - is a state without suffering, vexation, despair, and fever, and it is the right way.
Hoe sterk of zwak ook, kama tanha en kama asava zijn onvoordelig. De bedoeling van de leer is die af te zwakken en volledig te laten verdwijnen. EN dit is totaal wat anders dan een gebod om niet meer te genieten. Nogmaals, het genieten is niet het probleem, de begeerte naar zintuiglijk genot dat is de keten.
Als jij een mooie zonsondergang ziet en daar van geniet is dat geen punt maar als je nu gaat verlangen om dat steeds weer te zien wordt het iets onheilzaams, iets wat bindt, ketent.
"The pursuit of self-mortification - painful, ignoble, and unbeneficial - is a state beset by suffering, vexation, despair, and fever, and it is the wrong way. Disengagement from the pursuit of self-mortification - painful, ignoble, and unbeneficial - is a state without suffering, vexation, despair, and fever, and it is the right way.
"So it was with reference to this that it was said: 'One should not pursue sensual pleasure, which is low, vulgar, coarse, ignoble, and unbeneficial; and one should not pursue self-mortification, which is painful, ignoble, and unbeneficial.' 5. '"The Middle Way discovered by the Tathagata avoids both these extremes; giving vision, giving knowledge, it leads to peace, to direct knowledge, to enlightenment, to Nibbana.' So it
was said. And with reference to what was this said? It is just this Noble Eightfold Path; that is, right view, right intention, right speech, right action, right livelihood, right effort, right mindfulness,
and right concentration. So it was with reference to this that it was said: 'The Middle Way discovered by the Tathagata avoids both these extremes.. .to Nibbana.'
De Middenweg die de Boeddha lijkt te onderwijzen is dus:
-niet zintuiglijke genoegens nastreven, ook niet een beetje, begrijpen dat het geen oplossing is voor lijden maar alleen maar dit in stand houdt. Streven hier een einde aan te maken. Dat gaat niet van vandaag op morgen maar wel zien en weten dat kama tanha niet heilzaam is en onvoordelig.
-je niet inlaten met zinloze zelfkwellende praktijken.
Zinloze zelfkwellende praktijken zijn praktijken die alleen maar pijn en moeilijkheden veroorzaken maar geen voordeel.
Sommige zaken zijn echter gewoon moeilijk, zoals stoppen met roken, stoppen met porno kijken, stoppen met drugs, drank, stoppen met veelvuldig masturberen, snoepen, etc maar dat zijn geen zinloze zelfkwellende praktijken, ook al komt dat met moeilijkheden.
Du sutta's hebben gewoon groot gelijk. Ze beschrijven het zoals het is. Kama tanha en asava zijn onvoordelig en je bent veel beter af zonder die koorts, die dorst, die honger, dat hunkeren. Ook al is de beeindiging niet haalbaar, misschien, in dit leven, het zien van de onvoordeligheid en het streven naar het afzwakken en beëindigen er van, hoe kan een boeddhistisch leraar daar nou problemen mee hebben?
Dus, geniet volop, maar begeer het genot niet.