Ik laat het liggen omdat ik het erg ingewikkeld vindt. Het zal voor jou wel duidelijk zijn, maar voor mij niet. Het kost me teveel energie me hierin allemaal te verdiepen.
Dat is een zeer wijs besluit. Je kan je daar namelijk niet in verdiepen, het kan niet beredeneerd worden, het is via lets anders dat zoiets helder kan worden: directe ervaring. En dat kan je niet forceren, je kan er alleen maar voor open staan en dat openstaan is er als je niet te sterk vast houdt aan beredeneerbare conclusies. Voorlopige conclusies: niets mis mee.
De belofte dat je met deze menselijke aanleg, die je bij geboorte verkreeg dankzij kamma, vrij kunt worden van ziekten, kwalen, pijnen, narigheid, discomfort, aftakeling, doet de Boeddha niet volgens mij, juist niet.
Neen, dat doet hij zeker niet, en ik ook niet, echt niet. De mens die geboren is dankzij kamma, zal nooit vrij zijn van ziekte, ouderdom en dood.
Misschien zie jij dit als iets deprimerends, maar ik denk dat het realistisch is.
Voor mij is dit niet deprimerend, zelfs niet dat er helemaal geen zelf is, ook niet een zelf dat buiten lijden staat.
Het hoort bij onze aanleg die we verkregen bij geboorte. De aanleg van een mens betekent ook dat er vele onaangename gewaarwordingen kunnen ontstaan, naast aangename en neutrale. Uit onheilzaam kamma ontstaan ook nare zintuiglijke contacten, onprettige gewaarwordingen. Uit heilzaam kamma het tegenovergestelde.
Dat is zo. Het enige dat gezien kan worden (maar niet via het verstand) is dat "dat" wat geboren is dat je dat niet bent, dat het komt en gaat, geen essentie heeft, niet ik, niet mijn, niet mijn zelf is. Hoe en door wie/wat wordt dat dan gezien? Dat kan niet beredeneerd worden, dat kan niet uitgelegd worden, verstand kan daar niet/nooit bij, woorden ook niet, dus laten we dit hier verder bij houden, het is alleszins geen zelf die losstaat van alles, het is eerder leegte, niets, het doodloze, het niet-geborene, het ongeconditioneerde, en daar is gewoon geen essentie, geen Dorje, geen Siebe, dus ja... deprimerender dan dat kan je je het niet voorstellen, maar het is maar deprimerend voor dat wat vast houdt aan Siebe, Dorje, ...
Over and out?