Mijn wens is de leer van de Boeddha, in eerste instantie, te begrijpen zoals overgeleverd via de teksten. En daarmee bedoel ik: wat bedoelde hij met asava, anusaya, tanha, de khandha's, Nibbana, vimutti of bevrijding, anatta, juist handelen, juist spreken, de vier edele waarheden, sanna, vedana, rupa, weder geboorte, Nibbida, dat soort dingen allemaal.
Als je dit wilt begrijpen, dan moet je toch beginnen bij hoe hij waarschijnlijk bepaalde kernwoorden gebruikte, om zo een eerste begrip te vormen wat hij er mee bedoelde, waar die woorden naar verwijzen. Je bent dan toch aangewezen op de overgeleverde teksten.
Het valt vaak niet mee om dit te achterhalen. Velen haken af omdat het veel energie vergt en tijd. Sommige boeddhisten hebben er helemaal niks mee.
Wat ook niet meehelpt, is dat verschillende leraren vaak een hele verschillende verklaring geven voor hetzelfde woord.
Oke, men verwijt mij wel stugheid, maar ik verdiep me in alle uitleg. Ik heb me nooit ergens voor afgesloten. Ik lees hoe Kalu rinpoche zaken uitlegt, hoe Thai meesters dit doen, hoe Lal dit doet, veel veel meer leraren. Ik koppel dat vervolgens weer terug naar de teksten. Met alles vorm ik me een eigen mening.
Het idee dat ik niet open zou staan voor andere uitleg vind ik aanmatigend. Dan ken je me niet. Maar er zijn natuurlijk wel grenzen...uitleg kan ook fout zijn.
Of het nu gaat om de betekenis van tanha, anusaya, bevrijding, Nibbana, rupa, sanna etc, eerst moet je heel goed bestuderen hoe die begrippen gebruikt worden in de teksten om vervolgens duidelijk te kunnen zien waar ze naar verwijzen bij jezelf. Zo kan de leer gaan leven en kan een woord, een concept levende ervaring worden,e n kun je ook op een steeds meer persoonlijke manier gaan praten over de leer.
Maar dit is een moeizaam proces omdat er in boeddhisme bijzonder veel onduidelijkheid is.
Voor je eigen gemoedsrust kun je maar beter 1 leraar volgen of 1 lineage, 1 bepaalde interpretatie, maar dat heb ik nooit gedaan. Ik heb een stuk of 5 Sangha's bezocht en vele boeken en commentaren gelezen met allerlei verschillende uitleg. Daar moet je maar tegen kunnen hoor. Als ik echt uit zou zijn op houvast alleen, had ik dit nooit zo gedaan. Ik heb ontzettend veel verschillende interpretaties serieus overwogen en bestudeerd, en zo ook ontzettend veel twijfel en verwarring in mezelf toegelaten juist. Veel meer dan eigenlijk gezond is voor iemand. Ik heb alles uiteindelijk gewogen en zo voor mezelf vastgesteld wat bedoeld wordt met bepaalde woorden. Ik ben daar niet lichtzinnig mee opgegaan.
Studie is volgens mij essentieel. Mensen kunnen daar wel minachtend over doen maar wat je dan krijgt is dat mensen zelf wel gaan verzinnen wat anusaya is, sanna, bevrijding, verlichting en dat dan presenteren alsof de Boeddha dat allemaal zo onderwezen en bedoeld heeft. Ik erken, daar kan ik niet tegen.
Ik vind het erg leuk om met elkaar bovenstaande dingen te bespreken aan de hand van de teksten. Wat wordt nou bedoelt met tanha, met asava, met bevrijding, dat soort dingen. Ik vind het leuk en leerzaam hier met elkaar over te spreken.
Ik ben niet geinteresseerd in meningen over hoe het leven geleefd hoort te worden etc. Levenskunst interesseert me ook niet. Al blijf ik de onhandigste kneus, dat boeit me niet. Ik hoef niet goed met mensen overweg te kunnen, of sociaal te zijn, of dit aan te kunnen of dat aan te kunnen. Prima, als mensen aan zichzelf of een leraar zulke zaken willen bewijzen en dat als groei beschouwen, ik vind het allemaal best. Doe maar.