Auteur Topic: Coronavirus en boeddhisme  (gelezen 1589 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bodhiboom

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1914
Coronavirus en boeddhisme
« Gepost op: 15-03-2020 14:11 »
Het lijkt nu toch wel het hele land te beïnvloeden, ik hoorde net op het nieuws 6000 gevallen en dat de scholen waarschijnlijk maandag toch dicht gaan. En in Engeland hebben ze zelfs aan alle mensen boven de zestig gevraagd om thuis te blijven.

Er was ook een e-mailtje van het wijk steunpunt in mijn inbox dat ze alle activiteiten hier in de omgeving gaan stopzetten, alles van koffie inloop ochtenden tot cursussen. Het rationaal was dat de meeste mensen die daar op bezoek kwamen toch tot een kwetsbare doelgroep behoorden.

Dus denken jullie dat boeddhistische centra ook hun deuren moeten sluiten voor een tijdje? Om de oudere boeddhisten te sparen?

Met bewolkte groet,
Bodhiboom
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Online Marcel

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 3012
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2020 15:24 »
Lijkt me wel.
Niet alleen voor oudere boeddhisten,
maar ook om te voorkomen dat het virus mee
naar buiten de centra wordt genomen,
met het risico op infecteren van kwetsbare ouderen in de rest van de samenleving.

Je kunt ook zeggen dan is dat maar zo, of dat het allemaal karma is of iets dergelijks.
Ik kies dan meer voor de optie van 'rekening houden met'.

Resultaat niet gegarandeerd natuurlijk, maar dat zou mijn intentie zijn.

Ik denk niet dat het virus zich laat afstoppen,
totdat zeker meer dan de helft van de bevolking het virus gehad heeft.
Ben er overigens niet zeker van of het virus niet toch nog in China ook weer op gaat poppen...
« Laatst bewerkt op: 15-03-2020 15:31 door marcel »

Offline Steve

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2625
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2020 20:45 »
Hier in België hebben we alles al gesloten, restaurants, bars, scholen en alle culturele activiteiten, dus ook activiteiten in kloosters. En het valt best mee.

Het is niet om het coronavirus te stoppen. Dat is inderdaad niet te stoppen, maar om die piek van zijn opkomst af te vlakken. Als je geen maatregelen neemt krijg je sowieso een piek en kan de gezondheidszorg het niet meer aan, waardoor er mensen van zorg uitgesloten zullen worden en er dus meer doden zullen vallen. Het is dus gewoon zaak om de verspreiding van het virus te vertragen, de piek af te vlakken, zodat de gezondheidszorg het nog aankan.



Offline Steve

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2625
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2020 20:50 »
Dit omschrijft het redelijk goed:

Citaat
I’m an intensive care specialist in a small city.

Coronavirus isn’t just like the flu, but it’s only really very dangerous to the elderly or the already unwell. Quite a lot of people in their 80s will die, but most of the rest of us will probably be okay.

If you’re in your 70s and you get Coronavirus, you’ve got a really good chance of survival. If I’ve got a bed for you.

If you’re in your 60s and you have a heart attack, you’ve got a really good chance of survival. If I’ve got a bed for you.

If you’re in your 50s and need bowel cancer surgery, you’ve got a really good chance of survival. If I’ve got a bed for you.

If you’re in your 40s and have a bad car accident, you’ve got a really good chance of survival. If I’ve got a bed for you.

If you’re in your 30s and have terrible pre-eclampsia as a complication of pregnancy, you’ve got a really good chance of survival. If I’ve got a bed for you.

If you’re in your 20s and have a bad reaction to a party drug, you’ve got a really good chance of survival. If I’ve got a bed for you.

I have 7 beds equipped with life support machines. We have a plan to increase to about 25. Getting more isn’t a matter or more equipment or more money, that bit is easy. There are not enough skilled staff, even if we all work double shifts every day for six months (and we probably will).

If 50% of my city gets infected, that’s 75,000 people. If 5% of them need life support (which is the estimate), that’s 3750 people. For 25 beds.

And then I might not have a bed for you.

So it’s up to you to flatten the curve. Wash your hands. Stay home.

Offline bolletje

  • Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 762
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2020 22:18 »
'mijn' (want het is niet van mij natuurlijk)  centrum is een tijdje dicht.

Dit lijkt mij wel het juiste besluit. Baat het niet, dan schaadt het niet. Het zekere voor het onzekere nemen

Offline Bodhiboom

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #5 Gepost op: 16-03-2020 17:58 »
Het is toch wel uitzonderlijk. Je zou zeggen dat het een nieuwe zwarte dood was, zo serieus doen mensen erover, in plaats van een vrij onschuldig griepje. Mensen zouden meer mededogen moeten tonen voor het virus, dat is toch ook een levensvorm met recht op bestaan?
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline bolletje

  • Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 762
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #6 Gepost op: 16-03-2020 22:20 »
meen je dit serieus ?.....

Of loop je me nu te dollen ?

Offline Steve

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2625
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #7 Gepost op: 16-03-2020 22:41 »
Ik zou toch aanraden ook nog je gezond verstand te gebruiken. Mededogen hebben is prima natuurlijk, mededogen hebben voor iets wat veel leed toebrengt dan weer niet zo.

Het is goed om mededogen te hebben voor alle levende, in Boeddhisme wordt hier vaker het woord "voelende" wezens gebruikt, te hebben. De vraag is of virussen daaronder vallen, of ze een bewustzijn hebben en dergelijke.

Ik wil uit de discussie hierover blijven, maar ik wil toch ook wijzen op mogelijks te ver doorgetrokken redeneringen die niet meer logisch en gezond zijn. Als je zo redeneert dan moet je niets doen als je lichaam verteert wordt door de bacteriën en de virussen, dan wordt je gelaten en ongezond en ontneem je de kans voor bewustzijn om bewust te worden voor zichzelf, iets wat maar in een menselijk lichaam kan gebeuren, dan draag je er geen zorg meer voor en dat is nu ook weer niet de bedoeling.

Stay in the logic was wat een lama mij ooit leerde en dan doelde hij op zulke zaken als jezelf opgeven voor bacteriën, je huis laten ondergraven door mieren en gewoon doelloos toekijken en nog zo van die zaken, alsof mededogen zou gaan voorkomen dat je zorgt voor jezelf, je kinderen en je naasten.

Het Corona virus heeft inderdaad veel gelijkenissen met een griep, maar ook verschillen waardoor het niet zomaar een onschuldig griepje is. Het kan heel de gezondheidszorg onder druk zetten en breken en je wil gewoon niemand toewensen wat voor lijden dit met zich kan meebrengen. Het gaat dan echt niet meer om dat percentage van mensen dat sowieso binnen dit en een jaar ging sterven. Maar om gewone mensen die niet meer geholpen kunnen worden omdat de ziekenhuizen vol liggen en een enorm gebrek aan toestellen en personeel. Een beetje mededogen voor heel wat voelende wezens die het potentieel hebben hun ware aard te ontdekken, lijkt mij hier toch iets meer op zijn plaats.

Mediteer er anders eens op.

Ik zie het niet negatief in wat er nu gebeurt, het is een kans tot bewustwording. Een kans om bij jezelf te zien hoe je op realiteit reageert: eerst ontkennen we allemaal dat het ons gaat treffen, dan verzetten we ons tegen de vrijheid die ons afgepakt wordt, dan krijgen we misschien toch angst voor onszelf en gaan we warenhuizen leegplunderen om ons eigen zelf te behouden, en hopelijk komt dan toch nog de solidariteit: wat kan ik doen voor het geheel, opdat ik niet alleen maar denk aan mezelf, maar denk aan al die kwetsbare groepen die door mijn zelf-gerichtheid steeds meer bedreigd worden. Dat onschuldig griepje zal mij jonge, gezonde, vitale mens immers niet onderuit krijgen, dus... waar zou ik wakker van liggen? Welnu, dat je door je ontkenning van de realiteit, verzet en eigenbelang teveel mededogen hebt voor het virus dat het zich kan verspreiden, dat je het doorgeeft aan diverse groepen mensen omdat jij in die overbevolkte winkels gaat graaien om nog meer cross-gemeenschap besmettingen mogelijk te maken door je niet te houden aan die vrijheidsbeperkende maatregelen en dus nog lekker door te feesten met anderen.

Het is zeer leerrijk, het gaat allemaal zo snel bij dit virus, zodat je erg snel de fasen kan zien waarin je valt. Hopelijk worden we er bewuster van, ook voor zaken die veel trager lopen, zoals milieu en klimaat...

Ik leer er alvast uit en kijk geboeid toe hoe ik snel al die fasen doorloop en ben maar wat blij dat ik nu in de fase van heldere erkenning, en mededogende solidariteit ben beland en ik hoop dat ik hier kan blijven ook voor andere issues, en wens dat ook iedereen toe.

Heldere avond verder nog toegewenst!



« Laatst bewerkt op: 16-03-2020 22:43 door Dorje »

Offline Steve

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2625
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2020 23:12 »
meen je dit serieus ?.....

Tuurlijk meent die dit niet serieus, dat hoop ik tenminste, maar toch vind ik het reageren erop waard. Want achter elk gedol zit er toch ook iets dat je op een bepaald niveau toch bezighoudt, al was het maar het niet mee (willen) zijn met, niet (willen) zien van de ernst van de zaak. Relatief gezien toch, en mededogen richt zich nu net wel op het relatieve.

Offline bolletje

  • Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 762
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #9 Gepost op: 16-03-2020 23:59 »
Virussen zijn geen dieren, eerder een soort dingen. Ze hebben niet echt een bewustzijn, ze lijden niet echt. ze hebben geen zenuwstelsel, ze bestaan slechts uit een streng informatie, dat zich innesteld.

Ik ken persoonlijk een viroloog nogal goed, dus ik weet het er het een en ander vanaf

Als je zo redeneert,dan kan je ook zeggen, wow, je moet geen houten stoelen meer hebben. Bomen voelen namelijk pijn, als je ze omhakt.

Online Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1434
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #10 Gepost op: 17-03-2020 07:42 »
Ik zou toch aanraden ook nog je gezond verstand te gebruiken. Mededogen hebben is prima natuurlijk, mededogen hebben voor iets wat veel leed toebrengt dan weer niet zo.

Het is goed om mededogen te hebben voor alle levende, in Boeddhisme wordt hier vaker het woord "voelende" wezens gebruikt, te hebben. De vraag is of virussen daaronder vallen, of ze een bewustzijn hebben en dergelijke.

Ik wil uit de discussie hierover blijven, maar ik wil toch ook wijzen op mogelijks te ver doorgetrokken redeneringen die niet meer logisch en gezond zijn. Als je zo redeneert dan moet je niets doen als je lichaam verteert wordt door de bacteriën en de virussen, dan wordt je gelaten en ongezond en ontneem je de kans voor bewustzijn om bewust te worden voor zichzelf, iets wat maar in een menselijk lichaam kan gebeuren, dan draag je er geen zorg meer voor en dat is nu ook weer niet de bedoeling.

Stay in the logic was wat een lama mij ooit leerde en dan doelde hij op zulke zaken als jezelf opgeven voor bacteriën, je huis laten ondergraven door mieren en gewoon doelloos toekijken en nog zo van die zaken, alsof mededogen zou gaan voorkomen dat je zorgt voor jezelf, je kinderen en je naasten.

Het Corona virus heeft inderdaad veel gelijkenissen met een griep, maar ook verschillen waardoor het niet zomaar een onschuldig griepje is. Het kan heel de gezondheidszorg onder druk zetten en breken en je wil gewoon niemand toewensen wat voor lijden dit met zich kan meebrengen. Het gaat dan echt niet meer om dat percentage van mensen dat sowieso binnen dit en een jaar ging sterven. Maar om gewone mensen die niet meer geholpen kunnen worden omdat de ziekenhuizen vol liggen en een enorm gebrek aan toestellen en personeel. Een beetje mededogen voor heel wat voelende wezens die het potentieel hebben hun ware aard te ontdekken, lijkt mij hier toch iets meer op zijn plaats.

Mediteer er anders eens op.

Ik zie het niet negatief in wat er nu gebeurt, het is een kans tot bewustwording. Een kans om bij jezelf te zien hoe je op realiteit reageert: eerst ontkennen we allemaal dat het ons gaat treffen, dan verzetten we ons tegen de vrijheid die ons afgepakt wordt, dan krijgen we misschien toch angst voor onszelf en gaan we warenhuizen leegplunderen om ons eigen zelf te behouden, en hopelijk komt dan toch nog de solidariteit: wat kan ik doen voor het geheel, opdat ik niet alleen maar denk aan mezelf, maar denk aan al die kwetsbare groepen die door mijn zelf-gerichtheid steeds meer bedreigd worden. Dat onschuldig griepje zal mij jonge, gezonde, vitale mens immers niet onderuit krijgen, dus... waar zou ik wakker van liggen? Welnu, dat je door je ontkenning van de realiteit, verzet en eigenbelang teveel mededogen hebt voor het virus dat het zich kan verspreiden, dat je het doorgeeft aan diverse groepen mensen omdat jij in die overbevolkte winkels gaat graaien om nog meer cross-gemeenschap besmettingen mogelijk te maken door je niet te houden aan die vrijheidsbeperkende maatregelen en dus nog lekker door te feesten met anderen.

Het is zeer leerrijk, het gaat allemaal zo snel bij dit virus, zodat je erg snel de fasen kan zien waarin je valt. Hopelijk worden we er bewuster van, ook voor zaken die veel trager lopen, zoals milieu en klimaat...

Ik leer er alvast uit en kijk geboeid toe hoe ik snel al die fasen doorloop en ben maar wat blij dat ik nu in de fase van heldere erkenning, en mededogende solidariteit ben beland en ik hoop dat ik hier kan blijven ook voor andere issues, en wens dat ook iedereen toe.

Heldere avond verder nog toegewenst!


Een mooi evenwichtig standpunt.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboom

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #11 Gepost op: 17-03-2020 08:58 »
Tuurlijk meent die dit niet serieus, dat hoop ik tenminste

Neen, het was een grapje, een poging tot wat lichthartigheid tussen het thuis zitten en het toilet papier hamsteren. De dingen dreigen uit de hand te lopen. Maar het is wel fijn om te zien dat in de buurt mensen zich voor elkaar inzetten en even helpen.

Maar toch is het geen slechte zaak om je beoefening te richten op datgene wat veel leed toebrengt. Het creëert natuurlijk gevoelens in ons, die niet terecht zijn. Je zou zo’n virus zeker niet moeten haten, bijvoorbeeld. Het doet alleen maar wat in zijn natuur ligt.
« Laatst bewerkt op: 17-03-2020 09:02 door Bodhiboom »
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline bolletje

  • Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 762
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #12 Gepost op: 17-03-2020 10:56 »
Nee, natuurlijk haat ik dat virus niet. Er valt niet zoveel te haten, aan een virus

Ik haat ook een bosbrand niet,of een orkaan

Offline MaartenD

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 644
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #13 Gepost op: 18-03-2020 11:32 »
Beste mensen,

Hierbij mijn stukje in het BD van dinsdag.

Het coronavirus – moge het goed met jou gaan

Nederland is in crisis. De horeca is gesloten, de scholen zijn dicht, vele mensen werken plotseling thuis en medische verzorging is niet zomaar meer beschikbaar. Wat moeten we daar mee? Wat kun jij doen als boeddhist? Wat kun jij doen als mens? Is er wel een belangrijk verschil daartussen?

De Boeddha heeft geen gedetailleerde serie gedragsregels achtergelaten voor leken, zeker niet als het gaat om wereldwijde ziekte. We kunnen niet zomaar opzoeken in een boekje wat te doen. Het zou ook wat zijn! Ik stel me voor dat ik de suttapitaka opensla bij de afdeling maatschappelijke problemen, hoofdstuk besmettelijke ziekten, paragraaf praktische tips. Dan zou ik zeker moeten doen wat daar staat? Dat lijkt me wel een flink rare situatie.

Wat we wel hebben is een mooi praktische kijk op waarom dingen gebeuren. Tot en met Corona aan toe. Als dit verrijst, verrijst dat. Als dit vergaat, vergaat dat. De Boeddha moraliseert niet, zwaait niet met het in Nederland zo bekende vingertje, maar legt simpelweg uit wat uit wat voortkomt. We weten daarom dat dingen gebeuren door oorzaken. Complexe pakketten aan oorzaken meestal, vrijwel nooit te ontwarren door ons maar oorzaken zijn ze. We weten dat het niet heilzaam is om precies het naadje van de kous te willen weten. We worden er niet gelukkiger van. Ook niet gezonder.

Als we het hebben over oorzaak en gevolg dan hebben we ook over kamma. Zelfs onder boeddhisten wordt dit nog wel eens gezien als een strenge leer terwijl eerder het tegenovergestelde het geval is. Kamma is onwrikbaar als een natuurwet maar dat komt omdat het min of meer een natuurwet is! Ik heb de leer van kamma leren kennen als een troostrijke leer. Kamma kan ons helpen onszelf te zien als een enkel mens, met alle nood en alle geluk wat erbij hoort, en als onderdeel van een veel groter geheel. Allebei. Tegelijk.

Kamma is de bron waaruit wij ontspringen (kamma-yonī) en we zijn, of we het nou leuk vinden of niet, de ontegenzeggelijke eigenaren van onze wilsacties (kamma-sakā). Op het moment dat we een wilsactie gedaan hebben, zijn we de controle erover kwijt en ooit, wanneer dan ook, keert deze terug bij ons als rechtmatige erfgenamen (kamma-dayādā). Niets dat ons overkomt wordt vanuit een of ander vreemd universum als door magie over ons uitgestort. Alles is de uiteindelijke uitkomst van onze eigen geesten en daden. Aangezien kennis bevrijdt van angst, is dit besef al meteen een reden tot gelijkmoedigheid. Als we, in alles wat ons overkomt, slechts onszelf ontmoeten.. waarom zouden we dan bang of boos zijn?

Als angst of onzekerheid dan toch de kop opsteken, dan kunnen we toevlucht zoeken in onze goede daden die ons beschermen (kamma-paṭisaraṇa). Goede daden helpen op twee manieren: doordat wie goed doet toch vaak goed ontmoet en doordat de herinnering eraan ons sterkt in goed gedrag. Door deze toevlucht nemen zelfvertrouwen en dapperheid toe: vertrouwen in de bescherming van onze goede dagen en vertrouwen dat we meer goede daden kunnen doen, ook als dat nu moeilijk is. Als je goed doet dan straal je dat ook uit. Alleen al dit is gedeeltelijk een bescherming.

Het is nooit te laat en altijd goed om nu nobele keuzes te maken. Door deze zekerheid wordt de geest sereen en onze daden zullen onze vrienden zijn (kamma-bandhū). Dat zullen ze zijn, zelfs als het leven ons pijn of verdriet brengt. We herkennen lang niet altijd op wat voor manier wilsacties terug komen en soms komen ze terug van verschrikkelijk lang geleden. Oneerlijk? Misschien. Ze tonen ons wel dat we de gevolgen van onze wilsacties bijna nooit echt overzien. Hoe vaak zijn de resultaten niet wat we eigenlijk bedoeld of gewild hadden? Het heeft geen zin om je hiervoor te verstoppen. Op deze manier bekeken is zelfs lijden onze vriend. Het is een harde, ongenaakbare maar ook een eerlijke vriend.

Dit geheel leidt ons naar begrip voor anderen en voor onszelf. We kunnen immers niet anders dan zijn en doen wat geworden zijn door de oorzaken tot nu toe. Dat geldt ook voor alle anderen, zelfs voor de ‘doomsday shoppers’ die alle wc-papier opkopen. Het enige wat we hoeven te doen is heilzame keuzes te maken. Daar hoef je zeker geen boeddhist voor te zijn.

We bevinden ons op een kruispunt van de tijd. Net als gisteren, net als we morgen weer zullen doen. We zijn één, alle mensen in dit land. We lopen wel extra risico’s, nu Corona het nieuws én het dagelijks leven overheerst. Veel mensen voelen zich bang, bedreigd en boos. Het is nu extra belangrijk dat we onze liefdevolle vriendelijkheid laten groeien en, nog belangrijker!, die tonen. Gelijkmoedigheid hebben we nodig, niet zomaar vlakke acceptatie maar het besef dat alles werkt zoals het werkt en dat we alleen nu kunnen leven. Mededogen is essentieel, met de nabestaanden van de overledenen, met de mensen die nu ernstig ziek zijn of dat nog zullen worden… en met onszelf. Waarom niet? Medevreugde, wanneer iemand niet besmet wordt, vlot gezond wordt? Natuurlijk.

Al deze prachtige waarden zijn actief, ze zijn als het goed is niet zomaar alleen gevoelens. Liefdevolle vriendelijkheid gunt ieder het beste en wil dat ook geven, leidt door naar dat inderdaad geven als het even gaat. We zien overal in Nederland initiatieven ontstaan. Hele groepen medische studenten melden zich aan om in de ziekenhuis te helpen. Individuele buurtgenoten hangen briefjes op dat ze boodschappen willen halen voor mensen dit het moeilijk hebben. Prachtig.

We zijn eigenlijk al één. We hoeven het alleen maar te zien. Moge het goed met jou gaan. Moge jij gelukkig zijn. Moge jij vrij zijn van ziekte en pijn. Moge jij op je gemak zijn. Moge jij in vrede leven.

Offline bolletje

  • Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 762
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Coronavirus en boeddhisme
« Reactie #14 Gepost op: 18-03-2020 20:43 »
Mooi stukje bro

boeddhisme ( en stoïcisme ) zegt ook een beetje van : Gebeurt er iets waar je niets aan kan doen ? Maak je niet druk. Gebeurt er iets waar je wel iets aan kan doen ? Maak je dan óók niet druk, want dan doe je er gewoon wat aan. Wat is het gebied dat daartussen ligt ? Dat waar je wél invloed op hebt ? En dan kan jij je dáár op focussen. Niet op de zaken die buiten je macht liggen. Dus dat moet je dan gaan onderzoeken. wat ligt buiten mijn macht en wat niet ?

Wel een mooie en heldere/simpele boodschap. Iets waar ik wel veel over nagedacht heb

Heb geen zinloze, geagiteerde emoties, is eigenlijk wat men dan zegt. En daar kan je dan op trainen. Wees onaangedaan. Heb een soort
geestelijke discipline. Mijn broer zei erover : eigenlijk is het een beetje macho. Dat vond hij dan, hé. Hij zegt zo, het idee van onaangedaan zijn, vind hij machismo.

Zo'n ziekte komt, daar kan je niets aan doen. Het verneukt alles ( als ik dat zo mag zeggen ), maar we kunnen er toch nu ter plekken niets aan doen. Dus dan heb je geen reden om je op te winden en zal je rustig blijven, vanbinnen.