aha
ja,ja, dat ben ik met je eens
Kijk, de apen zijn ook niet per se lieverdjes. Maar ze zijn zeker niet zo hebzuchtig en gewelddadig als wij dat zijn. Kropotkin heeft het zelfs allemaal wetenschappelijk ondersteund. Zijn anarchisme is niet uit de duim gezogen. Hij kwam tot die conclusie, na jaren en jaren van nauwkeurig wetenschappelijk onderzoek
De boeken van Frans de Waal kan ik je aanraden. De apenonderzoeker.
Het idee van neoliberalisme, slaat helemaal nergens op en het wordt ons door de strot geduwd
In de neoliberale theorie moet ik jou namelijk als concurrent zien en zal ik alles doen om ten koste van jou te leven. Dit is niet het geval. Ik zie het leven niet als een wedstrijd en de meeste mensen niet.
Toch is onze maatschappij een wedstrijd, omdat neoliberale politici de maatschappij zo hebben ingericht. Een eindeloze krachtmeting, waar uiteindelijk niemand baad bij heeft, op letterlijk 0,001 procent van de bevolking na. Hoera, iedereen arm, alles op de schop, maar vier aandeelhouders zijn multi, multi, multi miljardair. Rationeel weer.
Neoliberalisme is ook niet gebaseerd op observaties. Het is een ideologie, je kan het zien als een geloof. Een geloofsovertuiging. Het is dan ook niet gek, dat gelovige politieke partijen deze ideologie zo klakkeloos overnamen. Die mensen hadden sowieso al niet zoveel op met de wetenschap en met de realiteit
Ook heeft neoliberalisme fascistische trekjes. Het idee dat wij allemaal individuen zijn, die elkaar proberen te vernietigen in een eindeloze wapenwedloop, waar de sterkste zullen overwinnen en dan allemaal gefaciliteerd door een sterke staat, is een heel klassiek fascistisch idee. De sterke zullen de zwakken vernietigen en dat willen we. Een soort van masculiene, destructieve geweldcultus. Wat het neoliberalisme natuurlijk ook is. Neoliberalisme en fascisme, staan in 'the political spectrum diagram' dan ook helemaal niet zo ver van elkaar af. Autoritaire, anti sociale systemen, die uit gaan van het 'might makes right' princiepen.
Oorspronkelijke, authentiek menselijke instincten gaan hier niet vanuit. Jij en ik hebben elkaar nodig, om te overleven. Wat niet wil betekenen dat jij en ik per se elkaar super aardig vinden. Maar als wij elkaar als concurrent zien ( neoliberalisme ) dan hebben wij daar uiteindelijk beide geen baad bij. Beter is het, als we de krachten bundelen. Daar hebben we beide uiteindelijk het meeste aan