Auteur Topic: De Tao en de natuur  (gelezen 929 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
De Tao en de natuur
« Gepost op: 26-04-2020 13:16 »
Beste allen,

Ik wou dit even met jullie delen, ik lees er al een paar weken elke dag een stukje in en blijf het interessant vinden. Het is een versie van de Tao Te Ching vertaald door ene Archie Bahm, die de Natuur heeft neergezet voor de Tao in zijn vertaling, en de hele tekst wat verder heeft ontvouwd dan gebruikelijk is.

Je kan hem hier lezen:
https://terebess.hu/english/tao/bahm.html

Met heldere groet,
Bodhiboom
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Noel

• Gast
Re: De Tao en de natuur
« Reactie #1 Gepost op: 27-04-2020 10:32 »
Hallo,

Net als bij yoga ontspanning en dergelijke, denk ik wat al in II van de Tao teh King staat dat tegenstellingen verstrengeld zijn. Dus gaan voor de ontspanning = gaan voor de stress in jouw leven. Gaan voor verlichting = gaan voor onverlichting in jouw leven. Gaan voor de wijsheid van de Tao = gaan voor gebrek aan wijsheid in jouw leven.

Ik zie alleen maar een hopeloze toestand ten aanzien van wijsheid, verlichting en ontspanning.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 27-04-2020 15:06 »
Ik zie alleen maar een hopeloze toestand ten aanzien van wijsheid, verlichting en ontspanning.

Het is vaak een kwestie van niets forceren? Zolang je de ontspanning rustig in je op laat komen, terwijl je de spanning weg laat sijpelen en je daar niet teveel op richt, dan lukt dat wel. Ik kwam laatst dit stukje Osho tegen over ontspanning...

https://www.oshonews.com/2020/04/16/you-will-have-to-relax-from-the-circumference/
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Noel

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27-04-2020 15:17 »
Hallo Bodhiboom,

Bedankt voor de link.

Het is denk ik wel goed om voor zichzelf te zorgen, qua nemen van ontspanning. Beter was het voorkomen dat nemen van ontspanning nodig was.