Auteur Topic: Selecties uit de leer van Ajahn Chah  (gelezen 2645 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Selecties uit de leer van Ajahn Chah
« Gepost op: 12-05-2020 20:21 »
Beste allen,

Het grote boek van de Dhamma Talks van Ajahn Chah is een van mijn favoriete boeddhistische geschriften, dus ik dacht ik zal een aantal selecties daaruit hier neer zetten ter discussie. Hij stond bekend voor de helderheid van zijn talks, en ik hoop dat jullie er net zoveel van zullen genieten als ik.

Allereerst dit stuk over vasthouden. Ik zal het in het Engels laten, diegene die graag in het Nederlands lezen kunnen even Google Translate gebruiken.

Citaat
“Buddhist teaching says not to have grasping attachment, not to hold tightly to things. We don’t understand this fully. The point is to hold, but not tightly – to hold without grasping. For example, I see this object in front of me. I am curious to know what it is, so I pick it up and look: it’s a flashlight. Now I can put it down. That’s holding but not tightly. If we are told not to hold to anything at all, then what can we do? We won’t know what to do. We will think we shouldn’t practise sitting or walking meditation. So at first we have to hold on and grasp, but without tight attachment. You can say this is tanha, but it will become parami. For instance, you came here to Wat Nong Pah Pong; before you did that, you had to have the desire to come. With no desire, you wouldn’t have come. We can say you came with desire; it’s like holding. Then you will return; that’s like not grasping. Just like having some uncertainty about what this object is, then picking it up, seeing it’s a flashlight, and putting it down. This is holding but not grasping, or to speak more simply, knowing and letting go. Picking up to look, knowing and letting go; knowing and putting down. Things may be said to be good or bad, but you merely know them and let them go. You are aware of all good and bad phenomena, and you are letting go of them. You don’t grasp them with ignorance. You grasp them with wisdom and put them down.”

Je kan het gehele boek downloaden als een pdf van Amaravati Klooster, hier is een link:

https://www.amaravati.org/dhamma-books/the-collected-teachings-of-ajahn-chah/

Maar ik ben van plan hier nog wel wat stukjes aan toe te voegen, als het word gewaardeerd.

Met bewolkte groet,
Bodhiboom
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Selecties uit de leer van Ajahn Chah
« Reactie #1 Gepost op: 12-05-2020 20:53 »
Ik ga van start met een kleine serie... deze paragraaf over vragen stellen is mij een hele tijd bijgebleven, want het is zo duidelijk dat als je de intelligentie niet aanscherpt dan leer je ook niet je eigen antwoorden te beheersen. Je kan op je geheugen gaan drijven en steeds citaten aanleveren, of je kan de onderliggende materie echt je eigen maken.

Citaat
“After I ordained and started to practise, I had a lot of doubts and questions. But I didn’t like to ask anyone about them very much. Even when I met Ajahn Mun, I didn’t ask him many questions. I wanted to ask, but I didn’t. I sat and listened to his teaching. I had questions, but I didn’t ask. Asking someone else is like borrowing someone else’s knife to cut something. We never come to have our own knife. That’s the way I felt. So I didn’t ask many questions of others. If I stayed with a teacher for a year or two, I’d listen to his discourses and try to work things out for myself. I would seek my own answers.”
« Laatst bewerkt op: 12-05-2020 21:04 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 12-05-2020 21:09 »
Deze paragraaf behoud voor mij veel waarheid. Ik oefen wel eens hele dagen met het ‘ja’ zeggen tegen mensen als zij mij vragen wat te doen, en dan als ik nee zeg, dan krijg ik altijd even een schok, en ga ik goed kijken naar waarom precies. Vaak kom je dan oog in oog te staan met trots, of nukkigheid, of een van de klesha’s.

Citaat
“So I’ve told you a few brief stories about how I practised. I didn’t have a lot of knowledge. I didn’t study much. What I did study was this heart and mind of mine, and I learned in a natural way through experimentation, trial and error. When I liked something, then I examined what was going on and where it would lead. Inevitably, it would drag me to some distant suffering. My practice was to observe myself. As understanding and insight deepened, gradually I came to know myself.
Practise with unflinching dedication! If you want to practise Dhamma, then please try not to think too much.“
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 12-05-2020 21:18 »
De laatste voor vanavond... Deze vind ik ook een boeddhistische klassieker. Veelal in het Westen word je geleerd, je hart, daar moet je in geloven, maar de boeddhistische leer is anders. Veel van de bezoedelingen hebben hun oorsprong in de emoties, in verlangen, jaloezie, en velen anderen.

Citaat
“Why is it necessary to train? Because the heart is totally encrusted with and plastered over with defilements. That’s what a heart is like that has not yet been transformed through the training. It’s unreliable, so don’t believe it. It’s not yet virtuous. How can we trust a heart that lacks purity and clarity? Therefore the Buddha warned us not to put our trust in a defiled heart.”
« Laatst bewerkt op: 12-05-2020 21:21 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 13-05-2020 11:46 »
Deze vond ik mooi, het is een kleine paragraaf maar het geeft veel weer over hoe de omstandigheden en het karma van het verleden het heden hebben gevormd, en hoe wat je nu doet de toekomst gaat vormen.

Citaat
“Some people are alive but don’t know themselves at all. They think, “What’s the big deal about what I do now; I can’t know what is going to happen when I die.” They don’t think about the new seeds they are creating for the future. They only see the old fruit. They fixate on present experience, not realizing that if there is fruit it must have come from a seed, and that within the fruit we have now are the seeds of future fruit.”
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 13-05-2020 12:45 »
Dit stukje vond ik ook mooi, over onze lichamen en hoe we die horen te benaderen. Ik denk dat het een van de moeilijkste onderwerpen is omdat wij er zo dicht bijstaan. Je lichaam is constant je compagnon, van je vroegste jaren tot aan je dood, en dus is het heel makkelijk om het als ‘van jou’ te beschouwen.

Citaat
“When the body is born it doesn’t belong to anyone. It’s like our meditation hall. After it’s built spiders come to stay in it. Lizards come to stay in it. All sorts of insects and crawling things come to stay in it. Snakes may come to live in it. Anything may come to live in it. It’s not only our hall; it’s everything’s hall.
These bodies are the same. They aren’t ours. People come to stay in and depend on them. Illness, pain and aging come to reside in them and we are merely residing along with them. When these bodies reach the end of pain and illness, and finally break up and die, that is not us dying. So don’t hold on to any of this. Instead, you have to contemplate the matter and then your grasping will gradually be exhausted. When you see correctly, wrong understanding will stop.”
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 13-05-2020 21:25 »
De laatste paar jaren ben ik door wat erg stille periodes gegaan, wat wel lijkt op afzondering. Ik voelde gewoon niet de noodzaak om de mensen op te zoeken, en aangezien ik alleen leef en vanwege wat gezondheidsredenen niet kon werken was dit een mogelijkheid voor mij. Het was wel bijzonder om dat te combineren met boeddhistische studie thuis, het was een soort kluizenaarsleven. Achteraf kijk ik ernaar en denk ik dat het best goed voor mij is geweest.

Citaat
“It’s important for those of us who live in the forest to understand the forest. Living in the forest doesn’t mean that our minds become wild, like those of forest animals. Our minds can become elevated and spiritually noble. This is what the Buddha said. Living in the city we live among distraction and disturbance. In the forest, there is quiet and tranquility. We can contemplate things clearly and develop wisdom. So we take this quiet and tranquility as our friend and helper. Such an environment is conducive to Dhamma practice, so we take it as our dwelling place; we take the mountains and caves for our refuge. Observing natural phenomena, wisdom comes about in such places.”
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 14-05-2020 16:55 »
Mooi. Ik denk dat je dan ook niet vele negatieve oordelen over jezelf hebt.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 14-05-2020 17:49 »

Nee dat klopt, daar maak je ook wel vrede mee als je veel op jezelf bent. Je word met jezelf geconfronteerd, met je eigen impulsen en je dromen en je verleden, en je realiseert je ook dat je veelal de beste keuzes maakte die je had kunnen maken, gegeven je geest, je omstandigheden, je kennis.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 14-05-2020 18:31 »
Dit past toevallig mooi bij het voorgaande.

Citaat
“People may look at you and feel your way of life, your interest in Dhamma, makes no sense. Others may say that if you want to practice Dhamma, you ought to be ordained as a monk. Being ordained is not really the crucial point. It’s how you practice. As it’s said, one should be one’s own witness. Don’t take others as your witness. It means learning to trust yourself. Then there is no loss. People may think you are crazy, but never mind. They don’t know anything about Dhamma.”
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 14-05-2020 19:49 »

Nee dat klopt, daar maak je ook wel vrede mee als je veel op jezelf bent. Je word met jezelf geconfronteerd, met je eigen impulsen en je dromen en je verleden, en je realiseert je ook dat je veelal de beste keuzes maakte die je had kunnen maken, gegeven je geest, je omstandigheden, je kennis.

Prachtig Bodhiboom. Ik denk dat veel mensen er mee kampen. Ik wel. Ergens las ik de instructie van de Boeddha om nooit je eigen welzijn te verwaarlozen. Ons wordt eerder geleerd dat het belangrijk is je eigen welzijn opzij te zetten voor een of ander goed doel of project in de wereld. Dan ben je een goed mens. Dan deug je, dan ben je waarlijk heilig. Ik kan niet ontkennen dat het dwingende visie is.

Overigens, als je wilt dat ik niet in deze draad reageer dan moet je dat even aangeven. Misschien wil je hem reserveren voor alleen de lessen van de Ajahn Chah.
« Laatst bewerkt op: 14-05-2020 20:05 door Siebe »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 14-05-2020 20:48 »
Prachtig Bodhiboom. Ik denk dat veel mensen er mee kampen. Ik wel. Ergens las ik de instructie van de Boeddha om nooit je eigen welzijn te verwaarlozen. Ons wordt eerder geleerd dat het belangrijk is je eigen welzijn opzij te zetten voor een of ander goed doel of project in de wereld. Dan ben je een goed mens. Dan deug je, dan ben je waarlijk heilig. Ik kan niet ontkennen dat het dwingende visie is.

Overigens, als je wilt dat ik niet in deze draad reageer dan moet je dat even aangeven. Misschien wil je hem reserveren voor alleen de lessen van de Ajahn Chah.

Nee hoor, ik dacht dat we deze draad ook best konden gebruiken om een beetje over de verschillende stukken van de leer te praten. Ga gerust je gang als je iets te zeggen hebt, terwijl ik zo nu en dan een nieuwe paragraaf van de Ajahn ertussen zet.

Mijn kijk erop is deze, dat je inzetten voor een goed doel of project je goed doet. Dat is vaak waar je de leer in de praktijk kan brengen, ik heb een tijd gewerkt als vrijwilliger in de zorg bijvoorbeeld. Maar er zijn best wel verschillende praktijken die je niet makkelijk “in de wereld” kan doen, en er is niets mis mee om tijd of ruimte te maken voor die dingen mits je de Middenweg in gedachten houdt.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 15-05-2020 14:29 »
Nog eentje van de Ajahn... de Boeddha’s leer is altijd een beetje tegen de stroom in geweest, mensen die zich in de wereld hebben gevestigd zijn erg gericht op plezier en materiële dingen, en zelfs in Ajahn Chah’s tijd was het merkbaar datatransmissie getij sterker werd.

Citaat
“These days, the youngsters who are interested in Dhamma want to know about Nibbana. What’s it like? But if we tell them about a place without becoming, they don’t want to go. They back off. It’s cessation, it’s peace, but they want to know how they will live, what they will eat and enjoy there. So there’s no end to it.”
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 20-05-2020 20:05 »
Deze strookt heel erg met mijn eigen ervaring... als je een goede leraar hebt gevonden dan kan je merken dat er tijdens het luisteren een process van geleidelijk openen plaats vind, dat de leer bij je binnen komt en je bijna betovert, en dat wat er over blijft vaak een paar stukken zijn in je gedachten. Het is een wonderbaarlijk process.

Citaat
When you listen to the Dhamma, you must open up your heart and compose yourself in its centre. Don’t try and accumulate what you hear, or make painstaking efforts to retain it through your memory. Just let the Dhamma flow into your heart as it reveals itself, and keep yourself continuously open to the flow in the present moment. What is ready to be retained will remain. It will happen of its own accord, not through forced effort on your part.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 20-05-2020 20:28 »
Mijn process van leren is nu nog heel erg gericht op lezen... ik lees zo nu en dan een anthologie van suttas, of een Dhamma lezing. Maar ik lees nog meer dan ik meditatie beoefen. Het wekt vertrouwen, het bouwt in je een basis van kennis. Mijn doel is echter niet om het hele pad te begrijpen, ik hoef alleen mijn volgende stap te kennen.

Citaat
However, if one only has knowledge of books and scriptures, sermons and suttas, that is, only knowledge of the map or plans for the journey, even in hundreds of lives one will never know purity, radiance and peacefulness of mind. Instead one will just waste time and never get to the real benefits of practice. Teachers are those who only point out the direction of the path. After listening to the teachers, whether or not we walk the path by practicing ourselves, and thereby reap the fruits of practice, is strictly up to each one of us.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 21-05-2020 13:17 »
Dit vond ik wel apart... als je kijkt naar Ajahn Chah’s visie op hoe men de intelligentie moet scherpen, om je zo de leer eigen te maken, dan past dit er zeker bij. Het staat mij wel bij dat iemand die gemakkelijk word overgehaald draait als een vaandel in de wind, telkens een andere richting aanwijzend, terwijl iemand die iets stugger is houd wat vast van de dingen die hem kunnen overhalen.

Citaat
Those who are easily convinced by the words of others are said by the Buddha to be fools.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 21-05-2020 18:57 »
Dit stukje kwam uit een langer stuk over meditatie. Het vasthouden aan de khandhas is een van die typische dingen, gewoonlijk merk je het helemaal niet. Maar vorm, gevoelens, percepties, geestelijke formaties en bewustzijn zijn samen de deur van de waarneming. Onze belevenis als mensen geschied door deze deur, en dus het is heel natuurlijk dat je je als mens hieraan vasthoud. Het zien van dingen als onbevredigend en het daarop loslaten ervan zijn terugkerende thema’s bij Ajahn Chah.

Citaat
When the mind is peaceful and concentrated, release it from the breath as the object of concentration. Now begin to examine the body and mind comprised of the five khandhas: material form, feelings, perceptions, mental formations and consciousness. Examine these five khandhas as they come and go. You will see clearly that they are impermanent, that this impermanence makes them unsatisfactory and undesirable, and that they come and go of their own – there is no “self” running things. There is to be found only nature moving according to cause and effect. All things in the world fall under the characteristics of instability, unsatisfactoriness and being without a permanent ego or soul. Seeing the whole of existence in this light, attachment and clinging to the khandhas will gradually be reduced. This is because we see the true characteristics of the world. We call this the arising of wisdom.
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 22-05-2020 12:43 »

Citaat
Examine these five khandhas as they come and go. You will see clearly that they are impermanent, that this impermanence makes them unsatisfactory and undesirable, and that they come and go of their own – there is no “self” running things. There is to be found only nature moving according to cause and effect. All things in the world fall under the characteristics of instability, unsatisfactoriness and being without a permanent ego or soul. Seeing the whole of existence in this light, attachment and clinging to the khandhas will gradually be reduced. This is because we see the true characteristics of the world. We call this the arising of wisdom.

Ik heb er grote twijfels bij of het echt zo bedoeld is. Andere teksten leren juist dat er wel degelijk genoegen en bevrediging schuilt in rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana. Sterker, zou er geen genoegen aan te beleven zijn, dan zou er ook geen gehechtheid zijn.

“Mendicants, if there were no gratification in form, sentient beings wouldn’t love it. But because there is gratification in form, sentient beings do love it. If form had no drawback, sentient beings wouldn’t grow disillusioned with it. But because form has a drawback, sentient beings do grow disillusioned with it. If there were no escape from form, sentient beings wouldn’t escape from it. But because there is an escape from form, sentient beings do escape from it.
(hetzelfde wordt gezegd voor de andere khandha's) https://suttacentral.net/sn22.28/en/sujato

Wijsheid betekent dat je zowel de genoegens kent van rupa, vedana, sanna, sankhara, en vinnana, als hun gevaren, als de ontsnapping er aan (Nibbana). Dat is het complete plaatje, vind ik.

Hoe kunnen we nou ooit zeggen dat bijvoorbeeld weerzinwekkendheid een soort waar of objectief kenmerk zou zijn van het lichaam? Dat kan toch niet?
Hoe kunnen we nou ooit zeggen dat het een kenmerk van het vergankelijke is, dat het onbevredigend is?

De proef is een spiegel:
Reflecteert een spiegel de weerzinwekkendheid van het lichaam? Tuurlijk niet, dat is een perceptie in iemands geest en natuurlijk geen objectief iets.
Relecteert een spiegel de onbevredigendheid/onvoldaanheid van het vergankelijke? Nee. Dat is ook perceptie.

Het is toch zelf-evident dat dit allemaal louter een kwestie is van perceptie.

Het onbevredigende komt omdat we altijd iets anders wensen dan er is, door begeerte, en niet door de aard van de wereld.

Nee, wat mij betreft, we kunnen echt niet serieus verkondigen dat 'alle dingen in de wereld onder het kenmerk van ongenoegen/onbevredigendheid vallen'.

Je kunt dit wel beoefenen, om hartstocht/gretigheid te verzwakken, maar om nou te doen alsof het een soort objectief feit is dat alle dingen in de wereld vallen onder het kenmerk van ongenoegen....

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 22-05-2020 13:27 »
misschien is het zo dat het ongenoegen
van het ervaren van aangename dingen er in zit
dat ze weer ophouden.....

maar ja, dan is het ophouden van iets onaangenaams
weer geen ongenoegen....

tblijft een lastige, dat: leven is lijden.

tis ook nogal een absolute uitspraak voor een Boeddha,
in het kader van de middenweg....

het leven als een tranendal, als een beproeving
en als je niet goed je best doet kom je keihard in de hel
waar ken ik dat van....
kdoe er een klein schepje bovenop....

...maar leven beschouwen als onbevredigend in die zin, dat er geen
blijvende gelukzalige toestand in ons leeft, ja, dat is dan wel waar denk ik...
« Laatst bewerkt op: 22-05-2020 13:54 door marcel »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 22-05-2020 14:18 »
Ja, voor mij is zelfevident dat je nooit kunt zeggen dat alle dingen in de wereld vallen onder het kenmerk van onbevredigendheid of ongenoegen.
Dat is natuurlijk een perceptie.

Ik snap best dat het nuttig kan zijn, balancerend, als je ook onaantrekkelijke, ongenoegzame, onbevredigende aspecten van de dingen in de wereld onder ogen ziet, maar om nu te gaan geloven dat de dingen in de wereld ongenoegzaam zijn...nee.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #20 Gepost op: 22-05-2020 14:42 »
it's all in the mind

eigenlijk krijg ik steeds meer vrede met het leven
sinds ik wat aan boeddhisme doe

leersgewijs zit ik daarmee hooguit op het beginners nivo,
een gunstige wedergeboorte, maar wie zal dat
een zorg zijn....
« Laatst bewerkt op: 22-05-2020 14:47 door marcel »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 22-05-2020 15:04 »
Maar wat Ajahn Chah hier zegt is dat als je de ware karakteristieken van de wereld ziet, dat je dan ook de onbevredigendheid van de khandhas inziet. Het is niet een conditie die zich onmiddellijk voordoet.

De khandhas kunnen best zich plezierig voordoen, maar wat de Ajahn elders ook zegt is dat in zijn ervaring plezierige dingen je altijd verbinden aan lijden in de toekomst.

Je komt het ook wel tegen in de suttas, dat de luisteraar word aangeraden om alle fenomenen te zien als niet-zelf, tijdelijk en dus niet bevredigend.
— Bruce Lee

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 22-05-2020 15:08 »
[...]De khandhas kunnen best zich plezierig voordoen, maar wat de Ajahn elders ook zegt is dat in zijn ervaring plezierige dingen je altijd verbinden aan lijden in de toekomst.[...]

dat ligt er denk ik aan hoezeer je er in wilt blijven hangen,
hoezeer je ernaar grijpt

Maar wat Ajahn Chah hier zegt is dat als je de ware karakteristieken van de wereld ziet, dat je dan ook de onbevredigendheid van de khandhas inziet. Het is niet een conditie die zich onmiddellijk voordoet.
Je komt het ook wel tegen in de suttas, dat de luisteraar word aangeraden om alle fenomenen te zien als niet-zelf, tijdelijk en dus niet bevredigend.

..dat dan ook weer wel natuurlijk...
het hiermee bezig zijn heeft er mede toe bijgedragen
dat ik meer vrede heb gevonden....
« Laatst bewerkt op: 22-05-2020 15:56 door marcel »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 22-05-2020 16:05 »
Ik weet overigens niet of ik het hier helemaal mee eens ben, dit aspect van zowel wat Ajahn Chah zegt als wat er in de suttas staat. Het onbevredigend zijn van alle dingen in de wereld lijkt mij een geheel negatieve denkwijze, terwijl ik vanochtend juist zat te denken over een meer positief pad.
— Bruce Lee

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #24 Gepost op: 22-05-2020 16:06 »
 ;D
« Laatst bewerkt op: 22-05-2020 16:50 door marcel »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 22-05-2020 17:58 »

Citaat
Examine these five khandhas as they come and go. You will see clearly that they are impermanent, that this impermanence makes them unsatisfactory and undesirable, and that they come and go of their own – there is no “self” running things. There is to be found only nature moving according to cause and effect. All things in the world fall under the characteristics of instability, unsatisfactoriness and being without a permanent ego or soul. Seeing the whole of existence in this light, attachment and clinging to the khandhas will gradually be reduced. This is because we see the true characteristics of the world. We call this the arising of wisdom.

Ik heb er grote twijfels bij of het echt zo bedoeld is. Andere teksten leren juist dat er wel degelijk genoegen en bevrediging schuilt in rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana. Sterker, zou er geen genoegen aan te beleven zijn, dan zou er ook geen gehechtheid zijn.

Toch mij nog maar even moeien, anders ontstaat er misschien ongerustheid over mijn stil zwijgen. Maar laat ik op voorhand zeggen dat ik er niet op uit ben om iemand te overtuigen van mijn visie, noch om zelf overtuigd te worden van een ander zijn visie. Ik deel gewoon wat er in mij opkomt en lees wat er in anderen opkomt. Als dit tot inzicht leidt, zij het bij mezelf of bij een ander, dan lijkt het mij zinvoller om even in dit inzicht te marineren, in plaats van maar steeds door te blijven gaan met standpunten te verdedigen, gelijk te halen of begrepen te willen worden.

Stilte kan heel heilzaam zijn, stilte, ook in de zin van dat voortdurend geconceptualiseer en gegrijp naar het willen vatten van uitspraken van anderen, teksten en sutta's, eens even helemaal tot stilstand te laten komen, zodat er een ander soort begrip, eentje die niet via woorden en schijnbaar mooi afgelijnde begrippen gaat, maar via iets anders. Waar woorden en schijnbaar mooi afgelijnde begrippen een houvast lijken te geven maar in werkelijkheid vaak juist verwarring, twijfel en verdeeldheid voort brengen, brengt zo'n niet-conceptuele stilte juist meer helderheid, vertrouwen en geïntegreerd begrip (een begrip dat veel uiteenlopende beschrijvingen zonder mentaal conflict kan samenhouden).

Een flauw voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat je woorden te sterk uiteen kunt rafelen alsof er staat dat de vijf khandas die komen en gaan, geen essebtie hebben en dus nooit oorzaak tot ware bevrediging kunnen zijn, in zichzelf onbevredigend zouden zijn. Terwijl als je je even niet blind staart op de woorden en vooral ze niet teveel uit elkaar rafelt, dat je wel degelijk er uit kan begrijpen dat het onbevredigende zit in het feit dat ze impermanent zijn en geen essentie hebben. Dit zien maakt ze daarom niet minder onbevredigend (het blijven zaken die komen en gaan en geen essentie hebben en dus nooit ware bevrediging kunnen geven), maar maakt wel dat ze geen onbevredigend gevoel meer geven omdat de gehechtheid er aan weg valt. Dat heet wijsheid of inzicht.

Als je al deze concepten er rond even kan laten vallen, dan kan je zoiets als bevrijding van de belasting doordat de gehechtheid aan iets wegvalt door even heel helder te zien dat het de gehechtheid niet waard is, in de directe ervaring voelen, al was het maar voor even, dan geeft dit vertrouwen in wat het waard is te cultiveren: meer zo'n momenten van verstild (niet beredeneerd, niet-conceptuuel, direct ervaren) inzicht. Dat wil daarom nog niet zeggen dat je even later weer niet helemaal benomen kan worden door gehechtheid aan iets anders, dat wil alleen zeggen dat je niet meer twijfelt aan de oplossing, enkel nog aan je capaciteit om deze volledig te realiseren. Maar in de plaats om je daar op te gaan richten, hetgeen ik als excuses benoem om niet er mee te gaan oefenen, kan je ook gewoon met vallen en opstaan gewoon doorgaan er mee te oefenen, tot je misschien ooit die twijfel aan je capaciteit ook nog eens overkomt, wie weet. Maar het proces wordt dan belangrijker dan de uitkomst en de paradox wil nu net dat de uitkomst maar kans kan hebben als de gehechtheid er aan volledig opgegeven wordt.

Dus je gaat het aan en stopt dan met excuses voor jezelf te vinden, jezelf steeds maar weer in twijfel te trekken, je te laten ontmoedigen door een gewenst resultaat dat onbereikbaar lijkt (je aan zoiets hechten dat is pas dukkha), of je gaat het niet aan en blijft voor jezelf bewijzen waarom niet.

Ook is het niet zo moeilijk in te voelen dat een weerzin voor lichaam, voor verschijnselen en voor het leven, ook al kan het gebruikt worden als een "tijdelijk" medicijn tegen een overdreven gehechtheid er aan, ook niet bedoeld is als definitieve oplossing voor het onbevredigende ervan. Iets afstoten is evenzeer aanleiding tot onbevrediging dan het aantrekken. De echte vrede kan maar gevonden worden in het opheffen van beiden zowel trekken als afstoten.

Je kan dan wel begrijpen dat het leven onbevredigend is (het zal nooit werkelijk oorzaak tot bevrediging zijn), zonder dat het leven dan aanstootgevend is. Dat noemt gelijkmoedigheid.

Met het ontwikkelen van gelijkmoedigheid kan je dan in de wereld zijn, zonder dat het je aantrekt of afstoot. En kan je dan een vredige staat behouden, zonder het leven te moeten vermijden.

Wat ultieme vrede is, is werkelijk niet zo van belang. Het wordt maar vanzelf belangrijk als al dat gespeculeer en geconceptualiseer los gelaten kan worden en het je er dus niet meer van weerhoudt om op het punt te geraken waar het vanzelf belangrijk wordt.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 23-05-2020 13:08 »

Zou een wereld waarin geen enkele verandering is, waar niks vergankelijk is, voor ons leefbaar zijn en bevredigend? Het lijkt me voor ons afschuwelijk. Een volledig onveranderlijke wereld waarin alles als het ware bevroren is. Dat kun je ook niet eens leven noemen. Het wordt al snel oersaai als er nooit wat verandert. Stel dat planten altijd maar bloeiden en nooit verdorden. Nou dat ben je snel zat. Of stel dat het weer altijd hetzelfde is. Elke dag hetzelfde.
Of dat je vrouw of partner of kinderen zich altijd precies hetzelfde gedragen...brrr....wat een hel.

Als je het zo bekijkt zit er juist iets bevredigends in veranderlijkheid en vergankelijkheid. Wie kijkt na de kale en koude winter niet uit naar de eerste fijne lentedag en het opleven van de natuur? Een onveranderlijke wereld waarin niks vergaat zou voor ons onleefbaar zijn en uitermate onbevredigend.

Ons handelen zou er dan ook niet toe doen, want we zouden niks aan de wereld kunnen veranderen. Het is juist fijn en bevredigend dat ons handelen er toe doet en dat we wat aan de wereld kunnen veranderen, al was het maar een tulpenbol planten in de herfst zodat mensen in de lente kunnen genieten van een mooie tulp.

Veranderlijkheid en vergankelijkheid zo strikt in verband brengen met onbevredigendheid is niet waarachtig. Onveranderlijkheid en onvergankelijkheid dat zou pas echt onbevredigend zijn.

Het inzicht in de tilakkhana  leidt naar mijn eigen ervaring er mee tot meer realisme, tot een realistischer verhouding tot het leven waarin je duidelijker in beeld krijgt wat mogelijk is en onmogelijk. De beste betekenis die ik er van ken, komt van Lal. Anicca is het tegenovergestelde van nicca, en beide zijn percepties. De perceptie van nicca is dat je iets wat is ontstaan, kunt bevriezen of handhaven. Het is een onrealistische perceptie. Niet op een realistische manier zien hoe zaken gaan en bestaan. Als de perceptie van nicca hebt, wil je bijvoorbeeld dat planten altijd bloeien, dat je aanhoudend gelukkig bent, dat je aanhoudend jeugdig, sterk, krachtig etc bent.
Je begrijpt dan niet dat alles wat ontstaan is, zal eindigen. De perceptie van nicca leidt tot ongeluk want het strookt niet met hoe de zaken echt gaan en bestaan.
Heb je de perceptie van anicca dan weet je dat planten kort bloeien, dan weet je dat geluk altijd iets tijdelijks is, want elke geestestoestand is iets tijdelijks etc.

De tilakkhana maken je realistischer en eigenlijk kun je dan pas het leven ook meer gaan waarderen zoals het is, ipv zoals je wilt dat het is. Als je het leven alleen maar kunt waarderen als het zich voegt naar je eigen zin, dan snap je wel dat je vrijwel constant lijdt. Korte bloei van planten ga je waarderen. Je verlangt steeds minder naar aanhoudende bloei, aanhoudend geluk, aanhoudend mooi weer, aanhoudende gezondheid, etc.

Ik denk wel dat ontgoocheling een fase kan zijn als je doorkrijgt hoe de wereld in elkaar steekt, een soort rouwfase. Als je de rouw voorbij bent, komt het realisme, de aanvaarding, berusting. Je kunt dan de wereld juist meer gaan waarderen zoals ie is. 

Inzicht-meditatie leidt tot meer realisme en meer realisme leidt juist tot meer waardering en meer contact met hoe het leven is.
Eigenlijk brengt het geen ontwikkeling op gang van afwenden of afkeren maar juist van verwelkomen, openen, omarmen, liefde.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 23-05-2020 13:16 »

[...]Het inzicht in de tilakkhana  leidt naar mijn eigen ervaring er mee tot meer realisme, tot een realistischer verhouding tot het leven waarin je duidelijker in beeld krijgt wat mogelijk is en onmogelijk. De beste betekenis die ik er van ken, komt van Lal. Anicca is het tegenovergestelde van nicca, en beide zijn percepties. De perceptie van nicca is dat je iets wat is ontstaan, kunt bevriezen of handhaven. Het is een onrealistische perceptie. Niet op een realistische manier zien hoe zaken gaan en bestaan. Als de perceptie van nicca hebt, wil je bijvoorbeeld dat planten altijd bloeien, dat je aanhoudend gelukkig bent, dat je aanhoudend jeugdig, sterk, krachtig etc bent.
Je begrijpt dan niet dat alles wat ontstaan is, zal eindigen. De perceptie van nicca leidt tot ongeluk want het strookt niet met hoe de zaken echt gaan en bestaan.
Heb je de perceptie van anicca dan weet je dat planten kort bloeien, dan weet je dat geluk altijd iets tijdelijks is, want elke geestestoestand is iets tijdelijks etc.

De tilakkhana maken je realistischer en eigenlijk kun je dan pas het leven ook meer gaan waarderen zoals het is, ipv zoals je wilt dat het is. Als je het leven alleen maar kunt waarderen als het zich voegt naar je eigen zin, dan snap je wel dat je vrijwel constant lijdt. Korte bloei van planten ga je waarderen. Je verlangt steeds minder naar aanhoudende bloei, aanhoudend geluk, aanhoudend mooi weer, aanhoudende gezondheid, etc.

Ik denk wel dat ontgoocheling een fase kan zijn als je doorkrijgt hoe de wereld in elkaar steekt, een soort rouwfase. Als je de rouw voorbij bent, komt het realisme, de aanvaarding, berusting. Je kunt dan de wereld juist meer gaan waarderen zoals ie is. 

Inzicht-meditatie leidt tot meer realisme en meer realisme leidt juist tot meer waardering en meer contact met hoe het leven is.
Eigenlijk brengt het geen ontwikkeling op gang van afwenden of afkeren maar juist van verwelkomen, openen, omarmen, liefde.

Ja

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 23-05-2020 17:03 »
yes! :)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 27-05-2020 17:00 »
Ajahn Chah was een meditatie leraar van het oude stempel, en verzaking en taaiheid waren belangrijk voor hem. Dus dat is wel iets om in gedachten te houden. In deze lezing in 1976 had hij het over zijn oude meditatie leraar Ajahn Mun, die in 1949 stierf.

Citaat
In ancient times, one had to travel by foot; then came the oxcart and then the automobile. Aspiration and ambition increased, so that now, if the car is not air-conditioned, one will not even sit in it; impossible to go if there is no air-conditioning! The virtues of patience and endurance are becoming weaker and weaker. The standards for meditation and practice are lax and getting laxer, until we find that meditators these days like to follow their own opinions and desires. When the old folks talk about the old days, it’s like listening to a myth or a legend. You just listen indifferently, but you don’t understand. It just doesn’t reach you!
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #30 Gepost op: 27-05-2020 17:06 »
Hier neemt hij mij ook te pakken, want ik lees vrij veel boeken. Het lezen van mijn eigen hart vind ik nog steeds moeilijk, je moet oplettend zijn en kijken naar je eigen reacties.

Citaat
As far as we should be concerned about the ancient monks’ tradition, a monk should spend at least five years with his teacher. Some days you should avoid speaking to anyone. Don’t allow yourself to speak or talk very much. Don’t read books! Read your own heart instead. Take Wat Nong Pah Pong for example. These days many university graduates are coming to ordain. I try to stop them from spending their time reading books about Dhamma, because these people are always reading books. They have so many opportunities for reading books, but opportunities for reading their own hearts are rare.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #31 Gepost op: 27-05-2020 17:17 »
In dit stuk praat hij over het trainen van het hart. Persoonlijk denk ik hier anders over, meer dat je het hart moet laten afkoelen en geduldig moet ontplooien, maar als je kijkt naar metta bijvoorbeeld dan kan je wel inzien dat boeddhisme wel wat weg heeft van het trainen van het hart.

Citaat
Listening to your own heart is really very interesting. This untrained heart races around following its own untrained habits. It jumps about excitedly, randomly, because it has never been trained. Therefore train your heart! Buddhist meditation is about the heart; to develop the heart or mind, to develop your own heart. This is very, very important. This training of the heart is the main emphasis. Buddhism is the religion of the heart. Only this! One who practices to develop the heart is one who practices Buddhism.
This heart of ours lives in a cage, and what’s more, there’s a raging tiger in that cage. If this maverick heart of ours doesn’t get what it wants, it makes trouble. You must discipline it with meditation, with samadhi. This is called “Training the Heart”. At the very beginning, the foundation of practice is the establishment of moral discipline (sila). Sila is the training of the body and speech. From this arises conflict and confusion. When you don’t let yourself do what you want to do, there is conflict.
Eat little! Sleep little! Speak little! Whatever it may be of worldly habit, lessen them, go against their power. Don’t just do as you like, don’t indulge in your thought. Stop this slavish following. You must constantly go against the stream of ignorance. This is called “discipline”.
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 27-05-2020 21:14 »
Ajahn Chah was een meditatie leraar van het oude stempel, en verzaking en taaiheid waren belangrijk voor hem. Dus dat is wel iets om in gedachten te houden. In deze lezing in 1976 had hij het over zijn oude meditatie leraar Ajahn Mun, die in 1949 stierf.

Citaat
In ancient times, one had to travel by foot; then came the oxcart and then the automobile. Aspiration and ambition increased, so that now, if the car is not air-conditioned, one will not even sit in it; impossible to go if there is no air-conditioning! The virtues of patience and endurance are becoming weaker and weaker. The standards for meditation and practice are lax and getting laxer, until we find that meditators these days like to follow their own opinions and desires. When the old folks talk about the old days, it’s like listening to a myth or a legend. You just listen indifferently, but you don’t understand. It just doesn’t reach you!

Ik vind de Thai woud traditie interessant, maar ik denk dat het ook wel een valkuil is je te spiegelen aan de levens van zulke thuisloze meesters die volgens mij echt een buiten categorie vormen. Ik snap, goed voorbeeld doet goed volgen, maar wat is een goed voorbeeld ...voor jou? Dat is het belangrijkste toch?

De taaiheid van bepaalde meesters, de ijver, de volharding, als je je daaraan spiegelt, krijg je een nog groter minderwaadigheidscomplex als je weer eens uitgeput op de bank ligt.

Bekijk ook eens foto's. Misschien heb je ze gezien, Ajahns, vel over been, geen gram vet op het lijf, mager, klein, tenger. Nou daar staat Siebje dan voor de spiegel, grof gebouwd, een gierend vat vol hormonen, een beest. Als je niet beter zou weten zou je denken, gebouwd om te vechten, te strijden, de beuk er in.  Er passen wel 3 Thai meesters in het linkerbeen :)

"Het gaat niet om het lichaam, Siebje"

Nou? Is dat zo? Moeten we niet rekening houden met onze hoogst persoonlijk stofwisseling, hormoonhuishouding, functioneren van organen, klieren etc?

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #33 Gepost op: 27-05-2020 21:27 »
ja....vroeger was alles beter he..
toen wij vroeger klaagden dat we
zover naar school moesten fietsen
zeiden vader en moeder: dat stukje fietsen stelt toch niks voor
wij moesten vroeger wel een uur lopen en dan nog weer terug ook een uur...
tsja, so what?

nu willen kinderen een e bike want dat fiets gemakkelijker
en zeker met wind tegen
hoor je mensen zeggen: wat een verwennerij, wij moesten vroeger op een gewone fiets...tsja..
tijden veranderen he
zo'n man kan wel van alles beweren,jullie dit, jullie dat enz
maar ik vind het niet overtuigend op die manier
er is natuurlijk altijd wel publiek voor welke aanpak dan ook

naast deze retirede ben ik het wel eens met het nut van vertragen
ja zelfs het tot stilstand komen
maar dat is in de mind, daar gaat het hier natuurlijk een beetje om
hoop ik
en matigheid is ook niet verkeerd natuurlijk

maar spartaanse toestanden: in ieder geval niet voor mij
ik ben van de middenweg
« Laatst bewerkt op: 27-05-2020 21:37 door marcel »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 27-05-2020 22:11 »
maar spartaanse toestanden: in ieder geval niet voor mij
ik ben van de middenweg

Aha maar waar is de Middenweg? Vroeger liep men en was een fiets een luxe, toen waren er van die met 18 versnellingen, toen kwamen er e-bikes. De mens kan nog wel tegen een stootje, er zijn er best nog aardig wat die op een eenversnellingsfiets met doortrap rem de weg op gaan.

De mensen die in de Tweede Wereldoorlog vochten waren over het algemeen minder gewend, en ook minder hoog opgeleid. Er zaten aardig wat ruwe bonken tussen. En dat was nog niet zo heel lang geleden.

Maar ik denk dat Siebe wel gelijk heeft, je moet je lichaam en geest meenemen in wat je verwacht.
— Bruce Lee

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #35 Gepost op: 27-05-2020 22:28 »
na, ik heb een fiets met 7 versnellingen
zeg maar tussen een scooter en lopen in
of zal ik zeggen tussen e bike en lopen in ::)

ik ben het ook met Siebe eens
het lichaam is wel vergankelijk,
maar dat wil niet zeggen dat je het dan maar
moet verwaarlozen
of ernstig tekort moet doen
en we weten hier allemaal dat het verhaal gaat
dat de Boeddha daar uiteindelijk ook op uitkwam

iets als 'matigheid' kan ik me dan weer wel in vinden
maar ja wat voor de een matig is is voor een ander misschien extreem
of omgekeerd of whatever...
« Laatst bewerkt op: 27-05-2020 22:34 door marcel »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 28-05-2020 13:27 »
iets als 'matigheid' kan ik me dan weer wel in vinden
maar ja wat voor de een matig is is voor een ander misschien extreem
of omgekeerd of whatever...

Precies.

Voor de Boeddha (en sommige monniken ook) betekent matigen met eten dat ze maar 1 keer per dag eten.
Laten we wel wezen, dat is voor ons gewoon spartaans toch?
De ene persoon kan zolang ie zich kan herinneren vrij moeiteloos een uur zittend mediteren.
Een ander persoon heeft grote moeite 20 minuten vol te houden.

Al dat vergelijken met anderen, wat heb je er aan?

Je hebt toch te maken met je eigen aanleg.
Je kunt je wel gaan vergelijken met mensen met een andere aanleg, maar dat is volgens mij echt niet behulpzaam.
Sterker, ik denk dat het meer kwaad doet dan goed.
Heel veel mensen in het westen aangetrokken tot boeddhisme hebben ook allerlei psychische issues., stoornissen, trauma's, issues.
Dan kun je je wel gaan vergelijken met mensen die dit helemaal niet hebben, maar dat is volgens mij ook niet behulpzaam.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #37 Gepost op: 28-05-2020 14:51 »
ja zo is dat
voor dit soort zaken kunnen we ons wel orienteren
op leven en methoden van anderen,
je zou immers eens op een idee kunnen komen,
of inspiratie op kunnen doen,
maar we zullen voor optimaal resultaat uiteindelijk,
of anders gezegd, om te beginnen,
af moeten gaan op ons eigen innerlijk leven
en van daaruit, als we goed daarnaar leren luisteren,
onze eigen loopbaan kunnen ontwikkelen

en of de ene boeddhist dat dan beoordeeld als zus of zo
en een andere vindt er dit of dat van,
zal ons op dat moment worst wezen,
want we weten dan dat we goed bezig zijn
dan zijn we een eiland of een licht of een compas
of whatever
voor onszelf
« Laatst bewerkt op: 28-05-2020 15:55 door marcel »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #38 Gepost op: 29-05-2020 16:34 »
In dit stuk praat hij over het trainen van het hart. Persoonlijk denk ik hier anders over, meer dat je het hart moet laten afkoelen en geduldig moet ontplooien, maar als je kijkt naar metta bijvoorbeeld dan kan je wel inzien dat boeddhisme wel wat weg heeft van het trainen van het hart.

Citaat
Listening to your own heart is really very interesting. This untrained heart races around following its own untrained habits. It jumps about excitedly, randomly, because it has never been trained. Therefore train your heart! Buddhist meditation is about the heart; to develop the heart or mind, to develop your own heart. This is very, very important. This training of the heart is the main emphasis. Buddhism is the religion of the heart. Only this! One who practices to develop the heart is one who practices Buddhism.
This heart of ours lives in a cage, and what’s more, there’s a raging tiger in that cage. If this maverick heart of ours doesn’t get what it wants, it makes trouble. You must discipline it with meditation, with samadhi. This is called “Training the Heart”. At the very beginning, the foundation of practice is the establishment of moral discipline (sila). Sila is the training of the body and speech. From this arises conflict and confusion. When you don’t let yourself do what you want to do, there is conflict.
Eat little! Sleep little! Speak little! Whatever it may be of worldly habit, lessen them, go against their power. Don’t just do as you like, don’t indulge in your thought. Stop this slavish following. You must constantly go against the stream of ignorance. This is called “discipline”.

Ik vond dit toch een interessante uitspraak, het gaat wel een beetje over waar jij het ook over had Siebe. Die Thaise Ajahns zijn ook heel erg van het achterlaten van de wereld en in de voetsporen van de Boeddha treden, bedelen voor je voedsel enzo. Met die heftige niets ontziende praktijken zoals weinig slapen, weinig eten en weinig spreken heb ik toch ook wel een beetje moeite.

Je moet je toch wel afvragen of die tendens om hard te zijn voor lichaam en geest je nou werkelijk goed doen. Een beetje discipline helpt wel bij het uitvoeren van taken, dat wel, maar zij lijken het bijna te doen voor het goed van lichaam en geest. Ik doe het zelf niet zo op die manier, maar vind het wel interessant wat die oude monniken zoal deden.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #39 Gepost op: 03-06-2020 15:38 »
Mindfulness, collectedness en contentment. Dat is wel een mooie staat om in te zijn. Dus waar het eigenlijk op neer komt is dat als je op deze manier beoefent, dat je ook gelijk je hart traint.

Citaat
The duties of meditators are mindfulness, collectedness and contentment. These things stop us. They stop the habits of the hearts of those who have never trained. And why should we bother to do this? If you don’t bother to train your heart, then it remains wild, following the ways of nature.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #40 Gepost op: 03-06-2020 15:44 »
Hier zien we dus wat het gevolg is van het trainen van het hart: het hart onthecht zich van denken en voelen, en dus word het hele gedachten wezen een stuk minder intens en zachter. Uit persoonlijke ervaring denk ik dat hier wel wat inzit.

Citaat
When we have contemplated many times the nature of the heart, then we will come to understand that this heart is just as it is and can’t be otherwise. We will know that the heart’s ways are just as they are. That’s its nature. If we see this clearly, then we can detach from thoughts and feelings. And we don’t have to add on anything more by constantly having to tell ourselves that “that’s just the way it is”. When the heart truly understands, it lets go of everything. Thinking and feeling will still be there, but that very thinking and feeling will be deprived of power.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #41 Gepost op: 03-06-2020 16:02 »
Deze vond ik ook wel mooi, over het tot stand komen van een geest van loslaten. Als je alles kan zien als een komen en gaan, dan merk je dat niks echt begerenswaardig is, en dan begin je dingen los te laten.

Citaat
Everything is just birth and death. It’s not as if there is anything which carries on. There’s just this arising and passing away as it is – that’s all. This kind of seeing will give rise to a tranquil feeling of dispassion towards the world. Such a feeling arises when we see that actually there is nothing worth wanting; there is only arising and passing away, a being born followed by a dying. This is when the mind arrives at “letting go”, letting everything go according to its own nature. Things arise and pass away in our mind, and we know. When happiness arises, we know; when dissatisfaction arises, we know.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #42 Gepost op: 04-06-2020 16:49 »
Het overmeesteren van verlangen, het niet begeren van dingen is het thema hier, en hoe dat leidt tot vrede. Dit is het koel maken van het vuur van begeerte door middel van mindfulness, van laten komen en gaan. Maar let wel, dit is niet het negeren van dingen, het is ernaar kijken en laten komen en gaan.

Citaat
When goodness arises, we let it be good, but we know also. We understand its nature. And, too, we let be the not-good, we let it be according to its nature. We don’t take hold of it because we don’t want anything. We don’t want evil, neither do we want good. We want neither heaviness nor lightness, happiness nor suffering. When, in this way, our wanting is at an end, peace is firmly established. When we have this kind of peace established in our minds, we can depend on it. This peace, we say, has arisen out of confusion. Confusion has ended.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #43 Gepost op: 04-06-2020 18:13 »
We hebben hier recent wel over geschreven, en ik kan wel zien dat het uitdoven van verlangen iets goeds is, alhoewel ik me er niet helemaal in kan vinden dat alle passie moet uitdoven. Maar toch vind ik de Ajahn’s beschrijving wel mooi.

Citaat
This is the nature of enlightenment; it’s the extinguishing of fire, the cooling of that which was hot. This is peace. This is the end of samsara, the cycle of birth and death. When you arrive at enlightenment, this is how it is. It’s an ending of the ever-turning and ever-changing, an ending of greed, aversion and delusion in our minds. We talk about it in terms of happiness because this is how worldly people understand the ideal to be, but in reality it has gone beyond. It is beyond both happiness and suffering. It’s perfect peace.
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 04-06-2020 19:23 »
Mooie selectie zo.