Ik doe mijn best Ujukarin. Als ik de zaken helemaal verkeerd begrijp of zie, dan kun je daar wat van zeggen toch, op dat moment? Dat zou ik waarderen. Daar kan ik wat mee, daar hebben anderen ook wat aan, waarschijnlijk, want fouten mogen en moeten hersteld worden.
Voor mij zijn de vier edele waarheden de kern. Maar goed, ik loop lang genoeg mee, en heb genoeg Sangha's bezocht om te weten dat ook hieraan iedereen zijn eigen draai geeft. Ik denk dat de draai die jullie school er aan geeft, ook weer anders zal zijn dan de Pali sutta's. En mensen die niks willen weten van meerdere levens en wedergeboorte, geven ook weer hun eigen draai aan de vier edele waarheden. Lal is erg gericht op wedergeboorte en het lijden van leven op leven, en zal dus ook de vier edele waarheden nooit bespreken zonder het grote plaatje van wedergeboorte en het lijden over eindeloos veel levens, in met name de lagere rijken, onze thuisbasis volgens de sutta's.
Voor mezelf heb ik herkend dat "alles wat onderhevig is aan ontstaan, dat zal ook weer eindigen". Ieder wezen zoekt naar veiligheid, geluk, bescherming, toevlucht. Ik herken dat wel in mezelf. Dat zit ingebakken. Maar hoe kan het gevonden worden in iets wat toch weer eindigt? Al dat verlangen en grijpen, al die gehechtheid, het is gewoon niet echt behulpzaam. Dat is in mijn beoefening de kern. Het is heel makkelijk in te zien dat gehechtheid je nooit echt kan beschermen en helpen, maar het is oh zo moeilijk om dat echt te realiseren. Maar ik ben er wel overtuigd dat je het beste een toevlucht en eiland van jezelf kunt maken, zoals de Boeddha in de sutta's ook instrueert, want je staat er toch alleen voor. Als je ziek wordt, sterft, natuurlijk kunnen ook anderen wat betekenen dan, maar je staat er toch alleen voor met je eigen zorgen, angsten, hoop, wanhoop etc.