Auteur Topic: Interview Joseph Goldstein  (gelezen 1018 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Marcel

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 3012
Interview Joseph Goldstein
« Gepost op: 21-05-2020 08:58 »
..is iets verkeerd gegaan...
« Laatst bewerkt op: 21-05-2020 09:08 door marcel »

Offline Marcel

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 3012
Re: Interview Joseph Goldstein
« Reactie #1 Gepost op: 21-05-2020 09:04 »
Dit vond ik op de website van Frits Koster.

Bestaat er dan zoiets als authentiek boeddhisme?

‘Dat was in zekere zin de vraag die ik me stelde.
Om een voorbeeld te geven van mijn verwarring:
in de Rigpa traditie wordt zuiver gewaarzijn gezien
als de enige ware, openende staat van zijn,
maar in andere scholen wordt de realisatie van nirvana
(openende bevrijding, red.) gezien
als dat wat zelfs het gewaarzijn overstijgt.
Gewaarzijn op zich veronderstelt volgens die visie
nog altijd een geconditioneerde geestesgesteldheid.
Die tegenstrijdigheid bracht me behoorlijk van mijn stuk.
Totdat ik tot het inzicht kwam dat onderricht in essentie
niets anders is dan een vaardig middel
om de geest te bevrijden en dus niet opgevat moet worden
als de uiting van een waterdichte metafysische waarheid.
Als je het zo bekijkt maakt het niet meer
uit dat verschillende leraren verschillende dingen zeggen.
Het ene is niet meer waar dan het andere.
Metafysica kan zonder meer bijdragen tot de bevrijding van de geest,
maar zodra het dogmatisch wordt is het ongeschikt.
Wat boeddhistische leraren feitelijk doen is wijzen naar datgene
wat je zelf kunt bereiken.
En waar ze allen zonder uitzondering naar wijzen is
de richting van de niet-grijpende, niet-hechtende geest.
Onthechting. Daar is iedereen het over eens.
Er is geen enkel school die zegt:
 ‘Hou vast! Grijp en hecht je!’
Ik heb een diep respect voor alle tradities.
Ik heb van zoveel verschillende leraren mogen leren.’

verder lezen zie bijlage

[verwijderd door de beheerder]
« Laatst bewerkt op: 21-05-2020 09:09 door marcel »

Online Bodhiboom

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1914
Re: Interview Joseph Goldstein
« Reactie #2 Gepost op: 21-05-2020 11:20 »
Best wel een interessant interview. Een paar stukjes die gaan over de beginnende boeddhist, wat over het westerse boeddhisme, wat persoonlijke geschiedenis en wat andere zaken. Voor ieder die wilt is er wat, dunkt mij.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 5315
Re: Interview Joseph Goldstein
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2020 12:31 »
Mooi ja.

Wat mij betreft gaat het ook om niet-hechten. Ik denk dat iedereen wel kan inzien dat gehechtheid helemaal niet behulpzaam is. Of je nu ziek wordt en blijft hechten aan gezondheid, of je nu lichamelijk verzwakt en hecht aan kracht, of je nu ouder wordt en hecht aan een jeugdig uiterlijk, of je nu een bepaalde luxe levensstijl moet inleveren en daaraan hecht, of je nu stervende bent en hecht aan het leven, of je nu in slaap wilt vallen maar hecht aan bewustzijn, of je nu mentaal belast bent en hecht aan onbelaste staten, etcetera, wat helpt het je? Het werkt alleen maar tegen je. Het gaat ten koste van je welzijn.
« Laatst bewerkt op: 21-05-2020 20:56 door Siebe »

Online Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1434
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Interview Joseph Goldstein
« Reactie #4 Gepost op: 21-05-2020 23:31 »
Het doel van het boeddhisme.
Voor sommige boeddhisten is de mens een boeddha in wording.

 Ik ervaar mezelf als ik. Ik weet dat ik tijdelijk ben, op een dag zal ik sterven. Maar langs de andere kant is er dat ongeloof, ik leef niet alsof ik zal sterven, ik leef alsof ik zal doorgaan. Verstandelijk begrijp ik wel dat ik deel uitmaak van iets groters dan ik. Het leven. Het leven was er reeds voor mij en ook na mij zal het leven verdergaan. Verstandelijk is wel dat begrijpen, maar ook is er toch een afgescheiden ervaren. Een ervaren alsof ik op mezelf besta. Terwijl het verstand duidelijk kan begrijpen dat dit niet zo is.
Voordat de mens bestond, voordat er een van zichzelf bewust wezen op aarde bestond, manifesteerde het leven zich in onbewuste wezens. Toch kan men zeggen dat de potentiële mogelijkheid “een zelfbewust wezen” reeds in de kiem bestond.
We weten niet wat er nog allemaal in de kiem bestaat, welke potentiële mogelijkheden nog allemaal bestaan. Dit is allemaal onbekend voor ons.
Het ik ervaart zich op een bepaalde manier als het middelpunt van het alles. En als het universum oneindig is dan kun je inderdaad zeggen dat iedereen het middelpunt is. Tegelijkertijd kan je ook verstandelijk begrijpen dat het leven niet om mij draait. In zekere zin slechts een onbeduidende speldenprik in een gigant. Maar het ik ervaart dit niet zo, het ervaart juist belangrijkheid.
Het leven is, ik weet niet waar begonnen. Het leven drukt zich op ontelbare wijzen uit. De mens kan getuige zijn, de mens is leven, en tegelijkertijd is het leven in zijn totaliteit ook wel het totaal andere grote onbekende.
Voor sommige boeddhisten is de mens een boeddha in wording. Ik stel het me voor als de potentie van het leven dat in volle glorie van zijn mogelijkheden is.
De ik leef nu mens is geen getuige van die volle glorie, de ik leef nu mens is slechts een stap in het ontwikkelingsproces. Heeft ook geen enkel besef wat dit wel zou kunnen zijn.
 Voor mij is het absurd om te denken dat verlichting de realisatie van de volle glorie zou kunnen zijn. Niet ik, maar het leven realiseert toch de volle glorie. Het is toch ook niet de onbewuste worm die de bewuste mens heeft gerealiseerd tijdens zijn korte leven.
 Maar in de fantasie kan de mens deelnemen aan die glorie, beseffen dat “ik” het zal zijn. Ik zal boeddha zijn. Niet dat ik hier en nu, maar wel in het levende dat tot volle glorie komt. Groter dan ik.
Dit neemt niet weg dat de mens nu leeft, en levensvervulling zoekt. De mens die een uitweg zoekt in dit leven voor zijn enorme innerlijke belangrijkheid. Men zou kunnen zeggen, succes, bevestiging, applaus. Maar dat klopt in zekere zin niet, want uiteindelijk blijken die zaken ook onbevredigende zaken, enkel eigen goedkeuring kan de vervulling schenken.
Maar er is geen goedkeuring zonder onthechting, zonder ethiek, zonder inzet, zonder waarachtigheid, zonder vergiffenis, zonder acceptatie, zonder realiteitszin, zonder richting. Uiteindelijk moet je toch je taak in dit leven vervullen, een stap in het ontwikkelingsproces, een boeddha in wording. Altijd binnen de mogelijkheden, maar toch ook altijd een groei, en omdat we bewuste wezens zijn, een bewuste, doelgerichte groei.
Je weet min of meer welke richting het uit moet gaan, zonder het precies te weten. En dat is voldoende.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)