Auteur Topic: Psychose als spirituele ervaring  (gelezen 3587 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Psychose als spirituele ervaring
« Gepost op: 30-06-2020 17:37 »
Beste allen,

Ik dacht dat dit sommige mensen wel zou interesseren.

https://www.trouw.nl/zorg/psychose-als-spirituele-ervaring~bd80f561/

Met bewolkte groet,

Bodhiboom
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Psychose als spirituele ervaring
« Reactie #1 Gepost op: 30-06-2020 21:07 »
Ik heb het idee dat onder druk er gewoon rare dingen kunnen gebeuren in lichaam en geest.
Ik denk wel dat een vrijwel altijd terugkerend element, de overdrevenheid is.
Dingen krijgen onder druk ook automatisch een overdreven betekenis.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 01-07-2020 10:00 »
Van wat ik weet van psychose is het alsof je mind een vakantie neemt van haar kritisch vermogen, en opeens allerlei rare dingen gaat geloven. Het zou best kunnen dat de wortel daarvan een spirituele ervaring is die de remmen heeft losgegooid.

In ieder geval heb ik ook wel gehoord van mensen die na een tijd van boeddhistische meditatie last kregen van emotionele flashbacks naar een jeugd trauma. Het zou dus best kunnen dat in meditatie een decompressie plaats vind wat dat soort herinneringen een kans geeft om naar boven te komen.
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 07-07-2020 19:15 »
Ik kwam laatst dit kleine forum tegen op het internet, ze hebben het over hieraan grenzende gebieden, vond het wel interessant...

https://healingsanctuary.proboards.com/
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 25-09-2020 10:06 »
Een mooie docu over hoe gekheid en wijsheid samen gaan is Crazywise, over hoe mensen die niet meer in het geestelijke gezondheids systeem passen hun weg vinden, en hoe mensen die wij nu gek noemen in het westen in stammen met oudere gewoontes sjamanen zouden zijn geworden.

https://centrumpuur.nl/crazy-wise/
« Laatst bewerkt op: 25-09-2020 11:42 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 29-09-2020 17:10 »
Op YouTube kan je ook nog de nabespreking van deze documentaire vinden, mocht je na de zeer fraaie docu zelf nog meer behoefte hebben over wat de hoofd personages denken.

https://youtu.be/4LO1RtI3tk8
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #6 Gepost op: 30-09-2020 01:31 »
een psychose is in ieder geval een andere manier van de wereld ervaren. Ergens is het dus ook positief, op een of andere manier.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 01-10-2020 17:35 »
Inderdaad, maar het gaat ook over in welke mate men diegenen waardeert die een contact hebben met de spirituele wereld. Mensen die stemmen horen worden vaak bestempeld als zijnde schizofreen of psychotisch, maar vroeger werden zij juist gezien als mensen met een speciaal talent voor contact maken met het boven natuurlijke. Hun werd een plaats gegeven in de gemeenschap vanwege dat talent, terwijl wij ze nu wegmoffelen in instituten.
« Laatst bewerkt op: 01-10-2020 17:38 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 01-10-2020 22:56 »

Tja

Het gaat er denk ik meer om in hoeverre je er last van hebt. Vaak hebben die mensen er wel ook last van.

Is het een gave ? Ligt aan je definitie van gave.

De negatieve kanten van een pscyhose, is dat het een psychose is. De positieve kant, is dat je een unieke invalshoek krijgt, in de wereld. Het hoort misschien ook bij je leven. Als verwerkingsproces van iets. Dan is het iets dat bij je leven als geheel hoort, ondanks dat het kut is.

Kortom, ja, wel een moeilijk verhaal eigenlijk. Filosofisch gezien

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 01-10-2020 22:59 »
Als je stemmen hoort, soms, dan is het niet zo erg. Stel dat je slechts een keer per dag een stem hoort en die stem is niet eens per se negatief.

Maar schizofrenen  horen vaak beschuldigende stemmen. En de hele dag

Dan wordt het kut.

Even los van of jet het een ziekte, of een gave noemt

Als het kut is, is het kut en moet er iets aan gedaan worden met medicatie

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 01-10-2020 23:00 »
of je het

lushan3

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 02-10-2020 08:55 »
Ik heb hier toch enige aantekeningen bij. Niet om anderen te corrigeren, maar om bij te dragen. Ik heb zelf een tijdje gewerkt in een opvanghuis voor psychiatrische patiënten die waren weggelopen uit de inrichting.

Een psychose ontstaat kort gezegd door een klemsituatie, waarop een bepaalde persoon niet op adequate wijze reageren kan, in geestelijk opzicht. Ook in religieus opzicht kun je tijdelijk in een soort klemsituatie terecht komen, maar daardoor, of daarna, een doorbraak of realisatie ervaren. Dat is dan geen psychose, maar een openbaring. Deze toestanden liggen dus nogal dicht bij elkaar, wellicht zelfs in elkaars verlengde. Osho karakteriseerde dat door metaforisch aan te geven dat de psychotische persoon als het ware naar beneden is gevallen en de religieuze persoon via de realisatie als het ware naar boven.

Wouter Kusters heeft een vuistdik boek geschreven over zijn eigen psychoses, met als titel "Filosofie van de waanzin". En ik lees hierboven dat door bodhiboom gesteld wordt dat mensen in het Oosten ooit gezien werden als personen met een speciaal talent voor het contact kunnen hebben met het bovennatuurlijke. Zij kregen een plaats in de gemeenschap vanwege dat talent, "terwijl wij ze nu wegmoffelen in instituten". In zekere zin klopt dit, maar ook niet helemaal. Sommige mensen die hier in het Westen worden geëtiketteerd als schizofreen, vielen in het Oosten vroeger inderdaad wat minder op. Maar ook daar is inmiddels erg veel veranderd en aan het veranderen. En eigenlijk weet geen enkele cultuur zich uiteindelijk goed raad met de meer ernstigere vormen van psychose en schizofrenie, omdat de prognose nogal negatief is. Het is niet zo dat men in het Oosten iemand in de gemeenschap kon handhaven die zwaar psychotisch was of zodanig schizofreen, dat er gewoon niet mee te leven viel. Iemand als een heilige etiketteren die de hele dag ligt te vegeteren of uiterst agressief is als gevolg van de psychische stoornis, zal heus niet zijn aangewezen als een religieuze Leraar of Meester.

Ook het beeld dat hier in het Westen bestaat dat schizofrene of psychotische mensen uitsluitend zijn of worden weggemoffeld in inrichtingen is inmiddels toch wel wat genuanceerd door nader onderzoek. Met name Oosterhuis en Gijswujt-Hofstra beschrijven in hun 3-delige boekenserie "Verward van geest en ander ongerief" dat bijvoorbeeld de naaste familie hier in het Westen vaak heel lang hebben gezorgd voor de psychische zieken, en dat ze pas zijn overgedragen aan de psychiatrie als het écht niet langer ging.

Wel is het soms zorgelijk, dat door hulpverleners moeilijk wordt (h)erkend dat iemand in een religieuze fase zit, waarbij hij of zij zich tijdelijk soms best bizar kan gedragen. En er te snel naar allerlei kalmeringsmiddelen wordt gegrepen, terwijl degene die dit doormaakt feitelijk zou moeten worden geholpen om door dit proces heen te komen. Maar men herkent dat moeilijk, of zelfs niet, zoals gezegd. Ook in dit kader boekt men hier en daar gelukkig wel wat progressie. Eigenlijk is hier de Leraar of Meester de aangewezen persoon om dat proces goed te begeleiden, samen met de religieuze gemeenschap.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 02-10-2020 10:28 »
Een mooie docu over hoe gekheid en wijsheid samen gaan is Crazywise, over hoe mensen die niet meer in het geestelijke gezondheids systeem passen hun weg vinden, en hoe mensen die wij nu gek noemen in het westen in stammen met oudere gewoontes sjamanen zouden zijn geworden.

https://centrumpuur.nl/crazy-wise/

Kijk maar eens naar de documentaire als je wilt zien hoe het in zijn werk gaat, zou ik zeggen. Ik had ook een oom die op een gesloten afdeling werkte, en daar heb ik toch wel het een en ander van geleerd. Het lijkt mij zeker niet makkelijk om door zoiets heen te gaan, maar wel erg menselijk.
« Laatst bewerkt op: 02-10-2020 10:30 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 02-10-2020 15:16 »
Mensen in inrichtingen, zijn vaak wel heel begaafde mensen. Kijk maar eens naar de outsider art.

https://www.outsiderart.co.uk/artists/nick-blinko

Kijk bijvoorbeeld naar deze artiest. Ook een heer met psychische problemen. Maar ook een geniale kunstenaar. Heel heftig, emotioneel werk maakt hij. De gekwelde kunstenaar, in het kwadraat.

Ook blijkt dat veel mensen in psychiatrische inrichtingen, extreem hoge IQ's hebben.

Je kan het ook zo zien. Mensen die zeer, zeer intelligent zijn ( IQtje 140 ) belanden vaak in inrichtingen, omdat deze samenleving ingesteld is op middelmatige mensen en niet op intelligente mensen.

Dat leidt dan tot eenzaamheid, frustratie, frictie en kan resulteren in een opname.

Een tragisch gegeven.

De mensen die ik ken, die zeer intelligent zijn, hebben ook wegens  hun hoge intelligentie verschillende psychische problemen. Je bent namelijk per definitie eenzaam, als je een IQ van 142 hebt.

Het boek van de heer Kusters, wil ik ook nog een keer gaan lezen. Ik heb ervan gehoord

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #14 Gepost op: 03-10-2020 09:52 »
Ik heb hier toch enige aantekeningen bij. Niet om anderen te corrigeren, maar om bij te dragen. Ik heb zelf een tijdje gewerkt in een opvanghuis voor psychiatrische patiënten die waren weggelopen uit de inrichting.

Een psychose ontstaat kort gezegd door een klemsituatie, waarop een bepaalde persoon niet op adequate wijze reageren kan, in geestelijk opzicht. Ook in religieus opzicht kun je tijdelijk in een soort klemsituatie terecht komen, maar daardoor, of daarna, een doorbraak of realisatie ervaren. Dat is dan geen psychose, maar een openbaring. Deze toestanden liggen dus nogal dicht bij elkaar, wellicht zelfs in elkaars verlengde. Osho karakteriseerde dat door metaforisch aan te geven dat de psychotische persoon als het ware naar beneden is gevallen en de religieuze persoon via de realisatie als het ware naar boven.

Wouter Kusters heeft een vuistdik boek geschreven over zijn eigen psychoses, met als titel "Filosofie van de waanzin". En ik lees hierboven dat door bodhiboom gesteld wordt dat mensen in het Oosten ooit gezien werden als personen met een speciaal talent voor het contact kunnen hebben met het bovennatuurlijke. Zij kregen een plaats in de gemeenschap vanwege dat talent, "terwijl wij ze nu wegmoffelen in instituten". In zekere zin klopt dit, maar ook niet helemaal. Sommige mensen die hier in het Westen worden geëtiketteerd als schizofreen, vielen in het Oosten vroeger inderdaad wat minder op. Maar ook daar is inmiddels erg veel veranderd en aan het veranderen. En eigenlijk weet geen enkele cultuur zich uiteindelijk goed raad met de meer ernstigere vormen van psychose en schizofrenie, omdat de prognose nogal negatief is. Het is niet zo dat men in het Oosten iemand in de gemeenschap kon handhaven die zwaar psychotisch was of zodanig schizofreen, dat er gewoon niet mee te leven viel. Iemand als een heilige etiketteren die de hele dag ligt te vegeteren of uiterst agressief is als gevolg van de psychische stoornis, zal heus niet zijn aangewezen als een religieuze Leraar of Meester.

Ook het beeld dat hier in het Westen bestaat dat schizofrene of psychotische mensen uitsluitend zijn of worden weggemoffeld in inrichtingen is inmiddels toch wel wat genuanceerd door nader onderzoek. Met name Oosterhuis en Gijswujt-Hofstra beschrijven in hun 3-delige boekenserie "Verward van geest en ander ongerief" dat bijvoorbeeld de naaste familie hier in het Westen vaak heel lang hebben gezorgd voor de psychische zieken, en dat ze pas zijn overgedragen aan de psychiatrie als het écht niet langer ging.

Wel is het soms zorgelijk, dat door hulpverleners moeilijk wordt (h)erkend dat iemand in een religieuze fase zit, waarbij hij of zij zich tijdelijk soms best bizar kan gedragen. En er te snel naar allerlei kalmeringsmiddelen wordt gegrepen, terwijl degene die dit doormaakt feitelijk zou moeten worden geholpen om door dit proces heen te komen. Maar men herkent dat moeilijk, of zelfs niet, zoals gezegd. Ook in dit kader boekt men hier en daar gelukkig wel wat progressie. Eigenlijk is hier de Leraar of Meester de aangewezen persoon om dat proces goed te begeleiden, samen met de religieuze gemeenschap.

Ik moet zeggen, zeer interessante nuancering.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 04-07-2021 11:17 »
De dochter van een vriend heeft een paar weken terug de diagnose schizofrenie gekregen, ik heb haar een aantal dingen toegestuurd die misschien een beetje perspectief geven op de zaak. Er is best veel variatie in schizofrene mensen, sommigen zijn best heel capabel en hebben minimale symptomen zoals hier en daar een stem of een raar idee. Een goed voorbeeld is de eerder genoemde Wouter Kusters die toch nog hele boeken schrijft.

Ik denk dus ook dat sjamanen in primitievere samenlevingen geselecteerd zijn uit de groep mensen die af en toe dingen ervaren, en die dus ook een stukje training meekrijgen van de oudere sjamanen. Het zou best heel interessant zijn om eens te kijken naar waar die culturen het verschil leggen tussen iemand die begaafd is en iemand die ziek is.
— Bruce Lee

lushan3

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 04-07-2021 12:05 »
Zo, dat zal niet meevallen. Schizofrenie heeft een breed spectrum aan verschijnselen, dat klopt. Dit "ziektebeeld" heeft echter in een aantal gevallen geen gunstige prognose. Maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Een aantal mensen met schizofrenie kan redelijk tot behoorlijk functioneren in de samenleving. In landen als India valt iemand met schizofrenie minder op dan hier in het Westen. Alles is hier analytisch en hoofdgericht. Echter, als iemand in India te veel negatieve gevolgen ondervindt van deze aandoening, kan het zijn dat de familie en directe omgeving dit op den duur ook niet meer kan opvangen.

Het Westerse ziektemodel is echter nogal rigide geworden. Veel, zo niet alle aandoeningen worden zo langzamerhand beschouwd als een gevolg van bio-medische oorzaken, waardoor er nogal snel naar corrigerende (lees: onderdrukkende) medicatie wordt gegrepen. De psychoanalyse sedert Freud en Jung wordt helaas niet langer beschouwd als wetenschappelijk genoeg, terwijl juist die psychoanalyse probeerde de mens met de aandoening diepgaand te begrijpen. De taal der waanzin verwijst naar specifieke aspecten, waarbij ook de samenleving ziekmakend is of kan zijn. Maar daar lijkt in de psychiatrie heden ten dage wat minder aandacht voor te zijn.

Wouter Kusters heeft diverse boeken geschreven over het onderwerp waanzin. Hij heeft voor zover ik weet tweemaal een psychose doorgemaakt, maar ik meen niet dat bij hem de diagnose schizofrenie is gesteld.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 04-07-2021 13:36 »
Absoluut, het ziektebeeld is niet veelbelovend, maar laten we hopen dat het een milde vorm blijkt te zijn. Het is wel zo dat er in onze samenleving steeds minder plaats is voor mensen met dit soort aandoeningen. Ik herinner me een interview met Will Hall in de documentaire Crazywise waarin hij vertelt over hoe hij te horen krijgt dat hij de diagnose schizoaffectief heeft gekregen, en dat hem gelijk word verteld dat hij zijn hopen en dromen hoort bij te stellen.

Het kan eigenlijk niet, want iets rond 20% van de bevolking krijgt te maken met een geestelijke aandoening in hun leven. Dan moet je daar toch op een redelijke manier mee om weten te gaan, en niet zomaar in het wilde weg pillen gaan voorschrijven die de symptomen onderdrukken maar ook allerlei bijwerkingen hebben zoals sufheid door de hele dag heen of gewichtstoename van 35 kilo in twee maanden. Het is eigenlijk absurd dat we niet een beter systeem hebben dan “probeer dit medicijn, of dat medicijn, of dat…”

“It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society”
— Jiddu Krishnamurti

Ik vind het triest dat wij steeds bezig zijn geld te bezuinigen op programma’s die support geven in de gemeenschap, en dat er nog steeds teams zijn in de GGZ zonder ervaringsdeskundigen. Er zijn steeds minder bedden beschikbaar, hoor je vanuit Den Haag, en mensen worden er steeds meer op aangewezen dat ze vanuit eigen middelen moeten opereren maar er zijn toch mensen die tussen de wal en het schip vallen.
— Bruce Lee