Auteur Topic: inzicht of ervaren van ongeconditioneerde  (gelezen 684 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
inzicht of ervaren van ongeconditioneerde
« Gepost op: 08-07-2020 23:55 »
is het zo dat men met betrekking tot verlichting, inzicht heeft in het ongeconditioneerde of ervaren van het ongeconditioneerde ?
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: inzicht of ervaren van ongeconditioneerde
« Reactie #1 Gepost op: 09-07-2020 10:20 »
Ik denk wel dat elke ontwaakte een bepaald inzicht heeft in de oorspronkelijke zelf, dus de zelf die bestaat voor conditionering. Als dat niet zo is dan is hij of zij niet erg ver doorgedrongen in de menselijke natuur.
« Laatst bewerkt op: 09-07-2020 10:21 door Bodhiboom »
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 09-07-2020 12:34 »
is het zo dat men met betrekking tot verlichting, inzicht heeft in het ongeconditioneerde of ervaren van het ongeconditioneerde ?

ja, volgens mij wel.

Ik geloof dat de Boeddha in wezen twee paden onderwees (MN117):

1. het wereldlijke pad, het pad van de wereld. Dit is een pad van conditionering, van afstand doen van dit en van dat ontwikkelen. Maar conditionering kan niet bevrijden. Immers, hoe sterker je conditioneringen maakt, hoe meer dat je ketent. Hoe kunnen gewoonte-energie bevrijden? Hun aard is juist dat ze ketenen.
Toch, de Boeddha zag dit kennelijk als een belangrijke voorbereidende fase. Je verzamelt zo de verdienste om het Pad te ontdekken dat bevrijdt. Bij dit wereldlijke pad leer je goed onderscheiden wat heilzaam is en onheilzaam en doet bewust afstand van het onheilzame denken, spreken en doen. Je ontwikkelt het heilzame. Hierbij hoort ook levensvisie.

Je werkt hier op het niveau van oorzaak en gevolg, van kamma en kamma-vipaka, van conditionering. De Boeddha vond dit volgens de Pali overlevering kennelijk duidelijk belangrijk. Waarom? Ik kan twee redenen bedenken: het bereidt de geest voor op het ontdekken van het boven-wereldlijke pad, én als mensen zich actief inspannen om het  heilzame in zichzelf te ontwikkelen en het onheilzame af te danken, dan is de kans groot dat ze ook na de dood een goede bestemming vinden en in relatief welzijn zullen leven. Als mensen zich helemaal niet inspannen op het vlak van conditionering, en geen heilzame manieren van denken, spreken en doen ontwikkelen, dan hebben ze daar in dit leven al last van,  en de kans is groot dat ze na de dood overvallen worden door hun eigen slechte neigingen, en een bestemming tegemoet gaan met veel lijden.

Maar conditionering bevrijdt niet van het geconditioneerde, uiteraard. Dat laatste heeft sommige meesters er toe bewogen om conditionering zelfs helemaal af te wijzen als een geschikt pad. De Boeddha deed dit volgens de Pali overlevering duidelijk niet, en ik denk om bovenstaande redenen.

2. Het boven-wereldlijke pad, lokuttara. Dit is het ongeconditioneerde, dat wat sowieso onveranderlijk en onveranderbaar is. Dit Pad kun je dus ook niet ontwikkelen, maar moet ontdekt worden, gezien, ontbloot. Geest moet kennelijk een bepaalde spirituele rijpheid hebben om dit Pad te ontdekken, en het bovenstaande wereldlijke pad lijkt bedoelt om deze ontdekking te faciliteren. Het is dit Pad dat bevrijd van het geconditioneerde, van de wereld, van samsara.

Ik nodig iedereen uit dit kritisch te lezen en als jullie denken dat dit niet klopt, reageer ajb.

• Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 09-07-2020 13:58 »

j Dit Pad kun je dus ook niet ontwikkelen, maar moet ontdekt worden, gezien, ontbloot.

Als je schrijft : ontdekt, gezien, ontbloot dan is dat eigenlijk alleen inzicht en niet ervaren van . Is dat wat je wil zeggen ?
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

• Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 09-07-2020 16:23 »
In algemeen opzicht denk ik juist dat de boodschap is dat we ons juist niet teveel moeten bezig houden met het ongeconditioneerde. Toch niet in de betekenis van dat we er naar moeten streven, of grijpen, of bezitten, of realiseren.

het maakt voor een deel spiritualiteit een absurde , onmogelijke aangelegenheid.
In het India van weleer was men juist wel veel bezig met al die bovenwereldse toestanden.
Terwijl de boodschap van boeddha juist is, hou je maar gewoon bezig en laat je niet zot maken omtrent al die bovenwereldse toestanden omdat je het toch niet kunt vatten voordat je het vat.
Dus ook hier is de boodschap loslaten.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 09-07-2020 17:27 »

misschien heeft het te maken met inzicht in
het gekonditioneerde en de ervaring die dat oplevert
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 09-07-2020 17:30 »
Je hebt wel gelijk dat de Boeddha in de sutta's juist vooral de nadruk legt op dat wat we hier en nu gewoon via de zintuigen ervaren. We schenken daar uit gewoonte vaak verkeerde aandacht aan, onwijze aandacht, d.w.z dat het gepaard gaat met de perceptie van nicca, sukha en atta en hierdoor ontstaan bezoedelingen.
De sutta's beschrijven dat de juiste perceptie die van anicca, dukkha en anatta is. Traditioneel wordt  gezegd dat je dan de poort van het ongeconditioneerde binnengaat, als je dit beoefent. Naar het ongeconditioneerde wordt ook wel verwezen als het tekenloze, verlangen/wensloze en lege. Ik heb daar wel wat gevoel voor.

Lal zegt dat je het pad moment van sotapanna niet echt bewust meemaakt of dat het een soort wereldschokkend ontwaken is. Sterker, hij zegt dat je eerder later ontdekt dat er iets in je veranderd is. Ik kan er zelf niet over praten. Ik ben geen sotapanna.

• Nieuwkomer
bevrijdende levensinzichten
« Reactie #7 Gepost op: 10-07-2020 06:43 »

misschien heeft het te maken met inzicht in
het gekonditioneerde en de ervaring die dat oplevert

ik wil je niet tegenspreken, enkel verdiepen.

misschien... voortschrijdend inzicht in het ongekonditioneerde en
- ervaring
- motivatie
- innerlijke kracht
die dat oplevert.

ps sommige strekkingen, zien het ongekonditioneerde als de dharma, de waarheid, de werkelijkheid en tegelijkertijd het leven zelf

dus dan krijg ik

misschien ... voortschrijdend inzicht in de dharma en
- ervaring
- motivatie
- innerlijke kracht
die dat oplevert

of nog anders

misschien ... voortschrijdend inzicht in het leven en
-ervaring
-motivatie
-innerlijke kracht
die dat oplevert.

misschien ... voortschrijdend inzicht in de waarheid, de werkelijkheid en
-ervaring
-motivatie
-innerlijke kracht
die dat oplevert

Bevrijdende levensinzichten
En voor wie ?
Ter bevrijding, verlossing van ons allen, en niet enkel voor een tijdelijke extase van geluk voor mezelf.
« Laatst bewerkt op: 10-07-2020 07:23 door gouden middenweg & de wilde natuur »