Auteur Topic: Waarom mediteert boeddha  (gelezen 1852 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Waarom mediteert boeddha
« Gepost op: 24-07-2020 23:01 »
Volgens sommige bronnen mediteerde boeddha enkele uren per dag. En ook de arahants mediteren.

Waarom zou je moeten mediteren als je verlicht bent zoals boeddha of een arahant ?
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Waarom mediteert boeddha
« Reactie #1 Gepost op: 25-07-2020 09:26 »
Ik heb wel eens gehoord over andere verlichten die dit deden, dat het gewoon een plezierig verwijlen is. Ik denk dat voor een verlichte het niet dezelfde manier van gemotiveerd zijn is, je krijgt niet meer het gevoel van ‘ik moet dit doen of ik moet dat doen’.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

• Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 26-07-2020 12:51 »
Ik heb wel eens gehoord over andere verlichten die dit deden, dat het gewoon een plezierig verwijlen is. Ik denk dat voor een verlichte het niet dezelfde manier van gemotiveerd zijn is, je krijgt niet meer het gevoel van ‘ik moet dit doen of ik moet dat doen’.

-Ik stel me de vraag of je wel buiten de meditatieve toestand wel verlicht kunt zijn ? Zodra je terug uit de meditatieve toestand komt, dan zit je terug in het gewoon menselijke bewustzijn toestand. Tuurlijk heeft de meditatieve toestand wel invloed op de gewoon menselijke bewustzijn toestand. Maar je bent niet in touch met nibbana. Het is als mens onmogelijk om voortdurend in touch te zijn met nibbana. Maar je bent ontwaakt omdat je weet hoe je er geraakt.

In meditatieve toestand gaan is zoiets als de mentale batterijen terug opladen. Je weet hoe je dat moet doen. Maar verlicht zijn wil niet zeggen dat altijd de mentale  batterijen zijn opgeladen. Je weet wat je moet doen hoe je ze kunt opladen.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #3 Gepost op: 26-07-2020 13:21 »
We kunnen het nooit weten

We kunnen het die pik namelijk niet meer vragen

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26-07-2020 15:28 »
De Pali overlevering beschrijft het zo dat je door concentratie tijdelijk bevrijdingen kunt realiseren, de rupa en arupa jhana's.
Op dat moment zijn tijdelijk bezoedelingen onderdrukt en ervaar je de zegening daarvan.
Het zijn zeer open, ontspannen, onbelaste, vredevolle staten.
Er wordt over gezegd...een vredevol verwijlen hier en nu.
Ja, ze laden je op. Zo behandelde Maha Boowa het ook, las ik.

Dit is echter niet juiste bevrijding, samma vimutti of Nibbana. Hooguit krijg je een soort indruk van nibbana, de beeindiging van lijden.

De Boeddha nam kennelijk geen genoegen met een situatie of bevrijding waarin bezoedeling tijdelijk is onderdrukt.
Zijn leraren wel. Boeddha niet.

Nibbana en juiste bevrijding staat nu juist voor de situatie waarin de bezoedelingen niet tijdelijk zijn onderdrukt maar voorgoed en definitief bij de wortel zijn afgesneden. Ze ontstaan gewoonweg niet meer.
Dat is het arahantschap genoemd. In het cognitieve proces ontstaan dan niet meer bezoedelingen die belasten, ook niet meer ego-besef, asmi mana.
De geest blijft dan steeds vrij van lobha, dosa en moha, vrij van kilesa, vrij van tanha, vrij van anusaya, vrij van asava.
Deze situatie wordt het sa-upadisesa Nibbana genoemd. In jouw woorden...daar blijf je mee 'in touch'.
Een arahant is constant bevrijd en dit is geen tijdelijke staat zoals een jhana.

Je hebt dus tijdelijke bevrijdingen waarin je je inderdaad kan opladen en waarin je een soort gevoel krijgt voor Nibbana, het verdwijnen van het effect van bezoedeling, het verdwijnen van de last. En je hebt de situatie dat bezoedeling echt is ontworteld en niet tijdelijke onderdrukt, juiste bevrijding, samma vimutti.
Boeddha leert het pad naar de beeindiging van bezoedeling en dat gaat verder dan de tijdelijke onderdrukking er van.

Sommige mensen kunnen ook via de jhana's komen in een situatie waarbij cognitie helemaal wegvalt. Er ontbreken waarnemingen en gevoelens.
Er is geen deze wereld en een andere. Dit wordt gelijk gesteld (oa door Lal) aan het anupadisesa Nibbana.
Ik heb geen idee wat dit betekent. Maar er is geen cognitie. Wat er wel is weet ik niet.
Iemand kan maximaal 7 dagen in deze staat verwijlen. Daarna komt cognitie weer op gang, en ademen want dat stopt ook.
Het lichaam gaat over tot een ander soort metabolisme en daarom kun je waarschijnlijk ook niet lang in deze staat verwijlen.
Lal vergelijkt deze staat met parinibbana, dus wat een arahant na de dood realiseert.
« Laatst bewerkt op: 26-07-2020 15:40 door Siebe »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 26-07-2020 15:40 »
Kijk, daar ben ik het nu wel eens helemaal, maar dan ook helemaal mee eens.
Zolang er een toestand is die komt en gaat, is er geen verlichting. Verlichting komt en gaat niet meer.
Wat wel nog komt en gaat is verschijning, pijn, honger, individu... wat niet meer mee opkomt is: dat ben ik, dat is mijn, dat is mijn zelf.

• Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 26-07-2020 17:20 »
Zolang er een toestand is die komt en gaat, is er geen verlichting. Verlichting komt en gaat niet meer.
Wat wel nog komt en gaat is verschijning, pijn, honger, individu... wat niet meer mee opkomt is: dat ben ik, dat is mijn, dat is mijn zelf.

Dus, waarom zou boeddha en de arahants dan nog moeten mediteren ?

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 26-07-2020 18:47 »

Goeie vraag. Ik zal mij moeten nuanceren. Verlichting zelf komt en gaat niet, ervaringen en pijn en dergelijke wel. In meditatie gaat het, buiten meditatie komt het. Ook al is er geen absolute identificatie mee, is er toch nog verschijning van. Als het nodig is dat het verschijnt (voor onderricht geven, verplaatsen van A naar B), dan verschijnt het, inclusief de last ervan. Als het niet nodig is verblijft men gewoon in meditatie, ontlasting.

Meditatie is niets meer dat moet, het is eerder niet in meditatie zijn dat moet (uit mededogen).

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 26-07-2020 20:53 »

Ook een arahant en een Boeddha hebben volgens mij wel degelijk onaangename gevoelens, en ervaren wel degelijk of iets bedorven is, stinkt. Ze ervaren volgens mij ook gewoon discomfort van rugpijn, van ouderdom etc. Onaangename gevoelens verdwijnen niet bij juiste bevrijding. Ze kunnen alleen verdwijnen door speciale staten binnen te gaan.  Ik ben wel een sutta tegengekomen waarin wordt gezegd dat dit voor de oud geworden Boeddha ook nog de enige manier was om wat comfort te ervaren. Het ervaren van een lichaam dat oud is, versleten, is ook voor een arahant en Boeddha niet makkelijk en comfortabel.
Daarom gaat een arahant en Boeddha soms bepaalde staten binnen waar dit discomfort even wegvalt.

Gevoelens ontstaan op twee manieren...bij gewaarworden hoort altijd ook een gevoelscomponent, aangenaam, neutraal of onaangenaam. Dit blijft zo ook bij juiste bevrijding.
Een andere manier is dat er reacties ontstaan op deze eerste soort gevoelens bijvoorbeeld afkeer van onaangename gevoelens. Ook dat geeft een bepaald geest-geboren gevoel, of je wordt somber of wanhopig als je pijn ervaart. Dat kleurt je geest en geeft ook een bepaald stemmingsgebonden gevoel. Als ze donker zijn heet dit domanassa vedana. Zijn ze eerder opgewekt, vrolijk, licht-gestemd dan heet dat somanassa vedana.

Deze uit reactiegeboren gevoelens hebben Boeddha's en arahants niet meer. Maar ze hebben dus nog wel gewoon gevoelens die nou eenmaal eigen zijn aan gewaarworden: onaangename gevoelens (dukkha vedana),, aangename (sukha vedana) en neutrale (upekkha vedana).

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 26-07-2020 21:18 »
Ik vond de sutta waar ik in het vorige bericht naar verwees:

" Now I am old, Ananda, aged, burdened with years, advanced in life, come to the last stage. My age is now turning eighty. Just as an old cart keeps going by a
combination of straps, so it seems the body of the Tathagata keeps going by a combination of straps. "Whenever, Ananda, by nonattention to all signs and by the
cessation of certain feelings, the Tathagata enters and dwells in the signless concentration of mind, on that occasion, Ananda, the body of the Tathagata is more comfortable"

(fragment SN47.9)

Dus, kennelijk, ook voor een Boeddha is een oud en versleten lichaam niet comfortabel om te voelen en gaat hij soms bepaalde staten binnen om wat comfort te kunnen ervaren. Ook voor een Boeddha is pijn kennelijk gewoon pijn en onaangenaam. Dat ligt hem denk ik in de aard van de gewaarwording, iets wat nauw samenhangt met onze aanleg. Het is kennelijk niet zo dat dat een Boeddha helemaal ongevoelig wordt voor wat comfortabel en oncomfortabel is.
We houden onze aanleg. Heet water op onze huid blijft pijnlijk. Bedorven eten blijft walgelijk. Een lijk in ontbinding blijft stinken. Rugpijn en versleten botten blijft pijnlijk. Zo lijkt het toch.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 26-07-2020 21:36 »
Dus, kennelijk, ook voor een Boeddha is een oud en versleten lichaam niet comfortabel om te voelen en gaat hij soms bepaalde staten binnen om wat comfort te kunnen ervaren. Ook voor een Boeddha is pijn kennelijk gewoon pijn en onaangenaam. Dat ligt hem denk ik in de aard van de gewaarwording, iets wat nauw samenhangt met onze aanleg. Het is kennelijk niet zo dat dat een Boeddha helemaal ongevoelig wordt voor wat comfortabel en oncomfortabel is.
We houden onze aanleg. Heet water op onze huid blijft pijnlijk. Bedorven eten blijft walgelijk. Een lijk in ontbinding blijft stinken. Rugpijn en versleten botten blijft pijnlijk. Zo lijkt het toch.

Eens!

Verlichting zelf komt en gaat niet, ervaringen en pijn en dergelijke wel. In meditatie gaat het, buiten meditatie komt het. Ook al is er geen absolute identificatie mee, is er toch nog verschijning van. Als het nodig is dat het verschijnt (voor onderricht geven, verplaatsen van A naar B), dan verschijnt het, inclusief de last ervan. Als het niet nodig is verblijft men gewoon in meditatie, ontlasting.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 27-07-2020 12:48 »
ik weet niet of het zo bedoeld is Dorje. Juiste bevrijding wijst volgens mij gewoon op de situatie dat uit je hoogste persoonlijke aanleg niet meer zaken ontstaan als lobha, dosa en moha, kilesa's dus, anusaya, asava en tanha. Ze mengen zich niet meer in de hoogst persoonlijke, voor iedereeen unieke, cognitieve proces of stroom.
De geest is extreem soepel geworden door de definitieve afwezigheid van kilesa's, vrij en mentaal onbelast maar fysiek ongemak blijft er. Bedoel je het ook zo?
« Laatst bewerkt op: 27-07-2020 14:31 door Siebe »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 27-07-2020 13:01 »
Bedoel je het ook zo?

Helemaal!

juiste bevrijding wijst volgens mij gewoon op de situatie dat uit je hoogste persoonlijke aanleg niet meer zaken ontstaan als lobha, dosa en moha, kilesa's dus, anusaya, asava en tanha. Ze mengen zich niet meer in de hoogst persoonlijke, voor iedereeen unieke, cognitieve proces of stroom.
De geest is extreem soepel geworden door de definitieve afwezigheid van kilesa's, vrij en mentaal onbelast
=
Verlichting [juiste bevrijding] zelf komt en gaat niet

maar fysiek ongemak blijft er.
=
ervaringen en pijn en dergelijke wel.

Offline Autistje

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 19-10-2020 15:32 »
Dat is een goeie vraag. Mediteren is een werkwoord, het geeft aan dat je iets doet.
En dat staat de verlichting juist in de weg. Er is een groot verschil tussen doen en Zijn. Mediteren is doen.
Wat is verlichting? Hoe definieer je dat? Als je zegt dat het dit en zo is, is dat nog steeds niet correct. Het gaat voorbij woorden.
Kun je in contact komen met je Zijn?

Maar de diepte van je meditatie bepaalt wel in hoeverre je in contact staat met je Zijn. Tijdens de zeer diepe meditatie zijn je gedachten en emoties volkomen in rust, er is dan alleen maar Zijn, en dat Zijn is oneindig veel groter dan je fysiek lichaam. Dat Zijn overleeft de dood.

Autistje,

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 11-02-2022 04:16 »
Volgens sommige bronnen mediteerde boeddha enkele uren per dag. En ook de arahants mediteren.

Waarom zou je moeten mediteren als je verlicht bent zoals boeddha of een arahant ?

Blijft een boeiende vraag.

Uit de antwoorden tot dusver blijkt maar weer
dat de Boeddha vooral gewoon een mens was.
Die last heeft van pijn, ziek kan worden en dood gaat.

Hadden ze toen paracetamol gehad,
had de Boeddha dat waarschijnlijk genomen.

Pas zijn over lijden maakt een eind aan zijn lijden

De eerste pijl blijft overeind zolang hij leeft
De tweede pijl, het zich zorgen maken,
heeft hij wel verwijderd

« Laatst bewerkt op: 11-02-2022 04:28 door ob soek »
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

• Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 12-02-2022 10:12 »
In religie poogt de mens een antwoord te geven over het hogere. alsook de relatie van de mens met het hogere.
In die zin keert de mens zich om van de dagdagelijkse realiteit met zijn vragen en eisen en leeft voor een moment dichtbij het hogere.
In vele religies, ook het boeddhisme,  wijst men naarbinnen.
Het tijdelijk loslaten van het dagdagelijkse, maar niet als genotsmiddel of pijnstiller.
Hoewel men ook wel de pijn kan vergeten als plezier ontmoeten.
Maar veeleer in overeenstemming met de realiteit. Een ontdekkingstocht.

In religie buigt de mens voor het hogere, dat men nooit kan zijn, maar ook niet van verschilt.
De druppel in de oceaan.
een tocht zowel naar de druppel als naar de oceaan.
een  tocht  zonder eind
« Laatst bewerkt op: 12-02-2022 11:48 door Gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 13-02-2022 10:26 »
de ontevreden mens worstelt,
wil anders, wil meer, wil hoger, wil dieper, wil verder

de tevreden mens doet het ermee, is deemoedig,
aanvaard, accepteert, is geduldig,
vredig en gelijkmoedig raakt hij niet van zijn stuk

de tevreden mens worstelt,
wil anders, wil meer, wil hoger, wil dieper, wil verder..

de ontevreden mens doet het ermee, is deemoedig,
vredig en gelijkmoedig raakt hij niet van zijn stuk..
 ;)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 13-02-2022 21:28 »
de tevreden mens worstelt,
wil anders, wil meer, wil hoger, wil dieper, wil verder..

de ontevreden mens doet het ermee, is deemoedig,
vredig en gelijkmoedig raakt hij niet van zijn stuk..
 ;)

Ben je nu tevreden met je ontevredenheid of juist ontevreden met je tevredenheid?
:P

Ik zou het niet te ingewikkeld maken.

De gewone mens die last heeft van pijn, ziek kan worden en dood gaat, blijft zich gewoon voordoen zolang de voorraad strekt. De identificatie er mee is wat weg kan vallen en dan zowel met de tevreden mens, als met de ontevreden mens. Beiden zijn vergankelijk, hebben geen essentie, zijn dragers van lijden. Een tijdelijk en steeds veranderlijk verschijnsel, een voertuig, niet meer of niet minder. Het voertuig heeft vroeg of laat makementen, en elk voertuig heeft nu eenmaal een end of life. Wil je er nog mee van her naar der rijden, dan helpt het om het nu en dan even te laten rusten (mediteren) als het even voor niets anders nodig is.

Tevreden verschijningsvormen zijn wel veel aangenamer in de omgang, dat is wel mooi meegenomen.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2022 21:33 door Steve »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 13-02-2022 21:56 »
Ben je nu tevreden met je ontevredenheid of juist ontevreden met je tevredenheid?

Duale verschillen hebben 'hier geen zeggenschap, zijn eender en om het even.
 :)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 13-02-2022 22:26 »
Duale verschillen hebben 'hier geen zeggenschap, zijn eender en om het even.
 :)

Duidelijk. En een verduidelijking die 'daar' wel zeggenschap heeft, hoewel 'hier' om het even.