Note!

ter info: multi en interreligieuze dialoog toegevoegd

Auteur Topic: Egoisme  (gelezen 4949 keer)

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
Re: Egoisme
« Reactie #100 Gepost op: 03-01-2021 09:42 »
Citaat
Ben je vol van (je-)zelf, dan is de Boeddhanatuur volledig verdrongen naar de achtergrond. Ben je leeg van (je-)zelf dan is wat overblijft de Boeddhanatuur. Boeddhanatuur is van niemand, het is niet meer in een Boeddha, dan in een mens als jij en ik aanwezig. In een Boeddha is er gewoon geen zelf meer die het blijft bedekken. En nemen wij die bedekking weg, al is het maar voor heel even, dan proeven we van de Boeddhanatuur, al is het maar voor heel even.

Weet niet of je dit kent of herkent, maar bij mij werkt door de ogen van Boeddha te kijken, zich letterlijk verplaatsen in zijn "lichaam". Dan naar situaties kijken. Is dit bekend bij mensen? Heb het ooit gelezen in een boek om zo eens indachtig te zijn.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #101 Gepost op: 03-01-2021 10:44 »
Citaat
Ben je vol van (je-)zelf, dan is de Boeddhanatuur volledig verdrongen naar de achtergrond. Ben je leeg van (je-)zelf dan is wat overblijft de Boeddhanatuur. Boeddhanatuur is van niemand, het is niet meer in een Boeddha, dan in een mens als jij en ik aanwezig. In een Boeddha is er gewoon geen zelf meer die het blijft bedekken. En nemen wij die bedekking weg, al is het maar voor heel even, dan proeven we van de Boeddhanatuur, al is het maar voor heel even.

Weet niet of je dit kent of herkent, maar bij mij werkt door de ogen van Boeddha te kijken, zich letterlijk verplaatsen in zijn "lichaam". Dan naar situaties kijken. Is dit bekend bij mensen? Heb het ooit gelezen in een boek om zo eens indachtig te zijn.
Als oefening heb ik dat vroeger wel gedaan.
Ik zie in praktische situaties waar ik het moeilijk mee heb, dat door mededogen en medeleven naar mensen kijken de woede, teleurstelling, onwil in een andere richting kan sturen.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

• Nieuwkomer
« Reactie #102 Gepost op: 03-01-2021 10:47 »
Wat ook verbonden is bij egoïsme dat is luiheid en geen zin hebben in.
Toch zijn veel doelen pas te realiseren wanneer ik mijn luiheid en tegenzin heb kunnen overwinnen.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #103 Gepost op: 03-01-2021 12:21 »
Citaat
Wat ook verbonden is bij egoïsme dat is luiheid en geen zin hebben in.
Toch zijn veel doelen pas te realiseren wanneer ik mijn luiheid en tegenzin heb kunnen overwinnen.

1 van de 5 hindernissen?

Hoe overwin je luiheid en traagheid dan?

De 5 hindernissen interesseren mij wel.
« Laatst bewerkt op: 03-01-2021 12:25 door Moesa »

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #104 Gepost op: 03-01-2021 13:27 »
Citaat
Je kunt niet zelf zien waarom je je opeens zo compleet en heel voelt toch? Het is er opeens.
Ik zie dat niet. Beoefenen kun je het niet, vind ik.

Ja het is er ineens, je gaat je ineens zomaar goed zitten voelen. Alles is goed zoals het is. Denk dat het onveilig voelt als het gebeurd, zomaar. Wat ik daarin gemerkt heb, ben al een lange tijd gewend om steeds in negatief te hangen dat een gevoel van "goed" ineens onveilig kan voelen. Het kan natuurlijk zomaar over zijn, dus voelt het ego zich veiliger bij deprimerend, melancholie etc. Het is bij mij een gevoel van gemis van "zomaar mogen accepteren van wat is". Heb ontdekt dat accepteren een kracht is en geen zwakte.

Is dit herkenbaar Siebe?

Ja, zeker herkenbaar. Kennelijk kun je je ook identificeren met nare gevoelens, en dan voelen goede gevoelens opeens weer onbetrouwbaar aan.
Er is ook altijd wat he:-) 

Als ik me aardig voel dan word ik vaak alleen maar waakzamer, want dan sta ik natuurlijk voor een afgrond, en is de ramp om de hoek.

Dat hele denken in "dit is goed" ..."dat is niet-goed" ...dat helpt ook voor geen meter natuurlijk.

"Gezondheid is goed. Pijnvrij is goed. Onbelast zijn is goed. Onverstoord zijn is goed. Aangename gevoelens hebben is goed. Comfort genieten is goed. Gelukkig zijn is goed. Alles functioneert zoals het hoort, dat is goed. Dierbaren zijn gelukkig en gezond, dat is goed", etc.

Als je zo denkt, en zo je eigen ervaringen beoordeeld, en wie doet dat niet?, dan kun je wel nagaan hoe je jezelf in de weg zit.
Het werkt niet. Maar ja, het is wel erg menselijk he, siebelijk.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #105 Gepost op: 03-01-2021 14:03 »
Mooi!
Zo zie ik het ook, helemaal.

Na een Boeddhistische vertaalslag zouden Eckharts woorden als volgt kunnen klinken:

Hoi Dorje,

Een belangrijk begrip in Eckharts preken is human nature, menselijke natuur.

Enkele quotes uit zijn preken:

-God not only became man, but he took on human nature. The masters agree in saying that all men are equally noble by nature. But I say in truth, all the goodness that all the saints have possessed, and Mary, God's mother, and Christ according to his humanity -that is my own in this nature. (13b)

-Now since all his nobility belongs equally to us all and is equally near to us, why do we not receive equally? Ah, this you must understand! Whoever wants to come to this giving so as to receive this good equally, to receive that human nature which is common and equally close to all men, then, j ust as in human nature nothing is strange and nothing is further or nearer, so it is necessary that you should make no distinction in the family of men, not being closer to yourself than to another. You must love all men equally, respect and regard them equally, and whatever happens to another, whether good or bad, must be the same as if it happened to you. (13a)

-The masters declare that human nature has nothing to do with time, being wholly unshakable and much more inward and close to a man than he is to himself. That is why God took on human nature and united it with his own Person. Then human nature became God, for he put on bare human nature and not any man. Therefore, if you want to be the same Christ and God, go out of all that which the eternal Word did not assume. The eternal Word did not put on a human being, and so, go out of whatever is a human being in you and whatever you are, and take yourself just as bare human nature, and then you will be the same to the eternal Word as human nature is to him. For between your human nature and his there is no difference: it is one, for it is in Christ what it is in you. (preek 92)

Uit een inleiding op zijn preken: Human nature is universal, and so is not the property of individual man. Christ therefore became man, not a man. There is therefore a real sense in which man can become Christ, or God.

en...It is possible for Christ to be born in any man's soul because human nature is one, and is therefore the same in Christ as in every man. Of course this birth of Christ does not in fact occur in every human soul, but the potentiality is there. It is only necessary to create the right conditions.

Deze menselijke natuur is dus ook ondeelbaar. (preek 47)

Eckhart ziet het wel zo dat met de geboorte van Jezus op Aarde de menselijke natuur verheft (is dat een woord?:-) is, goddelijk geworden, als het ware.

Heel mooi, (ik denk dat dit jou ook aanspreekt) vind ik dit: The eternal Word did not put on a human being, and so, go out of whatever is a human being in you and whatever you are, and take yourself just as bare human nature, and then you will be the same to the eternal Word as human nature is to him.

Dus, zie jezelf niet als een mens (identificeer je niet met de vijf khandha's). Dan ben je zeg maar vanzelf de naakte menselijke natuur (boeddha-natuur?)

lushan3

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: 03-01-2021 14:43 »
Prachtige teksten, Siebe. Misschien een idee om een aparte topic aan te maken over mystici, of over Meister Eckhart. Kunnen we het e.e.a. verder uitdiepen. :)

"God is thuis; wij zijn het, die er opuit zijn gegaan voor een wandeling."

- Meister Eckhart

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #107 Gepost op: 03-01-2021 16:44 »
Prachtige teksten, Siebe. Misschien een idee om een aparte topic aan te maken over mystici, of over Meister Eckhart. Kunnen we het e.e.a. verder uitdiepen. :)

"God is thuis; wij zijn het, die er opuit zijn gegaan voor een wandeling."

- Meister Eckhart

Op zich lijkt me dit leuk en leerzaam BA, maar of het hier op zijn plaats is? Er zijn denk ik wel veel raakvlakken met boeddhisme. Ik weet niet hoe het beheer hier over denkt?

Meister Eckhart wordt weliswaar aangeduid als mysticus maar hij staat ook middenin een theologische traditie. Hoewel jij eerder aanhaalde dat hij gezegd zou hebben om maar beter te zwijgen over God, doet hij dat totaal niet. Hij is er vol van en doet niks anders dan preken en verklaren over God. Als jullie het leuk vinden, misschien leerzaam, en denken dat het iets kan bijdragen?

Siebe

lushan3

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: 03-01-2021 19:10 »
Okee ik snap het. Het leek me jammer als je bijdragen hier in deze topic een beetje verzand raken tussen de andere reacties, vandaar.

Ik zie echter nu, dat de namen van de diverse fora hier op het Boeddhaforum zijn aangepast sedert het vertrek van Katinka Hesseling. Zij had destijds een forum Metafysica waar je ook kon discussiëren over raakvlakken met andere godsdiensten of religies. Dat was interreligieus. Daar stond ook o.a. "God" tussen. Dat is nu weg, blijkbaar zijn er andere keuzen gemaakt.

Mij maakt het verder niks uit. :)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #109 Gepost op: 03-01-2021 21:40 »

Ik herken het niet, maar vind het wel heel mooi hoe je dat doet.

Je kan ook in het beschouwen van een situatie terugvallen in de leegte (niet-zelf) van het moment. 
Dat komt een beetje op hetzelfde neer, want wat dan overblijft is boeddhanatuur (wie dat kijkt) die naar boeddhanatuur (de situatie) kijkt en daar komt vaak vanzelf de beste respons op die situatie uit voort.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #110 Gepost op: 03-01-2021 21:46 »
Heel mooi, (ik denk dat dit jou ook aanspreekt) vind ik dit: The eternal Word did not put on a human being, and so, go out of whatever is a human being in you and whatever you are, and take yourself just as bare human nature, and then you will be the same to the eternal Word as human nature is to him.

Dus, zie jezelf niet als een mens (identificeer je niet met de vijf khandha's). Dan ben je zeg maar vanzelf de naakte menselijke natuur (boeddha-natuur?)

Ja, dat spreekt mij zeker aan.
Bedankt voor het delen.
Ik heb maar hier en daar wat flarden van Meister Eckhart gelezen, maar ze spraken mij altijd aan.
Voor mij is wat hij ons nagelaten heeft in essentie niet anders als wat Boeddha ons nagelaten heeft.

Maar ik wist niet dat het zo dicht bij elkaar kwam met die naakte menselijke natuur. Dat doet inderdaad wel heel erg denken aan boeddhanatuur.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #111 Gepost op: 04-01-2021 05:31 »
Denk dat de mens ( misschien wel het westen), veel van hun natuur zijn kwijtgeraakt. Dat valt mij al een aantal jaren op. De vrouw die bijna een man moet zijn en de man moet vrouwelijke trekken hebben. Dat is natuurlijk deels waar, maar het is doorgeslagen.

Door de agenda van machthebbers, die dmv media alles willen beïnvloeden raken de mensen gehypnotiseerd en denken dat het "zo hoort". Dan komt het ego weer kijken.

De trend: ik moet eerst gelukkig zijn is daar zeker debet aan. 

• Nieuwkomer
« Reactie #112 Gepost op: 10-01-2021 00:08 »
Denk dat de mens ( misschien wel het westen), veel van hun natuur zijn kwijtgeraakt. Dat valt mij al een aantal jaren op. De vrouw die bijna een man moet zijn en de man moet vrouwelijke trekken hebben. Dat is natuurlijk deels waar, maar het is doorgeslagen.

Door de agenda van machthebbers, die dmv media alles willen beïnvloeden raken de mensen gehypnotiseerd en denken dat het "zo hoort". Dan komt het ego weer kijken.

De trend: ik moet eerst gelukkig zijn is daar zeker debet aan.

De zoektocht is niet iets van nu, maar van alle tijden.