Auteur Topic: Bedachtzame feestdagen  (gelezen 1402 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Bedachtzame feestdagen
« Gepost op: 25-12-2020 11:21 »
Ik wou iedereen maar even een bedachtzame doch plezierige kerst toe wensen. Mogen het wel bekomen.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Bedachtzame feestdagen
« Reactie #1 Gepost op: 25-12-2020 20:35 »
dankje

jij ook

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #2 Gepost op: 25-12-2020 22:23 »
Ik wou iedereen maar even een bedachtzame doch plezierige kerst toe wensen. Mogen het wel bekomen.

bedankt,

Meestal hou ik niet zo van feestdagen, ik feest wel graag, maar niet speciaal op een feestdag. De mooiste dingen komen altijd onverwacht.
En zo was het dus voor mij een onverwacht mooie kerst.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #3 Gepost op: 26-12-2020 00:19 »
ik zou ook mijn beste wensen voor iedereen willen toevoegen onder het motto

Een kwellende geest doet de mooie ( kerst)herinneringen verdwijnen.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 31-12-2020 10:24 »
sluit ik me aan met
de beste wensen
voor iedereen

dat onze goede eigenschappen
oneindig zullen toenemen
en onze slechte eigenschappen
zullen afnemen

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 31-12-2020 11:40 »
Citaat
dat onze goede eigenschappen
oneindig zullen toenemen
en onze slechte eigenschappen
zullen afnemen

Dat is een mooi voornemen, sluit ik mij bij aan.

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 31-12-2020 12:36 »
sluit ik me ook bij aan.

Ik wil een beschouwing van Eckhart over zonde er aan toevoegen.
Het gaat over de waarde van zonde.
Alle heiligen waren volgens hem eerst zondaars.
Het gif/kwaad/zonde in ons heeft zijn nut.
Je kunt er wel heel gebukt onder gaan en moeilijk over doen maar het is eigenlijk een soort lesmateriaal.

Het is door onzekerheid en wankelbaarheid dat je kunt groeien in vertrouwen.
Door kwade wil kunt groeien in goede wil.
Door hoop en vrees kunt groeien in gelijkmoedigheid.
Door boosheid kunt groeien in geduld en verdraagzaamheid
Door jaloezie kunt groeien in medevreugde
Door je eigen verlangens zo centraal te stellen kunt groeien in het loslaten daarvan.
Door niet zien kunt groeien in zien
Door hebzucht kunt groeien in verzaking.
Door onvrede kunt groeien in vrede.
Etc.

Wat ik ook wel mooi vond is dat hij zei dat de neiging tot zonde niet de zonde is.
De zonde willen, dat is de zonde.
Dus de neiging tot kwaad doen is niet de zonde maar als je graag kwaad wilt doen, dat is de zonde.

Boeddha bespreekt dat ook als ahirika en anotappa. Je hebt dan geen morele schaamte en vrees.
Van binnenuit wordt je dan niet geremd om kwaad te doen en ook niet van buitenaf, door bijvoorbeeld de angst dat anderen slecht over je gaan denken.
Sterke verlangens kunnen deze gewetenfuncties lamleggen.

Boeddha sprak volgens de overlevering niet over zonden maar over onheilzame of verstorende emoties (kilesa's).
Zaken die onheil brengen als je ze uitleeft.

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 31-12-2020 16:15 »
Citaat
Wat ik ook wel mooi vond is dat hij zei dat de neiging tot zonde niet de zonde is.
Dus de neiging tot kwaad doen is niet de zonde maar als je graag kwaad wilt doen, dat is de zonde.

Siebe?

Is neigen en willen niet hetzelfde?

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 31-12-2020 16:58 »
Citaat

Siebe?

Is neigen en willen niet hetzelfde?

Mooie vraag. Nog bedankt voor je verwelkoming trouwens. Fijn dat jullie er ook nog zijn.

Ik denk dat neigen een soort wilsactiviteit is die vanzelf op gang komt bij zintuiglijk contact. Anusaya.
Het gaat min of meer vanzelf. Het is niet zo dat je hiertoe zelf bewust beslist.

Maar ik geloof wel dat we de capaciteit hebben om dit ontstaan en de aanwezigheid van neigingen op te merken, indachtig te zijn.
Dat er neigingen ontstaan betekent niet dat we ook elke neiging maar moeten volgen.

Er is ook een keuze, volgen we die neiging of laten we die varen en los?

Er zullen zeker neigingen in ons ontstaan om iemand pijn te doen, te schelden, slaan, kwetsen, de les te lezen etc.
Bolletje is niet de enige. Het is gewoon menselijk, vind ik. Zeker Siebelijk:-)

Ik denk dat Eckhart dit kwaad in ons onderkent maar hij noemt dit niet de zonde.
De zonde is eerder als we ook graag willen pijn doen. Als we er geen enkel schaamte en geremdheid bij voelen en er zelfs van genieten.
Het ontstaan van die neigingen is dan niet de zonde maar het gehoorzamen er aan, het volgen er van.

Maar volgens mij verwijzen neigingen zeker naar een een soort wilsactiviteit/potentieel.

Heb jij trouwens ook Eckhart gelezen?

Siebe

lushan3

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 31-12-2020 17:07 »
Allen een gezegend en gezond 2021 ;)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 31-12-2020 17:10 »
Ik ga alleen maar op de taal af, maar voor mij zijn neigen en willen niet hetzelfde. Willen is iets verlangen, een klein stapje verwijderd van een actie goedkeuren. Terwijl neigen is een potentieel, veel meer iets in een vroeger stadium en niet zozeer gekoppeld aan wilskracht.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 31-12-2020 17:39 »
Citaat
Mooie vraag. Nog bedankt voor je verwelkoming trouwens. Fijn dat jullie er ook nog zijn.

Blij dat jij er ook nog steeds bent

Citaat
Ik denk dat neigen een soort wilsactiviteit is die vanzelf op gang komt bij zintuiglijk contact. Anusaya.
Het gaat min of meer vanzelf. Het is niet zo dat je hiertoe zelf bewust beslist.

Dus toch eigenlijk een wil?

Citaat
Maar ik geloof wel dat we de capaciteit hebben om dit ontstaan en de aanwezigheid van neigingen op te merken, indachtig te zijn.
Dat er neigingen ontstaan betekent niet dat we ook elke neiging maar moeten volgen.

Indachtig zijn is bij mij sterker en krachtiger geworden, door meditatie en veel bewustwording.

Citaat
Er is ook een keuze, volgen we die neiging of laten we die varen en los?

Denk zelf dat je eventuele gevolgen kan overzien dat het makkelijker is om te laten varen. Of de vraag: heb ik dat nodig? of wat heb ik nu nodig?

Citaat
Er zullen zeker neigingen in ons ontstaan om iemand pijn te doen, te schelden, slaan, kwetsen, de les te lezen etc.
Bolletje is niet de enige. Het is gewoon menselijk, vind ik. Zeker Siebelijk:-)

Ja herken het, ben er ook goed in. Het is bij mij wel milder geworden, door meer te zwijgen en dan in mijn hoofd het beter te weten. Mijn leven heeft ook een geheel andere richting gekregen. Ben de afgelopen maanden/jaren ontwaakt in de wereld.

Citaat
Heb jij trouwens ook Eckhart gelezen?

Ja, jaren terug. Sommige stukken onthouden. Zoals het pijnlichaam, wat ik interessant vond. Maar ik vind dat indachtig zijn. Wat ik mooi vond is hoe hij ineens het leven als mooi is gaan zien. Dat gevoel van eenheid herken ik ook, dat komt ineens bij je op. Een gevoel dat je ontzettend kan missen. Dan hou je van alles wat is. Mensen met BDE kennen die ervaring ook. Dat noemen ze de onvoorwaardelijkheid.  Voorwaarden steken altijd, het is ook een tegenvaller dat we in een voorwaardelijke ( incl mijzelf) collectief leven. Maar ik ben ook maar een mens, ik train mijzelf elke dag, let op details, meer kan ik niet doen.

Aanvulling ( voor de meelezers). De vragen wat is er nu ( die herhalen) en waar ben ik nu? (tijdens meditatie), geeft vaak rust. Dat heb ik ook van Eckhart

Ik liet mij altijd graag inspireren door zelfhulpboeken, zoals Eckhart ( 1 van de eerste boeken). Nu lees ik dagelijks de Dhammapada van Peter van Loosbroek, chant voordat ik mediteer.

Laatst las ik iets: er was een boek over een vrouw die ging leven na elke zelfhulpboek dat ze had gelezen. Dat vond ik ook inspirerend. Daaraan denkend steeds ( helpende gedachten) kan ik details opmerken, of ik het dan zelf wil en wie ik dan ben.

Moesa

« Laatst bewerkt op: 31-12-2020 17:47 door Moesa »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 31-12-2020 19:49 »
Hoi Moesa,

Ja, die neigingen die ontstaan zijn volgens mij een soort wilsformaties.
Abhidhamma behandelt het zo. Er is een zintuiglijk moment dat de geest een bepaalde object ervaart, onderzoekt, indeelt en dan komt er ook een volautomatisch moment dat er een beslissing wordt gemaakt voor een bepaalde emotionele reactie (aantrekken, afstoten, negeren) op dat object. Dat doen we niet zelf in de zin dat een Ik dat allemaal vanuit bewustzijn zou aansturen. Het gaat ook veel te snel daarvoor. Dit is conditionering.

Je hebt bijvoorbeeld ook deze sutta: https://suttacentral.net/sn12.38/en/bodhi

De cetana sutta. Daar worden drie soorten wil besproken...intenties/voornemens en plannen en ook waar men een neiging toe heeft, geneigdheden, neigingen.
Deze formaties, indien aanwezig op het moment van de dood, zorgen voor een nieuwe basis voor een eerst moment bewustzijn in het volgend leven.

Daarom dat de Boeddha ook onderwijst dat je geest zelfs tot op dit niveau van (latente) neigingen (anusaya) uitgezuiverd dient te worden...wil men een definitief einde maken aan geboorte in samsara. Geen intenties meer hebben of geen plannen is kennelijk onvoldoende.

Die opwellende neigingen zijn een soort loskomende gewoonte-energien, conditioneringen, reacties die op gang komen als de geest iets ervaart.

Ik zie trouwens dat jij het hebt over Eckhart Tolle, volgens mij, en ik heb het over Meister Eckhart, een christelijke prediker die gezien wordt als een mysticus.

Dhammapada vind ik wel een van de mooiste boeddhistische werken. Allemaal zo kernachtig.

Dat Tolle het leven als mooi is gaan zien, terwijl hij volgens mij behoorlijk in een donkere tijd zat, is prachtig.
Ik heb zelf toch ook het gevoel dat het leven, ook met ziekte, ouderdom en dood, kostbaar is, en niet alleen om zo snel mogelijk te vertrekken en nooit meer terug te komen. Misschien ben ik onder invloed van Mara, maar dit is iets daar kan en wil ik ook niet omheen.

groet,
Siebe

Offline Moesa

• Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 01-01-2021 01:33 »
Een gelukkig nieuwjaar

« Laatst bewerkt op: 01-01-2021 06:53 door Moesa »