Volgens mij zitten we een beetje langs elkaar heen te discussiëren Siebe 
Ja, jij praat opeens niet meer over Meister Eckhart maar over jouw versie van het christelijk geloof. Dat is je goed recht hoor en vind ik leuk om te vernemen.
Maar ik dacht dat we het hadden over Meister Eckhart. Wat kan ik meer doen dan hem zelf laten spreken? Ik ga niet verzinnen dat hij beweert zou hebben dat er geen enkele voorwaarde is voor het in contact komen met het Goddelijke in jezelf. Ik heb hem vaak iets anders zien zeggen. Die preken heb ik hier aangehaald. Wat kan ik meer doen?
Overigens, misschien heb ik het niet goed verwoord maar wat ik schreef over Eckharts aansporingen om ook wel degelijk actief te werken aan je zwakheden en zonden, is zeker niet dat je door die zelfwerkzaamheid (zoals jij het samenvat) de vereniging met God zou meemaken of de geboorte van de Zoon in de ziel. Dat heb ik nooit beweert en dat beweert Eckhart ook zeker niet. Maar, ik wilde aangeven dat Eckhart niet altijd maar een volslagen niets-doen predikte en overgave. Als mensen op die manier willen refereren aan Eckhart, zeg ik dat ze hem misbruiken voor hun eigen doeleinden maar niet echt op integere wijze bepleiten wat Meister Eckhart zelf bepleitte in zijn preken. Zelfwerkzaamheid was wel degelijk een onderdeel van wat hij bepleitte.
Dat Eckhart ook zelfwerkzaamheid predikte, een actief inzet, betekent echter weer
niet dat Meister Eckhart zou prediken dat je door die zelfwerkzaamheid de vereniging met God zou kunnen bereiken of afdwingen. De weg naar God kent geen methode omdat God zelf zonder methode is, zegt ie ergens.
Over de heiligen zegt Eckhart dat ze allemaal eerst zondaars waren.
Eckhart zag het zo:
That is why God gladly accepts the harm of sins and has often tolerated it and allowed it to come to those whom He has chosen to prepare for great things. See: who was dearer to our Lord or more intimate with him than the Apostles were ? Yet not one of them but fell into mortal sin: they had all been mortal sinners. He has frequently shown this in both the Old and the New Testament in regard to those who afterward were by far the dearest to Him; and even now one seldom finds that people come to greatness without erring somewhat at first. Our Lord's intention in this is that we should recognize his great mercy: he wants to urge us by this to great and true humility and devotion. (talk of instruction , 12)
Eckhart behandelt zonden eigenlijk niet als kwalijke dingen. Hij schreef zelfs een stuk genaamd: How the Inclination to Sin Is Always Salutary to Man
Door zonden kun je immers groeien. Hij definieert zonde ook wel op een leuke manier.
Inclination to sin is not sin, but willingness to sin is sin, willingness to be angry is sin (talks of instruction, 9)
Do you want to know what sin is? Turning away from felicity and virtue, that is the origin of all sin (preek 52)
Dat er kwaad in je zit is niet de zonde, zeg maar, maar dat je het kwaad zo graag en ongeremd opzoekt en zijn gang laat gaan in jezelf, dat is de zonde.
Die willingsness, die bereidheid, dat graag willen er van.
Zondaars zijn dus ook mensen die het kwade, duistere, echt willen.
Misschien dat zo beter begrepen kan worden: No sinner can receive this light, nor is he worthy to, being full of sin and wickedness, which is called 'darkness.
God is something and is pure being, and sin is nothing and draws us away from God (preek 26)
Ik vind het wel een interessant onderwerp. Vele scholen hanteren allerlei methoden. Eerst dit doen, dan dat. Alsof spiritualiteit een schools systeem is waar je door verschillende klassen moet. Eerst dit doen, dan dat doen. Dit zoveel keer, dat zoveel keer. Zoveel uren meditatie. Zoveel retraites. 3-jaren retraite. Voorbereidende oefeningen. Maar goed, we moeten volgens mij toch ook echt wel concluderen dat het niet werkt, of maar heel beperkt, bij een zeer gering aantal mensen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat die mensen vele voordelen kunnen ervaren in hun leven van die trainingen maar spiritueel geboren?
Voor mij persoonlijk leeft het zo dat spirituele momenten, mystieke momenten, eigenlijk altijd onverwachts komen. Zomaar ineens kan ook een diepe liefde en zegening opwellen, pure goedheid. Ik geloof zelf niet dat zoiets komt door beoefening. Voor mijn gevoel heeft het heel veel te maken met wat Eckhart ook noemt dat je een soort ontvankelijkheid hebt dan. Je bent dan heel oprecht, devotioneel, en dat vloeit vanzelf in je over. Goedheid is van niemand.
Toch, ik denk wel dat je dit toch ook wel degelijk kan analyseren en kan plaatsen in een kader van oorzaak en gevolg. Het heeft waarschijnlijk alles te maken met je chakra's en energiestromen op dat moment.
Jammer dat je zo uit gesprek schiet steeds want ik ben volgens mij niet je vijand of tegenstander.