De leer van oorzakelijk ontstaan en oorzakelijke opheffing van het lijden wordt de edele weg genoemd. Deze leer is diep, moeilijk te zien. Ze toont dat alle lichamelijke en geestelijke verschijnselen onderling afhankelijk zijn. Het overwegen van oorzakelijk ontstaan voert naar de niveaus van heilligheid en mondt uit in Nibbana. Wie oorzakelijk ontstaan met juist inzicht goed doorziet, bij hem of haar doet zich de vernietiging van wereldlijke invloeden voor. De geest is dan vollledig vrij van de "metgezellen" begeerte, afkeer en onwetendheid. Voor die persoon is er dan geen maat meer waarmee hij of zij aangeduid kan worden.
Dat vind ik een moeilijke. Om het klimaat te ondersteunen, moeten we eens nadenken of we steeds overal naartoe mogen vliegen. De invloed is: We zien wereldleiders het vliegtuig pakken om het klimaat te bespreken. Ik vind het niet zo netjes overkomen, een ander ziet het een goed doel, een missie voor de mensheid, namelijk het klimaat veilig stellen en hoe gaan we dat oplossen?
Het is mi een omkoping, aan vliegen gaat een prijskaartje hangen, boodschappen worden duurder ( we zijn er nog niet las ik), dan gas besparen, genotsmiddelen belast, boeren die weg moeten. Zodra je op reis gaat ben je een egoïst, je verpest het klimaat.
Het lijkt mij meer; het verschil arm en rijk werd te klein en dat moet anders. Een goed bedoelde actie, dat zal.
Dit betekent voor mij, volledige isolatie, werken, eten, slapen, druk doen en voor de rest is er niks meer. In de pandemie kwam dit sterk naar boven
Kan er maar moeilijk mee leven
Het enige wat mij rest is begrip, wat een ego handeling is.
Ik twijfel aan alles is gelijk, gelijkwaardig is ook al niet kloppend
Met andere woorden, aan de rand van de samenleving leven.
Ik hoor vaak, je kan moeilijk met veranderingen omgaan, wen er maar aan. Of het leuk is die veranderingen, zoek het maar lekker uit. Is mijn probleem. Die klopt, maar dit klopt gewoon niet
Maar als je verder terug in de geschiedenis gaat, is op een wereld lijden en de invloed weinig veranderd. Zeker zijn er dingen ten goede veranderd, technologie, man en vrouw, alleen het slaat door. Het moet allemaal hip, gek. Gekkigheid is leuk, maar het oogt wat “ goddeloos. Kan mij er gewoon niet meer in vinden.
Er is een groep vrouwen, die heten the flath community ( geloof ik), die hebben hun borsten laten amputeren. Voor mij is dat zelfhaat, voor hun een soort vrijheid. Het is je vrouwelijkheid ontkennen of accepteert het niet. Het is fout om vrouw te zijn. Een lijden
Het hebben van een zelf is prima hoor denk ik dan. Want moet ik het zo zien: geen hechting aan hun vrouwelijkheid, wat een vrijheid ik geloof er niks van.
Ik wil natuurlijk ergens naartoe hiermee.
Sorry zie het even niet anders