Je zou kunnen denken dat de wereld er een stuk leuker op wordt als iedereen die spraak richtlijnen in acht zou nemen, maar dat betwijfel ik.
Ik denk dat het de spontaniteit verdriijft en dat we alleen maar nog grotere strategen worden, en nog meer tussen jou en de Ander gaat instaan.
We vervreemden nog meer van elkaar.
Ik moet zeggen, toen ik het voor het eerst las toen dacht ik, ja zo moeten mensen met mekaar omgaan. Het is heel mooi dat mensen dingen tegen mekaar zeggen die feitelijk, waar, heilzaam en vertederend zijn. Maar ik hou mezelf ook niet altijd bewust tot die standaard.
Als je de slechte tendensen in je taal tegengaat, zoals roddelen, spreken om mensen te kwetsen, spraak om je eigen ego te staven, dat soort dingen, dan valt best wel veel weg en word je een wat stiller mens, maar als je spreekt dan is dat gewoonlijk met goede redenen.
Dus je kan juist spreken best wel benaderen vanuit twee kanten, door het negatieve weg te nemen en het positieve te bevorderen, totdat het een gewoonte word. Dan praat je spaarzaam maar normaal mee en dan blijf je toch kijken of je woorden een goede invloed hebben.