Auteur Topic: Stephen Batchelor  (gelezen 5749 keer)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Stephen Batchelor
« Gepost op: 03-02-2021 12:32 »
Ik denk wel dat het goed is om een topic over Stephen Batchelor en zijn visie op het boeddhisme te hebben, het lijkt mij een belangrijke bijdrage in het tot stand komen van een cultureel westers boeddhisme.

https://www.youtube.com/watch?v=22Rtfmj4dn4
« Laatst bewerkt op: 23-02-2022 14:52 door Marcel »
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Stephen Batchelor
« Reactie #1 Gepost op: 03-02-2021 13:41 »
Ik zie niet dat het elkaar bijt. Ook als je bevrijding ziet als bevrijding van een eindeloze cyclus van weer geboorte nemen, verouderen en sterven, dan weer als deva, dan weer als dier, dan weer als hellewezen, dan weer als mens etc. richt je je ook op dit leven, op hier en nu, en het hier en nu toepassen van de adviezen en leringen van de Boeddha. Hier en nu doe je het goede, laat je het kwade en zuiver je je geest.

Alleen je hebt dan OOK het perspectief dat ALS er in dit leven geen einde komt aan tanha, anusaya, asava, en die kans is niet zo groot omdat het hardnekkig spul is, dat de reis nog even doorgaat, en dat de dood geen vernietiging is van alles wat je geleerd en gedaan hebt, maar dat dit als zaad bij je blijft in volgende levens. Daar kun je dan weer op terugvallen.

[knip mijn vorig idee bij wedergeboorte, omdat het toch niemand interesseert en waarschijnlijk alleen maar kwaad bloed zet]
« Laatst bewerkt op: 03-02-2021 16:43 door the innerspace »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 04-02-2021 11:28 »
Maar hier moet wel aan toegevoegd worden dat Batchelor zelf ook regelmatig aangeeft dat hij vanuit zijn eigen achtergrond, ervaring en beperkte kennis de zaak benadert.  Daar wordt door zijn criticasters nimmer naar verwezen.
Wat ik zelf nogal een manco vind van die critici...
Op die manier is veel kritiek ten aanzien van Batchelors benadering gewoon reflexmatig.

Batchelor is namelijk ook zelfkritisch en zelf relativerend.
Dat is wat hem siert vind ik en brengt tevens de nuance erin.
Dat zie ik bij zijn critici minder terug.

Dat klopt, ik vond Batchelor’s benadering vrij sensitief en fijnzinnig. Een vriendin die Boeddhist is vind hem autoritair omdat hij schrijft alsof zijn eigen standpunt juist is, maar ik moet zeggen welke academicus doet dat niet? Zijn boeken zijn best heel leesbaar en genuanceerd en goed geargumenteerd, hij blaast niet hoog van de toren.

Een van de stukken die mij erg pakte uit zijn Bekentenis was waar hij beschreef wat hem deed vertrekken bij de Tibetaanse boeddhisten na vele jaren. Er was een voorval waar hij samen met een aantal mede studenten van de Geshe een opdracht kreeg om een boek te bestuderen, en de woorden van de schrijver in zich op te nemen alsof hij volledig verlicht was, dus net als de Boeddha en foutloos. Wat gebeurt er dan met de Boeddha’s aanmaning om de leer te toetsen? En toen hij vroeg over zijn twijfels bij karma en wedergeboorte werd hem verteld, ‘vertrouw in je leraren’.

Ik voel dus wel wat voor Batchelor, door te lezen over zijn jaren als Tibetaanse monnik en als monnik bij de Koreaanse Zen kreeg ik een inzicht in zijn reis, en was het niet meer noodzakelijk voor mijzelf om diezelfde reis te ondernemen. Het lezen van Bekentenis was voor mij een beetje het eindpunt van een verlangen om boeddhistisch monnik te worden.

“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 04-02-2021 13:32 »
Neem deze sutta:  https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn22/sn22.095.than.html

Een fragment daaruit:

On one occasion the Blessed One was staying among the Ayojjhans on the banks of the Ganges River. There he addressed the monks: "Monks, suppose that a large glob of foam were floating down this Ganges River, and a man with good eyesight were to see it, observe it, & appropriately examine it. To him — seeing it, observing it, & appropriately examining it — it would appear empty, void, without substance: for what substance would there be in a glob of foam? In the same way, a monk sees, observes, & appropriately examines any form that is past, future, or present; internal or external; blatant or subtle; common or sublime; far or near. To him — seeing it, observing it, & appropriately examining it — it would appear empty, void, without substance: for what substance would there be in form?

Dit gaat toch heel duidelijk richting het inzicht in het niet inherent bestaan, het ontbreken van een soort blijvende kern of substantie (een zelf) in vorm, gevoel...bewustzijn?

Maar belangrijker lijkt me dat dit soort overwegingen eigenlijk als doel hebben, of zou moeten leiden, tot het loslaten van onze gebruikelijke obsessie met en liefde voor rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana. Dat niet meer onder controle willen houden. Daar niet meer zo obsessief mee bezig zijn. Het is nou eenmaal veranderlijk en daar doe je niks aan.

Je kunt lichaam en geest (vedana, sanna sanhara en vinnana) niet naar je zin in een bepaalde toestand houden. Dat is misschien wel een normaal menselijk verlangen maar niet realistisch en onnatuurlijk. Je kunt niet altijd enthousiast zijn, negatief, optimistisch, gelukkig, vrolijk, blij, gezond, sterk, krachtig etc. Het komt en gaat en dat is de natuur van dat soort dingen. Daar gaat het om, zoals je wel weet denk ik.

De bedoeling is niet filosofisch. Sterker, als je het alleen maar ziet als filosofie, is het allemaal leeg geklets, zoals je wel weet.

Het gaat er om dat we inzien dat het hele domein van lichaam en geest niet onder controle is, maar alles er in voorwaardelijk ontstaat. Als die domeinen wel onder controle zouden zijn, zouden we naar wens altijd gezond zijn en gelukkig. Dit is duidelijk niet zo.

Dit soort beschouwingen willen ons meer realistisch maken, wakker, minder naief in onze wensen en verlangens over onszelf, anderen en de wereld.

Overigens denk ik niet dat Batchelor Micha Ditthi heeft, verkeerde visie, want zoals ik het van je begrijp wijst hij het bestaan van wedergeboorte en kamma niet categorisch af. Het is geen gevestigde opinie bij hem dat dit niet bestaat, en dan zou het mich ditthi zijn, maar dat is bij hem niet zo, zo te zien.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 04-02-2021 13:49 »
Waar ik ook op wil wijzen: De Pali Canon praat gewoon in verschillende contexten over leegte:

-nibbana als de ultieme leegte
-leegte als verblijf (sunnata vihara)
-het leeg zijn van de khandha's
-leegte concentratie
-leegte als poort van bevrijding
-leegte in de context van contemplatie
-samengestelde dingen zijn leeg

Ik heb het hier eens op een rijtje gezet. https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2060.msg15881#msg15881

Leegte als sunnata vihara, dus als een verblijf, is echt niet de enige context. Je moet ook de zaken in context plaatsen zeg maar en in context begrijpen.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #5 Gepost op: 04-02-2021 17:02 »
Batchelor verstaat hij en leest hij de teksten in het origineel of in vertaling ?
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 08-02-2021 13:31 »

Bos uitzending boeddhisme zonder geloof

Dit is een goede samenvatting van Batchelor’s leven, maar het gaat niet erg in op de diepte van zijn boeddhisme.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 22-02-2022 18:48 »
]Ben de draad een beetje kwijt.

Houden zo.
 :)

Offline Steve

• Eerwaarde