Auteur Topic: Dharma Punx  (gelezen 4796 keer)

ovic

• Gast
Dharma Punx
« Gepost op: 11-12-2007 01:16 »
Dit is het verhaal van een jonge man en een generatie kwade jongeren die tegen hun ouders en de onvervulde beloftes van de 60'er jaren rebelleerden

net als veel zelfdestructieve tieners, Noah Levine's zoektocht naar betekenis leid hem eerst naar punk rock, drugs, drank en ontevredenheid. Na de zinloosheid in te zien ontdekt hij een positieve manier om z'n opstand op te richten.

Gevoed door z'n woede, onrecht en lijden, gebruikt Levine z'n energie en de beoefening van de dharma om compassie en wijsheid te laten ontwaken in zichzelf

Di Kamala

• Gast
Re: Dharma Punx
« Reactie #1 Gepost op: 14-09-2008 18:54 »
Heb er toevallig gistern ochtend naar gekeken. Vond het erg interessant hoe deze man van rebelse tiener naar een dharma leraar is gegroeid. Erg mooi verhaal.

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 14-09-2008 19:26 »
Vanzelfsprekend ook een link:
http://www.boeddhistischeomroep.nl/uitzending.aspx?lIntEntityId=987

Met vriendelijke groet

PS Ik heb zelf nog niet de uitzending gezien.

Satori

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2008 22:23 »
Dit is het verhaal van een jonge man en een generatie kwade jongeren die tegen hun ouders en de onvervulde beloftes van de 60'er jaren rebelleerden

Ik heb Noah's boek besteld. Zal het waarschijnlijk lezen tijdens mijn reis door Noord India in december.
Het spreekt me erg aan omdat ik net als Noah en de Boeddha graag 'tegen de stroom' van gevestigde denkpatronen in ga.

Satori

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #4 Gepost op: 16-03-2020 00:05 »
Deze heer is beschuldigd van seksueel misbruik hé

Deze Noah. Ik heb de docu ook gezien en het lijkt mij een beetje een....charlatan....als ik eerlijk ben

Er zit een beetje een luchtje aan deze man. Het is allemaal net eventjes te glad allemaal, net eventjes te Amerikaans, te trendy.

Punk is trouwens echt niet per se alleen maar 'zelfdestructie'. je hebt binnen de punk bijvoorbeeld ook de 'straight edge' beweging. Mensen die geen drank en drugs gebruiken. Punk lijkt woest en kwaad en eng. Maar men is wel bezig met allerlei maatschappelijke zaken vaak. Men heeft wel degelijk een hart, ergens, af en toe. Zelfs binnen de extreemste vormen van punk, de grindcore etc. Zelfs daarbinnen zit er toch ook wel een soort van teleurstelling in, een bepaalde soort verbittering en een engagement, een betrokken zijn op de wereld. Diep van binnen zijn dit wel gevoelige mensen, snap je wat ik bedoel. Een band als 'agoraphobic nosebleed', maakt extreem cynische teksten en keiharde, brute muziek. Maar hun teksten gaan wel over maatschappelijke thema's. Kapitalisme, drugs, vervreemding, seksisme. Dit zijn mensen die gekwetst zijn door een harde maatschappij en dat op hun manier vormgeven. Het is pure kunst, eigenlijk.

De stap van punk naar dharma is niet eens zo heel groot. Punk gaat ook over een bepaalde soort van bevrijding. Jezelf losmaken. Tegen allerlei vormen van corruptie vechten. Ook op een bepaalde manier onthecht zijn. Punks geven niets om hun kleding, om hun uiterlijk. boeddhistische monniken in wezen ook niet. Punks zijn bezig met het vinden van het echte leven. boeddhisten ook, maar op een andere manier.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2020 00:09 door bolletje »