Ik vond nog dit:
https://www.radioviainternet.nl/podcasts/podcast-filosofie/2021/meister-eckhart
Het laten zijn van het Zijnde.
Misschien is dit beter op zijn plaats in de draad over Meister Eckhart.
Ik vind het waardevol,
het laten zijn van het Zijnde, d.w.z. dat je niet meteen in reactiemodus schiet, maar goed, ik vind toch dat je moet optreden als je kind ziek wordt, als een corona virus zich verspreidt en doden maakt.
Het laten zijn van het Zijnde betekent geen passiviteit toch?
Leuke potcast. Ik vind het leuk mensen zo te horen die ook enthousiast zijn om bepaalde zaken te overdenken en er mee aan de slag te zijn en hun interpretatie te vernemen.
Ik heb zo lang gezocht naar iets van waarde maar nooit echt gevonden totdat ik jaren geleden al weer de boeken van Plato las, de dialogen van Socrates. Ik leefde enorm op. Geweldig. Dit was voor mij hoe het leven hoort te zijn. Zo wilde ik ook leven. Samen met anderen het leven beschouwen op een plein. Niet eens met een doel of waarom, behalve omwille van het beschouwen zelf, want dat is prachtig, vind ik. Nadenken over deugd, over goedheid, over schoonheid, waarheid. Het hoeft nergens naartoe te gaan ook.
Wat mij betreft hoeft beschouwen niet te leiden tot bevrijding.
Beschouwen vermoeit me ook niet, ik krijg er energie van. Wat me wel vermoeit is als ik ergens heen wil, een punt wil maken, en eigenlijk niet meer beschouwend bezig ben. Beschouwen, en dat klinkt misschien raar, maar is ook altijd fris al praat je constant over hetzelfde.
Als je iemand treft die samen met je wil beschouwen, en niet zozeer gericht is op scoren, punten maken en ergens uitkomen, is dat geweldig. Een ware vriend. Genade. Maar tref die maar eens.