Dit is ook slechts een religie. Een visie op de waarheid. Maar waar streef je dan naar ?
Als religie een visie op de waarheid is zonder bewijs, hoe weet je dan überhaupt of het de waarheid vertegenwoordigd? Het kan net zo goed zijn dat het de visie is van een bepaald iemand, visionair misschien, die op een bepaalde avond het idee kreeg een religie te creëren.
Die vriend van mij, toen ik vroeg of ik niet misschien de bijbehorende ervaring nodig had om goed met zijn uitspraken van Neo-advaita om te kunnen gaan, suggereerde dat ik wat zou gaan experimenteren met psychedelische middelen. Op die manier krijg je zeker ervaringen, maar of je ook dichter bij de waarheid komt is een andere vraag.
religie zijn slogans, met een kracht om een mens te inspireren.
En als een slogan jou niet inspireert, heeft ze ook geen waarde.
Zodra een slogan jou inspireert, heb je ook het bewijs.
Dat is zeker een mooie rol die religies kunnen vervullen, maar ze zeggen toch meer te zijn. Veel religies houden jou voor dat zij de werkingen van de realiteit hebben doorgrond, dat ze weten waar het universum vandaan komt, wie de mensheid heeft gecreëerd, wat voor een rol mensen op aarde hebben. Al die hoge antwoorden zijn puur hersenspinsels, niet te verifiëren.
Ik zou religies aannemen als een soort poëzie, daar zie ik wel wat in, maar niet iets dat bewijs kan leveren, en zelfs met inspiratie moet men voorzichtig zijn. Wat als je word geïnspireerd door iets dat niet waar is, en daar je werk op gaat baseren? Er zijn teveel instanties die gewoon ronduit een pak leugens verkopen aan de goedgelovige, zonder een vleugje van waarheidstoetsing.
Ik zou niet aannemen dat mijn friend’s enthousiasme voor geestverruimende middelen nou zoveel beter is, maar het is tenminste gebaseerd op een persoonlijke ervaring waarvan je kan zeggen, daar ga ik rustig over denken en het integreren in mijn kijk op de wereld.
Veel vragen. maar geen antwoorden.
En dat gegeven is toch al een antwoord op de vraag : "wat is waar".
Daar hoef je geen geestesverruimende middelen voor te nemen om dat te zien.
Ik wil antwoorden, dan kan je toch ook ervaren dat je dat je wilt.
En in welke toestand kom je, als je geen antwoorden krijgt op al je vragen, dat kun je toch ook ervaren.
En wanneer je al dat gevraag laat rusten, dan kun je toch ook constateren dat de onrust wegvloeit.
Is het logisch dat je waarschijnlijk op duizend en één vragen nooit een antwoord zult krijgen ?
Volgens mij wel, zonder dat ik iets uitsluit.
Dat gegeven is toch de realiteit maar je in staat, waar je antwoord op moet vinden om je innerlijke balans te bewaren.
Zijn er nog andere realiteiten ? Dat waarschijnlijk ook.
Bevinden we ons in een realiteit waar er religieuze bedriegers zijn ? Ja.
Bevinden we ons in een realiteit waar er mensen op het verkeerde spoor geraken door religieuze bedriegers ? Ja.
We leren de leer en de waarheid kennen door de anderen en door te leven, door na te denken en door de stilte. En tegelijkertijd is de leer en de waarheid onkenbaar door het individu, zonder dat ik iets uitsluit.
---------------
Misschien is jou god : kennis.
En wat doet dat met jou ? wat brengt dat jou in jou leven ? hoe ervaar je het.
Of misschien is jou god : geluk.
En wat doet dat met jou ? wat brengt dat jou in jou leven ? hoe ervaar je het, hoe geef je het vorm.
Ik zie voor mezelf dat de goden, kennis en geluk belangrijke drijfveren zijn. En ik zie dat ze tot op bepaalde hoogte een toegevoegde waarde hebben in mijn leven. Maar er zitten ook schaduwzijdes aan.
En tegelijkertijd zie ik ook dat je het woord god kunt vertalen door drijfveer.
En dan krijg je : de grootste god = de grootste drijfveer.
de goede god = welke drijfveren leveren het goede op.
En zo kan ik tot de conclusie komen dat kennis en geluk weliswaar belangrijk zijn, maar moet ik ze echt boven alles plaatsen ?
enz. enz. enz.
En dat is religie ..................wat je op de hoogste plaats zet,
maar met de nadruk: terecht op de hoogste plaats zet.
En terecht in de betekenis dat het je inderdaad schenkt waar je naar op zoek bent.
Zodat een mens kan zeggen : ik heb gevonden wat ik zocht.
En dan heb je ook het bewijs.