Auteur Topic: meditatie...  (gelezen 1031 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
meditatie...
« Gepost op: 08-07-2021 16:33 »
Ik ga vandaag een half uur mediteren

Ik voel me vandaag namelijk zeer ontevreden en boos en jaloers, etc.

Waar moet ik op letten

Als ik met een vriend mediteer, dan zegt hij : ik krijg steeds uitgebreide gedachtes. Dat is niet erg, toch ?

Dat zei ik tegen hem : dat geeft niet.

Je kan het niet echt fout doen.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: meditatie...
« Reactie #1 Gepost op: 09-07-2021 09:15 »
https://terebess.hu/english/tao/bahm.html#Kap22

Onderwerp je aan de natuur als je je doel wilt bereiken. Want wie van de weg van de Natuur afwijkt, dwingt de natuur weer terug.

Wie zijn verlangen om de natuur te verbeteren opgeeft,
 zal ontdekken dat de natuur aan al zijn behoeften voldoet.
Wie zijn verlangens uitgedoofd vindt, zal vanzelf meer verlangens zien opkomen.
Wie weinig verlangt, wordt gemakkelijk bevredigd. Wie veel verlangt, lijdt frustratie.
Daarom is de intelligente persoon één met de natuur en dient hij dus als een model voor anderen.

Door niet te pronken, is hij voorbeeldig.
 Door niet te beweren dat hij gelijk heeft, doet hij het juiste.
Door niet op te scheppen over wat hij zal doen, slaagt hij erin meer te doen dan hij belooft.
Door niet te glunderen over zijn successen, worden zijn prestaties door anderen geprezen.
Door niet te concurreren met anderen, bereikt hij zonder tegenstand.

Daarom is het oude gezegde geen ijdele praat: "Geef je over aan de natuur als je je doel wilt bereiken." Want dat is de enige echte weg.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 09-07-2021 10:34 »
Bravo bolletje!

Het in de praktijk brengen van boeddhisme is een schone zaak. Langzaam tijdens het mediteren komen de gedachten tot stilte, en dan begin je een glimp op te vangen van innerlijke vrede.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #3 Gepost op: 10-07-2021 22:36 »

Waar moet ik op letten

Als ik met een vriend mediteer, dan zegt hij : ik krijg steeds uitgebreide gedachtes. Dat is niet erg, toch ?

mediteren staat heel dicht bij consumeren en panikeren.
vervang mediteren door eerlijk zijn tegen jezelf en het krijgt een ander verhaal.
Eerlijk zijn tegen jezelf is geen roes van rust en genot, eerder onprettig, waarheid kwetst.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 10-07-2021 23:52 »

Wat een rare kronkel?
Verklaar je alsjeblieft nader.

vervang mediteren door eerlijk zijn tegen jezelf en het krijgt een ander verhaal.
Eerlijk zijn tegen jezelf is geen roes van rust en genot, eerder onprettig, waarheid kwetst.

Mooi. Eerlijk zijn tegen jezelf, waarheid bekijken en de onprettigheid die hier mee gepaard gaat noem ik zelfonderzoek. Zeer zinvol.

Mediteren is in mijn beleving echter iets anders, dat is het tot rust brengen van de geest, zoals een troebel glas water waar je niet door kan kijken als er door de beweging van het glas (de geest) de partikeltjes het water blijven vertroebelen. Als je het schudden van het glas tot rust laat komen, kunnen de partikeltjes bezinken en krijg je helder water. Het heeft niets met een geestelijke roes te maken of zou daar toch niet te maken mee mogen hebben. Het is echt het tot rust brengen van de geest.

Er is ook de combinatie van beiden: meditatief zelfonderzoek. Als je eerst de geest tot rust brengt, wordt het eerlijk en in waarheid bekijken ervan veel helderder.

Fijn dat je mediteert Bolletje!

Ik het begin is het vaak zo dat het lijkt dat er meer gedachten zijn, maar dat is omdat je stil zit en ze opeens veel meer in de aandacht komen. Neen, dat is niet erg, is heel normaal. Het is al mediteren dit op te merken. Als je het opmerkt en je onderdrukt die gedachten niet, noch ze gaat volgen, dan kan je op den duur merken dat ze rustiger worden. Is dat nog niet zo, geen erg, je kan de waterval van gedachten blijven bekijken. In die zin kan je het niet fout doen.

Als je dit vaak doet zal de waterval op den duur sneller afzwakken tot een kolkende rivier, en dan als een goed stromende maar al rustigere rivier, en uiteindelijk als een kabbelend beekje. Dat is het tot rust komen van de geest. Het is niet de bedoeling dat de gedachten of gevoelens helemaal verdwijnen, maar dat ze rustiger worden. Niet meer en niet minder.
« Laatst bewerkt op: 10-07-2021 23:59 door Steve »

lushan3

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 11-07-2021 12:50 »

Waar moet ik op letten

Meditatie - mits op een juiste manier beoefend - is geenszins een consumptieartikel. Alhoewel sommigen dat er wel van maken. Wat je bedoelt met panikeren, is mij volstrekt onduidelijk. Mediteren heeft absoluut niks met paniekerig zijn van doen. Als dat het resultaat is, betekent dit dat de meditatie onjuist wordt beoefend, en zelfs helemaal geen meditatie kan worden genoemd.

Eerlijk zijn ten opzichte van jezelf, dat lijkt me uiterst belangrijk. Maar mensen hebben de neiging om de waarheid helemaal niet te spreken, of te (h)erkennen. Ze liegen niet alleen onafgebroken tegen anderen, maar ook tegen zichzelf. Omdat hoe men werkelijk in elkaar steekt, niet wordt ingezien. Dus liegt men niet eens zo bewust, maar meent men (ten onrechte) dat men zelf steeds het goede voorbeeld geeft. En men is er verbaasd over dat de ander het eigenlijk altijd wel fout doet. Hogelijk verbaasd en zelfs verontwaardigd is men, als er kritiek volgt op het eigen handelen. En zich houden aan normen en waarden? Dat lukt in de meeste gevallen helemaal niet. Eigenlijk is men van mening, dat de ander zich maar eens aan de sociale regels moet houden. Alles wordt netjes naar buiten toe geprojecteerd. De mens leeft niet zoals hij wil, maar in hoeverre hij gedreven wordt door zijn impulsen en conditioneringen.

Meditatie - mits goed beoefend - zou je moeten leren inzien hoe het innerlijk werkt, wat er allemaal in je omgaat. En dan zul je vanzelf zien, dat je helemaal niet zo vredelievend bent als dat je ooit meende te zijn. Er leeft irritatie in je, woede, verongelijkt zijn, een kort lontje, afgunst, jaloezie, angst, bezorgdheid, verdriet... moet ik nog doorgaan? Je wordt als het ware een spiegel voor jezelf in de meditatie. Maar dit kan erg lang duren, omdat je je eigen blinde vlek of hoofdfout moeilijk kan (h)erkennen. Anderen zien meestal wel waar je in een cirkeltje ronddraait, zelf zie je dat niet, of hooguit slechts op een verwrongen wijze.

Dus meditatie is geen escapade, geen geestelijke trip, tenminste... als de beoefening daadwerkelijk vrucht draagt. En de vrucht van de meditatie gaan dwars door al je pijn en lijden heen. En daar wordt vaak voor teruggedeinsd, want niemand wil geconfronteerd worden met het eigen negativisme. Dus gaan we zitten en proberen we tot rust te komen. En dat noemen we meditatie. Maar dat is het niet, althans... ontspanning is maar één kant van de medaille. De andere kant betekent dat je schaduwkant zich gaat roeren. Je gaat blokkades ervaren, en die kunnen opeens wegvallen. Waardoor het verdriet wat er achter ligt verborgen opeens omhoog komt. Je kunt in huilen uitbarsten. Dat werkt reinigend en helend, omdat dit al jarenlang kan vast zitten. Vast, achter de façade van hoe je meent dat je in elkaar steekt. Dat mooie sociale plaatje, wat bij nader inzien maar een heel dun laagje chroom is.

Aan de vruchten (h)erkent men de boom...
« Laatst bewerkt op: 11-07-2021 12:57 door Buddha Amitabha »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 11-07-2021 23:02 »
Ik moet je wel nogal gekwetst hebben BA.
Mijn excuses.

Ik ben soms (of eerder nogal vaak) een beetje bruut en sociaal onaangepast, war van geconditioneerde waarden en normen.
Dat kan tot voordeel of tot nadeel gedraaid worden.
Aan zij die er in contact mee komen de keuze.

Ik respecteer jouw keuze. En respecteer jouw beeldvorming. Maar ik heb je ook wel altijd gezegd: als je er niets mee bent met wat ik schrijf, gewoon de prullemand in. Laat het gewoon geen al te kleverige brij worden dat zich onderhuids gaat blijven bolwerken.

Ik heb de erg ongewenste gewoonte kleverigheid op te rakelen. En dat wordt steevast slecht onthaald.

Omdat ik dit niet direct snel zie te veranderen bij mij (hoewel ik er wel mee bezig ben de scherpe kantjes er van af te krijgen) zou ik je in de eerste plaats toch willen aanraden mij gewoon te verdragen zoals ik overkom en niet te snel te beoordelen. Lukt dat niet, dan stem ik met je oordeel in, dat het allemaal mijn projecties zijn, zolang het maar niet altijd maar blijft kleven.

Ik ben helemaal niet vrij van projecties, zoals niemand hier, maar iedereen hier kan kiezen om op te merken wat die projecties dan juist met hem/haar doen. Raken ze iets? Zo ja... wat een kans! Dat is de levende praktijk. Daar kan je dan iets mee. Dat kan je tot je voordeel ombuigen. Dat wens ik iedereen toe!

En minstens die kans geef ik toch iedereen door mijn brutaal, onbeleefd, onzuiver gedrag vol projectie en leugen. Je neemt die kans of niet. Mij moet je niet proberen redden of veranderen, ik ben al hopeloos verloren. Maar wat mijn hopeloos verloren gedrag mogelijks in jou teweeg brengt, dat zijn parels, toch als je ze ziet glimmen.

Alle goeds BA.

P.s. Cactussen hebben ook vruchten, en hoewel ze erg kunnen steken, kunnen ze, als je tot de kern door kan dringen, erg sappig smaken en in de woestijn zelfs je leven redden.

« Laatst bewerkt op: 11-07-2021 23:10 door Steve »

lushan3

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 12-07-2021 06:51 »
Ik moet je wel nogal gekwetst hebben BA.
Mijn excuses.

Hoi, ik voel(de) me geenszins gekwetst. Ik heb slechts uitgelegd hoe meditatie mijns inziens kan werken, mits op de juiste manier toegepast. En ik heb jou daarbij niet geciteerd of wat dan ook.

Je mag je excuseren, maar in dit geval was dat naar mij toe dus niet nodig. Misschien waren je excuses voor iemand anders bedoeld? ;)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 12-07-2021 07:38 »
Hoi, ik voel(de) me geenszins gekwetst. Ik heb slechts uitgelegd hoe meditatie mijns inziens kan werken, mits op de juiste manier toegepast. En ik heb jou daarbij niet geciteerd of wat dan ook.

Je uitleg over meditatie was prima. Wat er onderhuids allemaal mee naar boven kwam sprak boekdelen. Pas je eigen woorden van dat eerlijk kijken wat er gaande is eventueel ook even toe op wat er zich hier en nu aandient in plaats van er in de algemeenheid (abstract) over te schrijven wat er zich vaak voor zou doen, en er kan iets in beweging komen (levende praktijk). Doe ik ook gewoon. Lukt dat niet. Dan geef ik je gelijk: weer sorry, ik zag spoken vliegen, het is weer louter mijn eigen projectie. Gewoon de prullemand in.

« Laatst bewerkt op: 12-07-2021 07:55 door Steve »

lushan3

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 12-07-2021 08:35 »

Je uitleg over meditatie was prima. Wat er onderhuids allemaal mee naar boven kwam sprak boekdelen.

Sorry, maar dit is een aanname jouwerzijds. Ik meen dat je zaken denkt waar te nemen die er niet zijn, danwel niet zo bedoeld zijn, althans zoals jij dat opvat.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 12-07-2021 09:10 »
Ik geef je alle ruimte. Als je er niets mee kan: de prullemand in. Dan stem ik met je in: ik zie spoken. Ik heb er geen moeite mee dat te willen zien. Dat maakt het allemaal juist zo veel lichter en dus werkbaarder.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #11 Gepost op: 18-07-2021 20:06 »
Jezus.....

Hebben jullie nou nog steeds de hele tijd ruzie met deze christelijke jongeman/jongedame ?

Waar gaat dit nou over...

Leven en laten leven

Ja, ik heb ook niets met christendom. Ik had altijd meer met het kleurrijke en levendige satanisme

Maar laat deze jongeman toch eens met rust, omg

Respecteer zijn perspectieven, omg

leven en laten leven

- de Boeddha