vind het leuk dit te delen
''Wat de meest beknopte meditatie instructie is?
Stop !
Is dat nou zo ingewikkeld ? Tsja, dat blijkt knáp moeilijk!
Hoe kan het nou dat je zo iets eenvoudigs als gewoon thuis zijn in dit moment, als moeilijk ervaart?
Wij leven in een cultuur van groeien en nog eens groeien. Altijd onderweg naar meer. Continu onderweg zijn, continu áán staan. We hebben het idee dat door groei alles beter wordt.
Ik denk dat onze cultuur een rol speelt maar ik denk dat het rusteloze karakter van een mens wel iets is van alle tijden. Het is toch onze karmische bagage, volgens mij.
Boeddha verklaart dit doordat we al eindeloos lang, over eindeloos veel levens, ons geluk, heil, welzijn extern zoeken, in dit en dat. Hierdoor zijn we grof geworden, afhankelijker, en die grofheid en afhankelijkheid plaagt ons, die drukt op ons, doet ons lijden. Dat willen we weer extern compenseren en zo raken we in een lus en worden steeds grover.
De sutta's beschrijven ook dat de conditie van ons ooit heel anders was. Ooit hadden we niet eens voedsel nodig, en hadden geen grof lichaam, er was zelfs geen geslacht, we leefden van vreugde en waren zelf-lumineus, we konden vrijuit door de lucht bewegen. Langzaam maar zeker ontwikkelden zich echter verlangens.
En verlangens maakten ons, kort gezegd, grover en beperkter.
Of dit nu mythisch is of niet, het wil denk ik uitdrukken dat we geleidelijk zijn afgegleden van een hele vrije staat waarin we vreugdevol en vrij waren, naar een staat met een grof lichaam en erg onvrij, gelimiteerd, erg beperkt in ons kunnen. Toch zeggen ze ook dat die oorspronkelijke vermogens er nog steeds zijn.
Mensen als Jezus en Boeddha tonen ons die weer denk ik.