(het onderstaande is o.a. onderwerp van MN117)
Twee Paden
Ik hoop dat dit nuttig is.
In de Pali teksten onderwijst de Boeddha eigenlijk twee Paden;
1. Er is het wereldlijke achtvoudige Pad. Dit Pad is verbonden met verdienste, met positief of licht kamma. Het bevrijdt echter niet van de wereld, van samsara. Het heet daarom wereldlijk. Binnen de leer van de Boeddha is verdienste ook een keten, net als onverdienste. Verdienste ketent aan de hogere werelden of sferen van samsara.
Dit wereldlijke Pad kennen we als: juiste visies omarmen zoals: ‘Er is verdienste in geven’, ‘er is wedergeboorte’, ‘er zijn mensen die deze en de andere wereld kennen’ etc. Juiste intenties ontwikkelen, zoals goede wil, wezens helpen, niemand pijn willen doen, goed willen doen, welwillendheid. Juiste spraak, niet liegen, niet doden etc. Jullie kennen het.
Al dit soort zaken behoren tot het wereldlijke achtvoudige Pad, het is verbonden met verdienste, met licht (in tegenstelling tot donker) kamma.
In de zin dat het verbonden is met verdienste kun je het ook niet zuiver noemen, het niet edel.
Elke religie onderwijst dit Pad wel denk ik. De vrucht er van is licht, dus het draagt bij aan welzijn, aan levensgeluk, aan voorspoed, in dit leven en ook na de dood (geboorte in sferen waarin relatief weinig lijden is).
De teksten geven aan dat je aan dit Pad hard moet werken. Dit vergt bewuste inspanning. We omarmen in de praktijk te vaak verkeerde visies, verkeerde intenties, verkeerde spraak, verkeerd handelen etc. en dat zorgt voor donker kamma met donker gevolg. Het vergt bewuste inspanning daar afstand van te doen en positievere, heilzamere visies, intentie, spraak en gedrag te te ontwikkelen. Dit is verdienstelijk, heilzaam voor jezelf en anderen.
Dit alles ligt hier dus op het vlak van conditionering. Het blijft er binnen. Binnen het geconditioneerde, binnen voorwaardelijk ontstaan.
Het is allemaal nog van, en binnen de wereld. Het bevrijdt niet van de wereld, van samsara, maar er schuilt geen enkel gevaar in, geven de sutta’s aan. Het is een must dit verdienstelijk werk te doen als tegenkracht tegen al het onverdienstelijke wat bij ons zit.
Maar het is denk ik wel goed te weten dat het niet bevrijdt van samsara. Het effent de weg.
2. Er is het boven-wereldlijke Pad, lokuttara, het is zelfs niet verbonden met verdienste, het is edel, het bevrijdt van samsara. Dit bestaat ook uit juiste visie, juiste intentie etc. maar hier is alles verbonden met (kennis van) het ongeconditioneerde, van Nibbana. Het is verbonden met dat wat niet komt en gaat, dat wat al voorbij conditionering is, voorbij de wereld, voorbij Worden, voorbij ruimte en tijd. Dit Pad is eigenlijk de kern van Boeddha’s leer in de Pali overlevering, vind ik, maar lijkt wat ondergesneeuwd te worden door het wereldlijke pad, van conditionering, van bewuste inspanning om dingen te veranderen bij jezelf.
Het boven-wereldlijke Pad verandert je mentale make-up op een definitieve en diepe wijze volgens de sutta's. Het is in staat om echt zaken in jezelf te ontwortelen zoals twijfels, ego-waan, afkeer, voorkeur etc.
Hoe moet je dit nou zeggen? Dat we dit boven-wereldlijke Pad moeten gaan zien, ontdekken, blootleggen? Dat het zich moet voordoen? Dat het ons moet overkomen? Alleen dit boven-wereldlijke Pad kan bevrijden van samsara. Dit kan niet komen van goed doen, en kwaad laten alleen, lijken de sutta's te willen zeggen.
Voor mij betekent het dat het handig is een gevoel te hebben voor wat nu al niet vatbaar is voor conditionering, wat niet verbetert door goed doen en niet slechter wordt van kwaad doen. Wat sowieso onveranderbaar is. Wat niet gevormd wordt door dit te laten en dat te ontwikkelen. Niet alles hoeft bereikt te worden.
Bereiken is de modus van samsara, van Worden, van conditionering. Het breekt daar niet mee. Je moet daar ook eens mee breken, anders breek je nooit met Worden, met samsara, opbouwen, accumuleren, verzamelen, samenstellen, toe-eigenen.
Conditioneren is nuttig als tegenkracht tegen onheilzame conditioneringen, lijkt de Boeddha van de Pali overlevering te willen zeggen, maar het blijft wel allemaal binnen samsara. Het bevrijdt niet. Of je denken, spreken en doen nu onder invloed staat van onheilzame conditioneringen of heilzame, in beide gevallen wordt je beheerst door de kracht van conditionering. Tuurlijk is dat laatste beter voor iedereen maar je kunt niet spreken over bevrijding.
Maar we moeten het belang van conditionering ook niet onderschatten volgens mij. Ergens is een sutta die ook zegt dat je nooit bang hoeft te zijn voor verdienste.
Hoop dat jullie er iets in herkennen en er wat aan hebben. Kritiek mag ook:-)