Dit is een new age gedachten.
De ‘ wet van aantrekking groep
Wat een angsten heb ik gehad hierdoor. Als ik maar iets dacht, ging overdenken, dan ging ik bidden om te vragen laat die gedachten niet uitkomen alsjeblieft.
Hierdoor heb ik gebroken ( op advies van een Christen) met de new age beweging en ben voortaan kritisch geworden. Wel met een irritantie daaronder
Herkennen jullie dit? Persoonlijk denk ik dat waar je aandacht aan besteedt groeit een illusie is, een bangmaker, maar waarom? Is dit de zelfbescherming van de wet van aantrekking groep?
Ik herken het enkel als volgt.
Stel je zit te mediteren en je krijgt ergens pijn.
Als je dan veel aandacht besteed aan die pijn, dan lijkt de pijn wel echt te groeien.
Dat is alles.
Het wil niet zeggen dat als je aandacht gaat naar een gedachte "ik wil die mens pijn doen" bijvoorbeeld, dat de neiging om die pijn te gaan doen zou groeien.
Neen, daar moet je niet bang voor zijn.
Als je zo een gedachte hebt, zie het dan voor wat het is: gewoon een gedachte.
Niet dan?
Gedachten komen en gaan, en heb je niet en hoef je niet in de hand te hebben. Wat je best in de hand hebt is of je ze gelooft en dus of je ze gaat volgen of niet.
Vaak geldt er een zelfde principe (zelfde als met voorstelling, zie heen en weer gedoe met Vrij): er is geen probleem met de gedachten op zich, enkel met de reactie die ze uitlokken: trekken of afstoten.
De gedachten zelf (de voorstellingen zelf) moeten niet weg. Het trekken en afstoten er aan is wat uit kan doven.
Dat maakt niet "neutraal" of "over-tolerant", maar wel gelijkmoedig, lees: je gemoed wordt niet steeds van hier naar daar getrokken.